Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihava voi olla onnellinen, mutta entäpä terveys? Terveysongelmia tulee väkisin ennen pitkää

Vierailija
18.11.2018 |

Terveysongelmia tulee väkisin ennen pitkää.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveysongelmia tulee väkisin ennen pitkää.

Sinulla terveysongelma onkin jo todettu, ja paha sellainen. Mielenterveysongelma, nääs. Ota lääkkeesi ja lopeta kikkelin näprääminen.

Vierailija
42/55 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun puolesta lihavat saa tehdä mitä haluaa, kuhan eivät elämäntapasairauksillaan rohmua kaikkia lääkärinaikoja. Sama viesti alkoholisteille, narkkareille ja röökaajille.

Ihan rauhassa saatte pilata terveytenne ja ulkonäkönne.

Mut sen kyllä sanon, että on se ruman näköistä se lihavuus.

Lähde: https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kans…

Arvioilta 1,4−7 % Suomen kaikista terveysmenoista johtuu lihavuudesta.

Eli tällä logiikalla 98,6 - 93% menoista johtuu kaikesta muusta paitsi lihavuudesta.

Miten ihmeessä kuvittelet lihavien täyttävän sairaalat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä aika vaikea todistaa, että terveysongelmat ovat juuri lihavuudesta johtuvia. Joskus tuntuu, että saattaa olla kysymys enemmän tiedeyhteisössä vallitsevasta vakaasta uskosta. Nimittäin usein sosiaaliluokilla, joiden elämäntavat eivät muutenkaan ole parhaita mahdollisia, on enemmän lihavuutta. Terveesti elävät lihavat ovat näin ollen vähemmistö, joten lihavuuden syyksi luetut elämäntapasairaudet voivat myös johtua tupakoinnista, liikkumattomuudesta, alkoholinkäytöstä tai stressaavasta vuorotyöstä.

Vierailija
44/55 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan totuus on, että ennenpitkää nuinkin suuri ylipaino aiheuttaa sairauksia. Ei se muuksi muutu, vaikka kuinka positiivinen olisi. Nämä on omia valintoja.

Ja silti tilanne on se, että sinä voit kuolla merkittävästi nuorempana tai sairastua vakavasti samalla kun se lihava vaan porskuttaa.

Katsos kun tilastot on tilastoja ja yksilöt yksilöitä.

Mun mummi eli 93 vuotiaaksi lihavana, lopulta kuoli synnynnäiseen sydänvikaansa. Isäni on kohta 80, eikä mitään muuta lääkitystä kuin Marevan ( häneltä tuo synnynnäinen periytyvä sydänvika leikattiin reilut 10 v sitten), ja hän on lihava ja edelleen muuten täysin terve. Eikä varmasti ole ainoita tyyppejä, joilla näin on.

Vierailija
45/55 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ennemmin hoikka ja kuolet 90 vuotiaana elettyäsi 23 vuotta aivohalvaantuneena sairaalan sängyssä vai kuolisitko lihavana 65 vuotiaana? Minä valitsen jälkimmäisen. Isovanhempani ovat tällaisen kohtalon kokeneet.

Oi höpö höpö. Palaapa asiaan 65-vuotiaana, kun tajuat ettei se olekaan vanha. Pääset kohta eläkkeelle, edessä vihdoin aikaa matkustaa ja harrastaa. Olet ehkä juuri tulossa isovanhemmaksi. Raha-asiat kunnossa. Voit vihdoin nauttia elämästä. Olet terve. Ei se ole mikään aika kuolla.

Mun mummu oli terve ja hoikka ja pistelee vuelä kasikymppisenä menemään etelänreissuilla, risteilyillä ja harrastuksissa. Täynnä virtaa. Rakastaa lapsiaan ja lastenlapsiaan. Uuden rakkaudenkin löysi.

Oi ei kirjoitin vahingossa oli 😂😂

Siis mummu on.

Mun mummi teki ihan samaa ( paitsi uutta miestä ei koskaan halunnut ekan jälkeen) paitsi että oli lihava. Laittoi voita pullan päälle ja joi punaista maitoa, kun se oli hänestä niin ihanaa.

