En jaksakaan kuljettaa lapsia harrastuksiin, onko paha jos joulun jälkeen karsitaan?
Tuli marraskuu, synkkää ja pimeää. Tytöllä oli tänään pianotunti klo 17. Olin töistä kotona klo 16.30, söin banaanin ja lähdin viemään pianoon. Kävin kaupassa ja hain tytön pianotunnilta, tein ruuan (valmistui juuri klo 18.30, kun mies tuli töistä. Syötiin ja mies tyhjensi astianpesukoneen. Nyt olen laittanut tiskit koneeseen, kuunnellut toisen tytön lukuläksyn, tarkistanut matikanläksyt, lukenut Wilman, auttanut 7v. suihkussa ja laittanut iltapalan. Kävin itse äsken suihkussa ja olen poikki! Huomenna palaan taas töistä klo 16.30. Teen ruuan ja lähden viemään toista tyttöä tanssitunnille, klo 17.30 alkaa. Toisella tytöllä on kaverisynttärit toisella puolella kaupunkia klo 18-19.30. Haen välissä tanssijan kotiin. Koko ilta taas samaa kuljetusshowta. Kirjastoonkin pitää ehtiä, lainat erääntyy.
Minusta tuntuu, että kolmen alakouluikäisen harrastukset pyörittää koko talouden ajankäyttöä iltaisin. Tässä meidän asuinalueella ei ole mitään. Keskustaan ei ole mikään paha matka (3 km), mutta aikaa menee monissa liikennevaloissa ja parkkipaikkaa hakiessa. Minulla itselläni on vain yksi säännöllinen liikuntaharrastus viikossa ja siitä en luovu. Salilla käyn lisäksi viikonloppuisin, jos on aikaa. Onko paha juttu, jos äiti sanoo lapsilleen, että harrastuksia pitää karsia?
Kommentit (173)
Onko aplla elämänhallintaongelma kun tuntuu olevan tytön suihkussakäynti niin raskas asia?
Jos saat järjestettyä kimppakyytejä, niin se on hyvä helpotus. Tai pystyykö toinen vanhempi kuljettamaan lapsia välillä? Jos kumpikaan ei onnistu ja jos alat oikeesti uupua, niin totta kai voitte luopua jostain! Mitäs lapset siitä tykkää? Toisinaan lasten harrastukset ovat enemmänkin vanhempien unelma, ei niinkään lasten omia.
Vierailija kirjoitti:
Jos se harrastus kestää 1-1,5 tuntia, ei kannata ajaa välissä kotiin. Minä käytän koirat ja käyn kaupassa odotellessa. Siinä tulee se oma kuntoilukin samalla.
Yksi harrastus meillä kestää 2 h 15 minsaa. Sen hoidamme niin että isä vie työmatkallaan ja minä sitten käyn hakemassa.
Minäkään en useinkaan aja kotiin tyttären treenien aikana. Toisella kertaa ne kestävät kaksi tuntia, toisella kaksi ja puoli. Puuhastelen omiani sen aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 minuuttia suuntaansa paljon? No huh. Helsingissä voi mennä ruuhka-aikaan tuntikin harrastukseen menemiseen. 3 kilometrin matkan lapsi voi mennä itsekseen pyörällä tai kävellen ellei sinne kulje bussia. Mies vie puoliksi.
Helsingissä? Missä te oikein asutte? Meillä kokemus Myllypurosta, ettei täältä tarvii poistuu koskaa minnekää harrastusten perässä. Löytyy ihan kaikki. Tai no uimahalli on Itiksessä. Meiltä kotoonta matka 2,5 km. Mut metrolla pääsee tai bussilla monta kertaa tunnissa. Lasten harrastuksiin kulkemisiin ei mee aikaa. Ei tarvii ketään kuljetella. Se on helppous Helsingissä.
No sehän riippuu ihan harrastuksesta. 😂😂😂😂😂 miten yksinkertainen voi ihminen olla?
