Kipsipotilaalle vinkkejä kehiin
Jalka on siis kipsissä. Kädet menee liikkuessa keppeihin.
Olen onnistunut tekemään paljon siirtymällä kepeillä ja siirtämällä vähitellen keittiötason asioita.
Olen myös onnistunut viemään ilman käsiä kainalosauvoilla kännykän lataukseen olalle laitetulla kangaskassilla.
Kuinka hitossa viherkasvit pystyy kastelemaan?
Kommentit (25)
Jalka pois pelistä tarkoittaa, että myös kaksi kättä on pois pelistä liikkuessa.
Normaalisti liikkuva ihminen on ihan hämilläämään kipsitilanteessa. Mikään normaali ei yhtäkkiä olekaan helppoa.
Tuoli, jossa on pyörät alla ( toimistotuoli) auttaa liikkumisessa. Voit pitää tavarat sylissä. Reppu on myös hyvä.
Kastelukannu hampaisiin. Tsemppiä.
Mä hoidin aikoinani kaksi vaippaikäistä jalka paketissa ja kainalosauvoilla konkaten. En muista, miten. Ei paljon tallentunut asioita muistiin. Kaiketi vain aloin varata jalan päälle heti kun mahdollista. Eihän sitä tartte varoa, jos se on naulattu tai raudoissa.
Myös kinkkaaminen onnistuu, jos on normaalipainoinen. Kastelukannu ei tosin saa olla täynnä, ettei loisku.
Reppu painavammille asioille. Pitkähihnainen olan yli kassi kevyemmille, se on myös helpompi kuin reppu koska reppu on hankala ottaa selästä. Myös muovikassit on kova sana.
Kahvit termariin ja termari kassiin niin saat sen pöytään tai missä nyt kahvit juotkin. Samat kassisysteemit kaikelle mitä pitääkin liikuttaa paikasta toiseen.
Terveisin: 10 vuotta kyynärsauvoilla nyt pyörätuolissa
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset kierrekorkillisen pullon ja kangaskassin harteille tai repun.
Tai ihan vaan juomapullo. Ei tarvitse olla kierrekorkillinen.
Vierailija kirjoitti:
Mä hoidin aikoinani kaksi vaippaikäistä jalka paketissa ja kainalosauvoilla konkaten. En muista, miten. Ei paljon tallentunut asioita muistiin. Kaiketi vain aloin varata jalan päälle heti kun mahdollista. Eihän sitä tartte varoa, jos se on naulattu tai raudoissa.
Myös kinkkaaminen onnistuu, jos on normaalipainoinen. Kastelukannu ei tosin saa olla täynnä, ettei loisku.
Ihan hiton tyhmä vinkki.
Vinkkini on: Kysy muilta apua tarvittaessa reippaasti, älä ujostele. Tarviiko kotiin pyörätuolin, ettei jalka rasitu jos teet paljon asioita. Vai jätät muille ne.
Vierailija kirjoitti:
Kastelukannun tilalle muovipullo 🙂 Pullo pussiin, niin on helpompaa.
Kovakuntoisimmat treenajat pystyvät nousemaan ylös yhdellä jalalla ilman toista jalkaa tai tukea.
vaikeinta on huonokuntoisilla ylipainoisilla.
Vierailija kirjoitti:
Reppu painavammille asioille. Pitkähihnainen olan yli kassi kevyemmille, se on myös helpompi kuin reppu koska reppu on hankala ottaa selästä. Myös muovikassit on kova sana.
Kahvit termariin ja termari kassiin niin saat sen pöytään tai missä nyt kahvit juotkin. Samat kassisysteemit kaikelle mitä pitääkin liikuttaa paikasta toiseen.
Terveisin: 10 vuotta kyynärsauvoilla nyt pyörätuolissa
Mä oikeasti muuten toin ruokapöydän ääreen kahvit termospullossa ja kangaskassissa. Sinä todella tiedät asian.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hiton tyhmä vinkki.
Totta tuossa oli se jalalle varaaminen ainankin. Sen pitäisi nopeuttaa paranemista.
Treenaa liikkumista yhdellä kepillä kotona. Tai just jos on toimistotuoli kotona, niin istu siihen, pukkaat yhdellä jalalla ja kädessä se kastelukannu.
Vierailija kirjoitti:
Kovakuntoisimmat treenajat pystyvät nousemaan ylös yhdellä jalalla ilman toista jalkaa tai tukea.
vaikeinta on huonokuntoisilla ylipainoisilla.
Kun jalkani oli kipsissä kiitin sydämmessäni crossfit-treenejä. Pistoolikyykky on tarvittava taito, kun toinen jalka on pois pelistä.
Kyllä mä ihan oikeasti ihmettelen, miten ihmiset pärjää, jos raaja on pysyvästi toimimaton.
tämä on ihan peetä, vaikka minulla pitäisi olla tilapäistä.
AP
Et pysty laittamaan itsellesi rintsikoita, jos käsi on kipsissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hiton tyhmä vinkki.
Totta tuossa oli se jalalle varaaminen ainankin. Sen pitäisi nopeuttaa paranemista.
Kastelukannu hampaisiin??
Vierailija kirjoitti:
Vinkkini on: Kysy muilta apua tarvittaessa reippaasti, älä ujostele. Tarviiko kotiin pyörätuolin, ettei jalka rasitu jos teet paljon asioita. Vai jätät muille ne.
Ei missään nimessä. Ajattelin parantua ja pidän kaikki liikkuvat osat niin hyvässä kunnossa, kun tässä tilanteessa on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tuoli, jossa on pyörät alla ( toimistotuoli) auttaa liikkumisessa. Voit pitää tavarat sylissä. Reppu on myös hyvä.
Kynnykset haittaavat pahasti. Useimmissa asunnoissa niitä on.
Tarvitset kierrekorkillisen pullon ja kangaskassin harteille tai repun.