Mikä kotityö teillä on odottanut tekijäänsä jo vaikka kuinka pitkään?
Onko viime jouluiset verhot edelleen pyykkikorin pohjalla?
Onko eteisen seinä odottanut maalipintaa 5 vuotta?
Onko uuni jo niin likainen, ettei sinne näe edes sisälle enää?
Kommentit (224)
Kuvien laittaminen albumiin. Tilaan ifolorilta aina 100-200kpl kuvia jotka sitten odottavat sitä hetkeä kun on aikaa ja keskittymistä laittaa ne kuvat aikajärjestyksessä albumiin. En luota täysin siihen että kuvat pysyvät ajansaatossa koneella yms vaan pidän perinteisistä valokuvista albumeissa😊
Muutamien talvihousujen lahjepituutta pitäisi korjata. Mutta kun ompelukone on kesämökillä (enkä kesäisin tule mieleen talvihousut) ja langat kaupassa, niin en ole saanut tehtyä
Meillä pidetään sijoitusasunnon pinnoista parempaa huolta kuin omasta ok-talosta. Tällä viittaan pintaremonttiin, jota mies OLI aloittamassa 2 vuotta sitten. Edelleen katon materiaalit, listat ja laminaatit odottavat laittajaansa.
Pitää varmaan ruveta ite hommiin!
Mulla olisi ehkä jopa energiaa tällä hetkellä kun ite vaan opiskelen. Mies on ollut niin kiireinen, tehnyt välillä yli 24 tunnin päivää ja päivystänyt, saanut keuhkokuumeen, ollut sairaalassa leikkauksessa ja mitä vielä, niin ymmärrän että kahdessa vuodessa on voinut mennä otolliset remppahetket ohi.
Pitää vain olla kärsivällinen :D Täytyy kuitenkin paljastaa, että sanoin miehelle että kesällä aloitetaan jotain täällä kotona..
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette tilaa ikkunanpesijää? Ei maksa kovinkaan paljoa ja saa vielä kotitalousvähennyksen.
Olen todella tyytyväinen kun päädyin tuohon ratkaisuun.
Mikä nyt on paljon ja mikä vähän? Meillä pesetin ikkunat keväällä, hinta oli 455 euroa. Oli hinnoiteltu kalliimmaksi kuin muu siivoustyö. Meillä oli 2 pesijää. Paljon ikkunapintaa. Saa vähennystä, omavastuun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Keittiön kaappien päältä sen rasvakerroksen poistaminen.
Tiedän sen siellä tiedän olevan, mutta olen kamalan korkeanpaikankammoinen ja omaan surkean tasapainoaistin.
Lue laiska.[/quote-Yli 20 vuoden rasvakerroksen poistaminen onnistuu näppärästi hiustenkuivaajalla, taräslastalla ja tyhjällä muovirasialla.
nimim. Kokemusta on
Kyllä tämän ketjun jälkeen rupeaa nauŕattamaan tällä sivulla olevan lehtimainoksen jutun tosikkomaisuus ja emännän ethoksen paasaus:
Kastikeroiskeita, töhnää hammasmukissa ja ällöä likaa suihkuverhossa – 10 keski-ikäisen naisen arjen kauhua.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ajankohtaista/kastikeroiske…
Vierailija kirjoitti:
Uunin lampun vaihtaminen. Palanut lamppu ei ole irronnut edes ruuvipihdeillä väännettäessä. Olemme neuvottomia seuraavan toimenpiteen suhteen, olleet jo monta kuukautta.
Meilä oli sama! Mutta, jostain syystä noin kahden vkon pimeyden jälkeen meidän uunin lamppu syttyi uudestaan 😀 Kovasti kummasteltiin tilannetta, eikä kukaan tunnustanut lamppua vaihtaneensa. Ihmeitä näköjään tapahtuu, kun jaksaa tarpeeksi kauan odottaa. Jospa teille kävisi samoin 😂
Jääkaappi. Ei tule vissiin usein katsottua sinne kunnolla kun ne tahrat muistuu mieleen hyvin harvoin. Mikä hitto siinä on, kun ei saa aikaiseksi niinkään helppoa kotityötä?
Miehen vaatesäilöt. Voi luoja.
Vierailija kirjoitti:
Muutamien talvihousujen lahjepituutta pitäisi korjata. Mutta kun ompelukone on kesämökillä (enkä kesäisin tule mieleen talvihousut) ja langat kaupassa, niin en ole saanut tehtyä
Minullakin olisi ompelukoneelle käyttöä mutta kun sen ompelukoneen päällä
on jättimäinen kasa vaatteita, verhoja ja kankaita.
Pitäisi ensin järjestellä ne vaatekasat johonkin siitä.
Olen nyt ajatellut että ostan uuden ompelukoneen ja oman pöydän sille uudelle ompelukoneelle.
Vaatehuoneen siivous. Sinne on vuosien varrella kerääntynyt niin paljon erilaista romua (mm. ylimääräinen ns varapyykinkuivausteline, kirppikselle menossa olevia tavaroita, tuulettimia jne). Osa pitäisi viedä varastoon, mut ennen sitä pitäisi se varasto siivota. Dilemma.
Ikkunoita pesin tänä vuonna muutaman yksitellen. Muutama jäi pesemättä. Ei tässä elämäntilanteessa ehdi kaikkia kerralla ellei saa apua ja sitten ne jää.
Ikkunoiden pesu on kaikkein rasittavin kotityö minun mielestä.
Vielä kun on niin hankalat ikkunat avata ja huonekorkeus yli 3 metriä.
Yläikkunat aukeaa ylöspäin. Joskus entiseen aikaan jaksoin pestä. Sidoin itseni kiinni
alaikkunoiden välipuihin. Järkyttävää touhua.
Suostuukohan edes ikkunanpesufirma noita pesemään?
Jääkaapin pesu tuppaa meillä aina jäämään. On ihan karsean näköinen, muttei koskaan tule mieleen silti ruveta sitä siivoamaan. Toinen on uuni.
Myös erikoisempien roskien vienti takkuilee usein moniakin kuukausia... elektroniikkajäte ainakin odottelee viejäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Jääkaapin pesu tuppaa meillä aina jäämään. On ihan karsean näköinen, muttei koskaan tule mieleen silti ruveta sitä siivoamaan. Toinen on uuni.
Myös erikoisempien roskien vienti takkuilee usein moniakin kuukausia... elektroniikkajäte ainakin odottelee viejäänsä.[/quo
No voi hyvänen aika,karsea on muttei tuu mieleen..oletko ihan täysjärkinen? Yksinkertainen? Lapsi? Joka kerta kun avaat kaapin näet saastan ...muttei tuu mieleen..??
Pakastimen sulatus odottaa..Ei kyl yhtään innostaisi. Ovi ei kohta mene kiinni!
Ihan kaikki paitsi roskat sain vietyä eilen.
Tämä ei liity tähän päivään, mutta varoittavana esimerkkinä: Asuin avoliitossa 18-21-vuotiaana maailman laiskimman kotitöiden tekijän kanssa. Jostain syystä olin niin tasa-arvon kannattaja siihen aikaan, että vaadin kotityöt jaettavan 50-50. Hän halusi, ettei ole mitään päiviä määrätty, vaan tehdään vuorotellen. Kun oli minun vuoro tiskata, oli parit lautaset ja lasit, kahvimukeja ja ehkä uunivuoka altaassa. Minun tiskivuoron jälkeen kului viikko, ettei tämä avokki viitsinyt tiskata. Lopulta kämpässä oli aina lian haju. Sitten kun viimeisetkin astiat loppui kaapista, hän tiskasi. Siihen hommaan saattoi kulua 2 tuntia! Sama oli siivouksessa. Hän odotti ainakin kuukauden ennen imurin käynnistystä, pölyä oli kaikkialla, sukanpohjat harmaana ja eteinen täynnä hiekkaa. Minä taas siivosin noin viikon päästä siitä, kun hän oli oman osuutensa tehnyt. Hänestä se oli epäreilua, koska minulla oli niin vähän siivottavaa. Niinpä. Jos ei odota kuukautta tai pidempään, ei ehdi mennä asunto sikolätiksi. Pyykinpesu oli ihan sama. Minä pesin itse omat alusvaatteeni ja hikiset treenivaatteet, koska minulla ei olisi riittänyt niin pitkälle puhtaita vaatteita, jos oli hänen pyykkäysvuoronsa. Minä pesin yleensä pyykit heti kun oli koneellinen pyykkiä ja lakananvaihtopäivinä lakanat suoraan koneeseen. Hän saattoi odottaa kuukauden omalla pyykkivuorollaan. Sitten pyykkiä oli jo kori täynnä, kylpyhuoneen lattia täynnä, makuuhuoneen tuolit täynnä. Kun kävin suihkussa, väistelen ja potkin pois pyykkejä tieltä. Meillä piti olla 3 kuivaustelinettä, koska hän pesi aina yhtenä päivänä niin valtavat määrät sitä pyykkiä. Lakanat onneksi pystyi kuivaamaan taloyhtiön kuivaushuoneessa. Oli se sikolätti välillä koko kämppä. En nykypäivänä suostuisi asumaan sellaisessa.
Kodinhoitohuoneen ikkunaa ei ole pesty koskaan. Sen edessä on rullaverho joka on vakiosti kiinni, muuten kadulla kävelijät näkisivät meidän suihkuun menon. Ikkuna on hankalasti koneen ja pyykkikorin takana. Yli viisi vuotta sitten rakennettiin ja edelleen siinä ikkunassa on tarra paikoillaan.
Nykyajan normaali on entisajan epänormaali aika monessa asiassa. Näkeehän sen näistä peukutuksista. Puutteesta ja monin verroin työläämmästä kodinhoidosta huolimatta ennen pidettiin koti puhtaana. Lepsuks on toiminta menny elämän joka alueella! Vaikeahan se on monen myöntää mutta tämä on fakta!
Vierailija kirjoitti:
Nää on kamalia! Missä saastassa te oikee asutte?😂
Kai sinä ymmärrät, että kommentit eivät ole yhdestä ja samasta asunnosta? Se ei tee asunnosta saastaista, että jollakin on kellarikomero tai vaatehuone kaaoksessa.
Aikaa säästävä vinkki: Ota sälekaihtimet irti ikkunasta, vie ne kylpyhuoneeseen ja kastele huolellisesti jokapuolelta. Laita vaikka pumppupulloon konetiskitabletti ja kiehuvaa vettä, odota että liukenee ja sen jälkeen sumutat koko kaihtimet joka puolelta, mutta käytä hanskoja. Sitten peität joksikin aikaa, ettei pääse kuivumaan ja lopuksi huuhtelet huolellisesti. Pääset oikeasti vähemmällä vaivalla näin vaikka ajallisesti tässä menee enemmän aikaa, kun täytyy odotella, mutta voit samalla tehdä mitä haluat, kun odottelet ja huuhtelut ovat pieni vaiva verrattuna johonkin välijynssäykseen, jossa voi viiltää omat kätensä sitäpaitsi auki.