Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Dokumentti sairaista koiraroduista nostatti raivon jo tekovaiheessa – ohjaaja täräyttää suorat sanat presidentti Niinistön koirasta: ”Ei Lennu hymyile siksi, että sillä olisi kivaa”

Vierailija
20.11.2018 |

Miksi se on niin vaikea myöntää, että esimerkiksi lyttykuonoiset ovat sairaita?

”Oli muutamia eläinlääkäreitä, jotka alkoivat huutaa, kun kysyin haastatteluun. Se oli todella hämmentävää. En ainakaan haluaisi viedä omaa lemmikkiäni tuollaiselle eläinlääkärille, joka ajattelee, ettei eläinten huonosta voinnista saa puhua.”
Voi jumalau... Tuohan se eläinlääkärille kivasti töitä kun koira on sairas, mutta tuollainen käytös on jopa lapsellista. Ei millään myönnetä lyttykuonoisten ongelmia. ”Onhan meidän koira ihan terve, mutta röhisee vaan hassusti :)))” huoh

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000005902012.html

Kommentit (210)

Vierailija
81/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin nämä sairaiden koirien omistajat myöntävät, että rotu on sairas. Tuttavaperheelläni on mopsi, mutta en todellakaan viitsisi tästä aiheesta avautua heille. Valitsivat rodun, koska sillä on pieni ja söpö nenä..

Mua vaan harmittaa niin paljon, että just mopsi ja ranskanbulldoggi olisi tosi mukavia koiria ja voisin harkita, mutta näiden terveysongelmien takia en raaski hankkia.

Vierailija
82/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse päädyin labradorinnotajaan, koska on perusterve koira. Toki ylipaino ei ole hyvästä, mutta me ei päästetä koiraa ylipainoiseksi. Ylipainoa näkee liian monella labbiksella :( Kannattaa tarkistaa koiran vanhempien terveys. Meillä oli parhaat mahdolliset tulokset ja muutenkin isä on muotovalio. Jostain luin, että labbiksilla saattaa olla allergioita ja meidän koira onkin allerginen perunalle, mutta tämä ei vaikuta elämään mitenkään, koska nykyään on niin monenlaista ruokaa.

”Labradorinnoutaja on suhteellisen perusterve koirarotu, joka on hyvin peruskoiramainen olemukseltaan eikä sen rakenteessa ole sairauksille tai lisääntymiselle altistavia anatomisia piirteitä”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse päädyin labradorinnotajaan, koska on perusterve koira. Toki ylipaino ei ole hyvästä, mutta me ei päästetä koiraa ylipainoiseksi. Ylipainoa näkee liian monella labbiksella :( Kannattaa tarkistaa koiran vanhempien terveys. Meillä oli parhaat mahdolliset tulokset ja muutenkin isä on muotovalio. Jostain luin, että labbiksilla saattaa olla allergioita ja meidän koira onkin allerginen perunalle, mutta tämä ei vaikuta elämään mitenkään, koska nykyään on niin monenlaista ruokaa.

”Labradorinnoutaja on suhteellisen perusterve koirarotu, joka on hyvin peruskoiramainen olemukseltaan eikä sen rakenteessa ole sairauksille tai lisääntymiselle altistavia anatomisia piirteitä”

labradorinnoutajaan*

Vierailija
84/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
85/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on mopsi, mutta ostin sen tuttavalta. Tuttava ei perheineen halunnutkaan sitoutua koiraan (oli ensimmäinen koira kyseessä) ja päätin antaa koiralle kodin loppuelämäksi. Olin muutenkin ollut alusta asti pennun elämässä, koska kyläillään usein. Aivan ihana koira, mutta hengitys rohisee ja kuorsaa. Muutenkin on kaikenlaista sairautta.

Itse en ikinä ostaisi kasvattajalta sairasta rotua, mutta tähän kyseiseen koiraan olin jo kiintynyt. En myöskään tukenut kasvattajia, koska ostin koiran suoraa tuttavalta.

Vierailija
86/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen englanninbulldoggiyhdistys tai -kasvattajat (en muista kumpi, näin aamulla FBssä) on käyneet ennakoivasti taistoon dokkarin sanomaa vastaan tekemällä julkaisun, jossa ilmoitetaan, että bulldogin pointti ei ole olla urheilullinen tai noutaa tai suojella vaan olla upea luonne ja seurakoira. Samassa postauksessa oli sitten video, jossa näytettiin, miten veikeitä veijareita ne nyt ovatkin ne ruttuturvat, tässä yksi hyppii esteitä ja toinen ui pelastusliivit päällä.