Johti myös useita eläkeläiskuoroja, ja hänen 85-v vastaanotollaan oli enemmän ihmisiä kun mun synttäreillä tulee varmaan koko elämän aikana olemaan yhteensä. 

Mitä jos ei tehtäisi asioista väkisin mustavalkoisia? 

Vierailija
46/55 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salkkarit Salla (Hanna joku oikealta nimeltään) julkaisi kirjan, jossa puolusteli lihavuuttaan. 

Ei mennyt kauaakaan kirjan julkaisusta kun puhui kuitenkin terveyshuolistaan naistenlehdissä. 

Salkkarit salla koitti selittää kirjassaan, että myös lihava voi olla terve. 

Joo niin varmaan voi olla terve jonkun aikaa, mutta aika pysäyttävää se monelle lihavalle on sitten 40-50 vuoden iässä kun yhtäkkiä verenpaine nousee. 

Vierailija
47/55 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas kommenttiketju täynnä ylipainoisia, jotka koittavat kieltää tosiasiat.

Sitten kun päällä on kakkostyypin diabetes, sokeutuminen, amputaatiot, aivohalvaus jne....sit voi miettiä oisko kantsinut laihduttaa

Tämä!

Ja sit se kommentointi et oon tosi onnellinen...itsepetosta. Sorruin siihen itsekin. Oikeasti se ylipaino häiritsee koko ajan. Oma ulkomuoto masentaa. Raskas liikkua. Kesällä hikinen. Kaikki portaat ihan kuolemaksi. Aina saa miettiä, mahdunko tuohon tuoliin, kestääkö tuo hepposen näkönen kahvilatuoli, kehtaanko syödä herkkuja julkisesti...tuijotetaanko mua? Nauraako toi nuorisojoukko kun meen ohi? Mitä bussin vieruskaveri miettii, kun vien osan senkin istumatilasta...vihaako se mua? Mitä jos saan jonkun sydärin tai jtn...

Eihän tossa ole kysymys lihavuudesta, vaan äärimmäisen heikosta itsetunnosta ja liikkumattomuudesta.

Mä olen aina liikkunut paljon, vaikka olen ollut aina myös ylipainoinen. Ei mulla ole mitenkään erityisen raskas liikkua, hyvin jaksan vetäistä 10 kilsan lenkin per päivä koiran kanssa. Ja käydä pari kertaa viikossa salilla ja tanssitunnillakin. Mulla on myös itsetunto kohdallaan, niin mikään yllä mainituista ei ole ongelma, vaikka olen lihava.

Myöskin koska olen aikanaan lihonut syömishäiriön seurauksena, ja sittemmin elänyt perusterveellistä elämää ( ilman kalorivajetta, eli en laihdu, mutta en lihokaan), olen metabolisesti täysin terve.

Avain tähän on just se, että tykkään itsestäni ja olen hyväksynyt tilanteeni. Pidän terveydestäni mahdollisimman hyvää huolta, mutta laihduttaa en enää ikinä aio enkä voi: se huonontaa aina terveyttäni pitkällä aikavälillä.

Ja tottakai voin sairastua. Aika moni hoikka ystävänikin on jo sairastunut vakavasti, osa jo kuollutkin. Elämä kun ei ole niin yksinkertaista, että jokainen voisi laihduttaa halutessaan ( ei voi, jos on liian paha syömishäiriötausta), saati että lihava aina sairastuisi ja hoikka pysyisi terveenä ja elossa.

Vierailija
48/55 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, lihava voi olla onnellinen - ja sekös eräitä harmittaa. Miksi on niin ikävää nähdä ylipainoinen ihminen tyytyväisenä elämäänsä eikä alakulossa ja itseinhossa ryveten?

Mistä tällainen pahantahtoisuus kumpuaa? Miksei voi toivoa kanssaihmisille hyvää? Ja vähän osoittaa ymmärrystä. Ei kukaan ole lihava muiden kiusaksi.

Vierailija kirjoitti:

Mun puolesta lihavat saa tehdä mitä haluaa, kuhan eivät elämäntapasairauksillaan rohmua kaikkia lääkärinaikoja. Sama viesti alkoholisteille, narkkareille ja röökaajille.

Ihan rauhassa saatte pilata terveytenne ja ulkonäkönne.

Mut sen kyllä sanon, että on se ruman näköistä se lihavuus.

Meinaatko että ylipainoisten pitää odottaa lääkäriinmenoa siihen asti, kun on ihan pakko, jos silloinkaan menevät?

Ja meinaatko, että muiden ihmisten tehtävä on ulkonäöllään miellyttää sinun silmääsi?

Vierailija
49/55 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei yli 50 kg ylipaino ole terveysriski niin ei sitten mikään.  Ei tunnu ehkä toivottomalta kolmekymppisenä, mutta ei kauaa mene kun tuntuu. Nyt ei puhuta mistään pienestä ylipainosta.

Vierailija
50/55 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen havainnut, että syövät näyttää lähes aina tulevan lähinnä hoikille ja pitkille. En tiedä oikeastaan yhtäkään ylipainosta, jolla olisi ollut syöpä, toki niitäkin on, mutta tuntuu, että ylipainon haittoja lähinnä liiotellaan. Toisen sairaus/syöpä vaan on niin helppoa laittaa liikakilojen syyksi.

https://yle.fi/uutiset/3-5394424

Pituus on yksi syöpäriski, mitä pidempi sen isompi riski. Mutta tästähän ei puhuta, koska ajatus on, ettei pituuteen voi vaikuttaa, mutta painoon voi. Vaikka tietenkään asia ei ole ihan noin yksinkertainen.

Vierailija
51/55 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei yli 50 kg ylipaino ole terveysriski niin ei sitten mikään.  Ei tunnu ehkä toivottomalta kolmekymppisenä, mutta ei kauaa mene kun tuntuu. Nyt ei puhuta mistään pienestä ylipainosta.

Ei se ole painosta kiinni. Se 50kg ylipainoinen omaa paremman verenkiertoelimistön, suuremmat lihakset jne siirtääkseen itseään. Eli verrannollisesti, jos 50 kg kevyempi kävelee saman matkan kuin 50 kg painavampi, on painava tehnyt enemmän töitä, kuluttanut enemmän energiaa, hapettanut enemmän joka vaatii enemmän lihaksia ja kestävyyttä.

Tutkimusten mukaan sairaaloisen lihavilla on täysin sama elinajan odote kuin laihoilla jos neljä eri tekijää on samat: tupakoimattomuus, ruokavalio, vähäinen alkoholin käyttö ja liikunta.

Vierailija
52/55 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 98kg ja 28v nainen, reippaasti ylipainoinen siis, ja ainoa terveysongelmani on toinen jalkani, jonka loukkasin nuorempana. Ja jalassa on nyt nivelrikkoa joka vaivaa. Teen fyysisesti raskasta työtä, kävelyä tulee työn puolesta lähemmäs 10 tuhatta askelta päivässä. Lisäksi minulla on koira eli liikun säännöllisesti päivittäin. Ja olen onnellinen.

Monella normaalipainoisella työtoverillani on enemmän vaivoja, mm selkävaivoja ja muita sairauksia.

Olet sairaalloisen lihava. Vaikka kuinka kävisit lyllertämässä lenkin joskus, niin sisäelimesi ovat paksun rasvakerroksen peitossa ja tekevät triplasti töitä toimiakseen edes välttävästi. Olet nuori vielä. Se suojaa sinua vielä hetken. Ei kauan.

?? Kiitos mutta tiedän. Miksi koet asiaksesi kertoa minulle asioita jotka ovat kyllä selviä? Oletko lääkärini? Toisekseen en lyllerrä, kykenen kyllä kävelemään reippaasti. Sisäelimeni toimivat vähintään hyvin, ei välttävästi.

Luuletko saavasi tuollaisella kommentoinnilla jotain aikaiseksi?

Vierailija
53/55 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole painosta kiinni. Se 50kg ylipainoinen omaa paremman verenkiertoelimistön, suuremmat lihakset jne siirtääkseen itseään. Eli verrannollisesti, jos 50 kg kevyempi kävelee saman matkan kuin 50 kg painavampi, on painava tehnyt enemmän töitä, kuluttanut enemmän energiaa, hapettanut enemmän joka vaatii enemmän lihaksia ja kestävyyttä.

Tutkimusten mukaan sairaaloisen lihavilla on täysin sama elinajan odote kuin laihoilla jos neljä eri tekijää on samat: tupakoimattomuus, ruokavalio, vähäinen alkoholin käyttö ja liikunta.

Olet väärässä. Taitaa olla niin että olet itse tuon teorian kehittänyt. Todellisuudessa lihavalla ei ole mitenkään tehokkaampi verenkiertoelimistö. Päinvastoin sydän joutuu tekemään enemmän töitä ja pahimmassa tapauksessa alkaa suurenemaan (huono juttu). Lihakset eivät suhteessa ole mitenkään isommat kuin hoikalla. Lihasten kokoon vaikuttaa myös ruoan laatu ja muut seikat, ei voi noin vaan verrata.

Joku kirjoitti että pitkillä on enemmän syöpiä, mikä on totta. Syy uskotaan olevan siinä että pitkällä on enemmän soluja kuin lyhyellä. Myös lihavalla on enemmän soluja kuin hoikalla. Lihavalla ei löydy syövät yhtä helposti kuin hoikalla koska esim patit eivät välttämättä tunnu rasvakerroksen alta. Myös hoito on hankalampaa, esim vatsanalueen leikkauksessa joudutaan menemään aikasmoisen kerroksen läpi. Tietenkin haava silloin on isompi ja paranee huonommin. Myös esim ultraaminen (esim sydän, vatsa) on huomattavasti vaikeampi tehdä lihavalle.

Ei lääketiede ilman perusteita väitä että lihavuus on vaarallista, vaikka palstamammat haluasivatkin muuta uskoa.

Vierailija
54/55 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Onnellisuus on puhtaasti subjektiivinen kokemus. Jos lihava sanoo olevansa onnellinen, sen ei pitäisi loukata ketään. Ei hän silloin edes puhu terveydestään.

2. Kuten täälläkin on jo sanottu, paino ei ole ainoa asia, joka vaikuttaa terveysongelmien syntymiseen. 

3. Puhutaan aina kansantaloudellisesta rasitteesta, mutta ihan oikeasti jokainen tekee itse päätöksen siitä, millaisia terveysriskejä on elämässään valmis ottamaan - jollei se nyt siis suoraan haittaa muiden elämää. 

4. Se, että on kova tarve olla kertomassa lihavuuden terveysriskeistä, kertoo usein lihavuuspoliisin omista salatuista peloista ja pakkomielteistä - kuten siitä, että tämä ihminen pitäisi lihomista valtavana epäonnistumisena ja kokee sen takia helpommaksi osoitella heitä syyttävällä sormella ja näin etäännyttää itseään lihavista. Kun totuus kuitenkin on, että ihan jokainen meistä on potentiaalinen lihava.

Itse olen parantunut syömishäiriöstä ja kärsin aiemmin ihan hirveän kovasta tarpeesta moittia lihavia siitä, että "eiväthän he mitenkään voi olla onnellisia" ja "miten he kehtaavat näyttää tuolta, hyi". Lopulta tajusin että heijastelin heihin vain omia kompleksejani. Nyt annan kaikkien olla sen kokoisia kuin ovat, ja elämä on paljon kivempaa. 

Vierailija
55/55 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään polttouunissa siitä lihavuudesta on sitten hyötyäkin. Lihavat nimittäin palavat iloisesti oman rasvansa ansiosta, kun oikein kuikeloille täytyy lisätä kaasua niin maan...paljon että saadaan tuhkattua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi