Yhteinen tili ja omat ostokset
Summa ei ole iso (30 e) mutta kysymys on yhtäältä periaatteesta ja toisaalta siitä, että jos kyseessä on virhe, niin kuinka monta kertaa se pitää hyväksyä. Tämä on nimittäin ainakin toinen kerta kun näin on käynyt.
Eli meillä on miehen kanssa yhteinen tili, jolle talletamme kuukausittain saman summan rahaa asumis-, ruoka- ja yhteisen auton kuluja varten. Minä syön työpäivinä lounaan ulkona ja maksan sen itse (lounasseteleillä). Nyt olen ulkomailla ja huomasin äsken pankin sivuilla käydessäni, että mies on tänään käynyt ostamassa ruokakaupasta yhteisen tilin kortilla ruokaa noin 30 euron edestä.
Summa ei siis ole merkityksellinen, mutta itselleni kulujen tasapuolinen jakaminen on tärkeää. En ole alkanut saivarrella siitä, että kaikki hänen ruokakulunsa menevät yhteiseltä tililtä, kun taas minä maksan normaalisti omat lounaskuluni. Nyt kaikki hänen ostamansa tuotteet ovat kuitenkin olleet puhtaasti hänen käyttöönsä (ei ole kyse siitä, että hän olisi ostanut kuivatavaroita, ruokaöljyjä tms kun kaapit täydennettiin ihan äskettäin).
Tarjoan miehelleni ihan mielelläni lahjoja, konsertteja, jopa matkoja, mutta yhteisen tilin käyttäminen vastoin sovittua käytäntöä saa minut hämilleen ja vihaiseksikin.
Tuolla edellisellä kerralla, kun hän teki samoin, otin asian puheeksi ja hän loukkaantui, koska hän oli omasta mielestään vain ollut ajattelematon ja piti nöyryyttävänä sitä, että syytin häntä asiasta. Miten sinä toimisit nyt minun sijassani? Palaan kotiin vasta sunnuntaina ja ensi viikko on taas reissaamista, joten en haluaisi vähäistä yhteistä aikaa käyttää riitelyyn, mutta en myöskään halua antaa ymmärtää, että tämä on ok.
Kommentit (229)
No, sovitte että kk lopussa laskette omat ostokset jotka maksaa tasauksessa itse. Onko teillä keskusteltu mitä yhteiseltä saa ostaa?
Jos teillä on tosi pienet tulot niin ymmärrän, mutta siis jos olet reisussa niin syöhän se mies kotona niitä kuivatuotteitakin yksin vaikka ne yhteiseksi ostettu. Miten ajattelit korjata tämän epäkohdan?
Eikö kaikki mene ihan ok, jos yhteistä tiliä on tarkoitus käyttää ruokaostoksiin?
Syöttekö aina täsmälleen saman verran, kulutatteko vessapaperia täsmälleen saman verran samoin kuin muita tuotteita? Ihme nipottamista, jos on ruokaan tarkoitettu. Hyvin sinäkin voisit samalla summalla ostaa ruokaa.
Onpa aika ahdistavan kuuloinen kuvio.
Antaisin asian olla. Mietipä omalle kohdallesi vastaavaa tilannetta. Voihan olla että mies on ostanut jotain sellaistakin jota sinäkin mahdollisesti syöt kotiinpalattuasi?
Jessus sentään kuinka vaikeaa joistain asioista saakaan.
Jos se mies osti sillä kotiin ruokaa niin asia on täysin ok.
Hui.
Puhut miehestä, oletan siis että olette parisuhteessa? Rakastavaiset? Tiimi?
Haloo!
En tajua mikä ongelma, jos kerran ostanut ruokaa? Ajattelin,että kyse jostain satasten takista yms, mut ei.
Onneksi meillä on miehen kanssa omat tilit ja käydään yhtälailla kaupassa ja maksetaan omat laskut itse ja asumiseen liityvät laskut maksaa yleensä se, kumpi ehtii ensin tai kummalla sillä hetkellä varaa maksaa se. Hyvin toimii meillä eikä tarvi todellakaan neuroottisesti laskeskella, et kumpi nyt on käyttänyt enemmän rahaa ruokakauppaan ja kumpi viimeksi maksoi sen ison laskun... ei ole niin tarkkaan määrätty kuka maksaa mitäkin ja voidaan vaikka tarjota toiselle lounas tai illallinen ja ostaa jopa lahja muuten vaan, ihan omista rahoista hyvänenaika sentään.
Eikös yhteinen tili nimenomaan tarkoita sitä, että molemmat saa sitä käyttää? Teillä on yhteinen tili ruokamenoja varten, mutta sitä kuitenkaan saa siihen käyttää?? Suosittelen teillekin lämpimästi vaan niitä omia tilejä niin ei tarvitse kytätä. Miehenä olisin näin tehnyt jo ekan kerran kun asiasta nalkutit.
Jos pilkkua haluaa viilata, niin eikö ruokakulut pitäisi jakaa esim. energiakulutuksen suhteessa? Iso mies syö varmasti enemmän kuin pienempi nainen. Sinä myös syöt täyttävän lounaan lounasetelillä ja mies ilmeisesti vain kotiinne ostettuja ruokia, mikä lisää epätasa-arvoa.
Ennustan lyhyttä kestoa liitollenne.
Luulin kirjoittaneeni selkeästi, mutta ilmeisesti erehdyin. Toistan siis:
"En ole alkanut saivarrella siitä, että kaikki hänen ruokakulunsa menevät yhteiseltä tililtä, kun taas minä maksan normaalisti omat lounaskuluni."
En halua enkä jaksa alkaa käydä läpi yhteisten ostosreissujen kuitteja ja laskea vessapaperirullia. Minulle on täysin ok, että kotiin ostettu ruoka ja muut välttämättömyystavarat maksetaan yhteiseltä tililtä silloin, kun olemme yhdessä niitä käyttämässä VAIKKA mies syö päivisin niitä kotona ja minä maksan itse omat lounaani. Mutta kun nimenomaan on sovittu, että tiliä käytetään yhteisten ruokien ostamiseen, ei siihen että minä maksan sieltä ulkona syömiseni ja mies omat ruokansa silloin, kun minä en ole edes kotona. Jos sieltä aletaan maksella omia syömisiäni, niin silloinhan minä voisin täällä reissussa maksaa ruokani yhteiseltä tililtä. Mutta sitten voitaisiinkin olla nopeasti siinä tilanteessa, että riideltäisiin siitä, miksi toinen on syönyt ulkona ravintolassa lyhyemmän tai pitemmän kaavan mukaan monena perättäisenä iltana ja toinen on hakenut parilla kympillä ruokaa Lidlistä. Haluaisin asioiden olevan selkeitä: yhteiset kulut yhteiseltä tililtä, kaiken muun molemmat hankkivat itse.
Provohan tämän on pakko olla, mutta miten kukaan jaksaa kirjoittaa noin pitkästi näin tylsästä aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Eikös yhteinen tili nimenomaan tarkoita sitä, että molemmat saa sitä käyttää? Teillä on yhteinen tili ruokamenoja varten, mutta sitä kuitenkaan saa siihen käyttää?? Suosittelen teillekin lämpimästi vaan niitä omia tilejä niin ei tarvitse kytätä. Miehenä olisin näin tehnyt jo ekan kerran kun asiasta nalkutit.
Mitä kohtaa et ymmärtänyt? Molemmat laitamme siis nimenomaan yhteiselle tilille saman summan yhteisiä kuluja varten mutta meillä nimenomaan on omat tilit kaikkia muita kuluja varten. Minusta on ollut paljon helpompaa maksaa laskut ja ruoat yhteiseltä tililtä kuin siirrellä rahoja vuoroin toiselta toiselle niiden maksamiseksi vuorotellen. Nyt mies on kuitenkin joko tahallaan tai vahingossa rikkonut yhteistä sopimustamme siitä, että tiliä käytetään vain yhteisiin hankintoihin.
Laittakaa sille tilille vähän enemmän, ja maksakaa sieltä molemmat muös omat lounaskulunne. Eikös se menisi sitten tasan? Js ravintolalaskut sitten maksatte erikseen.
Voi hyvä jumala. Äkkiä omat tilit, eihän sinun kaltaisen nipottajan kanssa pysty mitään yhteisiä tilejä pitämään. 😂 meillä on yhteinen tili mihin menee molempien palkat ja en käy katsomassa muuta kuin että siellä on katetta kun lähden tuhlaamaan.
Aivan uskomaton kuvio jos ollaan parisuhteessa jos tuo on mielestäsi ongelma .Eihän tuossa ole mitään järkeä jos ollaan parisuhteessa.Alkaa kympeistä nipottamaan.
Terveisin 30 vuotta onnellisesti naimisissa eikä ikinä laskettu sun ja mun rahoja.
Ratkaisu on erilliset tilit, jos 30 € itkettää. Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Minä varmaan kävisin nostamassa yhteiseltä tililtä 30 e pois. En sanoisi mitään.