Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Dokumentti sairaista koiraroduista nostatti raivon jo tekovaiheessa – ohjaaja täräyttää suorat sanat presidentti Niinistön koirasta: ”Ei Lennu hymyile siksi, että sillä olisi kivaa”

Vierailija
20.11.2018 |

Miksi se on niin vaikea myöntää, että esimerkiksi lyttykuonoiset ovat sairaita?

”Oli muutamia eläinlääkäreitä, jotka alkoivat huutaa, kun kysyin haastatteluun. Se oli todella hämmentävää. En ainakaan haluaisi viedä omaa lemmikkiäni tuollaiselle eläinlääkärille, joka ajattelee, ettei eläinten huonosta voinnista saa puhua.”
Voi jumalau... Tuohan se eläinlääkärille kivasti töitä kun koira on sairas, mutta tuollainen käytös on jopa lapsellista. Ei millään myönnetä lyttykuonoisten ongelmia. ”Onhan meidän koira ihan terve, mutta röhisee vaan hassusti :)))” huoh

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000005902012.html

Kommentit (210)

Vierailija
121/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan niinkin "perus" koirarodulla kuin cockerspanielilla voi olla niin löysät silmäluomet, että ne roikkuvat irrallaan silmämunasta ja vaaleanpunainen sidekalvo paistaa. Tutun cockerilla oli tällaiset silmät ja kyllä tekee pahaa, kun ajattelee miten helposti sinne silmämunan ja limakalvon väliin menee likaa ja roskia, josta seuraa tulehduksia. Koiralla kuuluisi olla tiiviit silmäluomet, mutta kun ihminen on halunnut jalostaa "söpöjä" koirayksilöitä, joilla on muutamaa numeroa liian iso, söpösti roikkuva löysä nahka...

Aikoinaan omaa koirarotua valitessa ykköskriteerinä oli terve anatomia jalkojen, hännän, ruumiinrakenteen, silmien, suun ja korvien osalta. Yksilöhän voi aina sairastua, mutta epätervettä jalostusta ei pitäisi tukea.

Ihan mielenkiinnosta kysyn: mihin rotuun päädyit? :)

Sileäkarvainen collie

Itselläni oli kanssa collie, mutta sairastui niin pahasti, että lähti mielenkiinto koko rodusta. Enää en raaski ottaa, vaikka olikin yksilö

Vierailija
122/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisellä noutajalla alkoi olemaan loppuvuosina lonkkavikaa. Ei juurikaan vaikuttanut elämään, mutta jouduttiin lopulta lopettamaan jalkojen takia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 15v ja mulle sopisi ranskanbulldoggi sen ominaisuuksien perusteella. En kuitenkaan halua hankkia tuollaista sairasta koiraa :( Ei ole koiralle reilua. Pienempänä halusin myös lyttykuonoisia koiria, mutta onneksi vanhemmat tiesi niiden sairauksista. Eivät ikinä suostuneet/eivätkä vieläkään suostuisi.

En vain tiedä mikä rotu minulle sitten sopisi?

Nythän risteytetään design-koiria eli ranskis tai mopsi ja beagle. Pitempi kuono ja terveempi koira

Vierailija
124/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 15v ja mulle sopisi ranskanbulldoggi sen ominaisuuksien perusteella. En kuitenkaan halua hankkia tuollaista sairasta koiraa :( Ei ole koiralle reilua. Pienempänä halusin myös lyttykuonoisia koiria, mutta onneksi vanhemmat tiesi niiden sairauksista. Eivät ikinä suostuneet/eivätkä vieläkään suostuisi.

Nythän risteytetään design-koiria eli ranskis tai mopsi ja beagle. Pitempi kuono ja terveempi koira

Tarkoitatko tälläistä:

https://goo.gl/images/R3zCvD

Vierailija
125/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko tälläistä:

https://goo.gl/images/R3zCvD

Luulisin että ovat aika harvinaisia - ainakin Suomessa

Vierailija
126/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkee aika selkeästi beaglen ja ranskiksen ominaisuudet. Beaglen naama, ranskiksen koko muu vartalo

https://goo.gl/images/2ro1pE

Vierailija
127/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tästä aiheesta vähän monenlaisia, osittain ristiriitaisia ajatuksia.

