Typerä Ota lapsi töihin-päivä
Oikeasti, miettikää nyt miten eriarvoiseen asemaan lapset tässä saatetaan.
Oma työni on valitettavasti sellaista, että en pysty määräämään itse tehtäviäni (eli toisin sanoen joku muu määräilee minua koko päivän). Tehtäviin kuuluu paljon vaitiolovelvollista asiaa yms., joten lapset olisivat koko päivän jossakin nurkissa värittelemässä tai keskenään kahvihuoneessa eivätkä koulussa, jossa heidän kuuluisi olla.
Miehen työpaikka taas on vaarallinen, sinne ei ole lapsilla mitään asiaa enkä heitä sinne edes päästäisi.
Nyt kuopus itkee kun kavereita lähtee vanhempien töihin. Ja kun luokasta on ilmeisesti iso osa pois, aineissa ei voida edetä. Eli tämä typerä päivä a) vie lapselta mahdollisuuden oppia ja b) saa lapselle olon, että äiti ei välitä ja tykkää kun ei halua mukaansa töihin.
Kuka tämän p*skan idean on keksinyt?
Harkitsen myös vieväni lapset mummulaan viettämään päivän "vanhainkodissa".
Kommentit (302)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, sitä lasta varmaan hirveästi kiinnostaa ne sun vaitiolovelvolliset asiat.
Oletko sä sitä mieltä, että mun alakouluikäisiä lapsia ei lasketa ihmisiksi, joilla on ihan normaali kuulo? Että jos vaikka käsittelen jonkun ihmisen henkilökohtaisia asioita (esim. sairauksia, mielenterveyttä) niin se on ihan ok lapsen aikana?
Vai laitanko lapselle peltorit päähän? Ap
Näinpä. Teen töitä lastenpsykiatriassa. Ei lasta varmasti kiinnosta kuunnella tai katsoa, kun teen töitä lapsen koulukaverin/harrastuskaverin/muuten tutun lapsen kanssa. Ei väliä vaitiolovelvollisuudella. Oliko muita fiksuja juttuja?
En minäkään ole moisesta päivästä kuullut, mutta olen onnekas sikäli, että isän tehtyä ohareita vuosikaudet, pystyin yksinhuoltajana ottamaan lapsen mukaani töihin, vaikken teekään mitään "tylsää" toimistotyötä.
On vain sellainen työ ja työpaikka, jossa lapsi viihtyi mainiosti, kunnes tuli siihen ikään, että kykeni olemaan myös yksin kotona sen 6-10 h, jonka olen töissä/työmatkalla.
Nähtyään, että äitinsä tekee ihan oikeasti jotakin sen rahan eteen, jolla hänellekin asioita ostetaan, on oppinut arvostamaan työtä.
7-8 -vuotiaana hän sai myös auttaa minua joissakin helpoissa työtehtävissä ja pomoni antoi hänelle joskus jopa rahaa palkaksi, yleensä tosin esim. vei jätskille.
Lapseni oli välillä tosi innoissaan: tuli mieluummin kanssani töihin kuin meni viikonlopuksi isänsä luo.
Ihan pientenkin lasten olisi hyvä konkreettisesti olla mukana ja NÄHDÄ, ettei rahaa vaan revitä seinästä.
Ymmärrän totta kai oikein hyvin, että hyvin monien töissä tämä mukaanotto on täysi mahdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä lapsen voivat ottaa mukaan töihin vain julkisen puolen hömppähommissa työskentelevät.
Kyllä mulla on ollut lapsi ja naapurinkin lapsi mukana töissä aina silloin tällöin, mutta vain silloin kun siihen on järkevä peruste esim pikkukoululaisen kesäleiri alkaa vasta klo 9 ja aiheuttaa logistiikkaongelmia. En mä niitä huvikseni työpäivää vahdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, sitä lasta varmaan hirveästi kiinnostaa ne sun vaitiolovelvolliset asiat.
Oletko sä sitä mieltä, että mun alakouluikäisiä lapsia ei lasketa ihmisiksi, joilla on ihan normaali kuulo? Että jos vaikka käsittelen jonkun ihmisen henkilökohtaisia asioita (esim. sairauksia, mielenterveyttä) niin se on ihan ok lapsen aikana?
Se, että kuulee jonkin asia ja kiinnostuu siitä on kaksi eri asiaa. Lapsilla tommoset jutut menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Aaargh, mutta kun pointti on myös siinä, että asiakas tuskin haluaa puhua omia asioitaan jos huoneen nurkassa on LAPSI. Mä olen kuitenkin töissä ja mun on tehtävä se työni ihan normaalisti. Ymmärrätkö?
Oletko joku gynekologi vai mistä kiikastaa?
Työttömien lapsille nöyryytys, kun kaikille selviää vanhempien surkea status.
Tämän vuoksi en kannata.
Vierailija kirjoitti:
Teidän töidenne näkeminen kasvattaa lasten halua opiskella. Eli töihin vain mukaan.
Mikä antaa sinulle oikeuden tuonkaltaiseen ylimielisyyteen? Tosin vain korostat omaa pienuuttasi noin ikävällä kommentilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Teen töitä lastenpsykiatriassa. Ei lasta varmasti kiinnosta kuunnella tai katsoa, kun teen töitä lapsen koulukaverin/harrastuskaverin/muuten tutun lapsen kanssa. Ei väliä vaitiolovelvollisuudella. Oliko muita fiksuja juttuja?
Hyvähän se olisi lapsenkin tietää, jos koulukaverinsa kärsivät mt-ongelmista. Osaavat pysytellä loitolla kun kohtaus iskee.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi mukaan leikkaussaliin?!
Siihen hajuun tottuu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, meidän poika haluaa nähdä kuinka mami työskentelee rikoksen suorittaneiden kehitysvammaisten yksikössä. Moni potilaista on esim. pedofiliaan taipuvainen. Isänsä tekee töitä itsetuhoisten nuorten kanssa turvaosastolla. Monta hyvää kokemusta siis luvassa meidän jätkälle 😊
Minä työskentelen psykiatrian puolella vastaanotto-osastolla. Lapsi haluaa ehdottomasti nähdä, kun psykoottista potilasta tuodaan ambulanssilla ja poliisien kanssa.
Isänsä työskentelee ambulanssissa. Siellä katsomaan, kun mennään onnettomuuspaikalle, missä nuori on ajanut takapenkki täynnä mutkasta suoriksi ja kellään ei ollut turvavöitä.
Pientä esimakua hoitoalalle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanos muuta. Toivon, että nämä jotkut kommentoijat eivät ole työelämässä. Jos ovat, toivottavasti heidän työpaikkojensa tietosuojapolitiikka ei kosketa omaa elämääni.
Ensinnäkin ne on kouluikäsiä, joille tämä mahdollisuus tarjotaan. Sen ikäset kyllä ymmärtää, et ihan joka työpaikkaan ei pysty lapsi menemään mukaan.
Toisekseen meillä ainakin viestissä oli oikeen erikseen mainittu, et mikäli vanhempien työ on semmone, et sitä ei voi mennä seuraamaan, voi mennä mummin tai kummin tai kaverin äidin työpaikalle.
Lopettakee valitus.
Jos isä ja äiti on maatalousyrittäjiä niin eiköhän ne traktorin kyydissä istuskelit se lapsi ole jo nähnyt.
Onpa kurjia kommentteja! Minä sain onneksi järjestettyä työt niin että lapsi voi tulla mukaan osaksi päivää. Lapsi on tosi kiinnostunut mitä töissä teen, kiva että pääsee itse näkemään! On myös mukava nähdä työkavereiden muksuja.
Itse pääsin usein lapsena rekkakuski-isäni mukaan töihin. Se oli mahtavaa! Onnistuisikohan enää nykypäivänä?
Minkä takia pitää aina alkaa jankkaamaan niillä ääritapauksilla? Valtaosa ihmisistä kuitenkin työskentelee ihan jossain muualla kuin teurastamoissa, leikkaussaleissa tai pedofiilien kuntouttajana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Mä niin mieleni pahotin
Mä aina pahotan mieleni, kun joku sanoo tuon idioottilauseen muka niin fiksuna johonkin asiaan.
Mieheni työpaikassa vietetään kuulema tällaista päivää. Lapsille on myös suunniteltu sinne ohjattua tekemistä, jotain joulukoristeiden laittoa ja glögiä, pipareita ja torttuja ym. Kyseessä it-firma. Mieheni ainoa lapsi majailee täällä hetkellä vielä minun vatsassani joten ei pääse vielä tänä vuonna mukaan, mutta kuulosti minusta ihan kivalta ajatukselta.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurjia kommentteja! Minä sain onneksi järjestettyä työt niin että lapsi voi tulla mukaan osaksi päivää. Lapsi on tosi kiinnostunut mitä töissä teen, kiva että pääsee itse näkemään! On myös mukava nähdä työkavereiden muksuja.
Itse pääsin usein lapsena rekkakuski-isäni mukaan töihin. Se oli mahtavaa! Onnistuisikohan enää nykypäivänä?
Ensimmäinen tervejärkinen kommentti tässä ketjussa.
No, kuten tämäkin keskustelu osoittaa, olemme tosiaan eriarvoisessa asemassa tässäkin suhteessa. Työtön ei voi ottaa lasta töihin kun töitä ei ole, usean duunarin töihin ei myöskään lapsi sovi, puhumattakaan hoitoalasta.
Onko tämä lapsen etu?
Itse olen vienyt perheeni tutustumaan työpaikkaani työajan ulkopuolella. Näytin työtilat ja hiukan työhön kuuluvia välineitä yms. Se riittää.
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Fyi!