Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko huono äiti, jos lasten kanssa syö valmisruokaa?

Vierailija
14.11.2018 |

Paljon syödään valmisruokaa, mutta niistä sitä terveellisempää puolta, pinaattikeittoa, kasviskeittoja, kalakeittoja ja sellaisia valmisruokia, missä on kasviksia, eikä vaan perunaa.

Olenko huono äiti, kun en jaksa laittaa ruokaa, jos ravintosisältö on ravinnossa kuitenkin hyvä.

Eivät syö karkkia, meillä syödään tosi harvoin mitään makeaa, ei juoda mehuja ja limsoja, leipä ruista ja kauraa.

Kommentit (261)

Vierailija
141/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tossa yhden porkkavesikeitossa on enemmän lisäaineita luin monessa eineksessä. En tajua sen paremmuutta vaikka nyt juuri täällä mainittuun Kokkikartanoon.

Fondia, koskenlaskijaa. Jos toi olis eines, sen lisäainelista olis loputon, koska siinä olis purettu se koskenlaskijakin osiin, samoin Fondi.

Mutta av:llä toi on superihana kotiruoka.

En tiedä onko tuo ihana ruoka vai ei, mutta vertailun vuoksi ihan taloudenpidon näkökulmasta: joku täällä ihmetteli, miten keitto jossa on kilo porkkanoita, riittäisi hänen 6-henkiselle teinipoikaperheelleen. Itse mietin niin päin, että jos joutuisin ostamaan einesaterioita suursyömäriteineille, se se vasta kalliiksi tulisi. Riittääkö yksi sellainen valmiskeittoannos isoruokaiselle teinille? Paljonko niissä on - 2,5 dl? Ja kappalehinta? Jos arvataan että vaikka 2 euroa. Silloinhan 6 hengen yhteen ainoaan niukkaan ateriaan olisi käytetty jo 12€ ilman mitään lisukkeita ja samalla tuotettu valtavasti muovijätettä.

Minusta sellainen ei tunnu kovin kestävälle tavalle elää pitemmän päälle, anteeksi nyt vain. Mitä mieltä te muut olette?

Rahasta ei kai puhuttu tässä ketjussa. Tottakai jos on tiukkaa niin se porkkanapussi vaan pitää saada jatkamalla riittämään.

Jos nyt puhutaan kasvissosekeitosta niin veikkaan tarkoitettavan niitä pakasteena myytäviä keittoja ja eineksissäkin on nykyään perhekokoja, ei pelkkiä 300 g mikroaterioita.

En ihmettele että maapallon kantokyky on tullut tiensä päähän, jos ihmisiä ei kiinnosta se, mitä mikäkin maksaa eikä se, miten paljon jätettä syntyy.

Kuitenkin iso osa lapsiperheistä elää tutkimusten mukaan köyhyydessä ja tunnettu tosiasia on, että ruokakulut ovat yksi niitä harvoja asioita, joihin viime kädessä voi vaikuttaa, kun kaikesta muusta jo tingitään.

Toinen asia on muovin järjetön määrä pakkauksissa. Jopa puuroa keitetään valmiiksi teollisuuskeittiöissä ja pakataan pieniin muoviastioihin. Se on kerta kaikkiaan kestämätöntä.

Minusta yksittäispakattu einesateria voi olla joskus hyvä vaihtoehto yksinelävälle vammaiselle tai vanhukselle. Koska itse olen terve, perheellinen ihminen, en koe että ne olisivat taloudellisesti, eettisesti tai ihan maunkaan vuoksi sopiva ratkaisu jokapäiväiseen arkeemme.

Noi keitot on kyllä pakattu kartonkiin.

Tottakai ihmiselle joka käsittelee lipstikka ikkunalaudalla kesät talvet ja onkii varmaan kalakeiton lohet lähirannasta jätteinkin määrä on hyvin vähäinen.

Mutta jos ostaa kaupasta pussin porkkanoita (hyvin usein ei saa irtotavarana), liemikuutioits tai Findus (jos ei satu just olemaan omaa lipstikkaa) ja tölkin kookosmaitoa tai paketin koskenlaskijaa tulee hankkineeksi pakkausjätettä paljon enemmän kuin parista kasvissosekeittokuutiosta tulee kartonkia. Näin yksittäisen kotitalouden tasolla. Että tällä on turha jeesustella.

Kasvissosekeitossa nyt esim. itse oikaisen aika usein valmiilla s-postilla ainakin osittain. Koska meillä kyllä kasvissosekeittoon kuuluu muutakin kuin porkkanaa ja sulatejuustoa ja kuorimiseen ja pilkkimiseen menee todellakin enemmän aikaa kuin 5 minuuttia.

Mahtava tää puhelimen auto-correct. Findus = fondi, käsittelee=kasvattaa, s-postilla=soseella...

Mitähän muuta vielä...

Tuo "pilkkiminen" oli varmaan muös autocorrectin tekosia. Vaikka varmaan kohta jostakin ilmestyy jeesusmamma kertomaan, että aloittaa fondin teon pilkkimällä särjet ja kiisket hyötykäyttöön liemeksi.

Ja siihen pilkkimiseen menee jeesusmammalla alle 5 minuuttia.

Lapset tietysti mukana. Saavat raitista ilmaa ja oppivat pujottamaan surviaisentoukan mormuskaan. Ei tule mitään uusavuttomia eineksensyöjiä.

😂👍❤️

Lähen kauppaan ostamaan Tenoja, en pysty lukemaan ketjua enää pidemmälle ilman vakavaa lirahdusvaaraa. (Ostan samalla kilon porkkanaa, sulatejuuston ja varuiksi myös Kokkikartanon lisäaineettoman einesmakaroonilaatikon, pelkään ettei riitä sopasta enää mulle kun koko muu perhe ottaa ensin.)

Harrastaisit sinäkin kokkailun sijasta liikuntaa suositusten mukaisesti, niin pysyisi pidätyskyky kunnossa

Kai sä nyt tiesit, että lantionpohjan harjoitteet onnistuu samalla kun pilkkoo porkkanat soppaan? Et suinkaan ole treenannut aina väärin? Soo soo.

Vierailija
142/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintojahan ne kaikki.

Nyt äänestys pystyyn, mammat. Kumpi on tärkeämpi, itse tehty ruoka vai suosituksien mukainen määrä liikuntaa?

Eli yläpeukuta mua, jos olet sitä mieltä, että on parempi olla iltapäivä ja ilta sisällä ja tehdä makaronilaatikkoa. Lapset saavat auttaa pilkkomisessa.

Alapeukuta mua, jos olet sitä mieltä, että on parempi käyttää Kokkikartanon einestä (ainesosat lueteltu tässä ketjussa) ja käydä kokkausajalla vielä puistossa juoksemassa ja kiipeilemässä.

Molempia vaihtoehtoja ei voi saada, syynä harrastuskuskailut ja vauvan aikainen nukkumaanmenoaika. Eivätkä isommat voi mennä puistoon kahdestaan.

Jos tulee yli 20 ääntä, lupaan toteuttaa huomenna voittajavaihtoehdon.

Sorry, mutta minulla se omatekoinen makaronilaatikko kypsyy uunissa sillä aikaa kun käyn lenkillä lasten kanssa tai ilman. Se on niin järjettömän helppo esivalmistella uuniin, ettei kenenkään arki voi olla siitä kiinni. Tässä tapauksessa kaiken voi saada kun osaa ja viitsii.

Meillä asuu perheessä palomies ja uunia ei todellakaan jätetä päälle lenkin ajaksi. Eikä kannattaisi muidenkaan jättää.

Jälkilämmöllä kypsyy, ei hätää!

Toisilla on perheessä palomies, toisilla aromipesä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa sovinistista ajattelua taas ketju täynnä. Äidit käyvät yleensä töissä siinä missä isätkin, eikä suurimmalla osalla perheistä ole mitään kotitonttua joka ehtii tehdä pari tuntia jotain makaroonilaatikkoa. Illalla kuskataan lapsia partioon, pianotunneille ja jalkapalloon, ja kun lapset menevät nukkumaan, nukutaan itsekin. Toki sekä äidit että isät yrittävät välillä tehdä ruokaa oikein alusta loppuun, mutta minä ainakin tartun eineksiin aivan erinomaisella omallatunnolla. Kunnon kalapihvit ja pakastevihannekset ovat ihan ok ruoka. Eikä yhtään huonompi kuin pussi porkkanaa ja sulatejuustoa.

Huolehdit kaikesta muusta, mutta tärkeimmästä et välitä, nimittäin hyvästä ravinnosta lapsillesi.

Minun lapseni saavat ihan hyvää ruokaa. Itse asiassa nuo pakastevihannekset säilyttävät paremmin ravintoaineet kuin se porkkanapussi, ja pakastetut kalapihvit sisältävät terveellisiä rasvoja ja hyviä valkuaisaineita.

Ja viikonloppuisin teemme yhdessä hyvää ja terveellistä ruokaa.

Vierailija
144/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa sovinistista ajattelua taas ketju täynnä. Äidit käyvät yleensä töissä siinä missä isätkin, eikä suurimmalla osalla perheistä ole mitään kotitonttua joka ehtii tehdä pari tuntia jotain makaroonilaatikkoa. Illalla kuskataan lapsia partioon, pianotunneille ja jalkapalloon, ja kun lapset menevät nukkumaan, nukutaan itsekin. Toki sekä äidit että isät yrittävät välillä tehdä ruokaa oikein alusta loppuun, mutta minä ainakin tartun eineksiin aivan erinomaisella omallatunnolla. Kunnon kalapihvit ja pakastevihannekset ovat ihan ok ruoka. Eikä yhtään huonompi kuin pussi porkkanaa ja sulatejuustoa.

Huolehdit kaikesta muusta, mutta tärkeimmästä et välitä, nimittäin hyvästä ravinnosta lapsillesi.

Minun lapseni saavat ihan hyvää ruokaa. Itse asiassa nuo pakastevihannekset säilyttävät paremmin ravintoaineet kuin se porkkanapussi, ja pakastetut kalapihvit sisältävät terveellisiä rasvoja ja hyviä valkuaisaineita.

Ja viikonloppuisin teemme yhdessä hyvää ja terveellistä ruokaa.

Eli olet sittenkin hyvä äiti. Hurraa!

Vierailija
145/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan täällä ei varmaan oo antanut lapselleen koskaan pilttejä eli valmisruokaa vaan kaikki on alusta asti itse tehtyä?

Ymmärrän sen että joskus syödään valmista ruokaa mutta en kyllä jaksaisi kauaa niitä pakasteita, vaan se on mun mielipide eikä tee susta huonoa äitiä ja toisekseen jos se on teidän perheelle ok niin sehän on se ja sama mitä me muut ajatellaan.

Vierailija
146/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettava ajatus että kaikki einesruuat olisivat jotenkin ravintoköyhempiä ja huonompia kuin kotona laitetut. Einesruokia on satoja erilaisia, tervellisiä ja epäterveellisiä ja kaikkea siltä väliltä, kuten kotiruokiakin. Ei se että tekee itse jonkun ruuan kotona tee siitä terveellistä, jos tykkää syödä suolaista ruokaa niin kyllä siihen kotona laitettuun ruokaankin laitetaan sitä suolaa liikaa.

Se on totta että valmisruuista pitäisi vähentää suolaa, sitä kun on helppo itse lisätä jos enemmän haluaa, meille jotka ollaan totuttu vähän vähempään suolaan, on vaikea sitä suolaa siitä muuten hyvästä ruuasta pois ottaa.

Vierailija
147/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään esim. tätä:

On vähän turhan suolaista, mutta hyvää. Kertokaa miten tämä on huonompi vaihtoehto kuin se että tekisin sen itse kovalla vaivalla?

https://www.kokkikartano.fi/fi/tuote/lohikeitto/

Vierailija
148/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään esim. tätä:

On vähän turhan suolaista, mutta hyvää. Kertokaa miten tämä on huonompi vaihtoehto kuin se että tekisin sen itse kovalla vaivalla?

https://www.kokkikartano.fi/fi/tuote/lohikeitto/

No vaikkapa hinta noin niin kuin aluksi, ja sitten toki ympäristönäkökulma. Eikö tuo ole yksittäispakattu annos? Montako teitä on?

Kaipa tuo voi yksineläjälle olla ihan hyvä annos. Miten muuten onnistuu yhdessä ruokaileminen, jos jokaiselle lämmitetään erikseen mikrossa tuollainen muovikulhollinen keittoa? Eikö jätteen määrä huolestuta?

Vierailija
149/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä valehtelevia ruoalla pätijöitä. Vähän hassuja olette.

T. 24 vuotta Prisman kassalla olleena joka kyllä huomaa ne piltti, eines- ja valmisruokavuoret.

Vierailija
150/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintojahan ne kaikki.

Nyt äänestys pystyyn, mammat. Kumpi on tärkeämpi, itse tehty ruoka vai suosituksien mukainen määrä liikuntaa?

Eli yläpeukuta mua, jos olet sitä mieltä, että on parempi olla iltapäivä ja ilta sisällä ja tehdä makaronilaatikkoa. Lapset saavat auttaa pilkkomisessa.

Alapeukuta mua, jos olet sitä mieltä, että on parempi käyttää Kokkikartanon einestä (ainesosat lueteltu tässä ketjussa) ja käydä kokkausajalla vielä puistossa juoksemassa ja kiipeilemässä.

Molempia vaihtoehtoja ei voi saada, syynä harrastuskuskailut ja vauvan aikainen nukkumaanmenoaika. Eivätkä isommat voi mennä puistoon kahdestaan.

Sorry, mutta minulla se omatekoinen makaronilaatikko kypsyy uunissa sillä aikaa kun käyn lenkillä lasten kanssa tai ilman. Se on niin järjettömän helppo esivalmistella uuniin, ettei kenenkään arki voi olla siitä kiinni. Tässä tapauksessa kaiken voi saada kun osaa ja viitsii.

Meillä asuu perheessä palomies ja uunia ei todellakaan jätetä päälle lenkin ajaksi. Eikä kannattaisi muidenkaan jättää.

Kyllä oon kateellinen, mulla on vaan laihialainen! Aatelkaas, jos oliskin palomies, joka sohisi sitä aromipesää....

Vierailija
151/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tyttäreni aloitti ruokailun tein kaikki soseet ja ruuat itse. Menin myös töihin hänen ollessaan 6 kk (asun ulkomailla, muita vaihtoehtoja ei ole). Valmistin viikonloppuisin isot satsit, joita lastenhoitaja pystyi ottamaan pakkasesta tai jääkaapista. Nyt tyttö on 1,5 v., edelleen teen töitä iltakuuteen asti, mutta haluan silti tehdä hänelle kunnon kotiruokaa. Joskus teen valmiiksi pakkaseen annoksia ja joskus tehdään kunnon ruoka ihan alusta vielä töiden jälkeenkin. Tyttö syö 19-20 välillä, niin kuin täällä on tapana. Ei se niin vaikeaa ole, jos onnistuu organisoimaan ajankäytön ja opettelee tekemään monenlaisia ruokia. On meillä valmisruokaakin syöty, mutta vain matkoilla.

Vierailija
152/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintojahan ne kaikki.

Missään nimessä uunia, hellaa, pesukonetta, astianpesukonetta, tuuletinta, lämmitintä jne. jne. ei saa jättää päälle kun lähtee kotoa! Isäni hoitaa työkseen näitä tuhoja ja sori, mutta säästetty aika ei ole sen arvoista että talo palaa/tulvii. Ja kyllä, se voi tapahtua juuri sinulle vaikka 100 000 kertaa aikaisemmin oli ok.

Vierailija
153/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä puhutaan lapsuuden ruokamuistoista, talouden hallinnasts ja esimerkistä. Ite olin lapsi (ja veljeni teinejä) ysärin laman aikaan. Lapsuudessa ruuat koostui perunan, makaronin ja jauhelihan ympärille. Usein oli myös ranskalaisia, uunimakkaraa, valmis makaronilaatikkoa, lihapiirakoita tai roiskeläppiä, sitä en muista minkä hintaisia nämä ovat silloin olleet. Sitten kun omilleni muutin 18 vuotiaana en todellakaan enää halunnut syödä perunaa, makaroonia, jauhelikastiketta tai mitää valmismössöjä vaan ihan itse opettelin tekemään monipuolista ruokaa. Tietysti äiti oli opettanut perus kokkaustaitoja vaikka ruoka olikin yksitoikkoista. Äitiäni en mitenkään syyllistä "huonoista" ruuista, hän teki parhaansa vaikka voimavarat ja raha oli vähissä ja nälkää ei kuitenkaan nähty. Ajat ovat tietysti muuttuneet, mutta jos syöttää lapsille niitä "parempia" valmisruokia niin ei se ole syy ketään huonoksi äidiksi/isäksi haukkua. Pizzat, hesepullat, lihapiirakat, rankalaiset joka päiväisenä ruokana olisi huono esimerkki rahan käytöstä ja ravitsemuksellisesti huonoja mutta AP:n antamat esimerkit ruuista ei.

Vierailija
154/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valintojahan ne kaikki.

Voi hyvä luoja. Kun ei siihen kokkaamiseen todellakaan mene aikaa tuolla lailla!

Makaronilaatikonkin voi esim valmistella jo siinä samalla kun lapset syö aamiaista ja sitten ulkoilun jälkeen viimeistellä.

Ruokaa kannattaa tehdä isompi määrä jolloin siitä saa useamman aterian.

Järki käteen.

Vierailija
155/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintojahan ne kaikki.

Voi hyvä luoja. Kun ei siihen kokkaamiseen todellakaan mene aikaa tuolla lailla!

Makaronilaatikonkin voi esim valmistella jo siinä samalla kun lapset syö aamiaista ja sitten ulkoilun jälkeen viimeistellä.

Järki käteen.

Älä arvostele, kun et tiedä päivärytmiämme. Joko äänestit?

Vierailija
156/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintojahan ne kaikki.

Järki käteen.

Ja järki käteen sinullekin. Ihan saman laatuista tavaraa saa kaupasta valmiina. Mikä ihme lisäarvo siinä on, että se sama arkinen mössö tehdään juuri jostain pisteestä itse (käytät varmaan sinäkin valmiita makaroneja ja ehkä jopa valmiiksi jauhettua lihaa)? Jos toinen mieluummin ostaa itse, mitä se sinulle kuuluu? Se työllistää ihmisiä, ja lisää kaikkien hyvinvointia, kun osaamme ostaa myös palveluita.

Vierailija
157/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintojahan ne kaikki.

Kyllä oon kateellinen, mulla on vaan laihialainen! Aatelkaas, jos oliskin palomies, joka sohisi sitä aromipesää....

Letkullaan sammuttaisi kytevän aromipesän!

Vierailija
158/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintojahan ne kaikki.

Tämä!

Mä haluan myös sekä palomiehen että aromipesän. Mmmm...

Vierailija
159/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintojahan ne kaikki.

Järki käteen.

Älä arvostele, kun et tiedä päivärytmiämme. Joko äänestit?

Vaikka teillä olis millainen rytmi, makaronien keittoaika ei silti ole tuntikausia.

Ja jos vauva kerran menee aikaisin nukkumaan, siinähän niitä tuntejakin on.

Vierailija
160/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintojahan ne kaikki.

Järki käteen.

Ja järki käteen sinullekin. Ihan saman laatuista tavaraa saa kaupasta valmiina. Mikä ihme lisäarvo siinä on, että se sama arkinen mössö tehdään juuri jostain pisteestä itse (käytät varmaan sinäkin valmiita makaroneja ja ehkä jopa valmiiksi jauhettua lihaa)? Jos toinen mieluummin ostaa itse, mitä se sinulle kuuluu? Se työllistää ihmisiä, ja lisää kaikkien hyvinvointia, kun osaamme ostaa myös palveluita.

Einekset eivät sovi lapsille pääasialliseksi ravinnoksi.

Meillä ei kyllä edes syödä makaronilaatikkoa koska se on juurikun raskasta rasvaista mättöä.