Onko teidän suvussa sovittu joku ikä, jonka jälkeen lähisuvun lapsille (esim. sisarusten lapset) ei enää osteta joululahjoja?
Meidän suvussa tuo on 12 v eli yläkouluikäisille ei enää hankita.
Kommentit (139)
Mä ajattelin hankkia/tehdä lahjan ( en siis välttämättä osta) vain aikuisille tänä vuonna. Vietämme ison suvun kanssa joulua, ja kaikki suvun lapset saavat niin järkyt määrät kaikkea krääsää joka vuosi, moni ostaa vain lapsille, ja itse olen esim aikuisena monena jouluna jäänyt ilman lahjaa. Ehkä olen lapsellinen, mutta ainakin sinä jouluna, kun äitini oli kuollut edellisvuonna, pahoitin hieman mieleni tästä. Ei kukaan sitä tajunnut, eikä tarvinnutkaan, mutta aiemmin olin aina saanut äidiltäni jonkun pienen lahjan -en
Kä usein keneltäkään muulta. Ja sinä jouluna tuntui pahalta kun en saanut keneltäkään. En mieheltä, tai miehen vanhemmilta, sisaruksilta tai muilta kenen kanssa olimme joulun vietossa. Sen sijaan mieheni sai, ja lapsemme yllin kyllin. Ja toki olin niistä kiitollinen, mutta kyllä aikuisiakin voi muistaa erikseen välillä. Mitä väliä saako lapsi 15 vai 16 lahjaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tylyä jos 11 v saa lahjan ja 13 v sisarus ei saa?
Minkä ikäiselle lapselle voi alkaa opettamaan ettei elämässä mene nallekarkit tasan?
Tota... Miksi tällainen opettamistehtävä pitäisi liittää lahjoihin läheiseltä? Eikö sitä opettamista voi tehdä vaikka ihan kertomalla, että kaikki eivät aikuisina aina saa haluamaansa työpaikkaa, ainakaan samalla kertaa? Ja kertomalla asioista muutenkin.
On parempi jättää molemmat lapset ilman lahjoja samalla kertaa kuin antaa vain toiselle. 11 v. ei ajattele varmastikaan, että "hei, x-tädiltä jäi tänä vuonna lahja saamatta, minun olisi pitänyt saada, kun siskokin on saanut minun ikäisenä häneltä lahjan". Mutta 13-vuotias varmasti tuntee itsensä huonommaksi, jos jää ilman lahjaa nuoremman saadessa lahjan. Juuri tällaisista pienistä asioista voi patoutua vuosikymmeniä kestävä sota ja katkeruus sukuun. Sitten ei ole enää kellään kivaa.
Tuossa on aika lähekkäin iät mutta entä jos on vaikka 6 v, 11 v ja 17 v? Onko se nyt ihan reilua että vanhinta on lahjottu aikuisuuteen asti mutta nuorin saa vimeisen lahjansa tädiltä eskari-ikäisenä?
Vierailija kirjoitti:
Annan vielä tänäkin jouluna lahjan 21-vuotiaalle veljenpojalleni ja hänen tyttöystävälleen. Annan heille lahjakortit kivaan ravintolaan brunssille. Uskon, että on hyvin mieluinen lahja opiskelijoille :)
Myös 13-vuotias veljentytär saa minulta lahjan (varmaankin leffaliput) tänä jouluna ja vielä monena tulevanakin.
t. Täti
Voisi olla eri ääni kellossa jos sisarusten lapsia on vaikka 12 kpl. Taitaa tässä ketjussa muutkin olla näitä joilla on pieni suku. Kyllä minäkin voisin parille sisaruksen lapsille ostaa lahjoja vaikka koko ikäni mutta kun niitä on liki tusina niin ei kyllä aika ja raha riitä. Meillä onneksi onkin tapana että rippi-iän jälkeen ostetaan vain omille kummilapsille.
Vierailija kirjoitti:
Mun 13 v on kasilla, miten joku laskee että olisivat kutosella vasta? Luokalle jääneet tai koulua lykkäneitä toki on, mutta tosi vähän kaiken kaikkiaan, ei todellakaan edes joka koulussa ole sellaisia.
Av-mammojen lapset on hitaasti kehittyneitä.
En halua mitään ja en halua antaa. Tulkoot kukin omillaan toumeen.
Minusta olisi parempi, kun jokainen perhe antaa lahjat omille lapsilleen eikä muille. Omat vanhemmat osaa parhaiten miettiä mitä lapset haluavat/tarvitsevat.
En yhtään ymmärrä kuinka vauvat ja pienet lapset muka tarvitsisivat lahjoja enemmän kuin teinit. Vauvat ja taaperot ovat tyytyväisiä suunnilleen lahjapapereihin ja kaikilla tuntemillani lapsilla on paljon leluja. Minun on ainakin itse helpompi keksiä fiksuja lahjoja omalle teinilleni kuin hänen 5- ja 1-vuotiaille sisaruksilleen. Teini haluaa vaatteita, meikkejä, koruja, piirustusvälineitä ja lahjakortteja (jotta voi käydä kavereiden kanssa jossain). Pienet haluaa leluja, mutta oikeasti ei ne leikit muutamasta uudesta lelusta muutu paremmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa tuo on 12 v eli yläkouluikäisille ei enää hankita.
Ripiltä kun on päässyt ei enää joululahjoja ostella.
Ei ole mitään ikää, yhdessä kohtaa sovittiin ettei osteta, koska toiset olisi joutuneet ostamaan paljon enemmän(meillä 4 lasta ja veljellä 2)
Meillä tuo 12 myös omille lapsille
18v. Siihen loppui lahjojen hommaaminen.
Meillä kanssa niin että yli 18 vuotialle ei enää osteta lahjoja.
Sisarusten lapsista ostetaan lahja vain niille, joiden kummi on. Muuten jokainen vanhempi lahjokoon omia lapsiaan. Serkuksia on yli 20 yhteensä, joten tämä on helpoin ratkaisu kaikin puolin.
No enpä ole koskaan ostellut sukulaislapsille lahjoja. Outo ajatus.
Kummilapset eri juttu.
Meillä ostetaan lahjat siihen asti kun pääsee ylioppilaaksi tai valmistuu ammattiin. Eli siinä 19-20-v loppuu lahjojen ostelu ja suurin osahan tuossa vaiheessa on jo muuttanut pois kotoakin. Mitään kalliita lahjoja ei ostella, vaan tyyliin: itsekudotut villasukat, Akun taskukirja, konvehtirasia. Kummilapsille ostan tietysti kalliimmat. Ja sisarustenlapsille ostan tietysti lahjoja sen mukaan mitä kutsutaan juhliin, esim. kihlajaiset, häät, tuparit, vauva.
Ei ole. Suvussani oikeastaan kaikki (pienimmät eivät tietystikään) ostavat toisilleen ainakin yhden lahjan. Isommille lapsille enää lähinnä lahjakortteja tai hieman rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annan vielä tänäkin jouluna lahjan 21-vuotiaalle veljenpojalleni ja hänen tyttöystävälleen. Annan heille lahjakortit kivaan ravintolaan brunssille. Uskon, että on hyvin mieluinen lahja opiskelijoille :)
Myös 13-vuotias veljentytär saa minulta lahjan (varmaankin leffaliput) tänä jouluna ja vielä monena tulevanakin.
t. Täti
Voisi olla eri ääni kellossa jos sisarusten lapsia on vaikka 12 kpl. Taitaa tässä ketjussa muutkin olla näitä joilla on pieni suku. Kyllä minäkin voisin parille sisaruksen lapsille ostaa lahjoja vaikka koko ikäni mutta kun niitä on liki tusina niin ei kyllä aika ja raha riitä. Meillä onneksi onkin tapana että rippi-iän jälkeen ostetaan vain omille kummilapsille.
Totta, heitä on vain 8 ja kummilapsia heidän lisäkseen on vain 5, eli 13:lle lapselle/nuorelle ostan lahjat. Ei se ole iso investointi kerran vuodessa.
t. Täti