IS: Dokumentti sairaista koiraroduista nostatti raivon jo tekovaiheessa – ohjaaja täräyttää suorat sanat presidentti Niinistön koirasta: ”Ei Lennu hymyile siksi, että sillä olisi kivaa”
Miksi se on niin vaikea myöntää, että esimerkiksi lyttykuonoiset ovat sairaita?
”Oli muutamia eläinlääkäreitä, jotka alkoivat huutaa, kun kysyin haastatteluun. Se oli todella hämmentävää. En ainakaan haluaisi viedä omaa lemmikkiäni tuollaiselle eläinlääkärille, joka ajattelee, ettei eläinten huonosta voinnista saa puhua.”
Voi jumalau... Tuohan se eläinlääkärille kivasti töitä kun koira on sairas, mutta tuollainen käytös on jopa lapsellista. Ei millään myönnetä lyttykuonoisten ongelmia. ”Onhan meidän koira ihan terve, mutta röhisee vaan hassusti :)))” huoh
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän esimerkiksi astmaatikot tietävät miltä tuntuu, kun ei henki kulje. Minulle ei ole koskaan diagnosoitu astmaa, mutta avaava lääke on käytössä kun aina välillä (onneksi harvoin) tulee hengenahdistuskohtauksia. Ei käy kateeksi niitä koiria, jotka kärsivät hengenahdistuksesta jatkuvasti.
Ahtaiden hengitysteiden lisäksi esim. englanninbulldogeilla on paljon muitakin ongelmia, esimerkiksi luonnollinen astutus ja synnytys ei onnistu, häntäongelmat jne. Kuonon pituudesta kysyttäessä kerran eräs mopsikasvattaja sanoi, että jos niillä olisi kuono, ne ei olisi enää mopseja. Mopsin kuulemma kuuluu olla lyttykuonoinen.
Olen koiraihminen henkeen ja vereen. Rotuvalinnoissani suosin mahdollisimman perusterveitä rotuja. Minulla on ollut pystykorvia sekä vinttikoiria. Ei ole tarvinut hengitysteitä avartaa tai kuonopoimuja poistattaa.
Minullakin on astma, ja pari kertaa olen peilin edessä litistänyt sieraimiani vastaamaan mopsien yms. lyttykuonojen nenän mallia. Siinä kun koittaa muutaman kerran hengittää syvään ja rauhallisesti niin paniikkikohtaus jo kolkuttelee. Ei sitä pysty edes ajattelemaan että jotkut eläimet pakotetaan elämään noin koko elämänsä.
Noiden rotujen kasvattaminen ja jalostus tulisi kriminalisoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirien jalostus (ja miksipäs ei kissojenkin - siitä ei ehkä niin paljoa puhuta?) on jo ajat sitten mennyt aivan liian pitkälle ja metsään. Mahtaakohan olla yhtään tervettä koirarotua, kun eläimiä siitetään keskenään hyvinkin lähisuvun kesken, haetaan vain tiettyjä ominaisuuksia ja toisista pyritään eroon? Nyt pitäisi ihan oikeasti sallia ristisiitokset, jotta rotuihin tulisi terveempiä piirteitä, toisin sanoen ne samat sairaudet ja geenivirheet eivät pyörisi siinä samassa rodussa. Jos nyt välttämättä halutaan säilyttää joku ulkonäköpiirre, niin miksei sallita siitoksia rodusta, joka muistuttaa ulkoisesti ko. rotua? Poislukien ne piirteet, jotka ovat sairaita - esimerkiksi tuo lyhytkuonoisuus. Sellaisista pitää oikeasti päästä eroon - ne aiheuttavat eläimille vain tuskaa, ja minusta on aivan sairasta, että ihmisen mieltymysten takia tuollaista harrastetaan! Terveen eläimen pitäisi olla pääasia, ei ihmisen mieltymysten. Tietysti minun on hyvä puhua, kun en edes pidä lättäkuonoisten koirien ulkonäöstä, mutta vaikka pitäisinkin, olisin sitä mieltä, että ottaisin mieluummin terveen, vähän pidempikuonoisen koiran kuin jo syntymästään sairaan koiran.
Tässä on taas myyty ihmisille ideaali rotukoirista ja ihmisethän nielevät täkyn koukkuineen päivineen. Tälläkin palstalla on jatkuvasti keskusteluja siitä millainen koira sopisi minkäkinlaiseen imagoon mutta aina pitää olla rotukoira, mitä harvinaisempi sen parempi. Ajatus sekarotuisesta on karmiva ja kuvitellaan että ne voivat olla ties mitä mielenvikaisia tappajakoiria. Samalla koko koirabisnes on tolkuttoman suuri kun koirista on tullut perheenjäseniä joille ostetaan kalliita tarvikkeita ja joita kuskataan ties missä harrastuksissa. Lopputulema on sairaita koiria ja rahassa porskuttavia koiratarvikekauppiaita ja pentutehtailijoita. Vastuu on koirien ostajilla, ei viranomaisilla.
Sikäli sälyttäisin vastuuta viranomaisille, että toimia koirien sairaan jalostamisen lopettamiseksi pitää tehdä ihan viranomaisvoimin. Eivät ihmiset - ostajat eivätkä kasvattajat - muuten usko tai opi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 15v ja mulle sopisi ranskanbulldoggi sen ominaisuuksien perusteella. En kuitenkaan halua hankkia tuollaista sairasta koiraa :( Ei ole koiralle reilua. Pienempänä halusin myös lyttykuonoisia koiria, mutta onneksi vanhemmat tiesi niiden sairauksista. Eivät ikinä suostuneet/eivätkä vieläkään suostuisi.
En vain tiedä mikä rotu minulle sitten sopisi?
Jos haluat söpön pienen koiran jota voi kanniskella laukussa mukana, hanki pehmolelu.
Itse otin 13-vuotiaana käytösongelmaisen ja agressiivisen koiran ensimmäiseksi omaksi koirakseni ja hyvin pärjättiin. Koira tuli minulle, koska entinen omistaja, joka oli pitkän linjan kasvattaja, ei pärjännyt agren kanssa. Eipä se ole aina niin etteikö nuoret pärjäisi koirien kanssa ja että aikuiset pärjäisivät.
Ensimmäisen käyttölinjaisen saksanpaimenkoirani hankin alle täysi-ikäisenä, ei kanniskeltu laukussa mukana, vaan käytiin ja käydään yhä treeneissä ja metsällä.
Hienoa aliarvioimista pelkän iän perusteella, kasva vähän, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirien jalostus (ja miksipäs ei kissojenkin - siitä ei ehkä niin paljoa puhuta?) on jo ajat sitten mennyt aivan liian pitkälle ja metsään. Mahtaakohan olla yhtään tervettä koirarotua, kun eläimiä siitetään keskenään hyvinkin lähisuvun kesken, haetaan vain tiettyjä ominaisuuksia ja toisista pyritään eroon? Nyt pitäisi ihan oikeasti sallia ristisiitokset, jotta rotuihin tulisi terveempiä piirteitä, toisin sanoen ne samat sairaudet ja geenivirheet eivät pyörisi siinä samassa rodussa. Jos nyt välttämättä halutaan säilyttää joku ulkonäköpiirre, niin miksei sallita siitoksia rodusta, joka muistuttaa ulkoisesti ko. rotua? Poislukien ne piirteet, jotka ovat sairaita - esimerkiksi tuo lyhytkuonoisuus. Sellaisista pitää oikeasti päästä eroon - ne aiheuttavat eläimille vain tuskaa, ja minusta on aivan sairasta, että ihmisen mieltymysten takia tuollaista harrastetaan! Terveen eläimen pitäisi olla pääasia, ei ihmisen mieltymysten. Tietysti minun on hyvä puhua, kun en edes pidä lättäkuonoisten koirien ulkonäöstä, mutta vaikka pitäisinkin, olisin sitä mieltä, että ottaisin mieluummin terveen, vähän pidempikuonoisen koiran kuin jo syntymästään sairaan koiran.
Tässä on taas myyty ihmisille ideaali rotukoirista ja ihmisethän nielevät täkyn koukkuineen päivineen. Tälläkin palstalla on jatkuvasti keskusteluja siitä millainen koira sopisi minkäkinlaiseen imagoon mutta aina pitää olla rotukoira, mitä harvinaisempi sen parempi. Ajatus sekarotuisesta on karmiva ja kuvitellaan että ne voivat olla ties mitä mielenvikaisia tappajakoiria. Samalla koko koirabisnes on tolkuttoman suuri kun koirista on tullut perheenjäseniä joille ostetaan kalliita tarvikkeita ja joita kuskataan ties missä harrastuksissa. Lopputulema on sairaita koiria ja rahassa porskuttavia koiratarvikekauppiaita ja pentutehtailijoita. Vastuu on koirien ostajilla, ei viranomaisilla.
Sikäli sälyttäisin vastuuta viranomaisille, että toimia koirien sairaan jalostamisen lopettamiseksi pitää tehdä ihan viranomaisvoimin. Eivät ihmiset - ostajat eivätkä kasvattajat - muuten usko tai opi.
