IS: Dokumentti sairaista koiraroduista nostatti raivon jo tekovaiheessa – ohjaaja täräyttää suorat sanat presidentti Niinistön koirasta: ”Ei Lennu hymyile siksi, että sillä olisi kivaa”
Miksi se on niin vaikea myöntää, että esimerkiksi lyttykuonoiset ovat sairaita?
”Oli muutamia eläinlääkäreitä, jotka alkoivat huutaa, kun kysyin haastatteluun. Se oli todella hämmentävää. En ainakaan haluaisi viedä omaa lemmikkiäni tuollaiselle eläinlääkärille, joka ajattelee, ettei eläinten huonosta voinnista saa puhua.”
Voi jumalau... Tuohan se eläinlääkärille kivasti töitä kun koira on sairas, mutta tuollainen käytös on jopa lapsellista. Ei millään myönnetä lyttykuonoisten ongelmia. ”Onhan meidän koira ihan terve, mutta röhisee vaan hassusti :)))” huoh
Kommentit (210)
Itse tuen maatiaiskissoja, enkä sairaita koira rotuja.
Vierailija kirjoitti:
Pressaparin koiravalinta on kyllä ollut kovin erikoinen, kun ottaa huomioon että Jenni on prfoiloitunut eläintensuojelina. Saiko ne sen lahjaksi vai miten ne päätyivät moiseen rotuun?
Eikös Lennu ollut nimenomaan lahja presidenttiparille jostain? Sillä selittyisi tuo rotu. Aika urpoa kyllä ettei itse anna valita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lättäkuonoinen rotu, joka onnekseen ei ole ollut suosittu ja jalostustoiminta on ollut vähäistä. Rohinoita ja korinoita olen kuullut lähinnä vanhoilla ja ylipainoisilla rodun yksilöillä. Rodun profiili onkin lähes muuttumattomana säilynyt ainakin 1900-luvulta alkaen, mitä ei valitettavasti voi monen muun kohdalla sanoa, esim. mopseja tai bulldogeja katsoessa. Rodun parissa surin osa kasvattajista tekeekin työtä sen eteen, että saataisiin mahdollisimman terveitä pentueita mutta valitettavasti sitten on niitäkin, jotka lähes pentutehtailuna joka juoksusta on tekemässä pentuja, mikä totta kai näkyy varmasti myös pidemmällä aikavälillä pentueiden laadussa, pelottavan paljon on alkanut syringomyeliatapauksiakin ilmi viime vuosina.
Itse toivoisin että esimerkiksi Kennelliitto ottaisi napakammin näihin kantaa ja touhusta oikeasti saisi niin tuntuvat sanktiot että pahimmat perseilijät saataisiin kasvatustoiminnasta pois.
Et kuitenkaan uskaltanut mainita rotua...
Vierailija kirjoitti:
Koirat ja kissat vielä lisääntyvät varsin nopeasti, eli jos asialle haluttaisiin tehdä jotain, niin ei se mikään sadan vuoden projekti ole. Toki jotkut rodut ovat olleet jo pitkään ääreviä, mutta monella muutos on tapahtunut nopeasti. Tässä esim. sakemannin kehitystä
https://ayerslegends.com/wp-content/uploads/2018/05/German-Shepherd-Dow…; .
Tämpä tämä. Itsekin ihan muistan kun joitain vuosia sitten ihan hätkähdin noita uusia kuvia sakemanneista. Ei ole kauaakaan kun normaaliselkäisiä näki paljonkin. Tuttavilla oli myös normaaliseläinen saksu, joka kuoli vähän aikaa sitten, eli alle 20 vuotta sitten otettu koira.
Suomenpystykorva on hyvä valinta jos haluaa terveen koiran 👍
Meille oli erityisen tärkeää juuri koiran terveys, kun semmoista alettiin meille suunnittelemaan. Toki myös, että rotu sopii omaan elämäntyyliin jne.
Päädyimme hankkimaan länsigöötanmaanpystykorvan. Monille tuntematon rotu, mutta aivan huippu arjen rikastuttaja. Näitä on töpöhäntäisinä ja pitkähäntäisinä. Vaativat aktiviteetteja ja liikuntaa, mutta nauttivat myös kun saavat käpertyä oman lauman pariin sohvalle :)
Jalostuksella tehdään paljon hyviäkin juttuja roduille, mutta tuo ulkonäkö ja näyttelykelpoisuus edellä meneminen juuri aiheuttaa ongelmia. Moni koiranomistaja ei ehkä ensimmäistä koiraa hankkiessaan osaa ajatella asiaa, kunhan haluaa kivan koirakaverin, joka miellyttää silmää.
Mä tykkään hirveesti englannin ja ranskanbuldogeista,aivan ihanan luonteisia jörriköitä,mutta en tosiaan viitsi ottaa,kun ovat niin sairaita.
Saa olla kokoajan huolissaan ja hirveä kuunnella sitä röhinää.
Molemmat löytyy tuttavapiiristä.
Vierailija kirjoitti:
Suomenpystykorva on hyvä valinta jos haluaa terveen koiran 👍
Vakavat epilepsiat vaivaa tässäkin rodussa, valitettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaaksi jalostetut koirat ovat kouriintuntuva esimerkki aikamme pinnallisista ja materialistisista arvoista. Eläinparat. Kärsivät pelkästä olemassaolosta ihmisen itsekkyyden ja typeryyden johdosta. Hnnngh.
Nämä kaikki oln tuhansienvuosin saatossa muokattuja elukoita. Ne eivät ole mitään rotua. Sikin solkineen rutsaamien ym tuloksena nussettuja pakoja,😝😝😝😝
Tämä nyt ei liity koiriin, mutta mites nuo kissat? Onko ne vähän lyttänaamaiset kisut myös "ongelmaisia"? Minä tykkäisin esim. persialaisesta kisusta, mutta jos niillä paroilla on myös ikäviä ongelmia en kyllä halua kannattaa :/