Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko huono äiti, jos lasten kanssa syö valmisruokaa?

Vierailija
14.11.2018 |

Paljon syödään valmisruokaa, mutta niistä sitä terveellisempää puolta, pinaattikeittoa, kasviskeittoja, kalakeittoja ja sellaisia valmisruokia, missä on kasviksia, eikä vaan perunaa.

Olenko huono äiti, kun en jaksa laittaa ruokaa, jos ravintosisältö on ravinnossa kuitenkin hyvä.

Eivät syö karkkia, meillä syödään tosi harvoin mitään makeaa, ei juoda mehuja ja limsoja, leipä ruista ja kauraa.

Kommentit (261)

Vierailija
161/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 ääntä annettu Kokkikartanon makaronilaatikolle. Vielä 11, ja käyn hakemassa sen huomenna kaupasta. Ikinä en ole ennen kyseistä einestä tarjonnut, joten saa nähdä tykkäävätkö lapset.

Vierailija
162/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintojahan ne kaikki.

Nyt äänestys pystyyn, mammat. Kumpi on tärkeämpi, itse tehty ruoka vai suosituksien mukainen määrä liikuntaa?

Eli yläpeukuta mua, jos olet sitä mieltä, että on parempi olla iltapäivä ja ilta sisällä ja tehdä makaronilaatikkoa. Lapset saavat auttaa pilkkomisessa.

Alapeukuta mua, jos olet sitä mieltä, että on parempi käyttää Kokkikartanon einestä (ainesosat lueteltu tässä ketjussa) ja käydä kokkausajalla vielä puistossa juoksemassa ja kiipeilemässä.

Molempia vaihtoehtoja ei voi saada, syynä harrastuskuskailut ja vauvan aikainen nukkumaanmenoaika. Eivätkä isommat voi mennä puistoon kahdestaan.

Jos tulee yli 20 ääntä, lupaan toteuttaa huomenna voittajavaihtoehdon.

Sorry, mutta minulla se omatekoinen makaronilaatikko kypsyy uunissa sillä aikaa kun käyn lenkillä lasten kanssa tai ilman. Se on niin järjettömän helppo esivalmistella uuniin, ettei kenenkään arki voi olla siitä kiinni. Tässä tapauksessa kaiken voi saada kun osaa ja viitsii.

Meillä asuu perheessä palomies ja uunia ei todellakaan jätetä päälle lenkin ajaksi. Eikä kannattaisi muidenkaan jättää.

Missään nimessä uunia, hellaa, pesukonetta, astianpesukonetta, tuuletinta, lämmitintä jne. jne. ei saa jättää päälle kun lähtee kotoa! Isäni hoitaa työkseen näitä tuhoja ja sori, mutta säästetty aika ei ole sen arvoista että talo palaa/tulvii. Ja kyllä, se voi tapahtua juuri sinulle vaikka 100 000 kertaa aikaisemmin oli ok.

En mäkään jätä. Tuulettimia tai lämmittimiä mulla ei edes ole. Mutta sen sijaan hyödynnän kyllä uunin jälkilämpöä niin että kuumennan ruokaa vähän kovemmalla teholla ensin ja jätän ruoan sitten sammutettuun uuniin kypsymään loppuun sillä aikaa kun vaikkapa lenkkeilen. Arjen pikku niksejä, joiden ansiosta esim. juuri tämä paljon puhututtava kotiruoka valmistuu helposti muun elämän lomassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintojahan ne kaikki.

Nyt äänestys pystyyn, mammat. Kumpi on tärkeämpi, itse tehty ruoka vai suosituksien mukainen määrä liikuntaa?

Eli yläpeukuta mua, jos olet sitä mieltä, että on parempi olla iltapäivä ja ilta sisällä ja tehdä makaronilaatikkoa. Lapset saavat auttaa pilkkomisessa.

Alapeukuta mua, jos olet sitä mieltä, että on parempi käyttää Kokkikartanon einestä (ainesosat lueteltu tässä ketjussa) ja käydä kokkausajalla vielä puistossa juoksemassa ja kiipeilemässä.

Molempia vaihtoehtoja ei voi saada, syynä harrastuskuskailut ja vauvan aikainen nukkumaanmenoaika. Eivätkä isommat voi mennä puistoon kahdestaan.

Voi hyvä luoja. Kun ei siihen kokkaamiseen todellakaan mene aikaa tuolla lailla!

