Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen vakava ylipaino ja konstittomuus kun kyseinen lapsi on teini enkä voi vahtia joka suupalaa

Vierailija
22.11.2018 |

Ihan sama, miten terveellistä ruokaa minä kotona teen, jos tyttö käy kavereiden kanssa mäkkärissä tai subissa. Karkkiakin ostaa varmasti salapäin. Joku sanoisi nyt että älä anna rahaa, mutta pitäähän nyt 15-vuotiaalla taskurahaa olla ! Noloa jos pitää maksattaa kaikki kavereilla.

Harrastuksia tytöllä ei ole, enää. Pienempänä pelasi jalkapalloa. Muutenkin liikkuminen on aika nihkeää, pyörä on mutta mieluiten ajelee bussilla tai pummii meiltä vanhemmilta kyytiä. Välillä meillä on hirveitä riitoja, kun en esim. lähde kesken ruuanlaiton "heittämään nopeesti Aadalle".

Pituutta tytöllä on noin 170, painosta ei hajuakaan mutta arvelisin 80, 90. Rinnoissa ja reisissä on jo raskausarpia. Paino alkoi hivuttautua ylös samoihin aikoihin kun aloitti yläasteen, ero kuudennen ja seitsemännen luokan koulukuviin on hätkähdyttävä!

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie psykologille, joka selvittää mihin pulmaan lapsi syö. Jos kyse on kavereiden kanssa syömisestä, niin pidä useammin kotona. Jos taas lohtusyömisestä, voi psykologi lähteä tilannetta korjaamaan.

Meidän lukiolainen on käynyt sekä psykologilla, lääkärissä ja vielä yhdessä perheterapiassa ylipainon vuoksi. Häneltä kysyttiin syömisen syytä ja masennuksesta. Hän sanoi, ettei ole masentunut, on koti, kavereita ja kiva koulu, jost on saanut lisää kavereita. Syö siksi että ruoka ja herkut maistuvat hyviltä.

Eipä siis ollut mitään hyötyä vaikka hän puhui painosta kolmen eri terveysalan ihmisen kanssa ja me vanhemmat olimme vielä perheterapiassa mukana. En tiedä mitä pitäisi tuntea: helpotusta ettei teini ole masenutunut tai ahdistunut vaiko pettymystä ettei toisen lihavuudelle löytynyt mitään syvällisempää selitystä?

Vierailija
22/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo saanut jonkinasteisen sosiaalisen fobian teinin lihavuuden vuoksi. Pelkään kauppareissullakin, että joku pysäyttää ja moittii minua äitinä koska en osaa pitää teiniä normaalipainoisena. Minua on moitittu ja minulta on kysytty ihan suoraan, että onko teini masentunut ja käyttääkö lääkkeitä jne? Itse en ilkeiäisi puhua toisten lapsista tuolla tavalla enkä tuomita ketään.

Mieheni sanoi, että teini on yhtä umpiluupäinen kuin hän oli samanikäisenä. Mikään normaali ei kelvannut vaan piti raivoamalla ja pummimalla saada herkullisempaa syötävää.

Juuri noin minäkin tunnen ! Kun olemme yhdessä jossain, pelkään kaikkien miettivän että millainen äiti laskee lapsen tuohon kuntoon?  Kerran menimme kahville ja nolotti ostaa tytölle muffinsi. Kukaan ei vielä ole sanonut mitään, mutta pelkään sen päivän vielä koettavan .(

A.p

En kyllä yhtään ymmärrä, että miksi sinä sitten ostit sen muffinsin hänelle? Eli paheksut hänen paisumistaan, mutta kuitenkin ostat hänelle makeaa, koska hän haluaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sulla on varaa kustantaa joka päivä näitä latteja tai mäkkiä teinille? Ihmekään et käyttää noihin jos sun mielestä pitää saada kun muutkin.

Vierailija
24/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se rahan antaminen. Ja sano tytölle että on läski ja pitäs laihduttaa. Se kyllä herää todellisuuteen.

Vierailija
25/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie psykologille, joka selvittää mihin pulmaan lapsi syö. Jos kyse on kavereiden kanssa syömisestä, niin pidä useammin kotona. Jos taas lohtusyömisestä, voi psykologi lähteä tilannetta korjaamaan.

Tai herkuttelijalle voi puhjeta syömishäiriö kun hän tajuaa ettei ole yhtä rakastettu omana itsenään kuin olisi normaalipainoisena. Todella kova riski viedä teini väkisin psykologille vasten hänen tahtoaan.

Vierailija
26/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sille namia, herkkuja ja tietysti limsaa!

Siitä tulee parempi mieli eikö läskiys tunnu niin pahalta.

Vierailija
27/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai teini rahoillaan ostaa sitä mitä tekee mieli, jos rahaa on taskussa. Mihin ajattelit, että se sun antama raha pitäisi mennä, jos ei herkkuihin?

Vierailija
28/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta se rahan antaminen. Ja sano tytölle että on läski ja pitäs laihduttaa. Se kyllä herää todellisuuteen.

Kukaan ei laihdu nimittämiselle.

Huudan päivittäin tupakoijille ja viinalle haiseville, kuinka idiootteja haisunäätiä he ovat. Ei mitään tehoa.

Vierailija
29/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 teinipoikaa. Toinen heistä oli ikävuosina 10-12 lihavuuden rajamailla: 170cm 75 kg. 13veenä sitten alkoi kasvupyrähdys: Poika kasvoi 188cm ja painaa nyt alta 80 kg. Pituutta tuli mutta painoa ei. Nyt on siis normaalipainossa/hoikka.

Nuoremmalle pojalle kävi samoin, tosin hän on aina ollut hoikka. Nyt on 14 vee, 185cm ja 62 kg. Ulkoisesti muistuttaa Pariisin miessupermalleja: aivan liian laiha.

Vanhemmalle pojalle puhuin silloin 13 veenä, että useimmat ihmiset joutuvat valitsemaan joko usein tapahtuvan liikuntaharrastuksen tai lihavuuden, että kannattas varmaan alkaa lenkkeillä. Kerroin myös, että kotiruokaa voi pistellä reiluja annoksia, mutta iso pullo sokerilimsaa tai suklaalevy kerralla on huono homma painon kannalta. Että näitäkin voi ottaa, mutta pieniä määriä päivässä.

Poika alkoi lenkkeilemään kävellen ja pyörällä 3-4 krt viikossa. Syö ruuan hyvin, joka pv myös vähän herkkuja. Paino pysyy kurissa 🙂

Vierailija
30/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo saanut jonkinasteisen sosiaalisen fobian teinin lihavuuden vuoksi. Pelkään kauppareissullakin, että joku pysäyttää ja moittii minua äitinä koska en osaa pitää teiniä normaalipainoisena. Minua on moitittu ja minulta on kysytty ihan suoraan, että onko teini masentunut ja käyttääkö lääkkeitä jne? Itse en ilkeiäisi puhua toisten lapsista tuolla tavalla enkä tuomita ketään.

Mieheni sanoi, että teini on yhtä umpiluupäinen kuin hän oli samanikäisenä. Mikään normaali ei kelvannut vaan piti raivoamalla ja pummimalla saada herkullisempaa syötävää.

Juuri noin minäkin tunnen ! Kun olemme yhdessä jossain, pelkään kaikkien miettivän että millainen äiti laskee lapsen tuohon kuntoon?  Kerran menimme kahville ja nolotti ostaa tytölle muffinsi. Kukaan ei vielä ole sanonut mitään, mutta pelkään sen päivän vielä koettavan .(

A.p

Kyllä minuakin rehellisesti sanottuna hävettää liikkua asioilla teinin kanssa koska huomaan kyllä kuinka ihmiset mittailevat päästä varpaisiin teiniä. Tuntemattomatkin. Tavallisesti teinit häpeävät äitiään mutta meillä sen niin että minä häpeän ihmisten reaktiota hänen lihavuuteensa ja hän häpeää minua koska olen nolo äiti.

Vierailija
31/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi myös hyvä jotenkin tuoda esiin lihomisen realiteetit jotenkin konkreettisella tavalla. Itse olin lihava teini, ja muistan elävästi kuinka lääkärissä vain sanottiin että oho kolesterolikin on näin ja näin paljon. Nyt vanhempana kauhistelen kuinka korkea se olikaan, mutta teininä siinä tilanteessa se luku ei sanonut yhtään mitään. Tiesin suunnilleen mitä kolesteroli tarkoittaa mutta muuta en, ja se asia jäi siihen kunnes aleni normaaliksi yliopistossa laihtumisen myötä.

Aika usein näitä lihavuuksia mietitään ulkonäön kautta ja että kehtaako kulkea kaupungilla, eikä terveyden kautta vaikka se olisi se pääasia. Koita keskittyä terveysseikkoihin eikä siihen mahtuuko vaatteet jne. Yritä ottaa se häpeä siitä lihavuudesta pois. Itse olisin arvostanut jos joku olisi antanut kunnon neuvot vaikka sen kolesterolin vähentämiseen ruokavaliosta, siinä se painokin tippuisi terveellisesti ilman komplekseja.

Vierailija
32/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis vain mutta miten teidän lapsilla on varaa mennä lattelle tai subiin jatkuvasti. Ei meillä ole, ei meillä vanhemmillakaan, vaikka ihan hyvin tienaavia akateemisia ollaankin.

Jos teini on muuten säästäväinen niin se on helppoa koska hänellä ei ole samanlaisia mahdollisuuksia ostaa vaatteita kuin normaalipainoisilla.

Kuukausirahaa maksan koska tiedän, että teinit varastavat ja antavat vaikka pieniä palveluksia joidenkin pizzerioiden miestyöntekijöille pizzaa ja kebabia vastaan. Sellaiseen en suostu.

Vierailija
33/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A.p

En kyllä yhtään ymmärrä, että miksi sinä sitten ostit sen muffinsin hänelle? Eli paheksut hänen paisumistaan, mutta kuitenkin ostat hänelle makeaa, koska hän haluaa...

Olimme  ostoksilla toisessa kaupungissa,  muuten  emme todellakaan istu viikottain yhdessä kahviloissa!

A.p

Vierailija
34/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi syö ihan vaan syömisen ilosta, voi sitä hyvällä omalla tunnolla rajoittaa. Teini ei tarvitse rahaa. Kun hän muuttaa itsekseen pelkälle opintotuelle, pitäisi selvitä muutaman euron päivittäisillä ruokamenoilla.

Vierailija
35/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista ruokaa teillä kotona syödään? Onko ruoka-ajat säännöllisiä? Usein ylipaino liittyy epäsäännöllisesti syömiseen, jolloin herkkuja tekee aina mieli.

Vierailija
36/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi syö ihan vaan syömisen ilosta, voi sitä hyvällä omalla tunnolla rajoittaa. Teini ei tarvitse rahaa. Kun hän muuttaa itsekseen pelkälle opintotuelle, pitäisi selvitä muutaman euron päivittäisillä ruokamenoilla.

Tätä minäkin mietin. Meinaatko ap kustantaa lapsellesi päivittäiset mäkkisafkat silloinkin, kun hän muuttaa pois kotoa? Opintotuella ei todellakaan ostella mitään tuollaisia. Ulkonasyöminen on luksusta.

Vierailija
37/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin lähtisin siitä tuon ikäisen kanssa, että juttelisin ihan suoraan. Lähtis vaikka siitä, että useimmat ihmiset ei vaan enää kasvun loputtua voi syödä kaikkea mitä tekee mieli, jos ei ole tosi aktiivista urheiluharrastusta. Kysyisin mitä itse ajattelee painostaan jne. Toteaisin myös, että pitäis vähintään saada painonnousu pysähtymään, koska tuota tahtia käy huonosti terveyden kannalta, ja toisaalta monen kymmenen kilon ylipainosta on kurjaa laihduttaa.

Voihan se olla että tulee joku vastareaktio, mutta en usko että teini alkaa maagisesti itse tarkkailla painoa, joten jotain pakko yrittää.

Vierailija
38/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis vain mutta miten teidän lapsilla on varaa mennä lattelle tai subiin jatkuvasti. Ei meillä ole, ei meillä vanhemmillakaan, vaikka ihan hyvin tienaavia akateemisia ollaankin.

Toinen ohis...monissa vähävaraisissakin perheissä vanhemmilla on varaa polttaa aski tupakkaa päivässä. En itse polta, mutta käsittääkseni tupakka-aski maksaa yli 5 € ja kahdelta vanhemmalta menee siis yli 10 € joka päivä tupakkaan. Suurimmalla osalla ihmisistä olisi ihan hyvin varaa antaa teinilleen latten verran rahaa joka päivä. 

Vierailija
39/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai teini rahoillaan ostaa sitä mitä tekee mieli, jos rahaa on taskussa. Mihin ajattelit, että se sun antama raha pitäisi mennä, jos ei herkkuihin?

Ei ainakaan mene se raha tupakkaan, alkoholiin eikä huumeisiin. Kertaakaan ei ole joutunut teiniä harhateiltä tai poliisin painoista hakemaan.

Ehkä olisi parempi kun olisi hoikka pirinisti 🤔? Sitten kukaan ei ainakaan huomauttelisi tai mulkoilisi.

Vierailija
40/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tuo ylipaino on ihan yleistä nuorilla. Tuntuu uskomattomalta. Omassa nuoruudessa nuoren tytön ja aikuisen naisen kehot olivat hyvinkin hoikkia ja lihavuutta paheksuttiin avoimesti.

Nykyään ruoka on kotien ykkösjuttu. Joka päivä valmistetaan liian suuret annokset liian rasvaista ruokaa ja huuhdellaan ne alas mehulla tai rasvaisella maidolla. Kaloreita tulee valtavasti tarpeeseen nähden.

Oletko itse ylipainoinen? Kunnon elämäntaparemontti olisi tytöllä edessä. Jos ei niin terveys pettää kyllä tavalla tai toisella.

Herkut kuuluvat juhliin. Ja itsehillintä olisi tärkeä opetella.