Ensinnäkin, monet tuntuvat ajattelevan, että nämä tietyt rodut ovat jokin uusi nykyajan överijalostettu keksintö. Oikeastihan esim. mopseja ja bulldoggirotuja on ollut monta vuosisataa olemassa. Ne on tokin tuolloinkin jalostettu tietynnäköisistä koirista.

Toiseksi, "jalostus" ei itsessään ole ongelma, sillä koirarotuja jalostetaan myös toiseen suuntaan esim. laajentamalla geenipoolia, jalostamalla perinnöllisiä sairauksia pois, ja jossain tapauksissa myös sekoittamalla rotuja. Jotkut rodut ovat perinteisesti enemmän "tyyppi" kuin varsinainen rotu.

Lyttykuonorotuja voisi - ja kannattaisi - jalostaa kohti sitä alkuperäistä, vähemmän lyttykuonoista versiota:

https://i.pinimg.com/236x/76/8d/28/768d2874c16512e4aafbaa203c23d5af--vi…

Sukupuu ei tee koirasta huonompaa tai sairaampaa. Tiedossa oleva sukupuu tarkoittaa sitä, että on mahdollista katsoa muutaman (tai enemmänkin) sukupolven taakse, mitä siellä on. Ominaisuudet ja sairaudet hyppivät usein sukupolvien yli. Näinhän se on ihan ihmissuvuissakin.

Lopuksi, ongelmia on monenlaisia, enkä vähättele lyttykuonoisten rotujen ongelmia, mutta välillä tuntuu siltä, että ihmiset keskittyvät osoittelemaan sormella "omituisen" näköisiä koiria eivätkä ajattele, että terveys on paljon muutakin. Kaikki lyttykuonot eivät suinkaan ole sairaita, ja esim. mopseilla on keskimäärin varsin korkea eliniän odote. Toisaalta taas kaikki "normaalin" näköiset koirat eivät ole terveitä. Isoilla koirilla terveystilanne on itse asiassa huolestuttavampi. Palveluskoiraroduissa, jotka itse tunnen parhaiten, tuntuu odotettavissa oleva elinikä laskeneen jatkuvasti. Jos pari vuosikymmentä sitten 13-vuotiaaksi elävä koira näissä roduissa ei ollut mikään harvinaisuus, on nykyään ihan "normaalia" (?!) jos koira kuolee 9-vuotiaana. Näin esimerkkinä.

Ajattelematon pennuttaminen - toisin sanoen järkevien jalostuspäämäärien puute - johtaa siihen, että monissa roduissa on geenipooli kaventunut järkyttävästi. Monessa tapauksessa syynä ei ole se, että yritetään putkiaivoisesti jalostaa jotain tiettyä ominaisuutta, kuten ulkonäköä (tosin tämä lienee pentutehtaiden tapa). Liian usein syynä on se, että pennuille halutaan jokin "kuuluisa" isä. Jos suuri osa kasvattajista käyttää muutamaa muotiurosta, niin tietäähän sen, miten geenipoolille käy.

Vierailija
128/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin paljon onnellisempi ilman yhtäkään koiraa tässä maailmassa.

Vierailija
129/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi karkeakarvaista kettuterrieriä ei saa sekottaa sileäkarvaisempaan versioon? Ainiin, ne näyttelyt. Koirista viis.

Mun puolesta vois cavalierit risteyttää cockerien ja fieldspanielien kanssa. Bulldogit vinttikoirien kanssa. Dalmikset mastiffirotujen kanssa.. jne

Geenit sekoittuisi enemmän, kehoista tulisi sopusuhtaisempia, kuonot korjaantuisi, kuurous vähenisi, vähemmän lonkkavikoja, allergioita... lista on pitkä. Ei noista sekoituksista voi ainakaan sairaampia tulla, kuin mitä rodut tällä hetkellä on.

