Kuvittele tilanne. Olet remontoinut 100-vuotiaan hirsitalon. Sitten laitat sen myyntiin.
Tulee kaksi ostajaehdokasta. Toinen rakastuu taloon ja tarjoaa sen mitä pyydät.
Toinen tarjoaa 20 000 euroa enemmän, kaupan ehtona on että haet talolle purkuluvan ennen kauppoja. Ostaja hoitaa kyllä purkamisen.
Kummalle myyt ja miksi?
Kommentit (25)
Myin 130 vuotiaan hirsitaloni. Olin remontoinut eli entisöinyt sen. Ostaja olikin remontoinut sen moderniksi.
Kyllä väänsi sydämestä.
Vierailija kirjoitti:
Myin 130 vuotiaan hirsitaloni. Olin remontoinut eli entisöinyt sen. Ostaja olikin remontoinut sen moderniksi.
Kyllä väänsi sydämestä.
Huh. Me myytiin 120v talo johon piti tehdä kylppäriremontti. Ostaja sanoi että arvostaa vanhaa tyyliä, kunnioittaa talon ikää ja aikoo remontin tehdä sen mukaan.
Taloon tuli musta, moderni spa-osasto 😂
Ehdottomasti myynti sille, joka purkaisi rakennuksen.
Tämä on kaikkien valistuneiden ihmisten mielipide.
Myisin sille vanhaa arvostavalle ja olisin hyvällä mielellä 20 000 euroa köyhempi.
20 000 ei ole niin suuri raha, että se korvaisi kiukun ja mielipahan, joka varmaan jäytäisi päässä vuosia. Jos summa olisi esimerkiksi 50 000, niin joutuisin tosissani miettimään.
Jouduin miettimään vähän samankaltaista tilannetta vuosia sitten lapsuudenkotini kanssa. Itse rakastan vanhoja taloja ja olen kiinnostunut entisöinnistä, perinnerakentamisesta jne. Siskoni on toista maata. Hän sanoi suoraan, että jos hän lunastaisi kuolinpesältä kotitalomme (vanha hirsitalo), hän jyräisi sen maan tasalle ja rakentaisi uuden, modernin talon tilalle.
Onneksi näin ei käynyt, vaan löytyi ulkopuolinen ostaja, joka upeasti vanhaa kunnioittaen remppasi talon. Sisällä tosin en ole päässyt käymään, mutta uskon, että on tehnyt hyvää työtä.
Purkulupaa ei välttämättä saa ja lisäksi siinä on kaikkia sellaisia kivoja kiemuroita, että saatat joutua myynnin jälkeen maksamaan purkamisen, koska lupa on myönnetty sinulle (koskee toki kiinteistöllä olevaa taloa, mutta jos ostaja haluaa, hän voi kätevästi siirtää vastuut luvan hakijalle, jos kauppakirjassa ei erikseen täsmennetä esim. purkuaikataulua ja kustannusten jakautumista).
Välihuuto hiukan asian vierestä.
Mulle kertoo todella paljon ihmisestä ja hänen... jostakin sivistyksensä tasosta, se kuinka hän suhtautuu vanhoihin rakennuksiin, osaako arvostaa vanhaa rakennusperinnettä ja vanhoja puusepän taitoja esim.
Järjestään nämä uusien talojen hinkujat ja ihailijat ovat jotenkin sivistymätöntä sakkia mielestäni.
Makuja on erilaisia.
Itse myisin tietenkin sille, joka tarjoaa enemmän. Eihän se teidän talo olisi enää kumminkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti myynti sille, joka purkaisi rakennuksen.
Tämä on kaikkien valistuneiden ihmisten mielipide.
Joo ja tilalle talo jossa on homevaurioita muutaman vuoden päästä, kaikki pitää olla ilmatiivistä muoviroskaa, onnea ostoksille.
Suurempi riski on remontoituna myytäessä, mutta homma haisee jo päällepäin jos noin tarjotaan.
Onpa siinä ihmeen arvokas tontti.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kertoo todella paljon ihmisestä ja hänen... jostakin sivistyksensä tasosta, se kuinka hän suhtautuu vanhoihin rakennuksiin, osaako arvostaa vanhaa rakennusperinnettä ja vanhoja puusepän taitoja esim.
Järjestään nämä uusien talojen hinkujat ja ihailijat ovat jotenkin sivistymätöntä sakkia mielestäni.
Ostaisitko minulta 70-luvulla rakennetun valesokkelitalon? On vieläpä alkuperäiskunnossa, joten remonttiakaan ei tarvitse tehdä. Paitsi katto on uusittu.
Vierailija kirjoitti:
Asuin joskus asuinalueella, jossa oli useita nyt noin satavuotiaita omakotitaloja. Ne oli aikoinaan kunnostettu ulkoasultaan vanhaa kunnioittavasti. Kun taloihin alkoi tulla alkuperäisten remppaajien jälkeen uusia asukkaita, piti pihat lanata tasaiseksi ruohomatoksi, rakentaa terassia ja jopa markiiseja joku ymppäsi julkisivuun. En oikein ymmärrä, miksi muuttaa vanhaan arvorakennukseen, jos kuitenkin haluaa tehdä siitä ja pihasta talopakettitalon mäköisen.
Vierailija kirjoitti:
Onpa siinä ihmeen arvokas tontti.
Mietin ihan samaa. Tai sitten siinä on kaavassa rivitalon tai kolmen paritalon paikka.
Meillä vanhalla puutaloalueella naapuri myi talonsa ja nyt siinä on vähän yli 1000 neliön tontilla 3 paritaloa, jokaisessa pikkuruinen piha.
Meillä kävi niin, että myyjä myi talonsa meille, vaikka joku tarjosi enemmän. Syy oli meidän remonttisuunnitelma ja puolisoni rakennusmiehen eli timpurin ammatti. Myyjä kävi meillä kylässäkin, kun remppa oli valmis. Onnelliset muistot aurinkoisesta vanhasta kotipaikasta kantoivat pitkälle.
Purkulupaa ei välttämättä saa kovin helposti, joten en 20 000 eurolla alkaisi säätämään, vaan myisin sen tuolle toiselle.
Panisin hökötyksen palamaan ja nostaisin jättimäiset vakuutusrahat.
Vanhat hirsitalot ovat upeita mutta remontti kannattaa jättää ostajalle niin tulee mieleinen uudelle asukkaalle.
Myyn sille joka lyö eniten pätäkkää kouraan. Ei ole jälkikäteen minun ongelmani jos uusi omistaja vetää tuvan hammastikuiksi tai tukkii kaiken ilmanvaihdon.
Lisätään vielä, että remontti on siis aivan oikein tehty, mukana ollut ammattilaisia. Vanha talo ei vaan ole toisen ostajan juttu ollenkaan. Haluaa uuden. Ap