Makaronilaatikonkin voi esim valmistella jo siinä samalla kun lapset syö aamiaista ja sitten ulkoilun jälkeen viimeistellä.

Ruokaa kannattaa tehdä isompi määrä jolloin siitä saa useamman aterian.

Järki käteen.

Älä arvostele, kun et tiedä päivärytmiämme. Joko äänestit?

Vaikka teillä olis millainen rytmi, makaronien keittoaika ei silti ole tuntikausia.

Ja jos vauva kerran menee aikaisin nukkumaan, siinähän niitä tuntejakin on.

Älä nyt viitsi, kun olet selvästikin ihan pihalla. Miksi minä makaroneja yöllä keittäisin? Ei mulla ole edes aineksia makaronilaatikkoon just nyt. Äänestäkäähän!

Vierailija
164/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon syödään valmisruokaa, mutta niistä sitä terveellisempää puolta, pinaattikeittoa, kasviskeittoja, kalakeittoja ja sellaisia valmisruokia, missä on kasviksia, eikä vaan perunaa.

Olenko huono äiti, kun en jaksa laittaa ruokaa, jos ravintosisältö on ravinnossa kuitenkin hyvä.

Eivät syö karkkia, meillä syödään tosi harvoin mitään makeaa, ei juoda mehuja ja limsoja, leipä ruista ja kauraa.

En rupea arvostelemaan ketään, sun elämä. Olen valmistanut lähes 16 vuotta lähes joka ilta illallisen johon kuuluu alkupalat, alkuruoka ja pääruoka ja lisäksi juhlapäivinä jälkiruuan jotka teen itse. Meillä on yksi lapsi. En ole kokenut mitenkään liikaa aikaa vieväksi.

Vierailija
165/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintojahan ne kaikki.

Voi hyvä luoja. Kun ei siihen kokkaamiseen todellakaan mene aikaa tuolla lailla!

Makaronilaatikonkin voi esim valmistella jo siinä samalla kun lapset syö aamiaista ja sitten ulkoilun jälkeen viimeistellä.

Ruokaa kannattaa tehdä isompi määrä jolloin siitä saa useamman aterian.

Järki käteen.

Älä arvostele, kun et tiedä päivärytmiämme. Joko äänestit?

Vaikka teillä olis millainen rytmi, makaronien keittoaika ei silti ole tuntikausia.

Ja jos vauva kerran menee aikaisin nukkumaan, siinähän niitä tuntejakin on.

Älä nyt viitsi, kun olet selvästikin ihan pihalla. Miksi minä makaroneja yöllä keittäisin? Ei mulla ole edes aineksia makaronilaatikkoon just nyt. Äänestäkäähän!

Eli vauva ei siis menekään aikaisin nukkumaan?

Vierailija
166/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini oli suoraan sanottuna surkea kokki kun olimme lapsia. Isä taas oli sen sukupolven mies että korkeintaan uunimakkaraa laittoi silloin jos äiti oli poissa.

Muistan hyvin kun tulin teini-ikään ja kaupoissa alkoi olla eineksiä, ne tuntuivat tosi kalliilta mutta myös hirmu hyviltä, kun oli kotona saanut aina lähinnä ankeaa makkarasipattia ja kuoriperunoita. Einekset tuntuivat jotenkin hienoilta, ihan kuin teollisesti valmistetut vaatteet kotitekoisten rinnalla. Ja senpä takia niitä sitten syötiinkin meillä lopulta niin paljon että ihme etten muuttunut natriumglutamaatista vihreäksi.

Nyt äiti elää yksin isän kuoltua ja syö edelleen aika paljon eineksiä. Joskus kokkailee jotakin liikaa kypsennettyä ja mautonta ”kotiruokaa”.

Itse olen ehkä juuri sen takia elänyt aikuiselämäni hyvin eri tavalla. Syömme kyllä ravintolassa ehkä kerran viikossa, mutta muuten teen kotiruokaa ajatuksella ja kunnon raaka-aineista. Enkä oikeastaan koskaan osta einesaterioita. Mieheni on myös alan ammattilaisena aika tiedostava ruokailija ja hän tekee noin puolet arkiruoastamme. Lapset ovat tottuneet moniin etnisiin ruokiin mutta myös karjalanpaistiin ja silakkapihveihin.

Ne nuoruuden ankeat ruokamuistot tekivät siis ainakin minusta hyvän ruoan arvostajan. Ehkä kiireisten einesruokailijoiden lapsille käy samoin.

Vierailija
167/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tähän pitää lisätä se, mitä aioin sanoa:

Mielestäni äitini oli tosi hyvä äiti vaikka olikin surkea kokki ja lopulta siirtyi ruokkimaan meitä lähes pelkästään eineksillä. Hän oli läsnä, kuunteli, välitti, asetti rajat ja ennen kaikkea rakasti meitä sellaisina kuin olimme. Vsnhemman hyvyys tai huonous ei ole kiinni siitä, osaako laittaa ruokaa vai ei!

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini oli suoraan sanottuna surkea kokki kun olimme lapsia. Isä taas oli sen sukupolven mies että korkeintaan uunimakkaraa laittoi silloin jos äiti oli poissa.

Muistan hyvin kun tulin teini-ikään ja kaupoissa alkoi olla eineksiä, ne tuntuivat tosi kalliilta mutta myös hirmu hyviltä, kun oli kotona saanut aina lähinnä ankeaa makkarasipattia ja kuoriperunoita. Einekset tuntuivat jotenkin hienoilta, ihan kuin teollisesti valmistetut vaatteet kotitekoisten rinnalla. Ja senpä takia niitä sitten syötiinkin meillä lopulta niin paljon että ihme etten muuttunut natriumglutamaatista vihreäksi.

Nyt äiti elää yksin isän kuoltua ja syö edelleen aika paljon eineksiä. Joskus kokkailee jotakin liikaa kypsennettyä ja mautonta ”kotiruokaa”.

Itse olen ehkä juuri sen takia elänyt aikuiselämäni hyvin eri tavalla. Syömme kyllä ravintolassa ehkä kerran viikossa, mutta muuten teen kotiruokaa ajatuksella ja kunnon raaka-aineista. Enkä oikeastaan koskaan osta einesaterioita. Mieheni on myös alan ammattilaisena aika tiedostava ruokailija ja hän tekee noin puolet arkiruoastamme. Lapset ovat tottuneet moniin etnisiin ruokiin mutta myös karjalanpaistiin ja silakkapihveihin.

Ne nuoruuden ankeat ruokamuistot tekivät siis ainakin minusta hyvän ruoan arvostajan. Ehkä kiireisten einesruokailijoiden lapsille käy samoin.

Vierailija
168/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En rupea arvostelemaan ketään, sun elämä. Olen valmistanut lähes 16 vuotta lähes joka ilta illallisen johon kuuluu alkupalat, alkuruoka ja pääruoka ja lisäksi juhlapäivinä jälkiruuan jotka teen itse. Meillä on yksi lapsi. En ole kokenut mitenkään liikaa aikaa vieväksi.

Ja minä olen tehnyt väitöskirjaa kvanttifysiikasta, minulla on monipuolinen työkokemus, laaja kansainvälinen kokemus, monta lasta, olen lukenut kansainvälistä klassikkokirjallisuutta poikkeuksellisen laajasti ja nykykirjallisuutta luen ahkerasti. Meillä on lapsilla laaja kielitaito, osaavat mm kiinaa, ja puhuvat englantia kuin syntyperäiset. Heillä on myös hyvä soittotaito, sekä ystäviä ympäri maailman.

Ruuan laittoa en harrasta. Teen joskus helppoja nopeita ruokia, joskus ostan valmiita. Eikä minua kiinnosta yhtään, miten tyhmänä ja avuttomana sinä minua pidät. Minä en mittaa arvoani äitinä tuollaisten asioiden pohjalta. Jos lapseni ovat onnellisia, ja tietävät, että minä rakastan heitä, olen ollut hyvä äiti. Se riittää.

Vierailija
169/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

You go girl! =D

Vierailija
170/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju. On se jännää kuinka kebabrullia ja pitsoja tilataan kotiin perheen ruoaksi, mutta kumminkin kaikki syövät kotiruokaa.

Jos nyt aletaan oikein viilaamaan niin lapsille pitäisi tehdä LUOMURUOKAA!!

Leivät leivottava itse yms. Jugurttia on helppo tehdä ja viilejä.

Oma sika ja lehmä pihaan ja sieltä sitten lihat ja maito.

Kaupan valmismaito on todella pahaksi lapsille...

Vierailija
171/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötiin tänään kanaa ja perunoita ja salaattia.

Lämmitin itselle nakkeja, joita en ole tehnyt itse. Siis nakkeja en tee itse. Olenko kuinka huono ihminen?

Tulin töistä klo 16 ja aika monena päivänä olen kotona vasta klo 18 tai klo 19.

Vierailija
172/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niuhottajat ovat huonoja roolimalleja ja surkeita vanhempia.

Vierailija
173/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ap:n kannattaisi hankkia tietoa ravinnosta. Jos sanoo valmisruokia ravinnoltaan hyväksi, niin jossain mättää.

Jos moittii niitä huonoksi, on dilledong.

Vierailija
174/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas ämmälauma unohti isät. Osaavat nekin lapsensa ruokkia, jos se sallitaan.

Vierailija
175/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätköhän ollenkaan miten helppoa on valmistaa esim kasviskeitto? En näe mitään järkeä siinä että sen ostaa valmiina...

Mä voin vauvan ja kahden isomman äitinä sanoa, että juuri kasviskeitto on ruoka, jonka ostan valmiina tai käytän pakasteita.

Se 2-3 kilon kuoriminen ja pilkkominen on ihan kivaa hommaa viikonloppuisin, kun on isi apuna. Mutta arjessa se on kaikkea muuta.

5 henkilö ja 2-3 kg kuorimista kasviskeitton?

Ostat 5 eineskeittoa?

Vierailija
176/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetat lapsille kotitaloustaitona mikron käytön? Onnea heidän ja mahdollisten lastenlasten tulevaisuuteen - kotoa ne opit tulee (y)

Vierailija
177/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätköhän ollenkaan miten helppoa on valmistaa esim kasviskeitto? En näe mitään järkeä siinä että sen ostaa valmiina...

Mä voin vauvan ja kahden isomman äitinä sanoa, että juuri kasviskeitto on ruoka, jonka ostan valmiina tai käytän pakasteita.

Se 2-3 kilon kuoriminen ja pilkkominen on ihan kivaa hommaa viikonloppuisin, kun on isi apuna. Mutta arjessa se on kaikkea muuta.

Ei siihen yhteen soppaan mitään kolmea kiloa tarvitse. Yksi pussillinen porkkanaa riittää pitkälle. Eikä niitä muuten tarvitse kuin laittaa 2-3 palaan. Soseeksihan ne menee.

Vie viisi minuuttia ja lapset tykkää osallistua juurikin tommoiseen ruoanlaittoon. Muistan itsekin aloittaneeni juuri kuorimisesta.

T. Kolmen äiti

Mä haluan nähdä kun sä tuut ruokkimaan mun 6 henkisen perheen jossa on kaksi teinipoikaa pussillisella porkkanoita😂 ohis.

Mä haluan nähdä lun sä ostat tolle porukakke eineskeittoja

Vierailija
178/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syötiin tänään kanaa ja perunoita ja salaattia.

Lämmitin itselle nakkeja, joita en ole tehnyt itse. Siis nakkeja en tee itse. Olenko kuinka huono ihminen?

Tulin töistä klo 16 ja aika monena päivänä olen kotona vasta klo 18 tai klo 19.

Miksi sinulle eri ruokaa

Vierailija
179/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyn aina jos perheelle ostetaan einesaterioita. Ne on pieniä ja kalliita. Kahden nakkikeiton hinnalla tekee kattilallisen. Ja aikaa kuluu yhtä paljon lämmittmiseen.

Vierailija
180/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen yhteen soppaan mitään kolmea kiloa tarvitse. Yksi pussillinen porkkanaa riittää pitkälle. Eikä niitä muuten tarvitse kuin laittaa 2-3 palaan. Soseeksihan ne menee.

Vie viisi minuuttia ja lapset tykkää osallistua juurikin tommoiseen ruoanlaittoon. Muistan itsekin aloittaneeni juuri kuorimisesta.

T. Kolmen äiti

Mä haluan nähdä kun sä tuut ruokkimaan mun 6 henkisen perheen jossa on kaksi teinipoikaa pussillisella porkkanoita😂 ohis.

Mä haluan nähdä lun sä ostat tolle porukakke eineskeittoja

Ja avaa tunnin niitä paketteja säästääkseen aikaa...