Vierailija
130/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä näkee aika selkeästi beaglen ja ranskiksen ominaisuudet. Beaglen naama, ranskiksen koko muu vartalo

https://goo.gl/images/2ro1pE

Erittäin ihana, rauhallinen, lapsiystävällinen perhekoira. Labradoodle, cockapoo ja muita villakoiraristeytyksiä on myös. Varmasti olisi myös suomessa kysyntää näille risteytyksille.

Vierailija
131/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse päädyin labradorinnotajaan, koska on perusterve koira. Toki ylipaino ei ole hyvästä, mutta me ei päästetä koiraa ylipainoiseksi. Ylipainoa näkee liian monella labbiksella :( Kannattaa tarkistaa koiran vanhempien terveys. Meillä oli parhaat mahdolliset tulokset ja muutenkin isä on muotovalio. Jostain luin, että labbiksilla saattaa olla allergioita ja meidän koira onkin allerginen perunalle, mutta tämä ei vaikuta elämään mitenkään, koska nykyään on niin monenlaista ruokaa.

”Labradorinnoutaja on suhteellisen perusterve koirarotu, joka on hyvin peruskoiramainen olemukseltaan eikä sen rakenteessa ole sairauksille tai lisääntymiselle altistavia anatomisia piirteitä”

labradorinnoutajaan*

Lapukoissakin on linjoissa ihan älyttömät erot. Meillä on kaikin puolin terve yksilö, suurin kiitos kuuluu kasvattajalle! Valitsi hyvät vahemmat ja antoi parhaat eväät penulle, joilla on hyvä kasvaa. Olin ihan hämmentynyt ensimmäisen koiranomistaja, kun kuulin hänen periaatteistaan ja terveyden asettamisesta ykköseksi. Sain paljon tukea ja neuvoja.

Tuo kasvattaja/kennel maailma on muutenkin aivan sairas. Meillä kävi tuuri kun saatiin maalaisjärjellä ja suurella sydämellä varustettu kasvattaja.

Kun puolison kanssa koiraa mietittiin niin meilläki kävo mielessä esim. Mäyräkoira ja corgi yms. terveyssyistä näitä ei tullut eikä tule

. Lapukoista vielä; on vaan niin hirveetä lukea kun tuolla labradorinnoutaja facebookissa ensin pyydetään neuvoa, kun koira eivoi mitään syödä ilman ripulia tai jäätävää ihottumaa. Alle pari vuotiaalla on niin pirstaloituneet nivelet jotka pitää leikata, siis alle pari vuotiaalla!?!?! Eikä ole mitenkään kummallista, että noilla teetetään pentuja ja se on ihan ok, mutta auta armias, jos joku antaa hiukan grillimakkaraa tai makaroonilaatikkoa koiralle niin lynkkauskäräjöt alkaa.

Vierailija
132/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskanpulla söpö? Sehän on sairauden perikuva.

On muuten erittäin paljon Niinistön näköinen. Erityisesti silmät. Koirat ja omistajat muistuttivat usein toisiaan.

Eihän Niinistöllä edes ole ranskista !

Vierailija
133/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tästä aiheesta vähän monenlaisia, osittain ristiriitaisia ajatuksia.

Ensinnäkin, monet tuntuvat ajattelevan, että nämä tietyt rodut ovat jokin uusi nykyajan överijalostettu keksintö. Oikeastihan esim. mopseja ja bulldoggirotuja on ollut monta vuosisataa olemassa. Ne on tokin tuolloinkin jalostettu tietynnäköisistä koirista.

Toiseksi, "jalostus" ei itsessään ole ongelma, sillä koirarotuja jalostetaan myös toiseen suuntaan esim. laajentamalla geenipoolia, jalostamalla perinnöllisiä sairauksia pois, ja jossain tapauksissa myös sekoittamalla rotuja. Jotkut rodut ovat perinteisesti enemmän "tyyppi" kuin varsinainen rotu.

Lyttykuonorotuja voisi - ja kannattaisi - jalostaa kohti sitä alkuperäistä, vähemmän lyttykuonoista versiota:

https://i.pinimg.com/236x/76/8d/28/768d2874c16512e4aafbaa203c23d5af--vi…

Sukupuu ei tee koirasta huonompaa tai sairaampaa. Tiedossa oleva sukupuu tarkoittaa sitä, että on mahdollista katsoa muutaman (tai enemmänkin) sukupolven taakse, mitä siellä on. Ominaisuudet ja sairaudet hyppivät usein sukupolvien yli. Näinhän se on ihan ihmissuvuissakin.

Lopuksi, ongelmia on monenlaisia, enkä vähättele lyttykuonoisten rotujen ongelmia, mutta välillä tuntuu siltä, että ihmiset keskittyvät osoittelemaan sormella "omituisen" näköisiä koiria eivätkä ajattele, että terveys on paljon muutakin. Kaikki lyttykuonot eivät suinkaan ole sairaita, ja esim. mopseilla on keskimäärin varsin korkea eliniän odote. Toisaalta taas kaikki "normaalin" näköiset koirat eivät ole terveitä. Isoilla koirilla terveystilanne on itse asiassa huolestuttavampi. Palveluskoiraroduissa, jotka itse tunnen parhaiten, tuntuu odotettavissa oleva elinikä laskeneen jatkuvasti. Jos pari vuosikymmentä sitten 13-vuotiaaksi elävä koira näissä roduissa ei ollut mikään harvinaisuus, on nykyään ihan "normaalia" (?!) jos koira kuolee 9-vuotiaana. Näin esimerkkinä.

Ajattelematon pennuttaminen - toisin sanoen järkevien jalostuspäämäärien puute - johtaa siihen, että monissa roduissa on geenipooli kaventunut järkyttävästi. Monessa tapauksessa syynä ei ole se, että yritetään putkiaivoisesti jalostaa jotain tiettyä ominaisuutta, kuten ulkonäköä (tosin tämä lienee pentutehtaiden tapa). Liian usein syynä on se, että pennuille halutaan jokin "kuuluisa" isä. Jos suuri osa kasvattajista käyttää muutamaa muotiurosta, niin tietäähän sen, miten geenipoolille käy.

Se, että muunkin mallisilla koiraroduilla on terveysongelmaa, ei mitenkään poista tai vähennä brakykefaalisten rotujen ongelmia. Jokaisen eläimen perusoikeus on hengittää normaalisti. Minua puistattaa ajatus elämästä, jossa jokaisena hetkenä on hankala hengittää, ja vähänkään innostuessa meinaa tukehtua. Ja tämä on vain yksi palanen pitkässä listassa (selän, lonkkien, kyynärnivelten epämuodostumat, avonaiset pullottavat silmät, purentavika, hampaat eivät mahdu suuhun, taipumus allergiaan/atopiaan, ihopoimujen tulehdukset, normaalin parittelun ja synnytyksen mahdottomuus jne jne jne).

Vierailija
134/210 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä asia. Oletteko muuten yhtä kiinnostuneita muiden eläinten hyvinvoinnista? Lehmät? Kanat? Broilerit? Siat? Miksi koira on jotenkin eri asemassa kuin muut eläimet, sitä en tajua? Paapotaan kuin pikkulapsia, samalla pistellään poskeen koko elämänsä kärsinyttä ja raa'asti tapettua possua tai broileria, juodaan kärsineen lehmän maitoa tms. Jotenkin outoa, lievästi sanottuna. 

Vierailija
135/210 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän esimerkiksi astmaatikot tietävät miltä tuntuu, kun ei henki kulje. Minulle ei ole koskaan diagnosoitu astmaa, mutta avaava lääke on käytössä kun aina välillä (onneksi harvoin) tulee hengenahdistuskohtauksia. Ei käy kateeksi niitä koiria, jotka kärsivät hengenahdistuksesta jatkuvasti.

Ahtaiden hengitysteiden lisäksi esim. englanninbulldogeilla on paljon muitakin ongelmia, esimerkiksi luonnollinen astutus ja synnytys ei onnistu, häntäongelmat jne. Kuonon pituudesta kysyttäessä kerran eräs mopsikasvattaja sanoi, että jos niillä olisi kuono, ne ei olisi enää mopseja. Mopsin kuulemma kuuluu olla lyttykuonoinen.

Olen koiraihminen henkeen ja vereen. Rotuvalinnoissani suosin mahdollisimman perusterveitä rotuja. Minulla on ollut pystykorvia sekä vinttikoiria. Ei ole tarvinut hengitysteitä avartaa tai kuonopoimuja poistattaa.

Vierailija
136/210 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien jalostus (ja miksipäs ei kissojenkin - siitä ei ehkä niin paljoa puhuta?) on jo ajat sitten mennyt aivan liian pitkälle ja metsään. Mahtaakohan olla yhtään tervettä koirarotua, kun eläimiä siitetään keskenään hyvinkin lähisuvun kesken, haetaan vain tiettyjä ominaisuuksia ja toisista pyritään eroon? Nyt pitäisi ihan oikeasti sallia ristisiitokset, jotta rotuihin tulisi terveempiä piirteitä, toisin sanoen ne samat sairaudet ja geenivirheet eivät pyörisi siinä samassa rodussa. Jos nyt välttämättä halutaan säilyttää joku ulkonäköpiirre, niin miksei sallita siitoksia rodusta, joka muistuttaa ulkoisesti ko. rotua? Poislukien ne piirteet, jotka ovat sairaita - esimerkiksi tuo lyhytkuonoisuus. Sellaisista pitää oikeasti päästä eroon - ne aiheuttavat eläimille vain tuskaa, ja minusta on aivan sairasta, että ihmisen mieltymysten takia tuollaista harrastetaan! Terveen eläimen pitäisi olla pääasia, ei ihmisen mieltymysten. Tietysti minun on hyvä puhua, kun en edes pidä lättäkuonoisten koirien ulkonäöstä, mutta vaikka pitäisinkin, olisin sitä mieltä, että ottaisin mieluummin terveen, vähän pidempikuonoisen koiran kuin jo syntymästään sairaan koiran.

Vierailija
137/210 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saksanpaimenkoirakaan enää ole terve..

https://goo.gl/images/vYABkY

Surullista, että hyvä koira pilattu. Googlesta löytyy tietoa, että nykyään poliisi on alkanut käyttämään muita rotuja palveluksessa. Syynä se, että saksanpaimenkoira ei ole enää sana mitä se oli joskus 10v sitten.

Vierailija
138/210 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei satu mitään... Rakkihulluissa on paljon ihan oikeasti mielenvikaisia, jotka saattavat ärsytettynä tehdä mitä tahansa.

Usein saanut tältäkin palstalta lukea heidän toinen toistaan pimeämpiä väkivaltafantasioita, kun joku asia on mennyt tunteisiin.

Vierailija
139/210 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näyttelijä martin clunes tehnyt/ollut tän tapaisessa dokkarissa? Siinä muistaakseni puhuttiin ja selvitettiin jalostuksesta asioita, siitä muistan vieläkin sen englannin bulldogin(?) Miten erinäköinen ollut ennen ja kuinka jalostuksen takia vaikeaa synnyttää. :(

Kyllä ihmiset on sairaita kun pitävät oikeutenaan kajota tolla tavalla eläimiin ja sit ihmisiä ei saa jostain syystä samalla lailla jalostaa..

Vierailija
140/210 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sairaudet johtuu enimmäkseen siitä kun niin sisäsiittoisia :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi