Tarkistatteko lapsenne läksyt? Miksi?
Onko yleistäkin tarkistaa lapsen läksyt? Tarkistatteko vain, että ne on tehty vai käyttekö ne läpi, että onko tehty oikein?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär ekalla, tekee läksyt välittömässä läheisyydessäni (koska ei osaa vielä lukea ja tarvitsee siksi apua melkein joka tehtävässä) Luen tehtävän, neuvon, tarkistan, kumitan jos väärin ja käsken yrittämään uudestaan, yleensä neuvon vielä lisää ja lopuksi väännän rautalangasta - en koskaan anna valmiita vastauksia, mutta monesti joutuu toistamaan useamman kerran esim. "kolmesta pois kaksi, mitä jää?" ja nostamaan kolme sormea pystyyn, joista muksu sitten laskee. En tiedä onko oppimisvaikeutta vai ihan normaalia...
Mutta voi taivas jos yksi väärä vastaus lipsahtaa ohi silmien. Heti on punakynällä merkitty väärä vastaus ja Wilmassa viesti että läksy väärin! Ja voi toinen taivas, jos se tehtävä unohdetaan korjata kotona!
Ei ole normaalia.
Pitäisi osata jo lukea ja muutenkin tajuta tuollaiset tehtävät. Ope laittaa merkintöjä, jotta voi sitten niistä tarkistaa, kun teillä on eka tapaaminen oppmiisvaikeuksista.
...niin siis tietenkään läksyjen teko ei JOKA KERTA ole noin tahmeaa. Joinain päivinä osaa tehtävät kuin vettä vain, toisina päivinä (ehkä väsymyksen tms) johdosta sitten takkuaa ja jumittaa. Eilen oli lukuläksy R-kirjaimesta - ei kaikki ekaluokkalaiset osaa vielä lukea, siksi sitä ekaluokalla opetetaan - ja muksu osasi hienosti kaikki tavut. Herää taas toivo että kyllä se vielä oppii :P
Ps. Mitä tarkistetaan niistä merkinnöistä, joissa lukee vain "läksy väärin"? Varsinkin kun se kerta olisi minun tehtäväni kotona katsoa, että kaikki tehtävät on oikein.
Eka luokan syksy on toivottu, että vanhempi katsoo läksyt, ja näin olen tehnyt. Siis sen, että ne on tehty, ei sitä, onko ne oikein.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi, vaikka usein en ehdi enkä jaksa. Lapset jo 4 ja 5-luokkalaisia, mutta vaikuttaa siltä, että ei niitä kovin aktiivisesti koulussa tarkasteta. Kun kaivan kirjan esiin, sieltä saattaa paljastua kolmet tekemättömät läksyt ( kun en tosiaan joka päivä katso kirjoja). Kun on omat työt, kotityöt ja liikuntaharrastukset, en veny opetustyöhön iltaisin, minusta sen pitäisi koulussa hoitua.
Meillä vitos- ja kolmosluokkalaiset. Läksyt tarkistetaan joka päivä koulussa ja heti tulee wilmaan merkintä, mikäli on unohtunut.
Toisaalta sitä sisältöä ei näköjään niinkään katsota koulussa, kokeisiin harjoitellessa ollaan korjattu yhdessä lapsien kanssa varsinkin kielten tehtäväkirjoista virheitä.
En ole koskaan säännöllisesti tarkastanut lasten läksyjä, vaan ovat ekaluokasta alkaen itse ottaneet niistä vastuun. Joskus mielenkiinosta katson mitä on ollut läksynä ja samalla näen, onko vastaukset oikein. Normaalisti vain kysyn, mitä koulussa puuhattiin ja tuliko läksyjä. Autan aina jos apua pyydetään ja kyselen esim. kielten sanoja. 9-luokkalaisella on niin huono fysiikan opettaja, että käytännössä joudumme kotona opettamaan kaikki vaikeammat asiat, joita lapsi ei itse kirjasta lukemalla ymmärrä. Myös ruotsin opetusta joudumme paikkaamaan kotona huonon opettajan vuoksi.