Millä perusteella nykyään saa olla vain naisille tarkoitettuja kuntosaleja?
Kommentit (164)
Kiipee ikkunasta sisään, treenaa nopeasti haukkarit ja lähtiessään iskee silmää timmille fitnes gimmalle.
Ihan hyvä vaan, että on näitä naisten saleja. Suurin osa mt-potilaista jotka näkevät kuolaavia sikamiehiä jokapaikassa menee sinne ja normaalit ihmiset, miehet ja naiset, saavat treenata rauhassa niillä sekasaleilla.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella saa markkinataloudessa olla laillisuuden puitteissa mitä vaan? Häh, millä perusteella?
Et ole koskaan kuullut liikeideoista ja asiakassegmentoinnista?
Yrittäjä saa valita asiakkaansa ja perustaa firma palvelemaan tiettyä kohderyhmää ihan omalla riskillään.
Bisnesidea. Ladylinella on se pinkki värikin tunnuksena.
Vierailija kirjoitti:
Ei naisille tarkoitetut salit ole mikään nyt tullut juttu, vaan niitä on ollut jo pitkään. Itse kävin sellaisella jo parikymmentä vuotta sitten.
Ihan kuin tämä olisi jokin metoo- juttu... No ei ole.
Minä kävin jyväskyläläisellä naisten kuntosalilla jo 1980-luvun loppupuolella.
Siellä on deorodantit ja ihovoiteet valittu teemaan sopiviksi. Ja on muuten hintava jäsenyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten kuntosalilla on mukavan harmoninen tunnelma. Kaikki ovat tulleet vain kuntoilemaan: eivät keräämään huomiota miehiltä.
Eiköhän niillä sekakuntosaleillakin ihan vain treenata eikä kerätä huomioita miehiltä. Älä nyt heitä mitään argumenttia että "piukeissa trikoissa siellä pyllistelevät", koska niin pyllistellään siellä naistenkin kuntosalilla, ja sitä kutsutaan kyykkäämiseksi.
Aivan varmasti. Mulla lähinnä vaikuttaa sijainti päätökseen. Tykkään käydä usein myöhään kuntoilemassa, välillä olen yksin koko salilla. Maksan siitä ilosta, että on tilaa, siistiä ja sellaisia mulle sopivia juttuja. Kävin vuosikausia hotjoogassa monta kertaa viikossa ja ei kyllä yhtään haitannut, että oli hyväkroppaisia miehiä mukana. Lisäksi mua on ärsyttänyt sekasaleilla se, että pitää näyttää siltä, että on jotenkin tosissaan. Itse käyn pitämässä vähän peruskuntoa yllä, eikä ole mitään ohjelmaa. Treenaan mitä milloinkin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Samalla periaatteella pitäisi olla kuntosaleja, jotka ovat vain miehille. On varmasti miehiä, joilla on liian korkea kynnys lähteä sekasalille.
Mikä estää perustamasta? Ei sellaista ole mikään laillinen pakko olla, mutta jos joku haluaa perustaa ja arvelee, että sille on markkinarakoa (esim. sinä), niin eikun vain!
Vierailija kirjoitti:
Onhan myös parturiketju jonne ei naisilla ole mitään asiaa. Mroom.
Ei muuten pidä paikkaansa. Tasa-arvovaltuutettu on jo linjannut että parturi rikkoo lakia jos ei suostu ottamaan myös naista asiakkaaksi.
Pari "herrakerhoa" ovat joutuneet julkiseen painostukseen vain miehille sallitun jäsenyytensä takia. Toinen jo näytti antautuvan.
Täytyyhän näihin saada jokin ehdoton sukupuolineutraali sääntö, että ei voi olla sukupuoleen perustuvaa kieltoa mihinkään sellaiseen palveluun/jäsenyyteen/muuhun, joka ei oöe riippuvainen sukupuolinormaalista anatomiasta.
Ihan aiheellinen kysymys minusta. Jos joku mies haluaisi tuollaiseen jäseneksi, niin voitaisko se ihan oikeasti kieltää?
Jos hän sanoisi vieläpä olevansa muunsukupuolinen?
Miksi pörssiklubi oli saatanasta, mutta vain naisille suunnatut palvelut ovat ok? Hämmentävää.
Minä onnistuin kerran lutviutumaan miesten parturikampaamoon.
Tarvitsin silloin ihan välttämättä hiustenvärjäyksen.
Kampaamo oli tyhjä joten eivät poiskaan ajaneet. Sovin jopa ok hinnan. :)
Vierailija kirjoitti:
eikö se ole syrjintää?
Äh... Et jaksais.... Jos vaivaa niin perusta sali vain miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pe rvomiesten takia.
Tämä on juuri tällaisen syrjinnän ongelma. Leimataan pelkän sukupuolen perusteella kaikki miehet. Syrjinnän olemassaolo vahvistaa ennakkoluuloja ja vääriä asenteita. Syntyy ajattelua "miesten täytyy oikeasti olla kaikkien per voja kun niitä ei edes kuntosaleille voi päästää".
Ihan samalla tavalla kuin jos naisia ei päästettäisi yliopistoihin opiskelemaan. Syntyisi kulttuuri jossa naisia pidettäisiin vähän hidasälyisinä ja korkeakouluun sopimattomina.
Ei kai kukaan nainen ajattele, että kaikki miehet kuntosalilla tuijottavat ja häiriköivät? Jotkut harvat vain tekevät niin, mutta sekin riittää vaikka 100 miehestä vain yksi käyttäytyisi häiriköivästi. Itse kävin ennen sekakuntosalilla, mutta siirryin naisten kuntosalille koska siellä oli muutama niljakas tuijottelijatyyppi.
Miehille on olemassa omia saleja, joten ap:n väite on kumottu.
En yhtään ihmettele, että monet naiset tykkäävät käydä salilla rauhassa. Ei todellakaan kaikki miehet, mutta on joukossa niitä, jotka oikeasti keskittyvät katselemaan naisten vartaloita salilla. Se on todella ärsyttävää, kun itse en mitään miehiä salille lähde etsimään ja ällöä jos joku kyttää takapuolta siinä. Monesti eräällä salilla miehet kyyläävät yläkerrasta naisten puolelle, kun naiset tekevät kyykkyjä yms. Kait sitä miehillekin on omat salinsa? Sitten toinen on, että on helpompaa kun väki tekee suurin piirtein samanlaisilla painoilla ja laitteet ovat ehkä enemmän naisia varten.
Onpa kyllä todella väsynyt vertaus. Jos ap näkee jotain yhtäläisyyksiä herrojen sijoituskerhon ja mammojen jumppakerhon välillä, niin kannattaisi vähän miettiä, miksi niitä sikarikerhoja paheksutaan. Etuoikeutettu ryhmä rajaa vähemmän etuoikeutetut ulkopuolelle. Naisten kuntosalissa on ihan eri syyt...naiset haluavat treenata rauhassa joutumatta samojen etuoikeutettujen epätoivotun huomion kohteeksi.
Idiootti.
Voi voi pojat, kasvakaa miehiksi.
Yksi mahdollisuus olisi vaatia 'vain naisille' kuntosalin pitäjää tarjoamaan aina myös 'vain miehille' osaston. Silloin palvelu olisi tarjolla sukupuolesta riippumatta kaikille. Sekin olisi parannus nykyiseen eriarvoiseen kohteluun. Nykyisin voi olla, että sukupuolen perusteella joutuu maksamaan eri hintaa lähimmällä kuntosalilla käymisestä.