Onko teidän suvussa sovittu joku ikä, jonka jälkeen lähisuvun lapsille (esim. sisarusten lapset) ei enää osteta joululahjoja?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tylyä jos 11 v saa lahjan ja 13 v sisarus ei saa?
Olen kyllä sitä mieltä, että joko kaikki saa tai ei kukaan saa iän peristeella. Omille lapsille on ollut täysin ok, että esim kummit muistavat vain omia kummilapsiaan.
Pidetäänkö teillä synttäritkin samaan tapaan sekä 22-vuotiaalle että 6-vuotiaalle? Kaikki serkut, tädit, sedät, enot ym. kutsutaan?
Tuo olisi jo ikärasismia
Ihan samalla tavalla 90v tai 12v ilahtuu lahjasta ja saamastaan huomiosta, kun joku juuri on häntä ajatellut ja nähnyt vaivaa.
Omat lapset ovat jo aikuisia ja kyllä heidän muistamisensa/lahjat lämmittää mieltä ja tuo mielihyvää ja iloa elämään. Ja tärkeintä on muistaminen, ei lahjan rahallinen arvo.
Saman olen huomannut iäkkäästä äidistä, joka on hoivakodissa, kyllä sielläkin mummot ja papat saavat iloa ja mielihyvää, kum yhteisessä joulujuhlassa annetaan joululahjoja.
Tuntuisi julmalta, jos lahjat olisi ikäsidonnaisia ja joku 13v ei saa enää lahjoja.
Meidän suvussa ikä on 15v. Rippijuhlissa lapsi on itse sanonut, että kiitos kaikille muistamisista vuosien varrella. Nyt olen jo niin iso, että ei tarvitse ostaa joulu/synttärilahjoja. Tämä meillä ollut perinne jo vanhempieni lapsuudedsassa. Isovanhemmat on tämän jälkeen enää muistaneet, mutta kummitkin on tämän jälkeen vapautettu lahjonnasta. Eri juttu sitten lakkiaiset/valmistujaiset.
Mitä lahjoja te ostatte vieraille teineille? Mun mielestä tuo yläkoulu on juuri sopiva kohta jossa joululahjatulvaa voi pienentää. Kutosluokkalaiselle tuli jo paljon sellaista ei-niin-mieluisaa kun kaukaisemmat tädit ym. lähettelee vaatelahjoja yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaa elämäksi.
13 v alkaa olla itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä, joten tämä on sitä elävää oppimateriaalia, jota ei kannata ohittaa. Yhteishaussa osa saa sen hakemansa paikan ja joku pettyy. Moni hakee samaa työpaikkaa, yksi saa ja taas useat pettyy. Osa löytää sen kumppanin ja osaa taas pettyy. jne...
13v on joko peruskoulun kuudennella tai seitsemännellä luokalla, on aivan täysin ja kokonaan lapsi.
Kyn-nyk-sel-lä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi jo ikärasismia
Ihan samalla tavalla 90v tai 12v ilahtuu lahjasta ja saamastaan huomiosta, kun joku juuri on häntä ajatellut ja nähnyt vaivaa.
Omat lapset ovat jo aikuisia ja kyllä heidän muistamisensa/lahjat lämmittää mieltä ja tuo mielihyvää ja iloa elämään. Ja tärkeintä on muistaminen, ei lahjan rahallinen arvo.
Saman olen huomannut iäkkäästä äidistä, joka on hoivakodissa, kyllä sielläkin mummot ja papat saavat iloa ja mielihyvää, kum yhteisessä joulujuhlassa annetaan joululahjoja.
Tuntuisi julmalta, jos lahjat olisi ikäsidonnaisia ja joku 13v ei saa enää lahjoja.
Ymmärsit täydellisen väärin, ei kyse ollut siitä että oma perhe tai isovanhemmatkaan lopettaisivat lahjojen annon. Vaan juuri isoissa suvuissa olevatsa ongelmasta kun lasten serkkuja on vaikka se 10 kpl, että lahjotaanko näitä kaikkia hamaan tappiin asti joka joulu? Synttärijuhlat, valmistujaiset jne. asia erikseen, jos niihin kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä sitä mieltä, että joko kaikki saa tai ei kukaan saa iän peristeella. Omille lapsille on ollut täysin ok, että esim kummit muistavat vain omia kummilapsiaan.
Pidetäänkö teillä synttäritkin samaan tapaan sekä 22-vuotiaalle että 6-vuotiaalle? Kaikki serkut, tädit, sedät, enot ym. kutsutaan?
En ole tuo jolta kysyt, mutta meillä päivänsankari päättää kutsuvieraista, myös silloin kun olivat pieniä.
Vanhin lapsi täytti 22v ja kyllä pidimme synttärijuhlat, samoin 16v.
Samoin mieheni ja lapset muistavat aina syntymäpäiväni. Samoin isovanhemmat, puolin ja toisin. Olisi kurjaa, jos elämä olisi vain suorittamista, eikä koskaan tähtihetkiä. Ja tämänhän ei ole rahakysymys.
Minusta ne ovat arjen pieniä juhlahetkiä, jotka tuovat arkeen mielihyvää ja iloa.
Meillä ei ole erikseen sovittu mitään tiettyä ikää. Ostan ainoastaan siskon lapsille ja miehen siskon lapselle. Olen sanonut sisarilleni, ettei tarvitse mitään ostella meidän lapsille, jos on rahat vähissä. Ostamme itse omille lapsille kuitenkin melko paljon, joten ei haittaa, vaikka ei muilta tulisi.
Veljen vaimo päätti ettei täysi-ikäisille enää lahjoja eli minun lapselle. Eipä sitten saa hänenkään taaperonsa minulta lahjaa. Yhtä tärkeä se minun aikuiseni on.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tylyä? Molemmat saavat 12 vuoden ajan. Se 13-vuotiaskin sai ollessaan 11-vuotias. Vai meinasitko, että 11-vuotiaan pitäisi saada vähemmän aikaa kuin isomman sisaruksensa? Ja saahan tämä 13-vuotias edelleen lahjoja omilta vanhemmiltaan. Tässähän puhuttiin vain sisarusten lapsista eikä omista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolta kysyt, mutta meillä päivänsankari päättää kutsuvieraista, myös silloin kun olivat pieniä.
Vanhin lapsi täytti 22v ja kyllä pidimme synttärijuhlat, samoin 16v.
Samoin mieheni ja lapset muistavat aina syntymäpäiväni. Samoin isovanhemmat, puolin ja toisin. Olisi kurjaa, jos elämä olisi vain suorittamista, eikä koskaan tähtihetkiä. Ja tämänhän ei ole rahakysymys.Minusta ne ovat arjen pieniä juhlahetkiä, jotka tuovat arkeen mielihyvää ja iloa.
Kirjoitinkin "samaan tapaan", toki nyt perhepiirissä yleensä synttäreitä vietetään iästä riippumatta. Useimmissa suvuissa pienten lasten juhliin sen sijaan tulee enemmän sukua, teineille ja aikuisille vain läheisimmät. Ja tuskin nyt teilläkään taaperoikäinen vieraslistaa päättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun perheessä vanhin lapsi on 12, sen jälkeen ei osteta joululahjaa edes perheen 6-vuotiaalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäiset omillaan asuvat ovat kyllä järjestäneet synttärinsä parhaaksi katsomallaan tavalla. Meidän lapsilla on yhteensä kolme tätiä, joista lähinnä asuva on lapseton ja kaksi muuta asuvat reilun 400 kmn päässä. Enpä muista, että synttäreille olisi lasten ollessa pieniäkään sukulaisia kutsuttu, muuta kuin miehen vanhemmat, jotka asuu vieressä. Kaverisynttäreillä on aina menty ja niitä olen järjestänyt ihan niin kauan kun nuoriso on halunnut. Esim. Lukiolainen vietti kavereineen synttäreitään keilailun ja pitsan merkeissä.
Lakkaatko sinä jossain tietyssä iässä muistamasta lapsiasi lahjoin esim. Syntymäpäivinä , jouluisin jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun perheessä vanhin lapsi on 12, sen jälkeen ei osteta joululahjaa edes perheen 6-vuotiaalle?
Kysymys kuului lähisuvun esim sisarusten lapsille? Omille lapsilleen jokainen ostaa miten haluaa. Meidän suvussa sisarusten minkään ikäisille kapsille ei ole ollut tapana esim. Joululahjoja laittaa, joten sille 6-v llekkään ei tule paha mieli. Luuleeko joku, että pikkulapset miettii keneltä ne paketit tulee, sillä joulupukkihan se kaikki paketit laittaa. Isommat ymmärtää jo sitten sen lahjan antajan paremmin.
Ei olla ostettu enää kouluikäisille. Pienet lapset uskovat joulupukkiin ja joulupukkihan lahjat antaa eikä tädit, sedät ja enot. Omille lapsille tietysti ostetaan senkin jälkeen, mutta ei enää sisarusten lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuului lähisuvun esim sisarusten lapsille? Omille lapsilleen jokainen ostaa miten haluaa. Meidän suvussa sisarusten minkään ikäisille kapsille ei ole ollut tapana esim. Joululahjoja laittaa, joten sille 6-v llekkään ei tule paha mieli. Luuleeko joku, että pikkulapset miettii keneltä ne paketit tulee, sillä joulupukkihan se kaikki paketit laittaa. Isommat ymmärtää jo sitten sen lahjan antajan paremmin.
Sisarusten lapsista minäkin puhuin. Mutta kysymys olikin tuolle aiemmalle eli hänen mielestään sisarusten lasten lahjominen loppuu vanhimman lapsen iän mukaan eikä hän ilmeisesti pidä mitenkään epäreiluna, että perheen vanhin lapsista ehtii saada eniten lahjoja 12 vuoden ajan ja perheen nuorin ei välttämättä tädeiltään ja sediltään yhtään lahjaa, jos lasten ikäero on yli 12 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan niin, että joko sekä 12 v ja 6 v saavat lahjan yhtäläisesti tai sitten niin, ettei alunperinkään ostella lahjoja sisarusten lapsille, vaan kunkin perheen vanhemmat huolehtii omien lastensa lahjomisesta. 6 v ei vielä välttämättä edes kiinnosta keltä hänen pakettinsa on, mutta isompi ymmärtää ja hänelle voi olla herkkä paikka se, että jää ilman muistamista.
Meillä vaan päätettiin yksi vuosi ettei enää osteta, vanhin oli saanut lahjoja 24 vuotiaaksi ja nuorimmalla loppui 8 vuotiaana. Reilua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaa elämäksi.
13 v alkaa olla itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä, joten tämä on sitä elävää oppimateriaalia, jota ei kannata ohittaa. Yhteishaussa osa saa sen hakemansa paikan ja joku pettyy. Moni hakee samaa työpaikkaa, yksi saa ja taas useat pettyy. Osa löytää sen kumppanin ja osaa taas pettyy. jne...
oletko oikeasti noin idiootti? 13v on lapsi, ei lähelläkään aikuisuutta vielä moneen vuoteen.
Sulla ei taida olla itselläsi lapsia.
Pienissä suvuissa varmaan ok, mutta kun lasten serkkuja alkaa olla yli 10 kpl niin jo käy voimille ja kukkarolle.