Olen hieman skeptinen. Riskinä on että homma menee maan alle ja on entistä vaikeammin valvottavaa. Asenteiden muuttaminen saattaa toimia paremmin vaikka ei noiden tarvi sulkea toisiaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitäisi ihan oikeasti sallia ristisiitokset, jotta rotuihin tulisi terveempiä piirteitä, toisin sanoen ne samat sairaudet ja geenivirheet eivät pyörisi siinä samassa rodussa. Jos nyt välttämättä halutaan säilyttää joku ulkonäköpiirre, niin miksei sallita siitoksia rodusta, joka muistuttaa ulkoisesti ko. rotua?
Roturisteytyksiä on tehty kyllä rodun geenipoolin laajentamisen takia. Se ei ole ihan niin helppoa ja yksinkertaista kuin voisi kuvitella. Eikä nopeaa. Vie paljon aikaa, kun ajatellaan pelkästään jo ensimmäisen risteytyspentueen kasvamista aikuisikään. Ja kaikki aika, vaiva ja suunnittelu mitä siihen ensimmäiseen pentueeseen liittyy.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä asia. Oletteko muuten yhtä kiinnostuneita muiden eläinten hyvinvoinnista? Lehmät? Kanat? Broilerit? Siat? Miksi koira on jotenkin eri asemassa kuin muut eläimet, sitä en tajua? Paapotaan kuin pikkulapsia, samalla pistellään poskeen koko elämänsä kärsinyttä ja raa'asti tapettua possua tai broileria, juodaan kärsineen lehmän maitoa tms. Jotenkin outoa, lievästi sanottuna.
Juu ollaan. Niidenkin hyvinvointiin pitää kiinnittää huomiota. Ne eivät KÄRSI kuitenkaan kuten hengitysvaikeuksista kärsivät koirat. Minkä ihmeen takia kuvittelet, että niillä ei ole mitään väliä? Onko näiden sairaiden koirarotujen esiintuominen jotenkin pois muualta? Sinä se et taida olla eläinten ystävä ollenkaan, kun noin ajattelet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi karkeakarvaista kettuterrieriä ei saa sekottaa sileäkarvaisempaan versioon? Ainiin, ne näyttelyt. Koirista viis.
Mun puolesta vois cavalierit risteyttää cockerien ja fieldspanielien kanssa. Bulldogit vinttikoirien kanssa. Dalmikset mastiffirotujen kanssa.. jne
Geenit sekoittuisi enemmän, kehoista tulisi sopusuhtaisempia, kuonot korjaantuisi, kuurous vähenisi, vähemmän lonkkavikoja, allergioita... lista on pitkä. Ei noista sekoituksista voi ainakaan sairaampia tulla, kuin mitä rodut tällä hetkellä on.
Katsos kun on olemassa muutakin kuin ulkonäkö. On olemassa esim. luonne- ja käyttöominaisuuksia.
Karkea- ja sileäkarvainen kettuterrieri ovat luonteeltaan ja turkinhoidoltaan erilaisia.
Cavalierit, cockerit, fieldit.... seurakoira vai metsästyskoira? Kumpaa tarvitset? Mistä metsästäjä tietää, minkä rotuisesta saa metsästyskeverin, jos kaikki rodut sekoitetaan toisiinsa? Mistä poliisi ja tulli löytää työkoiria, jos rodut sekoitetaan toisiinsa sinun houreittesi mukaan?
Vihdoin alkaa vaikuttaa siltä, että nämä sairaat rodut saataisiin kiellettyä. Vihdoinkin näistä puhutaan ääneen. Eläinrääkkääjien perustelut jostain söpöydestä saa niskakarvat pystyyn joka kerta.
Paras argumentti on "minulla on englanninbulldoggi mutta se on kyllä ihan terve, ei ole ollut mitään sairauksia ikinä ja koira on jo 5 v."
Aivan, virus- ja bakteeritartuntojen puute ei tarkoita sitä, että törkeässä happivajeessa kärsivä, hereillä ollessaankin kuorsaava koirasi olisi terve. Happivajeessa eläminen ei ole tervettä.
