Onko teidän suvussa sovittu joku ikä, jonka jälkeen lähisuvun lapsille (esim. sisarusten lapset) ei enää osteta joululahjoja?
Meidän suvussa tuo on 12 v eli yläkouluikäisille ei enää hankita.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tylyä jos 11 v saa lahjan ja 13 v sisarus ei saa?
Minkä ikäiselle lapselle voi alkaa opettamaan ettei elämässä mene nallekarkit tasan?
Tota... Miksi tällainen opettamistehtävä pitäisi liittää lahjoihin läheiseltä? Eikö sitä opettamista voi tehdä vaikka ihan kertomalla, että kaikki eivät aikuisina aina saa haluamaansa työpaikkaa, ainakaan samalla kertaa? Ja kertomalla asioista muutenkin.
On parempi jättää molemmat lapset ilman lahjoja samalla kertaa kuin antaa vain toiselle. 11 v. ei ajattele varmastikaan, että "hei, x-tädiltä jäi tänä vuonna lahja saamatta, minun olisi pitänyt saada, kun siskokin on saanut minun ikäisenä häneltä lahjan". Mutta 13-vuotias varmasti tuntee itsensä huonommaksi, jos jää ilman lahjaa nuoremman saadessa lahjan. Juuri tällaisista pienistä asioista voi patoutua vuosikymmeniä kestävä sota ja katkeruus sukuun. Sitten ei ole enää kellään kivaa.
Ei olla vielä sovittu kun ovat pieniä, mutta sen rajan vetäminen vaikka yläkouluikäisille olisi ihan sopiva. Kummilapsille en ole ostanut vuosiin, eipä vanhempia näytä kiinnostavan pitää yhteyttä muutoinkaan (tosin rahalajoja toivovat), sori en ole lahjaautomaatti.
Silloin kun ei tule enää lahjalistoja.
Toiselle kummitytölle, jonka vanhemmat ovat tosi varakkaita ja lapset saavat muutenkin kaiken minkä haluavat, 13-vuotiaana en enää ostanut synttäri-/joululahjaa, lähetin vaan kortin. Toiselle nyt 13-vuotiaalle kummitytölle, joka on kotoisin perheestä, jossa sitä rahaa ei ole millä mällätä, ostan edelleenkin synttäri ja joululahjat, usein jotain elämystä, kuten lahjakortti Heureka an, joka voidaan käyttää yhdessä, siis yhdessä tehdään retki Heureka an.
Sehän se onkin idea, että tehdään jotain yhdessä, kuin että ostetaan jokin tavara
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin vuosia miehen veljen lapsille (nyt 8-, 6- ja 3-vuotiaat), yleensä äidin toivomia vaatteita (molo/p.o.p./vimma/vast.) ja kokoja. Sitten mekin saimme esikoisen, joka oli viime jouluna 11kk ikäinen. Kyllä hiukan ärsytti kun meidän pieni ei saanut edes korttia, koska "sehän on ihan typerää ostaa ristiin rastiin, sovitaan että kaikki hoitaa omansa." Kuitenkin meidän lahjat vielä samana jouluna kelpasivat hyvin. Eli ilmeisesti tässä suvussa lahjojen antaminen lapsille loppui kun siitä olisi tullut vastavuoroista.🙄
Törkeää, ettei teidän sukulaiset ostanut teidän vauvalle lahjaa, vaikka te olitte vuosia ostaneet lahjat heidän lapsille
Vierailija kirjoitti:
Jos 13-vuotias ei kykene tuohon ilman suurta pettymystä niin voisiko joku kertoa minkäikäinen sitten kykenee?
Eikös täällä eilen jossain ketjussa itkeskellyt 24-vuotias, että hän ei saa lahjoja enää.
kyllä meillä muistetaan myös aikuisia. Olen pitänyt pintani ja miehen ja muksun lahjonut joka joulu ja synntärit jne. Miehen siskolla naama näkkärillä joka joulu koska skippaan hänet sillä joka syksy sama marina kuinka joulu on lasten juhla ja hän ei mitään tarvitse tai halua mutta aattona sillä on ketutus maximus kun hän ei saanutkaan mitään.. eikä hän kyllä muita aikuisia muista itse myöskään mutta häntä pitäisi muistaa kielloista huolimatta.
Meillä ei olla "sovittu" mitään tiettyä ikää mutta yleensä on vain tapahtunut niin että siinä vaiheessa kun sukulaisperheen lapsista nuorinkin on täyttänyt 18 ja ovat kaikki muuttaneet pois kotoa niin eipä niille enää hirveästi lahjoja laiteta. Ei siis todellakaan tehdä niin että isoveli ei saa pakettia kun se täytti just 18 mutta pikkuveli saa kun se on vasta 16. Kummilapsille ja omille lapsille on kyllä laitettu paketit aikuisinakin.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi lasten syntymän jälkeen tuota lahjarumbaa pidettiin. Sitten päätettiin, että jokainen perhe lahjoo omat lapsensa, koska se on helpointa eikä tule niin paljon tavaraa siihen jouluun. Tällöin kaikki saa oikean kokoisia ja mieluisia lahjoja, eikä kenenkään tarvitse tuskissaan väkisin keksiä mitä ostaisi. Sisarusten kanssa meillä on yhteensä 12 lahjottavaa ja asutaan satojen kilometrien päässä toisistamme. Näin on hyvä.
Tämä. Meillä vielä nämä serkukset ovat samanikäisiä ja vielä samaa sukupuolta. Ovat kasvaneet yhdessä joten mielenkiinnon kohteet kaikilla hyvin samanlaisia. Kyllähän se vähän rupesi huvittamaan kun ostin saman lelun siskoni lapselle kun hän minun. Sovittiin sitten että jokainen ostaa vain omilleen.
Meitä sisaruksia on viisi ja jälkikasvua 14. Sovittiin jo sinä vuonna kun esikoisia syntyi kolme, ettei aloiteta lahjojenvaihtorumbaa. Osa meistä on sisaruksen lapsen kummi ja kukin on lahjonut kummilastaan miten on halunnut. Myös syntymäpäivälahjoja sovittiin aluksi kimppaostoina niin saatiin vähävaraisina ihmisinä hankittua esim. laadukkaampia toppahaalareita yms. Omat lapset ei oo joululahjojen määrää koskaan laskeneet, mutta suvusta löytyy kyllä sisaruksia, joilla menee joulu pilalle jos kaikilla ei ole yhtämonta pakettia. Vanhemmilleni olen aina jouluksi jotain hankkinut, sisaruksille en.
Vierailija kirjoitti:
No joo, meillä ainakaan ei korosteta, mikä lahja keneltäkin on.
Meillä ei ollut tuollaista ikää, vaan eräänä jouluna vaan päätettiin, että ei osteta toistemme lapsille kukaan. Koska se on niin vaikeaa ja paketteja tulee liikaa.
Meillä vietetään sukujoulu ja kaikki saavat lahjoja vauvasta isomummoon. En ole koskaan edes ajatellut, että on joku ikä, jolloin lahjoja ei enää saa. Postissa ei lähetellä lahjoja, joten ehkä se on se juttu meillä: jos ei olla viettämässä joulua yhdessä niin lahjoja ei osteta. Joulukortin toki saavat poissaolevat.
Annan lahjoja vain omille lapsilleni. Heitä on neljä. Kaksi aikuisia, en ajatellut lopettaa lahjontaa omille lapsilleni koskaan. Aikanaan lahjon sitten myös lapsenlapsia ja omien lasten mahdollisia puolisoja (ja heidän lapsiaan jos heillä on, en erottele) Muiden lahjomiset ei kiinnosta yhtään. Kasvoin epäterveessä suomalaisessa ympäristössä jossa lahjat olivat koko suvulle rasite. Aina oli joku joka itki tai raivostui tai joku joka ei toiminut kuten muut. Kun aikuistuin, siirryin omaan joulujuhlaani. Ensin yksin, sitten puolison ja nykyään oman perheen kesken. Toivon ettei kukaan keksi mun jälkeläisistä aloittamaan mitään sovittua joululahjasysteemiä. Ikinä.
Vierailija kirjoitti:
On, täysi-ikäisyys. Niin tai ylioppilaalle vielä rahaa kuoressa ja sitten se lopullisesti loppuu. Mutta siis joululahja 17-vuotiaalle vielä, sitten ei enää.
Meidän lapset on serkusparven vanhimmat eli molemmat eivät saa enää lahjoja, koska ovat täysi-ikäisiä, mutta minä ostan vielä sisarusteni lapsille muutaman vuoden ajan. Omani saivat toki ennen serkkujen syntymää jo lahjoja.
Minusta systeemi on ihan selkeä ja hyvä.
Ei ole. Kaikki lykkää paketit kuusen alle ja kukaan ei usein edes tiedä kuka on ostanut minkäkin ja kenelle. Kaikki saa ostaa tai olla ostamatta kenelle haluaa. Mä pyrin ostamaan aikuisille kaikille jonkun pikkujutun, joka tulee tarpeeseen, mutta jos sellaista ei ole annan esimerkiksi jotain erikoisempaa kahvia, suklaarasian tai muuta, jonka voi syödä pois. Lapsille ostan yleensä jonkin palapelin yhteiseksi, koska heitä on 4 eikä mulla oikeen oo opiskelijana varaa lahjoa kaikkia erikseen, koska lelut ja pelit on kuitenkin ihan hintavia, jos ei halua ostaa krääsää
En halua lahjoja koska on jo nyt liikaa tavaraa. En tykkää ostaa enkä antaa.
Meillä oli aikanaan tuo sama ikäraja suvussa käytössä eli 12-vuotiaalle (kutosluokkalaisia nuo yleensä on) hankittiin vielä joululahjat mutta ei sen vanhemmille. Kyllä lapsetkin tuon tiesivät eikä se mitään katkeruutta herättänyt, saihan niitä lahjoja edelleen omalta perheeltä ja moni sai kavereiltakin lahjoja teini-iässä.
Mun 13 v on kasilla, miten joku laskee että olisivat kutosella vasta? Luokalle jääneet tai koulua lykkäneitä toki on, mutta tosi vähän kaiken kaikkiaan, ei todellakaan edes joka koulussa ole sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäiselle lapselle voi alkaa opettamaan ettei elämässä mene nallekarkit tasan?
Sen voi (ja käytännössä pitääkin) 13-vuotiaan kanssa tehdä muina päivinä kuin jouluna! Annetaan 13-vuotiaidenkin olla lapsia, EDES jouluna.
Meillä sisarukset osallistuvat samaan joulunviettoon. Lahjoja on annettu aina kaikille iästä riippumatta. Eli niin aikuiset kuin lapset ovat saaneet lahjoja. Tässä varmaankin oli kyse tapauksesta, jossa jouluja ei vietetä yhdessä, vaan tyyliin lähetetään postitse.