Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä kotityö teillä on odottanut tekijäänsä jo vaikka kuinka pitkään?

Vierailija
13.11.2018 |

Onko viime jouluiset verhot edelleen pyykkikorin pohjalla?
Onko eteisen seinä odottanut maalipintaa 5 vuotta?
Onko uuni jo niin likainen, ettei sinne näe edes sisälle enää?

Kommentit (224)

Vierailija
201/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikkunoiden pesu on kaikkein rasittavin kotityö minun mielestä.

Vielä kun on niin hankalat ikkunat avata ja huonekorkeus yli 3 metriä.

Yläikkunat aukeaa ylöspäin. Joskus entiseen aikaan jaksoin pestä. Sidoin itseni kiinni

alaikkunoiden välipuihin. Järkyttävää touhua.

Suostuukohan edes ikkunanpesufirma noita pesemään?

Kyllä firmat pesee vaikka minkälaisia ikkunoita. Heillä on siihen ammattitaito ja tarvittavat välineet. Ei muuta kuin rohkeasti yhteyttä johonkin lähellä olevaan firmaan.

Itse kysymykseen, meillä ainainen kotityö joka jää hoitamatta on varaston siivous. Siellä on siistissä järjestyksessä kyllä lasten pienet vaatteet, jotka odottavat myyntiä/lahjoitusta. Aina sieltä jotain lähtee eteenpäin, mutta kun sinne kasaantuu samaan tahtiin lisää (lapset kasvaa).

Ikkunoiden pesu on ehkä meillä parhaiten hoidettu ja se aivan sen takia, että isäni on tehnyt sitä työkseen monta kymmentä vuotta. Pesee siis hetkessä ikkunat kiiltävän puhtaaksi, huomaa vieraillessaan jos tartteis käydä ikkunat pesemässä.  Ja mikä parasta putsaa siinä samassa kaihtimet ja ikkunoiden pokat. Ei voi muuta kuin sanoa ISO KIITOS!!

Vierailija
202/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko uunin lampun vaihto taloyhtiölle?

Ei kuulu, se pitää hoitaa itse.

Meillä pitäisi putsata keittiön ilmanvaihtoventtili, se on jo mennyt umpeen rasvaisesta pölystä. Itse en yllä sinnen edes porrasjakkaralla enkä kiipeile tiskipöydän päälle. Mies yltäisi, mutta mitään ei ole tapahtunut vaikka olen useaan otteeseen pyytänyt.

Onpa laiska mies. Sinä olet varmasti tosi pieni, alle 142 cm. Muuten ylettyisit venttiiliin 70 cm korkealta porrasjakkaralta mainiosti, kädethän nousevat pään yläpuolelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki. Vain normaaleiden arkivaatteiden pesu, astioiden pesu ja ruoanlaitto sujuu, koska niitä on välttämätöntä tehdä. Kaikki muu jää jatkuvasti tekemättä, koska ei kiinnosta.

Vierailija
204/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei liity tähän päivään, mutta varoittavana esimerkkinä: Asuin avoliitossa 18-21-vuotiaana maailman laiskimman kotitöiden tekijän kanssa. Jostain syystä olin niin tasa-arvon kannattaja siihen aikaan, että vaadin kotityöt jaettavan 50-50. Hän halusi, ettei ole mitään päiviä määrätty, vaan tehdään vuorotellen. Kun oli minun vuoro tiskata, oli parit lautaset ja lasit, kahvimukeja ja ehkä uunivuoka altaassa. Minun tiskivuoron jälkeen kului viikko, ettei tämä avokki viitsinyt tiskata. Lopulta kämpässä oli aina lian haju. Sitten kun viimeisetkin astiat loppui kaapista, hän tiskasi. Siihen hommaan saattoi kulua 2 tuntia! Sama oli siivouksessa. Hän odotti ainakin kuukauden ennen imurin käynnistystä, pölyä oli kaikkialla, sukanpohjat harmaana ja eteinen täynnä hiekkaa. Minä taas siivosin noin viikon päästä siitä, kun hän oli oman osuutensa tehnyt. Hänestä se oli epäreilua, koska minulla oli niin vähän siivottavaa. Niinpä. Jos ei odota kuukautta tai pidempään, ei ehdi mennä asunto sikolätiksi. Pyykinpesu oli ihan sama. Minä pesin itse omat alusvaatteeni ja hikiset treenivaatteet, koska minulla ei olisi riittänyt niin pitkälle puhtaita vaatteita, jos oli hänen pyykkäysvuoronsa. Minä pesin yleensä pyykit heti kun oli koneellinen pyykkiä ja lakananvaihtopäivinä lakanat suoraan koneeseen. Hän saattoi odottaa kuukauden omalla pyykkivuorollaan. Sitten pyykkiä oli jo kori täynnä, kylpyhuoneen lattia täynnä, makuuhuoneen tuolit täynnä. Kun kävin suihkussa, väistelen ja potkin pois pyykkejä tieltä. Meillä piti olla 3 kuivaustelinettä, koska hän pesi aina yhtenä päivänä niin valtavat määrät sitä pyykkiä. Lakanat onneksi pystyi kuivaamaan taloyhtiön kuivaushuoneessa. Oli se sikolätti välillä koko kämppä. En nykypäivänä suostuisi asumaan sellaisessa.

