Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä alalla tuntemanne asperger-ihmiset ovat? Miten he on menestyneet elämässä?

Vierailija
13.11.2018 |

Mulla on AS ja musta monet jopa lievästi kehitysvammaiset menestyy elämässään mua paremmin. He ansaitsee sen toki, mutta yleisesti ajatellaan tietynlaisen älykkyyden tuovan jotain menestystä. Mulla on matemaattista älykkyyttä, mutta se siitä. Opiskelen nyt insinööriksi, mutta mulla on jatkuvasti vaikeuksia kun opiskelu on nykyisin niin sosiaalista. Keskiarvoni on paras mahdollinen, mutta jään jälkeen opintopistetavoitteissa. Opiskelen kaiken etukäteen, mutta sotken asiat.

En pysty ajamaan autoa, en tunnista edes mun läheisiäni, jos tavataan vieraassa paikassa ja teen aina jotain outoa. Mun vaatteetkin on kaikki liian isoja kun en kestä puristusta. En mahda sille mitään.

Mulle on sanottu, etten tule pärjäämään tällä alalla, vaikka hallitsen fysiikan ja matematiikan paremmin kuin kukaan muu mun vuosikurssillani. Pitäisikö mun kuunnella? En vaan tiedä, mitä sitten yrittäin, kun epäonnistun kaikessa, mitä teen.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tunnen insinöörin ja yhden koodarin. Kumpikin menestyy työelämässä oikein hyvin mutta parisuhderintamalla takkuaa. Miehiä ovat, sinkkuja.

Vierailija
2/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja. Tykkäsi pitää monologeja kiinnostavissa aiheissa. Ei varmaan hänkään nykyajan sosiaalisessa koulumaailmassa olisi pärjännyt, nyt jo kuollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kokemusta, mutta haluan sanoa, että sinulla on paljon kykyjä. Kerrot, että olet vuosikurssisi priimus matikassa ja fysiikassa. Sehän on jotain todella hienoa. Luulisi, että esimerkiksi asiantuntijatyötehtävissä olisi paljon myös sellaisia, joissa ei olla esim. asiakkaiden kanssa tekemisissä. Sinulla on todella arvokkaita kykyjä, joista moni työnantaja on varmasti kiinnostunut. Mistä saisit 

pohdinta-apua? Oman koulun opintoneuvoja, TE-palveluiden psykologit jne? Kaikki nuokaan eivät ole kovin avuliaita pohtimaan asiakkaan ongelmia, mutta aina on joukossa helmiäkin. 

Toivottavasti saat täältäkin hyviä ajatuksia.

Onnea sinulle!

Vierailija
4/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodari voisi olla yksi sopiva ammatti.

Vierailija
5/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden tunnen insinöörin ja yhden koodarin. Kumpikin menestyy työelämässä oikein hyvin mutta parisuhderintamalla takkuaa. Miehiä ovat, sinkkuja.

Mäkin olen sinkkumies. Ja tosiaan insinööriopiskelija. Mustakin tuntuu, että oikeassa työelämässä mulle voisi olla paikka, jos osaaminen riittää, mutta opiskellessa pitää tehdä juttuja, joita ei tarvitsisi muuten. Olen myös huomannut, että mun fysiikan ja matematiikan taidot on yllättävän hyvät, vaikka olen vain maannut kotona sairaana viimeiset 10 vuotta.

Mullakaan ei ole parisuhdetta. Exille on ollut vaikeaa kun olen niin "outo", enkä tiedä, haluanko enää yrittää. Yksinkin on ihan hyvä.

Äitikin aikanaan jätti mun isän samojen juttujen takia. Onneksi mun muut sisarukset on normaalimpia.

ap

Vierailija
6/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enn tunne yhhtään. Enkä myöös uskooo introvertiyteeen ja ekstroverttiseeen jakooon ihmiineen voi olla sillltä välilltä harkitseva jooita pidään taas luoomakunnnassamme ehdoottomaaana eteenpääin asioiita vieevänä voiimana.

Miniunkin yksi opettaja sanoiin kun kysyyin suosittteletko näiitä tuotteiita millään tavalla ediistätkö bisneestä miiten? Kaikki on vaain joo joo tottajaai joojoo joo joo jes jusn näin jeps jeee.

Vierailija
7/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se yksi jonka tunnen on työtön ja kouluttamaton

Vierailija
8/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja. Tykkäsi pitää monologeja kiinnostavissa aiheissa. Ei varmaan hänkään nykyajan sosiaalisessa koulumaailmassa olisi pärjännyt, nyt jo kuollut.

Mun isoäiti tulee mieleen tavallaan. Hän oli hyvä syrjäisen maatalon emäntä. Hän oikeasti puhui montaa kieltä. Lehmää, hevosta ja savoa.

Hän oli tavallaan onnekas, koska nykymaailmassa hänelle ei olisi ollut sellaista koloa, johon hän luonnollisesti vaan menisi. Kuten ei mullekaan.

ap

Vierailija
9/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma asperger-poikani on kirjasto- ja tietopalvelualalla. Sopii siihen erinomaisesti ja on hyvä asiakaspalvelija.

Vierailija
10/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen yhdellä sukulaisellani olevan piirteitä aspergerista. Hän on tutkija ja tehnyt pitkän työuran. Itsekseen työskentely on sopinut hänelle ilmeisesti hyvin.

Vierailija
11/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap kokee epäonnistuvansa kaikessa? Mikä kaikki on laskenut itsetuntoa noin voimakkaasti?

Vierailija
12/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole kokemusta, mutta haluan sanoa, että sinulla on paljon kykyjä. Kerrot, että olet vuosikurssisi priimus matikassa ja fysiikassa. Sehän on jotain todella hienoa. Luulisi, että esimerkiksi asiantuntijatyötehtävissä olisi paljon myös sellaisia, joissa ei olla esim. asiakkaiden kanssa tekemisissä. Sinulla on todella arvokkaita kykyjä, joista moni työnantaja on varmasti kiinnostunut. Mistä saisit 

pohdinta-apua? Oman koulun opintoneuvoja, TE-palveluiden psykologit jne? Kaikki nuokaan eivät ole kovin avuliaita pohtimaan asiakkaan ongelmia, mutta aina on joukossa helmiäkin. 

Toivottavasti saat täältäkin hyviä ajatuksia.

Onnea sinulle!

Kiitos paljon. Olen koittanut olla koulun opinto-ohjaajaan yhteydessä.

Haluaisin olla jotenkin hyödyksi ja tiedän, että mulla on taitoja, jotka hyödyttäisi ihmisiä. On vain vaikeaa saada sitä ulos itsestäni.

ap

Vierailija
13/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:lla masennusta? Jos siihen saisi apua, niin sosiaalisiin suhteisiin voisi riittää enemmän voimavaroja.

Vierailija
14/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olen sinkkumies. Ja tosiaan insinööriopiskelija. Mustakin tuntuu, että oikeassa työelämässä mulle voisi olla paikka, jos osaaminen riittää, mutta opiskellessa pitää tehdä juttuja, joita ei tarvitsisi muuten. Olen myös huomannut, että mun fysiikan ja matematiikan taidot on yllättävän hyvät, vaikka olen vain maannut kotona sairaana viimeiset 10 vuotta.

Mullakaan ei ole parisuhdetta. Exille on ollut vaikeaa kun olen niin "outo", enkä tiedä, haluanko enää yrittää. Yksinkin on ihan hyvä.

Äitikin aikanaan jätti mun isän samojen juttujen takia. Onneksi mun muut sisarukset on normaalimpia.

ap

Olet kuitenkin onnistunut löytämään naisia parisuhteeseen kanssasi? Sitten sinulla tuskin on ongelmia sosiaalisuuden kanssa. On monia miehiä, joilta tämä ei tunnu onnistuvan.

Vierailija
15/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaiset ja aspergerssit tarvitsisivat perustulon. Tuskin tuollaiset saavat hyväpalkkaista työtä ikinä. ei millään 8e tuntipalkalla tule toimeen elämässä.

Vierailija
16/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri ja pärjää työssä hyvin. Minä olen hänen puolisonsa.

Vierailija
17/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP, olen AS piireinen, aika outo, ja menestynyt it-alalla. Minusta it-ala on täynnä aika outoja tyyppejä ja siellä menen hyvin muiden seassa. Itsetunto on noussut paljon opiskeluajoista, jolloin luulin etten pärjää. Looginen ajattelukyky on ollut iso etu, ja auttanut eteenpäin.

Nykyisin hyväksyn itseni tällaisena kun olen, enkä olisi mistään hinnasta ”normaali” tai mikään muu. Sittenkin, vaikka en myöskään tunnista tuttuja ihmisiä, ja olen aistiherkkö jne tyypillisine as piirteineni. On mennyt kauan aikaa päästä tähän. Toivotan sinulle kaikkea hyvää! Olet takuulla hyvä tyyppi, arvosta itseäsi.

Vierailija
18/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä. Mies. Ei pysty työskentelemään ryhmässä. Lukihäiriö. Matematiikka ja hahmotuskyky aivan huipussaan. Pitää pitkiä monologeja hänelle muutamista tärkeistä aiheista.

Vierailija
19/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettitestin perusteella minulla todennäköisesti on asperger. Olen insinööri. Työura eteni ihan kohtalaisesti, kunnes päädyin työpaikkaan, jossa oli todella sairas työilmapiiri. Se laukaisi päälle masennuksen ja nyt mietin mitä muuta oikein voisin tehdä, kun oman alan työpaikat tuntuvat olevan kiven alla.

Vierailija
20/43 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyykkisin syin eläkkeellä tai vaihtoehtoisesti yhteiskunnan riesana sossun elämäntapaluuseriasiakkaina.