Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen alhainen syntyvyys - miesnäkökulmaa kaivataan!

Vierailija
21.11.2018 |

Tuntuu, että nyt kun mediassa puhutaan paljon alhaisesta syntyvyydestä ja pelotellaan sillä, niin naisia syyllistetään joka paikassa ihan kohtuuttomasti. Artikkeleista jää helposti kuva, etteivät koulutetut naiset kaipaa elämäänsä lapsia ja lykkäävät niiden hankintaa kunnes on monen kohdalla jo myöhäistä.

Musta kuitenkin tuntuu, että monissa parisuhteissa mies on se, joka sitä lapsenhankintaa haluaa lykätä. Ainakin omalla kohdalla ja monien kavereidenkin kanssa on näin: katsotaan vähän myöhemmin, ei vielä, työ täytyy olla ensin pisteessä X, pitää olla X määrä rahaa, tai auto, tai talo...tuntuu, että noita syitä olla hankkimatta lapsia löytyy loputtomiin! Haluisinkin siis kuulla, mistä se lapsettomuus parisuhteessa olevien miesten kohdalla johtuu? Halutaanko että kaikki olisi ns. valmista ennen vauvaa, ollaanko suhteessa väärään ihmiseen, onko omat harrastukset ja kaverit vielä tärkeämpiä, pelottaako oman elämän menetys, oma isyys tai onko huonoja lapsuusmuistoja? Painaako taloudelliset vai tunnesyyt enemmän? Eikö vaan haluta lapsia muttei kehdata sitä vauvakuumeilevalle kumppanille sanoa? Keskustelua, kiitos!

Kommentit (6577)

Vierailija
2261/6577 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi mielestäni kannustaa lasten tekoon. Valtio voisi nostaa lapsi lisää vaikka 1000e/kk syntyperäisille suomalaisille. Saataisiin Suomen väki luku nousuun. Lasten aikuistuttua olisi roimasti lisää veronmaksajia. 

Riittäis ihan kuule verohelpotukset, lapsiperheille kattovero 25% palkasta.

Vierailija
2262/6577 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimman osan elämästänne te eläisitte lapsetonta avioelämää, vaikka teillä muutama lapsi olisikin.  Kiinnostaa kysyä, miksi niitä koiria pitää olla noinkin monta kuin kolme? Eikö olisi helpompi pistää päiviltä tai myydä yksi koira kuin kolme tarpeen tullen? Tai eikö sitä meteliä ja sotkua olisi vähemmän, kun se vie mukavuutta elämästä? Ettehän suinkaan hommanneet niin monta koiraa, että niillä olisi seuraa toisistaan, kun te olette poissa kotoa? Tai että niistä on jopa hupia enemmän kuin yhdestä piskistä?

Häh, eihän lapsetonta avioelämää ole enää ikinä, jos hankkii yhdenkin lapsen. Lapseton = ei ole yhtään lasta. Tossa nyt ei vaan ole mitään järkeä.

Koiria otettiin kolme, koska tykätään niistä niin paljon. Miksi joku hankkii enemmän kuin yhden lapsen? Aivan, koska tykkää niistä niin paljon. Kukin hankkii asioita joista tykkää. Toki olisi helpompi hankkiutua eroon yhdestä kuin kolmesta, mut se on sit sen ajan murhe.

Koirien aiheuttama sotku ja meteli on sen arvoista, koska koirat on niin ihania. Niistä saatava ilo korvaa niistä aiheutuvan haitan. Lapsista saatava ilo ei korvaisi mulle niiden aiheuttamaa kärsimystä, koska en pidä lapsista. (Edelleenkään mulla ei ole mitään kenenkään lapsia vastaan, en vaan halua niitä itseni lähelle.) Saisin pelkkää negatiivista kun koirista saan enemmän positiivista kuin negatiivista. Musta tää on se, mitä lapsi-ihmiset useinkaan ei ymmärrä. Ei ole kyse mistään haitttojen ja epämukavuuden välttelystä vaan siitä, että niiden vastapainoksi on saatava tarpeeksi hyvää, ja mä en saa sitä lapsista.

