En ymmärrä iltavirkkuutta
Ei ole oikeasti mitään perustetta siihen? Ymmärrän kyllä liukuvan rytmin, jos biologinen kello on vaikka 25-26 tunnin mittainen. Tällöin tosin on ihan sama herääkö joka aamu 5.30 vai 9.30 - univajetta kertyy 1-2 tuntia yössä.
Vähäinen ulkoa tuleva valo ei voi mitenkään vaikuttaa talvella vuorokausirytmiin. Ei siis mitenkään! Kaikki ulkoiset ärsykkeet jotka valvottavat löytyvät siis kotoota!
Kommentit (49)
Hienoa, että ap uskaltaa ilmaista ymmärryksensä vajavaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei tarkoita, ettei ymmärrä tällaista unirytmiä, vaan sitä, että muka iltavirkun olisi mahdotonta aikaistaa tätä rytmiä, sillä tähän ei ole mitään maalaisjärkeen käypää perustetta.
Mikä peruste on aamuvirkkuuteen? Miksi pitäisi aikaistaa rytmiä? Siksi, että aamuvirkkuja häiritsee? Ovatko kaikki aamuvirkut nipoja, toisten elämänkulkuun puuttuvia ääliöitä?
Mi en ymmärrä lyhyitä ihmisiä. Mikseivät he vain kasva pidemmiksi? Se ei ollut minulle yhtään vaikeaa. Epäilen, että lyhytet ihmiset ovat syypäitä lyhyyteensä omilla huonoilla elämänvalinnoillaan... En ymmärrä mtöskäön tyhmoä ihmisiä, mikseivät he rupea älykkäiksi? Kaikista vähiten ymmärrän ihmisiä, joilla on hörökorvat tai pottunenä. Ei voi olla niin vaikeaa kasvattaa normaaleja korvia ja nenää!
Ap, sinulta puuttuu vain tietoa siitä, että ihmisten yksilölliset biologiset ominaisuudet määräävät sen, onko ilta- vai aamuvirkku. Sellaiseksi synnytään, eikä sitä voi muuttaa. Myöskään nukahtaminen ei ole ihmisen omassa päätösvallassa, se ei kuulu tahdonalaisen sympaattisen hermoston alaisuuteen, vaan parasympaattiseen hermostoon.
Eli kukaan ei voi nukahtaa yrittämällä nukahtaa. Vaikka iltavirkku menisi nukkumaan kuinka aikaisin, hän ei nukahtaisi ennen kuin on sen aika oman synnynnäisen kellon mukaan. Hän siis makaisi siinä sängyssä pää tyynyssä vaikka 5 tuntia hereillä nukahtamatta. Vähän ehkä verrannollista siihen, että jos aamuvirkku nukahtaa klo 20, niin hän luultavasti herää viimeistään klo 08. Hän ei voi päättää, itse haluamalla, olemaan heräämättä ennen klo 11.
Unitutkimus on tieteenala ja siitä löytyy helposti tietoa. Voit lukea mm. professori Markku Partisen kommentteja, hän suosittaa koululaisten koulun alkamisajan myöhentämistä tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei tarkoita, ettei ymmärrä tällaista unirytmiä, vaan sitä, että muka iltavirkun olisi mahdotonta aikaistaa tätä rytmiä, sillä tähän ei ole mitään maalaisjärkeen käypää perustetta.
Mikä peruste on aamuvirkkuuteen? Miksi pitäisi aikaistaa rytmiä? Siksi, että aamuvirkkuja häiritsee? Ovatko kaikki aamuvirkut nipoja, toisten elämänkulkuun puuttuvia ääliöitä?
Ei olla nipoja :) Olen aamuvirkku ja illantorkku ja annan toistenkin olla juuri sellaisia kuin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua alkaa nukuttamaan vasta 00 jälkeen, mut yleensä päivällä valoisaan aikaan nukuttaa eniten siinä 14-15 aikaan ja on pakko mennä päiväunille. Valolla ei ole mitään vaikutusta mun unirytmiin, ihan sama vaikka on verhot auki ja kesällä yötön yö.
Herää 4:30 viikon ajan ja sano sitten ettei uni tule kun olet iltavirkku. Armeijassakaan ei yllättäen leireillä ollut yhen ainoata iltavirkkua kun oli 20h rämmitty mudassa.
Valvo joka ilta neljään asti viikon ajan, tuu sitten sanomaan että aamulla heräät aikaisin kun oot niin aamuvirkku.
Aamuvirkkuudelle on sentään luonnollinen syy: valo. Mutta tässä pointtina oli se, että nämä -virkkuusjutut ovat vain itse säädettyjä unirytmejä, joita pystyy muokata.
Ei pidä paikkaansa. Ei aamuvirkku opi olemaan aamutorkku eikä päinvastoin. Ja täällä maailmankolkassa valo ei säätele koska talvella on vain muutama tunti keskellä päivää jotensakin valoisampaa, ei välttämättä niin valoisaa etteikö sisällä pitäisi laittaa valot jos lehden haluaa lukea. Ja taas kesällä on keskellä yötä pieni aika kun ehkä on vähän hämärämpää, eli käytännössä talvella on ympäri vuorokauden pimeää ja kesällä valoisaa. Minä tarvitsisin ihan pimeän että saisin nukuttua hyvin, ja olen iltavirkku, se että iltapäivällä kolmelta on jo pimeä ei saa mun kroppaa luulemaan että jaa nyt on yö kun on pimeä, vaan edelleen valvon puoleen yöhön.
Jos valo ei säätele niin mistä se kroppa sitten tietää onko ilta vai päivä?
Se on sisäänrakennettu ihmisen geeneihin ja hermostoon.
Tästähännon paljon tutkimuksiakin, joissa ihmisiä sulkeutuu täysin eristettyyn ns luolaan, jossa on vain keinovalo, eikä mitään ulkopuolisia ääniäkään eikä ruoka-aikoja, vaan voi nukkua ja syödä, milloin haluaa. Siinä voidaan todeta ihmisillä erilaiset luontaiset unirytmit ja erilaiset sisäiset vuorokaudenrytmit. Myös normaaleilla uniklinikoilla tutkitaan ihmisten nukkumisia paljon nykyään ja se on yksi lääketieteen erikoistumisala.
Esim minä olen epäonnisin, jolla on paitsi iltavirkkuus ja nukahtamisvaikeus, myös sisäinen 25 tunnin vuorokausirytmi. Eli luonnostaan nukahtamisaikani pyrkii siirtymään koko ajan tunnilla eteenpäin. Onnellisin on meidän yhteiskunnassamme se, joka on syntynyt aamuvirkuksi ja jonka sisäinen vuorokausi on 24 h.
Nämö erot ovat evoluution määrittämiä. Kun kaikki ihmiset eivät ole nukkuneet kivikaidella siellä luolayhteisössä samaan aikaan, yhteisesössä on aina ollut joku "vartija" hereillä, joka on voinut varoittaa muita lähestyvästä vaarasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua alkaa nukuttamaan vasta 00 jälkeen, mut yleensä päivällä valoisaan aikaan nukuttaa eniten siinä 14-15 aikaan ja on pakko mennä päiväunille. Valolla ei ole mitään vaikutusta mun unirytmiin, ihan sama vaikka on verhot auki ja kesällä yötön yö.
Herää 4:30 viikon ajan ja sano sitten ettei uni tule kun olet iltavirkku. Armeijassakaan ei yllättäen leireillä ollut yhen ainoata iltavirkkua kun oli 20h rämmitty mudassa.
Herään joka arkiaamu 5:30 töiden pakottamana mutta ei se uni silti tule. Ja teen todella raskasta fyysistä työtä ja olen ihan loppu joka päivä.
Iltavirkuthan ovat tutkitusti keskimäärin älykkäämpiä, joten ei ihme että ap ei ymmärrä.