Itse en voi edes katsoa lyttykuonoisia koiria päin, tulee niin kamala myötätunnon pisto rintaan. Koittakaa itse; hengittäkää hetki kuivan makaronin läpi ja tulkaa kertomaan, miten mukava on olla kun ei saa henkeä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö näyttelijä martin clunes tehnyt/ollut tän tapaisessa dokkarissa? Siinä muistaakseni puhuttiin ja selvitettiin jalostuksesta asioita, siitä muistan vieläkin sen englannin bulldogin(?) Miten erinäköinen ollut ennen ja kuinka jalostuksen takia vaikeaa synnyttää. :(
Kyllä ihmiset on sairaita kun pitävät oikeutenaan kajota tolla tavalla eläimiin ja sit ihmisiä ei saa jostain syystä samalla lailla jalostaa..
Joskus aikoinaan YLE areenassa on ollut dokumentti, ja taisi olla Martin Clunes. Todella silmiä avaava juttu.
Meidän naapurilla on ranskanbulldoggi, joka haisee hirveälle ja röhisee niin että tuntuu kamppailevan hengestään. Varmaan kärsii myös kroonisesta tulehduksesta. Naapuri aina myhäilee että ”Meidän lutunen, on se niin söpö kuin minipossu hehe” Hyi hel...
Entä ne somen "söpöt" kuvat, kun lyttykuonoiset koirat tykkäävät nukahtaa joku pallo tai lelu suussaan. Onko ikinä tullut mieleen, että ihan siksi, että koira saa sillä pidettyä hengitystiensä avoimina!?
Vierailija kirjoitti:
Tästä pitäisi puhua enemmän. Mielestäni sairaat koirarodut pitäsi kieltää. Onhan joku ranskanbulldoggi söpö, mutta ei se ole koiralle oikein elää sairaana koko elämää. Tutullani on ranskis ja se röhisee jos vähänkin innostuu/leikkii. On vielä pentu
Jalostukseen pitäisi liittää lainsäädäntö mikä edellyttää selkeästi tuskaa tuottavien ominaisuuksien jalostuksen kieltämistä. Ja miksi joitain rotuja ei yritettäisi jalostaa terveämmiksi? Onko noita nauravia koiria muutenkaan pakko hankkia? Hulluudet voisi jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä asia. Oletteko muuten yhtä kiinnostuneita muiden eläinten hyvinvoinnista? Lehmät? Kanat? Broilerit? Siat? Miksi koira on jotenkin eri asemassa kuin muut eläimet, sitä en tajua? Paapotaan kuin pikkulapsia, samalla pistellään poskeen koko elämänsä kärsinyttä ja raa'asti tapettua possua tai broileria, juodaan kärsineen lehmän maitoa tms. Jotenkin outoa, lievästi sanottuna.
Juu ollaan. Niidenkin hyvinvointiin pitää kiinnittää huomiota. Ne eivät KÄRSI kuitenkaan kuten hengitysvaikeuksista kärsivät koirat. Minkä ihmeen takia kuvittelet, että niillä ei ole mitään väliä? Onko näiden sairaiden koirarotujen esiintuominen jotenkin pois muualta? Sinä se et taida olla eläinten ystävä ollenkaan, kun noin ajattelet.
Kyllä maatalouseläimet kärsivät jalostuksesta. Possun selästä on jalostettu pidempi, lehmän utareista kivuliaan suuret jne. Ehkäpä on koirilla sitten kuitenkin pahempaa, siihen en ota kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 15v ja mulle sopisi ranskanbulldoggi sen ominaisuuksien perusteella. En kuitenkaan halua hankkia tuollaista sairasta koiraa :( Ei ole koiralle reilua. Pienempänä halusin myös lyttykuonoisia koiria, mutta onneksi vanhemmat tiesi niiden sairauksista. Eivät ikinä suostuneet/eivätkä vieläkään suostuisi.
En vain tiedä mikä rotu minulle sitten sopisi?
Jos haluat söpön pienen koiran jota voi kanniskella laukussa mukana, hanki pehmolelu.
Basenji on kiva, Pembroke Welsh Corgi, Havanese,
Googla nämä, olisiko joku näistä sinulle sopiva rotu. Minä sain ensimmäisen koirani juuri kun olin 15 vuotias, ja minulla on ollut koiria siitä lähtien. Minun koira ei ollut silloin käslaukku koira vaan Tanskadoggi, ihana koira, mutta on myös nykään todella sairasrotu. Kun hankit koiran niin se tuo todella paljon, mutta siinä tulee mukana suuri vastuu. Haluatko ison vain pienen koira?
Meillä siis on aina ollut ja on nytkin koira, joten kokemusta on ja tietoa. Haluaisin vain ’oman’ koiran :) Nykyinenkin koira on erittäin rakas, joten en siis ole tietenkään sitä hylkäämässä!
Haluaisin pienen/keskikokoisen koiran. Ei mitään kääpiöpinseriä kuitenkaan. Kiitos vinkeistä!se 15v
Mä en ymmärrä miksi sua lytättiin, fiksusti olet kirjoittanut ja ajatellut asioita koiran kannalta. En mä ainakaan saanut kuvaa että etsit käsilaukkukoiraa. Tiedän että sun ikäinen voi olla erinomainen "koiranomistaja". Heittomerkit siksi että tottakai koira on viime kädessä aikuisen vastuulla, olisi se hullua laittaa ikäisesi maksamaan eläinlääkärit yms. Mulla on 14-vuotias joka puhuu jo että haluaa aikuisena huskyn. :D Ja on ollut koko ikänsä eläinten kanssa, pärjää taatusti aikuisena haastavan rodun kanssa.
https://www.hankikoira.fi/rotutesti kokeiles tuota, saattaa tulla ideoita :)
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Tein tuon testin hetki sitten ja sieltähän se ranskis tuli :D Pitää lukea nyt paljon erilaisia kirjoja ja nettiä. Ehkä se sopiva tulee vielä vastaan
Se 15v
Isot propsit siitä, että mietit asiaa myös koiran kannalta, etkä vain sokeasti tuijota testin tuloksia :) Ranskis ei tosiaankaan ole rotu, jonka kasvattajia kannattaa tukea ostamalla pentuja. Onnea rodun valintaan, kyllä se oikea vielä löytyy!
Vierailija kirjoitti:
Ihmisetkin näyttää söpöiltä kun ne on tukehtumaisillaan.
Ihmiset myös liikkuvat hassun hellyyttävästi kun niillä on vakava lonkkavika.
Kyllä lainsäädöillä saadaan aikaiseksi paljon. Otetaan typistys, se kiellettiin pohjoismaissa 90 luvulla. Nyt koirat saavat pitää häntänsä ja korvat. Eli lainsäädöillä on väliä, jos halutaan muuttaa jotain, niin kyllä tiedotus on yksi. Saada ihmiset olla ostamatta, mutta kun se ei aina riitä, joskus tarvitaan laki mukaan. Typistys oli ihan ok, ja sitä perusteltiin, että se on koiran hyväksi. Nyt Ranskiksen kasvattajat mainostavat netissä, että heillä on terveet koira. Vaikka tiedetään hengitysongelmista. Ei minun jalostuslinjalla ole mitään vikaa. Cavalierin kasvatus on kielettävä kokonaan, monella näistä koirista on todella kivulliasta.
Eli tähän tarvitaan jo lakimuutos.
En usko, että rotujärjestöillä ja eri maiden Kennelliitoilla on edes kiinnostusta puuttua asiaan. Oikeastaan ratkaisut ovat yksinkertaisia. Tässä omia pohdintoja. Eri kohdat koskevat eri tyyppisiä ongelmia ja eri rotuja.
1. Kielletään pentujen teettäminen tietyiltä roduilla, niin että nykyinen sukupolvi on viimeinen. Samojen rotujen maahantuonti kielletään.
2. Roduilla, joilla on ongelmia, mutta jonkinlaista toivoa aletaan lisätä geenipoolia. Typerintä on sanoa, että homma ratkeaa, sillä että käytetään jalostukseen vain terveitä yksilöitä. Se vetää joissakin roduissa jalostukseen käytettävien koirien määrän vähiin. Terveillä yksilöillä on monesti myös sairaita sisaruksia ym. Risteytetään terveempien rotujen kanssa+ muutetaan rotumääritelmää risteymiä suosivaksi.
3. Väärään suuntaan jalostetuiilla koiraroduilla muutetaan rotumääritelmä, niin että se suosii terveempi kroppaista yksilöä.
Ja noin yleisesti lakataan halveksimasta sekarotuisia koiria ja niiden omistajia. Sekarotuisilla koirilla on laajempi geenipooli, jolloin se on todennäköisemmin terve. Ja pennun luonnetta pystyy tarkkailemaan, samaten emää (monesti myös pentujen isää), joten ei sekään pitäisi yllätyksenä tulla.
Eläimet eivät ylipäänsäkään hymyile siinä merkityksessä kuin ihmiset hymyilevät. Elukoiden omistajat vaan tuppaavat projisoimaan lemmikkeihinsä ihmismäisiä piirteitä, heikkopäisiä kun tuppaavat olemaan.
Kyllä ne oli sairaita jo 10v sitten. On ollut juttua näistä koirien jalostamisista ja sairauksista jo pitkään. Ehkä jos mennään 30-40v taaksepäin, niin vähän terveempi kanta oli..