Muut kyssärisi ovat vähän outoja. En tiedä, onko koirista seuraa toisilleen silloin harvoin kun ovat yksin. Kolmesta enemmän iloa kuin yhdestä? Tietysti on, siksihän niistä hankittiin.

Kyllä, mulla on mielestäni päässä vikaa kun lisääntymisvietti puuttuu tyystin. Ei, en pidä sitä ongelmana.

Koirasi ilmeisesti pyörittävät tätä yhteiskuntaa isona, käyvät töissä ja maksavat veroja?

Aivan, niin arvelinkin.

Kuka muka hankkii lapsia veronmaksu tarkoitukseen?

Aivan, niin arvelinkin.

Mun mielestä tuo ylempi kommentti on kyllä ihan asiaa. Paitsi että lapset tuovat työtä, vaivaa, rahanmenoa ja iloa vanhemmilleen, he tuovat myös jatkuvuuden, pitävät yhteiskunnan toimivana ja tuottavat kaiken sen, mistä me kaikki hyödytään.

Kyllä. Lapset ovat sijoitus tulevaisuuteen. Moni ajattelee vain sitä vauva-ajan työläyttä ja rahanmenoa. Laajempi perspektiivi puuttuu.

Vajaan yhden kvartaalin (neljännesvuosisata) sijoituksella, tuotto-odotukset rönsyten, elämän kaikkeen rikkauteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2263/6577 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kaupungissa ja olen ikisinkku. Parisuhde tai perhe ei ole koskaan ollut mulle asioita mitä tavoittelen. En käy baareissa enkä matkustele vaan nautin ihan normaalista arjesta eli käyn töissä ja rentoudun mökillä tai ihan kotonani, moni luulee ikävä kyllä että sinkut ryyppää ja rellestää mutta olen absolutisti. Muutama ystävä ja sukulainen on hieman udellut miksi en ole parisuhteessa ja jotkut udellu milloin teen lapsia kun olisin muka hyvä kumppani sekä vanhempi, tämä utelu ehkä välillä vähän häiritsee. Jos parisuhteeseen menisin niin saattaisin lapsia tehdä mutta en ole vielä ainakaan havitellu parisuhdetta koska en tiedä miksi minä sen parisuhteen haluasin kun pärjään ja viihdyn näin hyvin. Olen kohta 31v miesoletettu.

Vierailija
2264/6577 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimman osan elämästänne te eläisitte lapsetonta avioelämää, vaikka teillä muutama lapsi olisikin.  Kiinnostaa kysyä, miksi niitä koiria pitää olla noinkin monta kuin kolme? Eikö olisi helpompi pistää päiviltä tai myydä yksi koira kuin kolme tarpeen tullen? Tai eikö sitä meteliä ja sotkua olisi vähemmän, kun se vie mukavuutta elämästä? Ettehän suinkaan hommanneet niin monta koiraa, että niillä olisi seuraa toisistaan, kun te olette poissa kotoa? Tai että niistä on jopa hupia enemmän kuin yhdestä piskistä?

Häh, eihän lapsetonta avioelämää ole enää ikinä, jos hankkii yhdenkin lapsen. Lapseton = ei ole yhtään lasta. Tossa nyt ei vaan ole mitään järkeä.

Koiria otettiin kolme, koska tykätään niistä niin paljon. Miksi joku hankkii enemmän kuin yhden lapsen? Aivan, koska tykkää niistä niin paljon. Kukin hankkii asioita joista tykkää. Toki olisi helpompi hankkiutua eroon yhdestä kuin kolmesta, mut se on sit sen ajan murhe.

Koirien aiheuttama sotku ja meteli on sen arvoista, koska koirat on niin ihania. Niistä saatava ilo korvaa niistä aiheutuvan haitan. Lapsista saatava ilo ei korvaisi mulle niiden aiheuttamaa kärsimystä, koska en pidä lapsista. (Edelleenkään mulla ei ole mitään kenenkään lapsia vastaan, en vaan halua niitä itseni lähelle.) Saisin pelkkää negatiivista kun koirista saan enemmän positiivista kuin negatiivista. Musta tää on se, mitä lapsi-ihmiset useinkaan ei ymmärrä. Ei ole kyse mistään haitttojen ja epämukavuuden välttelystä vaan siitä, että niiden vastapainoksi on saatava tarpeeksi hyvää, ja mä en saa sitä lapsista.

Muut kyssärisi ovat vähän outoja. En tiedä, onko koirista seuraa toisilleen silloin harvoin kun ovat yksin. Kolmesta enemmän iloa kuin yhdestä? Tietysti on, siksihän niistä hankittiin.

Kyllä, mulla on mielestäni päässä vikaa kun lisääntymisvietti puuttuu tyystin. Ei, en pidä sitä ongelmana.

Koirasi ilmeisesti pyörittävät tätä yhteiskuntaa isona, käyvät töissä ja maksavat veroja?

Aivan, niin arvelinkin.

Aivan, niin arvelinkin.

Mun mielestä tuo ylempi kommentti on kyllä ihan asiaa. Paitsi että lapset tuovat työtä, vaivaa, rahanmenoa ja iloa vanhemmilleen, he tuovat myös jatkuvuuden, pitävät yhteiskunnan toimivana ja tuottavat kaiken sen, mistä me kaikki hyödytään.

Kyllä. Lapset ovat sijoitus tulevaisuuteen. Moni ajattelee vain sitä vauva-ajan työläyttä ja rahanmenoa. Laajempi perspektiivi puuttuu.

Vajaan yhden kvartaalin (neljännesvuosisata) sijoituksella, tuotto-odotukset rönsyten, elämän kaikkeen rikkauteen.

Edelleen: et saa koskaan takaisin aikaa & vapautta jonka hukkaat lasten takia. Ja harvemmin rahojakaan.

Vierailija
2265/6577 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiahan on pitkälti näin, että naisia on Suomessa hieman enemmän kuin miehiä. Ongelma on siinä, että moni nainen vaati mieheltä parempaa tasoa kuin hän itse on. Parisuhdemarkkinat jos jotkin ovat umpirehelliset. Siellä kysyntä ja tarjonta on täysin kenenkään manipuloinnin ulkopuolella toisin kuin vaikkapa työelämässä, jossa työpaikan voi saada esim suhteilla toisen nenän edestä. Parisuhdemarkkinoilla saa suoraan sitä, mitä oma taso edellyttää, joten se on täysin raatorehellistä. Moni vaan luulee olevansa paremmalla tasolla kuin todellisuudessa onkaan.

Tiina voi ajatella, että voi kun en löydä ketään, ja Minnalla, Piialla ja Johannalla taas on niin hyvät miehet. Niin, no miksi näillä muilla on hyvät miehet, eikä kukaan näistä miehistä ole Tiinalla itsellään? Aivan, taso ei riitä, vaikka Tiina niin luuleekin itselleen uskotellen. Tiinan pitää ottaa sieltä mitä on jäljellä, tai lopettaa ulina. Kysyntä ja tarjonta kohtaa näillä markkinoilla aina, se on absoluuttinen totuus.

No joo...näkökulma tuokin.

Väittäisin silti, että sattumalla on iso merkitys.

Jos parisuhde - markkinat olisivat niin rehelliset, olisi rikkailla miehillä vielä enemmän vientiä.

Samoin kuin rikkailla naisilla!

Vierailija
2266/6577 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ilmastoteko jättää lapset tekemättä,.

Vierailija
2267/6577 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika simppeliä. Lapset tarkoittaisivat isomman asunnon hankkimista eli joko suurempaa lainaa ja lainanlyhennystä tai korkeampaa vuokraa, lisäksi lapsiin kuitenkin uppoaa euro jos toinen vaikkei mitään kulutusjuhlaa vietettäisikään. Näillä tuloilla tuo tarkoittaisi vuosikymmenien raatamista jotta saataisiin kaikki maksettua ja silti talous olisi suht' tiukalla. 

Ei tässä lompakko tosiaan taskussa pullota, mutta nyt teen töitä 3,5-4 päivää viikossa ja tulot ovat pieniin menoihin nähden ok. Tämä muuttuisi täysin jos lapsia alettaisiin hankkia, eikä huvita tehdä töitä yhtään enempää kun ei pakko ole. Elämänlaatu parani huikeasti kun vähensin viikottaista työmäärää viisi vuotta sitten.

Onneksi vaimo on ollut samoilla linjoilla jo ennen kun tapasimme niin helppo oli päätös olla hankkimatta lapsia. 

Vierailija
2268/6577 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitinkin juuri toiseen ketjuun, mutta tällainen olisi yksi ratkaisu syntyvyyden lisäämisksi ylipäänsä. Unkarin Viktor Orbán lupaa tuloverojen poistamisen ikuisiksi ajoiksi, mikäli synnyttää neljä lasta.

Tästä ehdotin myös uutta vappusatasta. Kyllä sataisi ääniä laariin sille puolueelle, joka tätä alkaisi ajamaan. Ei tarvita enää niin paljoa sitten sitä älyä tuoda ulkomailta.

Tämä olisi kyllä ratkaisu ja saisi suurituloiset lisääntymään hullun lailla. Epäreilua tosin vanhemmille naisille, jotka eivät enää voi ottaa osaa tähän.

Miksi ihmeessä joku nainen alkaisi tekemään 4 lasta sen vuoksi että ei tarvisi maksaa veroja? Lapsen tekeminen on sanoinkuvaamaton kärsimys naiselle ja arvet jää. Monella jää siitä syystä yhteen.

Ja kenen luulisit tuollaista asiaa äänestävän? Naistenko?

Unkarissahan tuo on säädetty naisten hyväksikäyttämisen vuoksi eikä kukaan voi taata että veroasia olisi edes lopullista, naiset vain jäävät nuolemaan haavojaan.

Miehethän ei koskaan tee mitään. Loisivat vai

Jos tälläinen etu olisi, eikä nykyinen vaimoni siihen kykenisi, hankkisin nuoren naisen ja tekisin hänen kanssaan 4 lasta.

Kyllä tuolla edulla löytyisi valmiita naisia hommaan! Ei mitään epäselvää.

Vierailija
2269/6577 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesnäkökulmaa syntyvyyteen?

Eli miksi en halua tehdä naiselle lasta, jota en saa tavata ja josta maksan miltei 20 vuotta rankkaa maksua (sillä näinhän se menee, jos nainen haluaa)?

Onko lisää kysyttävää?

Vierailija
2270/6577 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miul jää aina kuti piippuu naisten kans ni mie en voi siittää niitää tiineeks, mie ajattelin ostaa ihtellee koirulin ni mie saan siitä seuralaisen miulle. Ilman seksii tietty ja mie katon vaa netistä eroottisii kuvii ni mie en enää akkaa tarvi.

Vierailija
2271/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steriloitu kirjoitti:

Eli miksi en halua tehdä naiselle lasta, jota en saa tavata ja josta maksan miltei 20 vuotta rankkaa maksua (sillä näinhän se menee, jos nainen haluaa)?

Onko lisää kysyttävää?

Minun tuttavapiirissäni kaikki eronneet isät tapaavat lapsiaan, joku enemmän ja joku vähemmän, yleensä jos vähemmän niin omasta tahdostaan. Useissa tuntemissani eroperheissä on yhteishuoltajuus.

Vierailija
2272/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosiis! Mun tasoisia naisia ei vain oikeastaan ole vapaana enkä halua itseäni alempi tasoista naista.

Tienaan hyvin ja olen komea joten en halua työtöntä pullukkaa.

Vierailija
2273/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurusteltiin 11 vuotta ja erottiin, kun vaimoke alkoi puhua lapsista ja naimisiin menosta. Oikein painosti sillä asialla mua. Joku tiedostamaton haluttomuus oli mun osalta aina siihen juttuun ollut. Tapasin sitten harrastuksessa kiinnostavan daamin ja nyt ollaan seurusteltu 2 vuotta ja vauva tulossa ens keväänä.

Että kyllä kyse on jostakin sisäisestä tiedosta, että jos ei miestä kiinnosta, niin ei se nainen ole oikea.

M38

Oot oikein tyyppitapaus! Ensin vanhalta vaimolta kulutat ajan loppuun hankkia lapsia antamalla asiasta puolinaisia lupauksia tyyliin ”sitten kun ollaan hankittu se kolmio” tai ”sitten kun oon saanu seuraavan ylennyksen” tjsp.

Lopulta kun vaimo usean vuoden ”keskustelun” jälkeen ilmoittaa 35 vuotiaana että hänen biologinen aikansa vauvahommiin on lähes loppu ja että vauva nyt tai erotaan, niin sinä ilmoitat että no sit erotaan. Paskinta vaimoille tässä asiassa on, että monesti mies tässä vaiheessa löytää exvaimoa noin 7 v nuoremman naisen, jonka kanssa vauva tehdään käytännössä heti eli pulla uuniin vuoden päästä ensitapaamisesta.

Aina sanon tuttavanaisille, että pitää se suorasanainen vauvalupaus vetää mieheltä heti viimeistään kolmansilla treffeillä. Sanokoon sitten suoraan ettei halua lapsia. Moni nainen oppii tämän miesten tyylin kantapään kautta.

Vierailija
2274/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, niin arvelinkin.

Aivan, niin arvelinkin.

Edelleen: et saa koskaan takaisin aikaa & vapautta jonka hukkaat lasten takia. Ja harvemmin rahojakaan.

Höpsis. Lapset kasvaa nopeasti. Normiperheessä työläämpi vaihe kestää kaikkiaan 4 vuotta. 10-15 vuoden jälkeen saat enemmän vapaa-aikaa, kun lapset tekee osan kotitöistä, siis haravoinnit, nurmikonleikkuut, hanslankarin hommat remontissa.

Vierailija
2275/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia koska:

-Ei ole naista, en edes oikeestaan tarvi naista mihinkää.

-Raha, tiukkaa tekee että elätän palkallani itteni joten miten se riittäisi sitten jos olisi lapsi/lapsia sekä nainen?

-Vauvat ei saa minussa tunteita aikaan ja en tykkäisi jos taloudessani olisi vauva.

m30

Vierailija
2276/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Steriloitu kirjoitti:

Onko lisää kysyttävää?

Minun tuttavapiirissäni kaikki eronneet isät tapaavat lapsiaan, joku enemmän ja joku vähemmän, yleensä jos vähemmän niin omasta tahdostaan. Useissa tuntemissani eroperheissä on yhteishuoltajuus.

Sama havainto. Erot on "sivistyneet" verrattuna pelottelutarinoihin. Tuttavissa 4-5 eroperhettä, ja kaikilla yhteishuoltajuudet.

Vierailija
2277/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vaan, että mieheltä tulee valtaosa hedelmöittyneen lapsen perintötekijöistä.

Kaksosuuskin on miehestä peräisin.

Ei tule :) Muuten menee ihan tasan, mutta solujen "energiatehtaan" (kts mitokondrio) perintötekijät tulee äidiltä. Lisäksi seksikromosomeista toinen tulee isältä, mutta isältä voi tulla joko isompi X tai pienempi Y. Joten määrällisesti äidiltä enemmän. Tosin miehenä täytyy sanoa ettei määrä ratkaise.

Lapsettomat miettikää, olette alenevassa polvessa ensimmäinen lapseton! Kaikilla esivanhemmilla oli ainakin yksi lapsi.

Vierailija
2278/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei ole tottuneet epävarmuuteen. Siinä syy.

Vierailija
2279/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan melkein jokainen mies olisi valmis tekemään lapsen naisen kanssa mutta lapsen hoitaminen sekä elarit ei kiinnosta.

Minä ainakin voisin tehdä vaikka 100 lasta mutta vain sillä ehdolla ettei tarvis niitä hoitaa tai maksaa elareita.

Vierailija
2280/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä haluaisin lapsia, mutta pitää huomioida myös maapallon kantokyky. Ilmastonlämpeneminen johtuu ihmisistä ja nimenomaan liian suuresta määrästä. On tärkeää että jokainen ihminen muistaisi että suurin ilmastoteko jonka yksittäinen ihminen voi tehdä on olla tekemättä lapsia. Millään muulla teoilla ei ole siihen verrattuna juuri mitään vaikutusta. Suomessa asuminen varsinkin talvella on kauhea asia ilmastolle, asuntojen lämmittäminen on ilmaston tuho.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän