Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerä Ota lapsi töihin-päivä

Vierailija
19.11.2018 |

Oikeasti, miettikää nyt miten eriarvoiseen asemaan lapset tässä saatetaan.

Oma työni on valitettavasti sellaista, että en pysty määräämään itse tehtäviäni (eli toisin sanoen joku muu määräilee minua koko päivän). Tehtäviin kuuluu paljon vaitiolovelvollista asiaa yms., joten lapset olisivat koko päivän jossakin nurkissa värittelemässä tai keskenään kahvihuoneessa eivätkä koulussa, jossa heidän kuuluisi olla.

Miehen työpaikka taas on vaarallinen, sinne ei ole lapsilla mitään asiaa enkä heitä sinne edes päästäisi.

Nyt kuopus itkee kun kavereita lähtee vanhempien töihin. Ja kun luokasta on ilmeisesti iso osa pois, aineissa ei voida edetä. Eli tämä typerä päivä a) vie lapselta mahdollisuuden oppia ja b) saa lapselle olon, että äiti ei välitä ja tykkää kun ei halua mukaansa töihin.

Kuka tämän p*skan idean on keksinyt?

Harkitsen myös vieväni lapset mummulaan viettämään päivän "vanhainkodissa".

Kommentit (302)

Vierailija
261/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä taas mieleni niin pahoitin...

On olemassa myös monia työpaikkoja, jonne lapsen voi ottaa mukaan sovittuna päivänä yhden kerran vuodessa esim. koulut, päiväkodit, kaupat, pankit, kampaamot, kahvilat, seurakunnan kerhot, vanhainkodit, toimistot jne. Aika paljon työpaikkoja...

On toki monia työpaikkoja, jonne lasta ei voi ottaa, mutta pitääkö ilo sitten pilata muiltakin? Eiköhän jokaisella lapsella ole joku sukulainen, naapuri tai tuttava, joka työskentelee alalla, jonne lapsen voi ottaa mukaan töihin. Meidän työpaikalla oli tänään 15 lasta mukana, joista useampi 2-3v. Koululainen voi hyvin käydä tutustumassa vaikka kummin työpaikkaan. Mutta kun tänä päivänä trendi on, että minä, minä ja minun oikeuteni ja minun uhriutumiseni ja se koettu vääryys...

Moneen voinee viedä, mutta jo listaltasi:

Pankit - ei, koska kaikki toisten talouteen liittyvät asiat kuuluvat vaitiolovelvollisuuden piiriin.

Päiväkoti: Lisäävätkö ylimääräiset lapset ryhmäkokoa.

Kampaamo: Muista kysyä asiakkaalta, haluaako hän maksaa palvelusta, jos siinä häärivät lapset mukana.

Vierailija
262/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tämä typerä päivä a) vie lapselta mahdollisuuden oppia ja b) saa lapselle olon, että äiti ei välitä ja tykkää kun ei halua mukaansa töihin.

No et ole kummoinenkaan äiti, jos et osaa kouluikäiselle lapsellesi selittää, ettei kyse ole siitä, ettet välitä ja tykkää, vai pelkkä provoko tämä aloitus oli?

Tämä. Aika onnetonta vanhemmuutta, jos ei tästä päivästä selviä. Minun lapsissa lienee jotain vikaa, koska heille ei tullut mieleenkään pahoittaa mieltään siitä, ettei minun tai toisen vanhempansa töihin todellakaan voi lapsia viedä. Heikolla pohjalla on lapsen elämä, jos tämän takia kokee, ettei vanhempi välitä.

Minä otin kuopuksen mukaan. Esikoinen meni eskariin. Hän halusi kavereiden kanssa leikkimään. Ei loukkaantunut yhtään, vaikka sanoin, että otan nyt vain pikkuveikan mukaan. Kyllä meillä lapset ymmärtävät, että kivoja juttuja tehdään välillä vuorotellen. Minusta lapsen on ihan hyvä oppia myös, ettei kaikkea aina saa, vaikka kaveri saa. Sellaista elämä on...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, sitä lasta varmaan hirveästi kiinnostaa ne sun vaitiolovelvolliset asiat.

Oletko sä sitä mieltä, että mun alakouluikäisiä lapsia ei lasketa ihmisiksi, joilla on ihan normaali kuulo? Että jos vaikka käsittelen jonkun ihmisen henkilökohtaisia asioita (esim. sairauksia, mielenterveyttä) niin se on ihan ok lapsen aikana?

Vai laitanko lapselle peltorit päähän? Ap

Se, että kuulee jonkin asia ja kiinnostuu siitä on kaksi eri asiaa. Lapsilla tommoset jutut menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

En ole ap mutta olen samaa mieltä. Ihan sama, kiinnostaako lasta, mutta jos työssä käsiteltävät asiat ovat salaisia, rajoitettua käytöltään tms, niin niitä EI käsitellä sellaisten ihmisten kuullen tai nähden, joille ei ole tehty riittäviä turvallisuusselvityksiä tai vaitiolovakuutuksia. Silloin ei ole lapsella asiaa työpaikalle.

Muistakaa kaikki muuten tehdä tutkintapyyntö / ilmoitus, jos olette tänään havainneet vaitiolosääntöjä rikottavan!

Vierailija
264/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit itku kun minun on pikku pallero ei saanut mitä halusi!

Aivan sama, joinakin vuosina ollut lapsi mukana töissäni (joo vaatii paljon kaikenmaailman lupia vaitiolovelvollisuuden vuoksi mutta olen nähnyt sen

vaivan).

Välillä ovat menneet kouluun.

Joskus lapset valittavat ja pahottavat mielensä mutta elämä on sellaista enkä tee joka mielipahasta avausta av:lle.

Jos mun töihin ei voisi tulla, selittäisin lapselle että mun töihin ei voi tulla ja kertoisin syyn. Sitten todettaisiin että Petteri nyt meni äitinsä töihin kun sen työhön voi mennä mukaan. Lapseni käsityskyky riittää kyllä tähän. Pettynyt saattaisi olla mutta meidän elämä kyllä jatkuisi siitä ihan tavalliseen tapaan.

Vierailija
265/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa myös monia työpaikkoja, jonne lapsen voi ottaa mukaan sovittuna päivänä yhden kerran vuodessa esim. koulut, päiväkodit, kaupat, pankit, kampaamot, kahvilat, seurakunnan kerhot, vanhainkodit, toimistot jne. Aika paljon työpaikkoja...

On toki monia työpaikkoja, jonne lasta ei voi ottaa, mutta pitääkö ilo sitten pilata muiltakin? Eiköhän jokaisella lapsella ole joku sukulainen, naapuri tai tuttava, joka työskentelee alalla, jonne lapsen voi ottaa mukaan töihin. Meidän työpaikalla oli tänään 15 lasta mukana, joista useampi 2-3v. Koululainen voi hyvin käydä tutustumassa vaikka kummin työpaikkaan. Mutta kun tänä päivänä trendi on, että minä, minä ja minun oikeuteni ja minun uhriutumiseni ja se koettu vääryys...

Pankit - ei, koska kaikki toisten talouteen liittyvät asiat kuuluvat vaitiolovelvollisuuden piiriin.

Kampaamo: Muista kysyä asiakkaalta, haluaako hän maksaa palvelusta, jos siinä häärivät lapset mukana.

Mun mies on töissä pankissa. Meidän lapset ovat olleet siellä monta kertaa vierailulla.

Meidän lasten päiväkodissa oli tänään useita hoitajien lapsia. Osa oli alle kouluikäisiä, osa koululaisia.

Koululainen osaa olla häärimättä paikallaan kampaamossa ja vaikkapa jutella mukavia asiakkaille.

Vierailija
266/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni haluaa että meillä on lennonjohtotornissa kakaroita pyörimässä jaloissa?

Vierailija
267/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni haluaa että meillä on lennonjohtotornissa kakaroita pyörimässä jaloissa?

Kakara voi olla vaikka 15v tai 25v.

Vierailija
268/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakara voi olla vaikka 15v tai 25v.

Niin, kuinka moni haluaa että siellä on yhtään ylimääräistä ihmistä pyörimässä?

Vierailija
269/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on töissä pankissa. Meidän lapset ovat olleet siellä monta kertaa vierailulla

Meidän lasten päiväkodissa oli tänään useita hoitajien lapsia. Osa oli alle kouluikäisiä, osa koululaisia.

Koululainen osaa olla häärimättä paikallaan kampaamossa ja vaikkapa jutella mukavia asiakkaille.

Minä olen maksava asiakas kun käyn kampaajalla, enkä halua kuunnella vieraitten mukuloitten lässytystä. Luen mielummin juorulehtiä tms.

Vierailija
270/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittää varsin hyvin kun eukot työpaikalla kertoo lapsistaan. Oma tyttöni oli joskus taksvärkkipäivänä siivoamassa varastoa mun kanssa.

Vierailija
271/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikallani oli muutama lapsi, kukaan heistä ei riehunut tai mitenkään häirinnyt muiden töitä. Itseasiassa tapasin näitä lapsia vain, kun vanhemmat näyttivät heille taloa. Yksi lapsista oli  15-vuotias, hyvin rauhallinen ja kohtelias ja näytti olevan kiinnostunut vanhempansa työpaikasta ja työtehtävistä.

Itse en voinut ottaa lasta mukaan töihin, koska hän on jo aikuinen. Harmi ettei läheiset työkaverit tuoneet lapsiaan, koska olisi ollut hauskaa seurata heidän touhuja ja miten he suhtautuvat siihen mitä teemme. Meilläkin on laitteita, jotka väärin käytettynä voivat aiheuttaa vaaratilanteita, mutta eiköhän perään katsomisella ja neuvomalla olisi selvitty noistakin jutuista.

Selvennykseksi vielä, työpaikkani oli osallistunut tapahtumaan.

Vierailija
272/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, otankin lapsen heti mukaan työmaalle. Sinne kyllä vaaditaan vähintäänkin työturvakortti eikä siellä ole mitään koppia, jossa voisi turvallisesti oleskella. Tiedossa myös mukavaa melua, pölyä ja erilaisia koneita, joiden alle voi helposti jäädä ja kuolla. Hieno idea!

Vierailija
273/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, meillä työnantaja on linjannut, että työn ja perheen yhteensovittaminen on tärkeä arvo, ja on arvokasta, että lapset tuntevat hieman vanhempiensa työpaikkaa ja -tapoja. Lapsille järjestetään työnantajan puolelta kevyttä ohjelmaa, ruokailu, ohjattua kierrosta työpaikalla ja tänä vuonna oli esim videopätkien kuvaamista someen (näistä koostettiin mm matskua facebookiin). Työ on muutoin sellaista, että lapsia ei voi päästää palloilemaan vapaasti.

Tietenkään kaikilla työpaikoilla tällaista ei järjestetä, ja voi vanhemmalle olla vaikeaa järjestää lapselle siellä mitään. Ei minusta silti pidä sitä kieltää sellaisilta, joille se on mahdollista.

Vierailija
274/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama keskustelu. Lapsi ehdottomasti halusi osallistua, koska tämän ja senkin vanhemmat ottaa. Itse teen työtä pääsääntöisesti kotoa käsin. Mieheni on lakimies, joka tekee pääosin paperihommia ja oikeuspäivinä on oikeudessa. Siellä ei ole lapselle mitään kiinnostavaa, kaukana leffojen oikeussalidraamoista. Tavanomainen oikeudenkäynti vastaa pitkää kokousta.

No, lapsi oli minun kanssa home officella. Varmasti tosi mielenkiintoista katsoa kun äiti osallistuu muutamaan kokoukseen ja puhuu itselle vierasta kieltä

Vierailija
275/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin asiakkaana sanoisin että suntion lapsi tetpäivänä muistohartaudessa käyttäytyi kuin kuka tahansa aikuinen, esimerkillisesti ja rauhallisen kunnioittaen omaisia. Kiitos hänelle!

Vierailija
276/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tänään oli semmoinen päivä. Ihmettelinkin kun raksalla pyöri niitä ipanoita.

Vierailija
277/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että, kyllä on taas niin lapsivihamielinen avaus ettei mitään rajaa. Ei ihme että syntyvyys laskee.

Päinvastoin! Lue uudelleen jos et ymmärtänyt!

Vierailija
278/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on töissä pankissa. Meidän lapset ovat olleet siellä monta kertaa vierailulla

Minä olen maksava asiakas kun käyn kampaajalla, enkä halua kuunnella vieraitten mukuloitten lässytystä. Luen mielummin juorulehtiä tms.

Voi voi kuule! Sinun mielipidettäsi ei kysytä jos vaikka viereisessä tuolissa istuu leikattavana vastusteleva 3-v joka on ihan yhtä maksava asiakas (tai siis vanhempansa maksavat, mutta anyway). Ota korvatulpat mukaan!

Vierailija
279/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt jotenkin haluaa tutustuttaa lapsia eri ammatteihin, niin eikö parempi olis se jenkkityylinen meininki, että vanhemmat/jompi kumpi vanhemmista menee koululle kertomaan omasta työstään? Jos siis tässä päivässä on se pointti, että lapsi ymmärtää mitä isä/äiti tekee töissä?

Tän päivän ideaa en kyllä ymmärrä, mut se missä lapsi saa pukea vanhemman töihin on kyllä hauska :D vaikka toki ei sekään toimi suuressa osassa työpaikkoja, mutta jo se, että vanhempi saapuu töihin lapsen valitsemissa vaatteissa+lähtee niissä on kyllä aika hulvatonta 🤭

Vierailija
280/302 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni oli aikoinaan tet päivänä työpaikallani. Hän ääneen oikein ihmetteli että pitääkö mun äidin (vtm) hakea tota pakkausroskaa jatkuvasti varastohuoneesta. Nyt tyttäreni kirjoitti Laudaturin, eximioita, magnaa.

Samoin työkaverini (miespuolinen) tytär oli viikon harjoittelussa työpaikallani. Mä yritin olla ystävällinen ja lisäksi isänsä joka otti omille myyntimatkoilleen mukaan. Oma pomoni ehkä osoitti vahingossa mitä on. Eikä tää tyttö häneltä enää kysynytkään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi