Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsivapaa elämä on ns. pitkittyneen nuoruuden elämistä, niin sitten elän sellaista elämää oikein mielelläni

Vierailija
14.11.2018 |

Minulla ei ole pienintäkään kiinnostusta hankkia omia lapsia, vaikka ikä onkin jo lähempänä 30 kuin 20 vuotta. Lapsiperhe-elämä ei ole ollenkaan minua varten. Joo, myönnetään, että tykkään nukkua pitkään silloin kun se on mahdollista, tykkään myös mennä ja tulla oman mieleni mukaan, joskus matkustella, bilettää ja harrastaa oman mieleni ja oman aikatauluni mukaan. Mutta keneltä sivulliselta se on loppujen lopuksi mitenkään pois? Vaikka kolmekymppiset lähestyvätkin, niin enpä ole ajatellut lopettaa tätä elämäntyyliäni. Miksi lopettaisin, kun se on niin hauskaa ja kun se tekee minut onnelliseksi? Joissakin asioissa ikä todellakin on vain numero ja tämä on mielestäni yksi niistä. Käyn kyllä töissä ja maksani itse laskuni, asumiseni ja elämiseni, eli en ole yhteiskunnan elättinä. Mutta vapaa-aikani tykkään käyttää niin kuin itse sen haluan.

Jos joidenkin mielestä tämä on ns. pitkittynyttä nuoruutta ja minun pitäisi elää ns. vastuullisemmin ja hankkia lapsia, niin näiden vaihtoehtojen perusteella olen muiden silmissä sitten oikein mielelläni pitkittynyttä nuoruutta elävä ja vastuunpakoilija. Se on ihan sama kuinka paljon näitä "syntyvyys on ennätyspieni-yhteiskunnasta loppuu veronmaksajat-huoltosuhde vinoutuu jne." -uutisia tulee. Jos ihminen on päättänyt olla tekemättä lapsia, ei se niitä tee, vaikka mitä uutisoitaisiin ja vaikka yhteiskunnan syntyvyys putoaisi miten alas. Tuskin kukaan tekee lasta yhteiskunnan vuoksi tai tuskin kukaan lapsia haluava jättää myöskään lapset hankkimatta esim. ilmastonäkökulmien vuoksi.

Sori jos nyt jotkut täysin random-sivulliset, väestötieteilijät ja kenties jotkut poliitikotkin pahoittavat tästä mielensä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pyytää anteeksi fiksua ja rationaalista elämänvalintaa. Merkittävät hyödyt childfree-elämäntavassa.

Vierailija
2/5 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinua parisenkymmentä vuotta vanhempi nainen, lapseton myös. Muuten kirjoituksessasi on pointti, mutta väite "ikä on vain numero" voi tuntua todelta, kun olet kolmikymppinen. Parinkymmenen vuoden päästä se ei sitä enää ole. Tämä ei tietysti tarkoita, että pitäisi heittäytyä mummoksi kotiin sukkia kutomaan, mutta kyllä se ikä vain jo painaa tätäkin viittäkymppiä lähestyvää menomuijaa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta asenteesi on järkevä - vaikka aloitus oli aika pitkä ja vähän pitkästyttävä. Pääasia mielestäni on, ettei ketään painostettaisi mihinkään ratkaisuihin elämässään, eikä varsinkaan niin tärkeään kuin avo- tai avioliitto tai lapset / lapsettomuus. Jokainen meistä on yksilö, kaikki valinnat ovat hyviä. 

Vierailija
4/5 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuoruutta voi loputtomiin pitkittää. Olen kohta lapseton täti-ihminen. Hyvä jos olet itse tyytyväinen!

Vierailija
5/5 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on 40+, ei enää ajattele noin. Tuntuu, että vuodet menivät ihan hukkaan tuolla tavoin. Mitä jäi käteen? Tyhjyys.

Olisipa toiminut toisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän