Suomen alhainen syntyvyys - miesnäkökulmaa kaivataan!
Tuntuu, että nyt kun mediassa puhutaan paljon alhaisesta syntyvyydestä ja pelotellaan sillä, niin naisia syyllistetään joka paikassa ihan kohtuuttomasti. Artikkeleista jää helposti kuva, etteivät koulutetut naiset kaipaa elämäänsä lapsia ja lykkäävät niiden hankintaa kunnes on monen kohdalla jo myöhäistä.
Musta kuitenkin tuntuu, että monissa parisuhteissa mies on se, joka sitä lapsenhankintaa haluaa lykätä. Ainakin omalla kohdalla ja monien kavereidenkin kanssa on näin: katsotaan vähän myöhemmin, ei vielä, työ täytyy olla ensin pisteessä X, pitää olla X määrä rahaa, tai auto, tai talo...tuntuu, että noita syitä olla hankkimatta lapsia löytyy loputtomiin! Haluisinkin siis kuulla, mistä se lapsettomuus parisuhteessa olevien miesten kohdalla johtuu? Halutaanko että kaikki olisi ns. valmista ennen vauvaa, ollaanko suhteessa väärään ihmiseen, onko omat harrastukset ja kaverit vielä tärkeämpiä, pelottaako oman elämän menetys, oma isyys tai onko huonoja lapsuusmuistoja? Painaako taloudelliset vai tunnesyyt enemmän? Eikö vaan haluta lapsia muttei kehdata sitä vauvakuumeilevalle kumppanille sanoa? Keskustelua, kiitos!
Kommentit (6577)
Suomessa ei osata joustaa. Joudut valitsemaan täydellisen kotiäitiyden tai panostamaan uraan oireilevien lasten kustannuksella, joskus juna ehtii menemään ohi etkä ehdi saamaan alulle edes sitä yhtä.
Ja lopun aikoina naisetkin kääntyvät miehiä vastaan. Elämme tosiaankin Raamatullisia lopun aikoja, tulis Jeesus ja pistäisi tämän maailman ruotuun... pahuus on ottanut niin perinpohjaisen vallan tässä maailmassa ettei ihmiset enää sille mitään mahda...
Suomeen tarvitaan naismaahanmuuttajia töihin ja synnyttämään. Suomalaisille uraa tekeville naisille ei kekeville naisille ei kelpaa ihan mikä tallaaja tahansa, mutta alhasimmista kulttureista tulevat hyväksyvät suomalisen miehen huomattavasti helpommin ja suomalainen mies on kuitenkin hyväluonteinen pohjimmiltaan. Olemme kuitenkin oman kuttuurin luoneet ympärillemme ja se on kasvattanut luonteenmme. Maaseudutvoitaisiin saada myös näin elämään. Elikkä maajussille morsian ulkomailta on seuraavan tuotantokauden sensaatio.
Itsellä ikää 40. 12 vuotta meni opinoissa, 10 vuotta uraa rakentaessa. Nyt kaikki elämään liittyvät perusasiat viimein kohillaan. On iso koti, hyvä työ, olen elämäni parhaassa fyysisessä kunnossa. Nyt odotan että oikea henkilö osuu kohdalle niin saadaan ainakin omalta osalta hoidettua suomen syntyvyyttä ylöspäin. Valitettavasti sopivia kumppaneita tulee vastaan harmittavan vähän, vaikka vaihtoehtoja löytyy paljon. Pitää olla vain kärsivällinen että se oikea osuu kohdalle.
Itse naisena en halua lapsia, koska en löydä hyvää miestä. Naiset televät suurimman osan kotitöistä ja lastenhoidoista. Tämän lisäksi pitäisi käydä töissä ja harrastaa seksiä, kun ei jaksa. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Suomeen tarvitaan naismaahanmuuttajia töihin ja synnyttämään. Suomalaisille uraa tekeville naisille ei kekeville naisille ei kelpaa ihan mikä tallaaja tahansa, mutta alhasimmista kulttureista tulevat hyväksyvät suomalisen miehen huomattavasti helpommin ja suomalainen mies on kuitenkin hyväluonteinen pohjimmiltaan. Olemme kuitenkin oman kuttuurin luoneet ympärillemme ja se on kasvattanut luonteenmme. Maaseudutvoitaisiin saada myös näin elämään. Elikkä maajussille morsian ulkomailta on seuraavan tuotantokauden sensaatio.
EU:n sisällä saa ihan vapaasti muuttaa toiseen maahan. Miten tänne ei vaikuta olevan kovaa tunkua? Espanjalaiset ja kreikkalaiset käy lähinnä kurkkaamassa ennen kuin palaavat takaisin. Itä-eurooppalaiset tahtoo MIEHEN eikä mitään kahvikuppi kiukkuajaa.
Kaikki nämä. Muttei koskaan samassa henkilössä.
Minä olen kohta 40v mies. Minulla on puolison kanssa 4 lasta. Yhteen mentiin jo nuorina 21 vuotiaina ja ensimmäinen lapsi syntyi kun olin 24v. Kummallakin toiveet olivat yhteneväiset lasten suhteen ja työkuviot järjestyivät hyvin aika varhain. Itse jopa luonut melkoista uraa. Lapset kustantaa paljon ja vie aikaa, mutta itse en koe sitä menetyksenä lainkaan. Lapset niin rakkaita, että heille annettu aika ja raha ei tunnu olevan pois itseltäni.
Kaveripiirissä melkein kaikilla on samankaltainen tilanne, lapsia vain vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha sananlasku sanoo että kun nainen maistaa hääkakkua niin se sammuttaa seksuaalisuuden lopullisesti. Ja jos mies hakee seksiä muualta niin menettää kodin, perheen, lapset, auton ja saa maksaa elatusmaksuja pahimmillaan 100.000 euroa pitkän ajan kuluessa.
No sittenhän miehillä on tuohon helppo ratkaisu: älkää menkö naimisiin.
No älä? Onko jotain muuta nerokasta jonka olet ihan itse keksinyt?
Ketjun aiheena ei kuitenkaan ole tuo eivätkä miehet ulìse täällä kurjuuttaan vaan mielipiteitä kaivattiin ja niitä annetaan. Tuollaisen nokittelun voit jättää omalle exällesi
Ei kannata kirjoitella hassuja vitsejä jostain 50-luvulta, niihin voi saada saman tasoisen vastauksen. Miehet ei myöskään yksin maksa perheen omaisuutta, kyllä siihen tarvitaan naisenkin tuloja. Nainen ei vie mieheltä kaikkea vaan oman, laillisen osuutensa.
Mitäs tuloja mammakerholaisella on? Kakarat lasketaan sopivasti siten ettei tarvitse mennä duuniin vuosikausiin.
Laittaisitko nimen alle avioehtoon jossa todetaan että olet oikeutettu tasan siihen minkä olet omistasi maksanut?
Mitä taas kotiin tulee niin kovin usein se menee just noin. Mies häädetään ja nainen + lapset saavat jäädä. Ja mitäpä mies sillä farmariautollakaan kun lapset jäävät äidilleen. Huonekaluiksikin kuulemma riittää patja.
Miten täällä ei tunnuta tuntevan muita kuin tulottomia äitejä?
Asun "keskiluokka+"-alueella ja itse ns prameimmalla kadulla. Tämän kadun kämpistä kaikkien prameus on mahdollistettu MIEHEN tuloilla, kuten alueen kämpistäkin 3/4. Esim tonttinaapurina rakennusinssi (AMK), rouva taas pätkätyöhumanistitohtori - sen verran suoraselkäinen kuitenkin että myöntää suoraan kenen tuloilla heidän huushollinsa elintaso on hankittu.
Se on jännä mihin 4000 euron kuukausibruttotulot riittää. Ja ertä oikein AMK!!!!
Se on Kimi Räikköset jotka maksaa kaiken yksin. Muissa perheissä se omaisuus on ihan yhdessä hankittu. Toki nainen lisäksi tehnyt ne yhteiset lapset, asian mistä mies on naiselle loppuelämän velkaa.
Se on jännä miten ahneita miehet on, yrittävät muuttaa naisenkin rahat omikseen.
Eikä ne tavallisten miesten käteen jäävät tulot keskimäärin paljoa naisten vastaavista eroa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omakohtainen kokemukseni tosiaan on, että useimpien poikien ja nuorten miesten maailmaan ei lasten saanti tai isyys kuulu oikeastaan millään tavalla. Itse en koskaan kokenut tulevani isäksi, vähän samaan tapaan kuin täällä Suomessa ei tarvitse ihan arkipäiväisesti pohtia esimerkiksi järvessä uidessa, tuleeko hain syömäksi. Se ei siis ole missään vaiheessa käynyt vähääkään mielessä. Ei isyydestä tai lasten saannista juuri puhuttu kotona, päiväkodissa, koulussa, ei missään. Yläasteella oli ehkä kerran kotitaloustunnilla joku harjoitus lapsinuken kanssa, miten sitä hoidetaan tms. Tietysti aina on tiennyt, miten vauvoja tehdään, ja mistä lapset tulevat.
Mutta personoituna kokemuksena en ole ikinä tuntenut haluavani lapsia, tai että minusta yleensä voisi tulla isä. En ymmärtänyt, miksi silloiselle tyttöystävälle - nykyiselle vaimolle - oli niin kovin tärkeää saada lapsia. Siitä tuli hänelle jonkinlainen ylitsepääsemätön este minkään asian edistymiselle. Ja kun en kokenut siinä mitään huonoakaan, koska parisuhde oli muuten hyvä ja se hänelle oli tärkeää, kaksi lasta sitten nykyään on.
Ei pidä käsittää väärin, etten välittäisi. Lapseni ovat tärkeä osa elämääni, olen mielestäni hyvä isä, olen käynyt yksin neuvolassa, pitänyt isyysvapaat ja ollut pitkään vanhempainvapaallakin koska se oli mahdollista. Vietän heidän kanssaan paljon aikaa, ja teen kaikkeni heidän eteensä. En missään tapauksessa luopuisi lapsistani, ja rakastan heitä paljon. Mutta jotenkin en koe edelleenkään mitään erityistä sen suhteen, voin aivan hyvin kuvitella lapsettoman rinnakkaistodellisuuden.
Olen vielä lisääntymisiässä, mutta en tule enempää lapsia tekemään. En nykyisen vaimoni, tai eron tai kuoleman sattuessa mahdollisen uuden puolison kanssa. En oikeastaan edes pidä muista lapsista kuin omistani. Ei siinä auta valtion tarjoamat touhutonnit mitään, jos ei tunnu oikealta. En todellakaan ala kenenkään muun - varsinkaan jonkun valtion- takia tekemään lisää lapsia.
Tismalleen kuin minun näppäimistöltäni! Paitsi että olen nainen.
Naulaisin itseni naiseen ja lapseen kiinni?
Hah.
M33
Syitä on niin monia. Monilla on kohtaanto-ongelma nuorehkoihin ja edes jonkinmoisiin naisiin. Tämä siis kun miehet itsekin ovat sopivassa iässä, eikä enää yli nelikymppisinä. Monet siis syrjäytyvät pariutumisesta, ja osalla näistä menee halut kokonaan naisasioihin. Osa elättelee toivoa, mutta vieraantuminen ei mahdollista hedelmällisten naisten kanssa operointia. Sitten osa halutuimmista miehistä ei edes kaipaa lapsia ja jotkut pyöyttävät yhden testimielessä vanhemmiten. Pariutumisen moderni dynamiikka siis aiheuttaa vähälapsisuutta.
Tolkuilla pieni- ja keskituloisilla taas ei oikein ole varaa ainakaan moneen lapseen. Keskiluokan kurjistuminen on totta ainakin Hesoissa, missä asumisen hinta on lähtenyt aivan käsistä. Eikä nykyelämä jatkuvan paineen ja epävarmuuden vuoksi luo suotuisaa ilmapiiriä perheidyllille.
Joten ihmekös tuo että syntyvyys takkuaa. Lähinnä eri uskonlahkolaiset sikiää edelleen elinvoimaisesti, mutta muuten lapsiluku on 0, 1 tai korkeintaan 2. Tästä seuraa tavan suomalaisen väestön hidas hiipuminen eri ääriainesten kasvattaessa osuuttaan. Tämä ei siis tule päättymään hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omakohtainen kokemukseni tosiaan on, että useimpien poikien ja nuorten miesten maailmaan ei lasten saanti tai isyys kuulu oikeastaan millään tavalla. Itse en koskaan kokenut tulevani isäksi, vähän samaan tapaan kuin täällä Suomessa ei tarvitse ihan arkipäiväisesti pohtia esimerkiksi järvessä uidessa, tuleeko hain syömäksi. Se ei siis ole missään vaiheessa käynyt vähääkään mielessä. Ei isyydestä tai lasten saannista juuri puhuttu kotona, päiväkodissa, koulussa, ei missään. Yläasteella oli ehkä kerran kotitaloustunnilla joku harjoitus lapsinuken kanssa, miten sitä hoidetaan tms. Tietysti aina on tiennyt, miten vauvoja tehdään, ja mistä lapset tulevat.
Mutta personoituna kokemuksena en ole ikinä tuntenut haluavani lapsia, tai että minusta yleensä voisi tulla isä. En ymmärtänyt, miksi silloiselle tyttöystävälle - nykyiselle vaimolle - oli niin kovin tärkeää saada lapsia. Siitä tuli hänelle jonkinlainen ylitsepääsemätön este minkään asian edistymiselle. Ja kun en kokenut siinä mitään huonoakaan, koska parisuhde oli muuten hyvä ja se hänelle oli tärkeää, kaksi lasta sitten nykyään on.
Ei pidä käsittää väärin, etten välittäisi. Lapseni ovat tärkeä osa elämääni, olen mielestäni hyvä isä, olen käynyt yksin neuvolassa, pitänyt isyysvapaat ja ollut pitkään vanhempainvapaallakin koska se oli mahdollista. Vietän heidän kanssaan paljon aikaa, ja teen kaikkeni heidän eteensä. En missään tapauksessa luopuisi lapsistani, ja rakastan heitä paljon. Mutta jotenkin en koe edelleenkään mitään erityistä sen suhteen, voin aivan hyvin kuvitella lapsettoman rinnakkaistodellisuuden.
Olen vielä lisääntymisiässä, mutta en tule enempää lapsia tekemään. En nykyisen vaimoni, tai eron tai kuoleman sattuessa mahdollisen uuden puolison kanssa. En oikeastaan edes pidä muista lapsista kuin omistani. Ei siinä auta valtion tarjoamat touhutonnit mitään, jos ei tunnu oikealta. En todellakaan ala kenenkään muun - varsinkaan jonkun valtion- takia tekemään lisää lapsia.
Tismalleen kuin minun näppäimistöltäni! Paitsi että olen nainen.
Sama täällä ja olen myös nainen.
En ikinä koskaan lapsena tai esim parikymppisenäkään ajatellut että minulla olisi joskus lapsia. En siis käyttänyt asiaan yhtään ajatustakaan. Halusin vain opiskella, olla töissä, elää elämääni.
Seurusteltuamme miehen kanssa pitkään meille molemmille syntyi halu saada yhteinen lapsi ja esikoisen jälkeen miehellä oli aivan järkyttävä vauvakuume. Innostuin itsekin toiseen lapseen kunhan unohdus oli hiukan poistanut lapsen maailmaan saattamisen hankaluuden. Nyt kun lapsia on kaksi on perhe koossa. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa muiden lapset. Miksi ihmeessä kiinnostaisi?
Nuo ns vauvatonnit on aivan rienausta. Aivan käsittämätöntä pskaa. Ihan oikeestiko joku niitä ehdottaa? Lapsenteko tai tekemättömyys on jokaisen oma henkiläkohtainen, henkilökohtaisin asia elämässä ja se asia ei kuulu kenellekään muulle eikä tippaakaan yhteiskunnallle. Lapsi tehdään halusta saada oma lapsi, lasta ei tehdä välineeksi valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Naulaisin itseni naiseen ja lapseen kiinni?
Hah.
M33
Eli niin isäsi teki äitisi ja sinun kanssa?
No ei voi kauhalla antaa jos on lusikalla saanut.
Mutta miten me sitten jaettaisiin tämä raskaus ja imetys vaihe. Olen valmis kaikilla tavoin tuleen vastaan niin kuin me kaikki miehet. Kun tuntuu vaan että se suurin ongelma on tuolla työnantaja puolella. Ja miehen aivot kun keskittyy yhteen asiaan kerralla, niin siitä voi tulla puolisolle käsitys ettei mies välitä vaikka oikeesti se perhe on tärkein. Siis normi miehille perhe on aina ykkönen. On tietenkin alkoholisteja ja muuten vaan rassukka miehiä, mutta ne eivät ole tämän keskustelun aihe.
Mielipuoli tähän eurofantasiamaailmaan tekee feministiakoille lapsia. Koko kansallisvarallisuus ja kaikki verotulot ja kansantulo myydään vieraille valloille. Miehellä ei ole mitään sanottavaa kotonaan. Leipokaa yksin pullanne.
Pelastukoon ken voi. Paetkaa vuorille, sillä lopunajat ovat käsillä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten me sitten jaettaisiin tämä raskaus ja imetys vaihe. Olen valmis kaikilla tavoin tuleen vastaan niin kuin me kaikki miehet. Kun tuntuu vaan että se suurin ongelma on tuolla työnantaja puolella. Ja miehen aivot kun keskittyy yhteen asiaan kerralla, niin siitä voi tulla puolisolle käsitys ettei mies välitä vaikka oikeesti se perhe on tärkein. Siis normi miehille perhe on aina ykkönen. On tietenkin alkoholisteja ja muuten vaan rassukka miehiä, mutta ne eivät ole tämän keskustelun aihe.
Surkea alistettu ulisija.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmasti monet sekä miehistä että naisista haluaa ensiksi vakituisen työn ja muut haaveet toteutettua ennen kuin lapsia hankitaan. On vain hiukan vaikeaa tänä päivänä, kun työnantajat tarjoavat monella alalla määräaikaisia työsopimuksia ja koulujakin käydään useasti vielä kolmekymppisenäkin. Suomessa tulisi ihan ensiksi koulutusaikoihin ja työehtoihin puuttua, jotta syntyvyys saadaan nousuun.
Tämä muutaman vuoden takainen havainto on varmasti suurin tekijä. Vaimolleni tarjottiin ensimmäistä vakituista työtä naisvaltaisella kunnallisella alalla 42 vuoden iässä. Jos olisimme jääneet odottamaan lasten tekemistä siihen asti, niin...
Omat lapsemme ovat ohittaneet iän, jolloin itse saimme esikoisemme. Miettivät jatko-opintoja ja murehtivat sitä uskaltaisivatko vielä ottaa opintolainaa kun ensimmäisen tutkinnon lainaa on tuhansia euroja maksamatta, mutta tarjolla on vain pätkätöitä tai ns. paskaduuneja n. 10 euron tuntipalkalla. Vuokrataso on niin korkea, että palkasta ei juuri elämiseen jää. Jotain tässä yhteiskunnassa on vuosikymmenien aikana mennyt pieleen. Osa on jo päättänyt, ettei lapsia tee. Mikä harmittaa meitä kovasti koska yhteinen isovanhempana oleminen on ollut haaveemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha sananlasku sanoo että kun nainen maistaa hääkakkua niin se sammuttaa seksuaalisuuden lopullisesti. Ja jos mies hakee seksiä muualta niin menettää kodin, perheen, lapset, auton ja saa maksaa elatusmaksuja pahimmillaan 100.000 euroa pitkän ajan kuluessa.
No sittenhän miehillä on tuohon helppo ratkaisu: älkää menkö naimisiin.
No älä? Onko jotain muuta nerokasta jonka olet ihan itse keksinyt?
Ketjun aiheena ei kuitenkaan ole tuo eivätkä miehet ulìse täällä kurjuuttaan vaan mielipiteitä kaivattiin ja niitä annetaan. Tuollaisen nokittelun voit jättää omalle exällesi
Ei kannata kirjoitella hassuja vitsejä jostain 50-luvulta, niihin voi saada saman tasoisen vastauksen. Miehet ei myöskään yksin maksa perheen omaisuutta, kyllä siihen tarvitaan naisenkin tuloja. Nainen ei vie mieheltä kaikkea vaan oman, laillisen osuutensa.
Mitäs tuloja mammakerholaisella on? Kakarat lasketaan sopivasti siten ettei tarvitse mennä duuniin vuosikausiin.
Laittaisitko nimen alle avioehtoon jossa todetaan että olet oikeutettu tasan siihen minkä olet omistasi maksanut?
Mitä taas kotiin tulee niin kovin usein se menee just noin. Mies häädetään ja nainen + lapset saavat jäädä. Ja mitäpä mies sillä farmariautollakaan kun lapset jäävät äidilleen. Huonekaluiksikin kuulemma riittää patja.
Miten täällä ei tunnuta tuntevan muita kuin tulottomia äitejä?
Asun "keskiluokka+"-alueella ja itse ns prameimmalla kadulla. Tämän kadun kämpistä kaikkien prameus on mahdollistettu MIEHEN tuloilla, kuten alueen kämpistäkin 3/4. Esim tonttinaapurina rakennusinssi (AMK), rouva taas pätkätyöhumanistitohtori - sen verran suoraselkäinen kuitenkin että myöntää suoraan kenen tuloilla heidän huushollinsa elintaso on hankittu.
Se on jännä mihin 4000 euron kuukausibruttotulot riittää. Ja ertä oikein AMK!!!!
Se on Kimi Räikköset jotka maksaa kaiken yksin. Muissa perheissä se omaisuus on ihan yhdessä hankittu. Toki nainen lisäksi tehnyt ne yhteiset lapset, asian mistä mies on naiselle loppuelämän velkaa.
Se on jännä miten ahneita miehet on, yrittävät muuttaa naisenkin rahat omikseen.
Eikä ne tavallisten miesten käteen jäävät tulot keskimäärin paljoa naisten vastaavista eroa.
Hyvin tuntuu naapurin raksainssi tienaavan kun vuosi toisensa jälkeen "kateuslistoilla" syksyisin.
Tää on sama, kun tässä ketjussa monta kertaa jo sanottu. Että omasta miesnäkökulmasta nähtynä syy on kumppanin puute. Mutta laajemmin aateltuna syynä on joustamaton työelämä, kun se ei anna naisille mahdollisuutta sovittaa työtä ja lapsia. Tottakai kannatan tasa arvoa, mutta raskaus ja imetys ei vaan yksinkertasesti mieheltä onnistu. Eli kun työnantajat suhtautuvat nuivasti työn ja perheen yhteen sovittamiseen, ne tavallaan sahaavat omaa oksaansa, koska uusia osaajia ei enää synny, väestö vanhenee ja yrittäjien verot nousee. Yrittäjät hakevat vain pikavoittoja eikä heillä ole lainkaan pitkän aikavälin näkemystä. Omalle kohdalle on tullut töissä myös motivaatio ongelma, kun viisikymppiset lähestyy, lapsiin ei ole enää mahdollisuuksia. Ja asunnot on maksettu, on aivan uusi auto ja rahaa jo tarpeeksi. Ei oikein näe järkeä työn tekoon. Tämäkin on asia joka teidän yrittäjien pitäisi huomioida.