Tietenkin riippuu harrastuksesta, mutta voin sanoa että suurinta osaa perusharrastuksista voi Itä-Helsingissä harrastaa kohtuullisen matkan päässä: yleisurheilu, jalkapallo, tanssi, musaopisto jne. Jääkiekkoon ehkä pitempi matka ja Oopperan balettikouluun (tosin sekin 10 min metromatkan päässä).
eri
Olen opettaja täällä 300 kilometrin päässä Helsingistä, pieni kaupunki. Luokallani on 25 oppilasta. 9 poikaa käy kuusi kertaa viikossa jääkiekkoharjoituksissa 90 kilometrin päässä, eli siis 180 kilometriä ajoa kuusi kertaa viikossa. Käyttävät kimppakyytejä, mutta paljon ajoa silti. 6 tyttöä käy tanssitreeneissä 4-5 kertaa viikossa 60 kilometrin päässä, päivässä siis 120 kilometriä. Yksi käy uimassa tuolla 60 kilometrin päässä 6 kertaa viikossa. Tosin täällä olisi kyllä uimahalli, mutta ilmeisesti lapsi on niin lahjakas, että käy paremmassa valmennuksessa siellä. Monet luokkani tytöt käyvät 1-2 kertaa viikossa ratsastamassa, talli on 15 kilometrin päässä, pientä hiekkatietä iso osa matkaa. Ei ole moottoriteitä.
Jotenkin naurattaa, kun AP valittaa tuollaista, vaikka täällä maaseudulla oikeasti pitkät matkat ovat normaaleja. Tuossa ei lapsen harrastuksen aikana ehdi kotona käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se harrastus kestää 1-1,5 tuntia, ei kannata ajaa välissä kotiin. Minä käytän koirat ja käyn kaupassa odotellessa. Siinä tulee se oma kuntoilukin samalla.
Yksi harrastus meillä kestää 2 h 15 minsaa. Sen hoidamme niin että isä vie työmatkallaan ja minä sitten käyn hakemassa.
Minäkään en useinkaan aja kotiin tyttären treenien aikana. Toisella kertaa ne kestävät kaksi tuntia, toisella kaksi ja puoli. Puuhastelen omiani sen aikaa.
Joo, joskus se harrastuspaikkakin on oikein mukava. Kasarmintorilla tanssi lapsi yhden kauden ja nautin kovasti keskustassa odottelusta. Torikin oli aina auki lauantaisin. Simonkylässä taas en kyllä oikein jaksanut notkua. Nyt odottelen Tikkurilassa ja siellä on mm oikein hyvä kirjasto.
Lienee provo tämäkin, kun ap ei kommentoi mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 minuuttia suuntaansa paljon? No huh. Helsingissä voi mennä ruuhka-aikaan tuntikin harrastukseen menemiseen. 3 kilometrin matkan lapsi voi mennä itsekseen pyörällä tai kävellen ellei sinne kulje bussia. Mies vie puoliksi.
Helsingissä? Missä te oikein asutte? Meillä kokemus Myllypurosta, ettei täältä tarvii poistuu koskaa minnekää harrastusten perässä. Löytyy ihan kaikki. Tai no uimahalli on Itiksessä. Meiltä kotoonta matka 2,5 km. Mut metrolla pääsee tai bussilla monta kertaa tunnissa. Lasten harrastuksiin kulkemisiin ei mee aikaa. Ei tarvii ketään kuljetella. Se on helppous Helsingissä.
No sehän riippuu ihan harrastuksesta. 😂😂😂😂😂 miten yksinkertainen voi ihminen olla?
Tietenkin riippuu harrastuksesta, mutta voin sanoa että suurinta osaa perusharrastuksista voi Itä-Helsingissä harrastaa kohtuullisen matkan päässä: yleisurheilu, jalkapallo, tanssi, musaopisto jne. Jääkiekkoon ehkä pitempi matka ja Oopperan balettikouluun (tosin sekin 10 min metromatkan päässä).
eri
No esim hevostallia ei Myllypurossa ole, ei käsittääkseni myöskään kunnollista kuvis/arkkitehtikoulua jne. Kielikerhotkaan ei kummoisia ole olleet. Kokeiltu on. Mekin asumme Itä-Helsingissä, eikä kaikki tod löydy täältä, ainakaan tasokkaana. Taekwondo on hyvä, Itiksessä ja voimistelussa käytän Liikuntamyllyssä.
Mikäköhän aplla on todellinen ongelma?
KOLME kilometriä matkaa ja siihen menee ap:llä 20 minuuttia autolla? sen kolme kilometriä KÄVELEE tuossa ajassa. Mikä on se peruste, että lapsi ei voi kävellä kolema kilometriä ? tai pyöräillä ? Mikä on se peruste, että isä ei kuljeta ainuttakaan neljästä lapsesta ikinä? Mikä on se peruste, että 7 vuotiasta pitää auttaa suihkussa? Mikä on se peruste, että isä ei osallistu läksykuulusteluihin/tarkastamisiin & ruuanlaittoon & iltapalan laitton? Niin missä on ne ap:n järkevät perusteet asialle? Kyllä olisi peiliin katsomisen paikka ennenmmin, kuin lasten harrastuksista luopumisen.