Pari juttua vaan pisti silmään: ensinnäkin videolla, ainakaan niin pitkälle kuin sitä katsoin, ei ollut liikkuvaa kuvaa, vaan pelkkiä valokuvia peräjälkeen. Eli siitä ei voinut esim. kuulla röhiikö koira hypättyään esteen yli tai katsoa läähättääkö eläin kuinka pahasti kävellessään sillä aurinkoisella niityllä.

Toisekseen, olen aiemmin törmännyt vaikka kuinka monta kertaa esim. väitteisiin siitä että bulldogin alapurenta olisi jalostettu eduksi härkätaisteluissa (en kyllä näe miten siitä olisi etua), ja ihan jopa bulldog-kasvattajien nettisivuilla. Nyt sitten koiraa ei olekaan koskaan tarkoitettu käyttökoiraksi?

Ja kolmanneksi, seurakoiralleko sitten on ookoo hengitysvaikeudet ja 5-7 vuoden odotettu elinikä?

Vierailija
87/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on mopsi, mutta ostin sen tuttavalta. Tuttava ei perheineen halunnutkaan sitoutua koiraan (oli ensimmäinen koira kyseessä) ja päätin antaa koiralle kodin loppuelämäksi. Olin muutenkin ollut alusta asti pennun elämässä, koska kyläillään usein. Aivan ihana koira, mutta hengitys rohisee ja kuorsaa. Muutenkin on kaikenlaista sairautta.

Itse en ikinä ostaisi kasvattajalta sairasta rotua, mutta tähän kyseiseen koiraan olin jo kiintynyt. En myöskään tukenut kasvattajia, koska ostin koiran suoraa tuttavalta.

Tee koiraparalle viimeinen palvelus ja vie se piikille. Et tajua millaista kärsimystä sen elämä on päivästä toiseen. Ihan hirveältä tuntuu sen koiran puolesta. Vähän nyt sinullekin inhimillisyyttä, kiitos.

Vierailija
88/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatteleppa jos itse eläisit jatkuvasti pyykkipoika nenässä

Vierailija
89/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jalostetut sairaat rodut tulisi kieltää. Niin luonnesairaat kuin fyysisesti sairaat. Kissoillahan tää alkaa nyt vasta mennä älyttömyyksiin kuten koirilla on mennyt jo kauan.

Vierailija
90/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harrastanut koiria yli 20 vuotta ja koskaan ei ole tullut vastaan röhisemätöntä enkkubullia. Ei koskaan! Oma rotuni on pitkäkuonoinen ja jos siitä lähtisi hengittäessä sellainen ääni, kuin mitä enkkubulleilla pidetään normaalina, niin se vietäisiin lääkäriin ja lopetettaisiin elinkelvottomana. Koiran hengityksen ei kuulu kuulua! Jos ääni kuuluu, on hapensaanti epänormaali. Niiden jalostaminen on ihan silkkaa eläinrääkkäystä. 

Loistava dokkari, joka toivottavasti saa ihmiset tajuamaan, että sairaista koiraroduista on luovuttava. Ei voi mitään, näin se on. Sellainen elämä on koirille itselleen pelkkää kärsimystä.

Vierailija
91/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dalmatialaisten kasvattajille ja ostajillekin tuntuu olevan ihan ok, että syntyy kuuroja pentuja. Kuurot pennut vain lopetetaan. Samoin n. Cesar-koira, valkoinen länsiylämaan terrieri kärsii usein iho-ongelmista, allergioista jne. Kiva, kun koira kärsii kutinasta koko elämänsä.

kuurous nyt ei sinänsä ole läheskään yhtä paha kuin noiden lättäkuonojen ruumiinkin muodostus, mutta lopettamisesta en ole kuullut :( kauheaa! 

Vierailija
92/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kultainennoutaja ja kyllä on näissäkin jalostuksen tuomia ongelmia. Käytetään paljon samoja uroksia pentueiden tekemiseen. 

Nimenomaan ne näyttelylinjaiset ei enää monessa ns terveessäkään rodussa vastaa alkuperäistä ulkomuotoa ja rakennetta. Eli muotovaliot ym voi olla fysiikaltaan hyvin sairaita. 

Vierailija
93/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 15v ja mulle sopisi ranskanbulldoggi sen ominaisuuksien perusteella. En kuitenkaan halua hankkia tuollaista sairasta koiraa :( Ei ole koiralle reilua. Pienempänä halusin myös lyttykuonoisia koiria, mutta onneksi vanhemmat tiesi niiden sairauksista. Eivät ikinä suostuneet/eivätkä vieläkään suostuisi.

En vain tiedä mikä rotu minulle sitten sopisi?

Jos haluat söpön pienen koiran jota voi kanniskella laukussa mukana, hanki pehmolelu.

no siis jos avaisit mitkä ominaisuudet sillä rodulla iskevät. esim seurakoirarotuja on paljon, ja vähän vähemmänkin aktiivisia on.

Vierailija
94/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäyräkoirista sen verran kun täällä aiemmin joku kommentoi että selkänsä takia ovat sairaita ja juoksulenkillä näyttää siltä että selkä katkeaa hetkenä minä hyvänsä, niin voi Pyhä yksinkertaisuus sentään..

kai tämä kommentoija on joskus kuullut että mäykkyjä, etenkin karkeakarvaisia käytetään myös metsällä, siellä ne juokse epätasaisessa maastossa eikä selkä noin vain napsahda poikki. Meillä tällaisia metsällä käyviä ollut useampi vuosien ajan, mäyräkoirahalvausta ei ole kenelläkään koskaan ollut ja keskimääräinen elinikä ollut 15v..

Vierailija
95/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve ja terve, hyvin paljon on lonkkadysplasiaa, silmäsairauksia ja allergioita.

Vierailija
96/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäyräkoirista sen verran kun täällä aiemmin joku kommentoi että selkänsä takia ovat sairaita ja juoksulenkillä näyttää siltä että selkä katkeaa hetkenä minä hyvänsä, niin voi Pyhä yksinkertaisuus sentään..

kai tämä kommentoija on joskus kuullut että mäykkyjä, etenkin karkeakarvaisia käytetään myös metsällä, siellä ne juokse epätasaisessa maastossa eikä selkä noin vain napsahda poikki. Meillä tällaisia metsällä käyviä ollut useampi vuosien ajan, mäyräkoirahalvausta ei ole kenelläkään koskaan ollut ja keskimääräinen elinikä ollut 15v..

Mistäs tommonen käsite "mäyräkoirahalvaus" on sit tullu?

Vierailija
97/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäyräkoirahalvaus käsite varmasti tullut siitä että jos mäyräkoiraa hoitaa väärin eli koira pääsee lihoamaan eikä koiralla ole lihaksistoa joka tukee selkää niin toki selkä voi rikki mennä ja myös onnettomuuksien seurauksena voi halvaantua. Mäyräkoirat ovat suhteellisen pitkäikäisiä ja niitä tosiaan käytetään paljon myös metsästyksessä joten en kyllä kutsuisi sairaaksi roduksi oikein hoidettuna eli ruokavalio+liikunta.

Vierailija
98/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee koiraparalle viimeinen palvelus ja vie se piikille. Et tajua millaista kärsimystä sen elämä on päivästä toiseen. Ihan hirveältä tuntuu sen koiran puolesta. Vähän nyt sinullekin inhimillisyyttä, kiitos.

Kaikki lyttykuonoiset koirat ovat tottuneet tuohon vaikka karulta kuulostaakin. Ei hengityksen rohiseminen tai nukkuessa kuorsaaminen ole piikin paikka. Toki jos koira ei oikeasti saa henkeä, niin sitten. Tässä tapauksessa luultavasti ihan tavallinen mopsi (eli hengitys rohisee innostuessa jne)

Vierailija
99/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terve ja terve, hyvin paljon on lonkkadysplasiaa, silmäsairauksia ja allergioita.

Ei kellään tuttavani labbiksella ole mitään noista (5 eri koiraa)

Vierailija
100/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi pyhä yksinkeraisuus sinun järjenjuoksulle. Luulitko, että tämä kommentoija tarkoitti sitä kirjaimellisesti..? No luultavasti ei. Muutenkin joku metsällä käyvä koira on ihan eri kun juoksee omaa tahtia. Olen myös nähnyt näitä mäykyn kanssa juoksevia ja he oikeasti vetävät koiraa perässä. Sinnä se mäykky ytittää pienillä jaloila pysyä perässä. Ei voi olla hyväksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä