Munasolun luovutuksen positiivisuusko?
Olen useamman kerran lukenut lehdestä, että munasolun luovuttajia tarvitaan. Kaikki positiivisuus tuodaan esiin, mutta haitat pienellä präntillä ja vähätelty.
Nämä munasolut pitää tietysti luovuttaa, kun nainen on hedelmällisimmässä iässä. Ystäväni luovutti sai punktiosta pahan munasarja ja kohtutulehduksen....ei pystykkään saamaan enää omia lapsia. Komplikaatioiden riski näissä toimenpiteissä on aika suuri ja eipä niistä huudella lehdissä, kuinka moni on saanut pahoja jälkiseuraamuksia.
Parasta on kuin kirjoitat omavastuu paperin ja tulee komplikaatioita, pesee lääkäriasema kätensä tästä jutusta. Rahaahan he tekevät näillä toimenpiteillä paljon.
Sairaanhoitajan työssäni olen myös nähnyt useita tapauksia, missä kunnalle on tultu jatkohoitoon kun yksityisellä munasolun keräyskeikalla kävi vähän köpelösti.
Kommentit (66)
Ei taida riskit noihin kovin suuria kuitenkaan olla, vaikka varmasti olemassa. Itse opiskelijana parit kerrat "tienasin rahaa" luovuttamalla AVA-klinikalla munasoluja. Mainostivat oikein opiskelijaruokaloissa "Anna lahja elämälle" ja se raha minkä siitä sai oli opiskelijalle ison tuntuinen, varsinkin kun itselleni ei tullut mitään ikäviä oloja tarvittavista hoidoista tms.
Raha on huono syy luovuttaa. Mieti, kun joku päivä lapsi ilmaantuu ja tahtoo tuntea biologisen sukusi. Älä vain sano, että luovutit rahasta, kun hän sai alkunsa! Hän tahtoo tuntea koko biologisen sukunsa ja hänellä on siihen oikeus! Hän ei syntynyt mistä tahansa solusta, vaan siitä, jossa on puolet sinun perimääsi!
Samaa olen minäkin miettinyt, mutta hyvä kun en sitten luovuttanutkaan.
Katuisin kauheasti, jos olisin luovuttanut. Nyt äitinä kun näkee lapsessa omat ominaisuutensa... Ja jossain kävelisi tyttäreni ja minun kaksoisolento, tyttöni isosisko, emmekä häntä oppisi koskaan tuntemaan... Mieluummin adoptio kuin keinotekoinen lisääntyminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida riskit noihin kovin suuria kuitenkaan olla, vaikka varmasti olemassa. Itse opiskelijana parit kerrat "tienasin rahaa" luovuttamalla AVA-klinikalla munasoluja. Mainostivat oikein opiskelijaruokaloissa "Anna lahja elämälle" ja se raha minkä siitä sai oli opiskelijalle ison tuntuinen, varsinkin kun itselleni ei tullut mitään ikäviä oloja tarvittavista hoidoista tms.
Eikö tuosta saa lähinnä nimellisen kulukorvauksen, ei mitään isoa rahasummaa?
Vierailija kirjoitti:
Raha on huono syy luovuttaa. Mieti, kun joku päivä lapsi ilmaantuu ja tahtoo tuntea biologisen sukusi. Älä vain sano, että luovutit rahasta, kun hän sai alkunsa! Hän tahtoo tuntea koko biologisen sukunsa ja hänellä on siihen oikeus! Hän ei syntynyt mistä tahansa solusta, vaan siitä, jossa on puolet sinun perimääsi!
Ei siihen aikaan kun itse luovutin, ollut vielä sellaista että luovutussolusta alkunsa saanut voisi koskaan saada tietää munasolun luovuttajaa. Tuskin olisin luovuttanut jos olisi (kuten nykyään on), tarkoitus kun tosiaan oli saada opiskelijan bilekassaan vähän rahaa eikä muuta.
No jep, etenkään kun korvaustakaan ei pahemmin saa niin luulisi että hoitaiaivat edes komplikaatiot...
Kuulemma munasolut saatetaan käyttää ulkomailla. Minusta olisi outoa, etten pystyisi keskustelemaan biologisen lapseni kanssa ikinä hänen äidinkielellään, jos joskus tapaisimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuosta saa lähinnä nimellisen kulukorvauksen, ei mitään isoa rahasummaa?
250 euroa sai kerrasta. Se oli opiskelijalle olevinaan valtava raha, kun muuten kaikki meni siihen että sai maksettua itsemurhayksiön vuokran ja jotain halpaa syötävää pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma munasolut saatetaan käyttää ulkomailla. Minusta olisi outoa, etten pystyisi keskustelemaan biologisen lapseni kanssa ikinä hänen äidinkielellään, jos joskus tapaisimme.
Hmm... Itse olen ulkomailta adoptoitu joten en oikein osaa ymmärtää mikä tuossa on outoa.
En aio luovuttaa koskaan, sillä en saa pysyä anonyyminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm... Itse olen ulkomailta adoptoitu joten en oikein osaa ymmärtää mikä tuossa on outoa.
Omien lasten syntymän myötä tuntuu entistä tärkeämmältä, että saan olla jälkeläisteni elämässä kiinteästi mukana. Tuntuisi todella pahalta, jos munasolustani alkunsa saanut lapsi olisikin esimerkiksi päätynyt perheensä kaltoinkohtelemaksi.
Täältä se opiskelijana munasoluja luovuttanut vielä sanoo että en kyllä kahden oman lapsen äitinäkään mitenkään kadu munasolujen luovutustani nuorena, vaikka sen melko kevytkenkäisesti teinkin. Minusta se on mukava ajatus, jos joku lapseton on saanut lapsen minun solujeni avulla. Koska olen perusterve, kohtuu älykäs ja hyvin elämässäni pärjäillyt niin tuskin täytyy siitäkään huonoa omaatuntoa tuntea että millaisia geenejä olen levittänyt luovutuksellani.
Ei ole kyllä lapsen kannalta reilua, jos sinua ei voi jäljittää. Toivottavasti joku sukulaisesi laittaa geeni-tietonsa sukututkimusohjelmaan nähtäväksi ja mahdollisesti luovutuksesta syntyneet lapset pääsevät sitä kautta jäljillesi. Heillä on oikeus tuntea sukunsa. Opiskelijan saamat siiderit olisivat naurettava hinta ihmiselämän alusta.
250€ korvaus on aika minimaalinen. Lääkäriasema tekee 2000€ voittoa joka käynnistä....ja niitä käyntejä voipi olla aika monta.
Vierailija kirjoitti:
Täältä se opiskelijana munasoluja luovuttanut vielä sanoo että en kyllä kahden oman lapsen äitinäkään mitenkään kadu munasolujen luovutustani nuorena, vaikka sen melko kevytkenkäisesti teinkin. Minusta se on mukava ajatus, jos joku lapseton on saanut lapsen minun solujeni avulla. Koska olen perusterve, kohtuu älykäs ja hyvin elämässäni pärjäillyt niin tuskin täytyy siitäkään huonoa omaatuntoa tuntea että millaisia geenejä olen levittänyt luovutuksellani.
Etkö pelkää, että lapsesi alkaa seurustella sisaruspuolensa kanssa?
Toivon, että tämä villitys, jossa luovutaan perintöaineksen sisältävät solut pois, eikä toivota edes yhteydenottoa syntyviltä jälkeläisiltä, menee ohitse ja ihmiset kokevat vastuuta syntyvistä ihmisyksilöistä! Sekä miehet että naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö pelkää, että lapsesi alkaa seurustella sisaruspuolensa kanssa?
Haha täysin mahdollista!
Ja muutenkin ne kaikki hormonit joita luovuttaja joutuu ottamaan ja niiden vaikutus hyvinvointiin.