Mä en tajua, miksei nykypennut kulje itse julkisilla tai pyörällä/jalan, jos matka sen pari kolme kilsaa. Alakoululainen ei ole mikään paapottava vauva, vaan sen ikäistä pitäisi kannustaa omatoimisuuteen. Nykyvanhemmat tekevät suuren karhunpalveluksen lapsilleen kyytsäilemällä ja passaamalla ne piloille + itse uupuvat. Ja juu juu, jotkut asuvat perämetsiköissä, joissa autokyyti ainoa vaihtoehto, mutta tässäkin ap kertoi keskustaan olevan hui kamalaa, niinkin kaukana kuin 3km päässä.
Ei tuo ap:n elämä nyt niin kauhean raskaalta kuulosta. Mitä sinä kuvittelet töiden jälkeen tekeväsi, kun lapsi on kolme? Istut rauhassa sohvalla ja lapset pelaa puhelimilla vai?
Toisaalta jos harrastusmatkat on lyhyitä, niin lapset voi kyllä jo kulkea sinne itsekin. Oma poikani on 7-vuotias ja menee futistreeneihin yksin. Kertoo varmaan siitä, että harrastus on mieleinen. Kannettu vesi ei pysy kaivossa, eli jos lapsia joutuu pitkään kuskaamaan treeneihin, se kertoo kyllä siitä, että lapsi itse ei ota harrastuksesta vastuuta ja se lopahtaa ennen pitkään. Maalla on tietysti eri juttu, kun matkat on pitkiä.
Itselläni kaksi alakouluikäistä lasta, ja molemmat kulkee harratuksiin itse. Joskus ollaan haettu, kun yksi kerta loppuu aika myöhään, ja busseja tulee harvoin.
Mua ei ole koskaan kuljetettu mihinkään harrastukseen; kaikki harrastukset olivat pyöräilymatkan säteellä. Kuulostaa ihan kamalalta että arki menee lasten harrastusten mukaan ja väsyneet vanhemmat töiden lisäksi suhaavat koko illan edes takaisin.
Meillä on vain yksi lapsi, mutta hänellä harrastus, joka vie 4-5 kertaa / viikko + sarjaturnaus n. 3 viikon välein + satunnaisia "työhommia" toisten peleissä. Helpottaa, kun kaksi treeneistä on 300 metrin päässä, mutta muihin treeneihin ja menoihin pitää kuskata. Lyhin kuskausmatkoista on 5 km (pyörällä syksystä kevääseen inhottava, kun ei ole koko matkalle pyörätietä ja valaistus on vähän niin ja näin ja treeni päättyy aika myöhään).
En ole kokenut raskaaksi tätä. Jos tytöllä on salitreeni, menen itsekin salille. Jos taas on joku muu treeni, niin käyn vaikka kaupassa samalla ajelulla. Varsinkin silloin, kun tyttö kulki yhdessä harrastuksessa yli 20 km päässä toisella puolella kaupunkia, niin ajoitin isot ruoka- ja talousostokset tuolle harrastuspäivälle, kun kerrankin oli aikaa kiertää koko Prisma. Lisäksi usein vuorotellaan kyytejä eli joko minä vien ja mies hakee tai toisin päin.
Meillä ei ole joukkoliikennettä, jota voisi harrastuskulkemisiin hyödyntää. Tai on, mutta lähin säännöllistä vuoroa ajavan linjan pysäkki on 3 km päässä ja mitään poikittaisliikennettä ei tietenkään ole. Eli n. 10 km päähän salille pitäisi mennä ensin pyörällä 3 km pysäkille, sitten siitä bussilla 13 km keskustaan ja keskustasta 7 km eri linjalla periaatteessa takasin päin, mutta vähän eri suuntaan. Aikaa kuluisi ehkä puolitoista tuntia yhteen suuntaan, kun autolla menee vartissa - parissakymmenessä minuutissa. Eli kuskataan.
Lapset joutaa opetella menemään itse harrastuksiin. Ovat jo sen verran isoja. Täällä maalla missä asun, lapset menevät ekaluokalla itsenäisesti kouluun, bussikyydityksellä (sivukylällä asuvat) ja kävellen tai pyörällä kylän keskustassa asuvat. Minäkin sain harvoin kyytiä kouluun, matkaa oli 1,5km. Harrastuksiinkin mentiin ihan itsenäisesti. Eskarin jälkeen kesälomalla lenkkeiltiin koulureittiä muutaman kerran vanhemman kanssa, jotta reitti tuli tutuksi. Jo esikoulussa opeteltiin liikennessäännöt, jotta pärjäsi liikenteessä sitten koulumatkalla. Kyllä täälläkin useampi risteys on, ja autoja kulkee kun ihmiset lähtevät töihin.
Kummallinen perhekuvio, jossa toineen toimii käytännössä yksinhuoltajana kaikkine vastuineen ja toinen loisii.
Öö... ei tuo ap:n rytmi niin pahalta kuulosta. Ihan normisettiä. Eikös miehes voisi esim. hakea jonkun muksuista vaikka matkalla kotiin? Meillä mennään niin, että usein jompikumpi vie ja toinen hakee eli vuorotellaan. Silloin tällöin joutuu pidempää päivää kumpikin tekemään, mutta jotenkin nekin on ratkaistu. Ja läksyt ym. sekamelska Wilmoineen (ai jumalauta, että inhoon tota v***n Wilmaa) kuuluu tähän. Kyllähän se välillä vähän tuntuu, mutta ollaan aika totuttu jo. Kaikilla lapsilla harrastukset ja koulu. Vapaa-ajan ongelmia ei toisaan ole. T: Kolmen lapsen isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kimppakyydit mahdollisia? Helpottaa elämää todella paljon!
Uskon, että helpottaa! Ei ole mahdollista meillä. Pianoon ei mene ketään läheltä, tanssitunnille ei mene ketään läheltä, voimistelun ei mene ketään läheltä tietääkseni. Meillä on myös poika, jolla 2 harrastusiltaa viikossa. Kun menee parkouriin, menee yleensä suoraan kaverille koulusta ja heiltä vievät parkouriin molemmat pojat. Parkouriin on meiltä pitkä matka ,lähes 8 km, kaupungin toiselle puolelle. Yleensä minä tai mieheni haetaan pojat ja pudotetaan se kaveri matkalla kotiinsa. Nyt kun toinen poika oli kaksi viikkoa kipeä, jouduttiin kuljettamaan meidän poika molempiin suuntiin. Se vasta on edestakaisin ajelua.
-ap
Pitkä matka? 8 kilsaa?
Jep. 40 km/h rajoitusta, matkalla tosi monet liikennevalot, yli kymmenet. Yhteen suuntaan menee ajaessa noin 20 min. Jos vien pojan harrastukseen ja palaan kotiin esim. laittamaan ruuan, se vientireissu vie noin 40 min. Harkat kestää 1,5 tuntia, eli ehdin olla kotona reilun tunnin ja sitten taas 40 min. ajoa. Jos sattuu olemaan vähän liikennettä ja vihreät valot monessa risteyksessä, parhaimmillaan olen ajanut 17 minuutissa/suunta.
-ap
Itse en kyllä ikimaailmassa lähtisi noin naurettavaan edestakaisin suhaamiseen. Lenkkivaatteet päälle ja kävelylle/juoksemaan sillä aikaa kun lapsi harrastaa. Ruuan tekee joku muu tai syödään eineksiä. Ei tuossa ole mitään järkeä.
Tekee vähän pahaa lukea näitä "6x viikossa treenit jossain hevonperseessä ja päälle joka toinen viikonloppu kisat" - lapsista. Siinä se lapsuus sitten menee, jotkut palaa loppuun kun koulukin pitäisi hoitaa. Missä on rento oleskelu kotona ja kavereitten kanssa? Eikö nykyään kukaan enää harrasta rennosti yleisen hauskapidon vuoksi? Lasten harrastukset on nykyään hirveän suoristuskeskeisiä ja kilpailullisia. Usein koko perheen elämä pyörii mukulan harrastuksen ympärillä just näiden jokapäiväisten treenikuskailujen muodossa, viikonloppuisin ja lomilla kisamatkoja pitkin ulkomaita tai sitten paistetaan mokkapaloja urheiluseuran myyjäisiin ja istutaan koko sunnuntaipäivä kentän reunassa myymässä niitä. Jotenkin tosi sairasta.