Melko lapsellinen pari

Nuoria olivatkin. Hyvä että olit tiukka, muuten olisit saanut aina tehdä kaikki kotityöt. Ihmettelen näitä parisuhteita missä nainen siivoaa, pyykkää, kokkaa ja mies tankkaa, vaihtaa renkaat ja pesee auton.Ei mene ajallisesti yhteen.Molemmat käy koko päivätöissä eikä pieniä lapsia.

Vierailija
205/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei liity tähän päivään, mutta varoittavana esimerkkinä: Asuin avoliitossa 18-21-vuotiaana maailman laiskimman kotitöiden tekijän kanssa. Jostain syystä olin niin tasa-arvon kannattaja siihen aikaan, että vaadin kotityöt jaettavan 50-50. Hän halusi, ettei ole mitään päiviä määrätty, vaan tehdään vuorotellen. Kun oli minun vuoro tiskata, oli parit lautaset ja lasit, kahvimukeja ja ehkä uunivuoka altaassa. Minun tiskivuoron jälkeen kului viikko, ettei tämä avokki viitsinyt tiskata. Lopulta kämpässä oli aina lian haju. Sitten kun viimeisetkin astiat loppui kaapista, hän tiskasi. Siihen hommaan saattoi kulua 2 tuntia! Sama oli siivouksessa. Hän odotti ainakin kuukauden ennen imurin käynnistystä, pölyä oli kaikkialla, sukanpohjat harmaana ja eteinen täynnä hiekkaa. Minä taas siivosin noin viikon päästä siitä, kun hän oli oman osuutensa tehnyt. Hänestä se oli epäreilua, koska minulla oli niin vähän siivottavaa. Niinpä. Jos ei odota kuukautta tai pidempään, ei ehdi mennä asunto sikolätiksi. Pyykinpesu oli ihan sama. Minä pesin itse omat alusvaatteeni ja hikiset treenivaatteet, koska minulla ei olisi riittänyt niin pitkälle puhtaita vaatteita, jos oli hänen pyykkäysvuoronsa. Minä pesin yleensä pyykit heti kun oli koneellinen pyykkiä ja lakananvaihtopäivinä lakanat suoraan koneeseen. Hän saattoi odottaa kuukauden omalla pyykkivuorollaan. Sitten pyykkiä oli jo kori täynnä, kylpyhuoneen lattia täynnä, makuuhuoneen tuolit täynnä. Kun kävin suihkussa, väistelen ja potkin pois pyykkejä tieltä. Meillä piti olla 3 kuivaustelinettä, koska hän pesi aina yhtenä päivänä niin valtavat määrät sitä pyykkiä. Lakanat onneksi pystyi kuivaamaan taloyhtiön kuivaushuoneessa. Oli se sikolätti välillä koko kämppä. En nykypäivänä suostuisi asumaan sellaisessa.

Melko lapsellinen pari

Nuoria olivatkin. Hyvä että olit tiukka, muuten olisit saanut aina tehdä kaikki kotityöt. Ihmettelen näitä parisuhteita missä nainen siivoaa, pyykkää, kokkaa ja mies tankkaa, vaihtaa renkaat ja pesee auton.Ei mene ajallisesti yhteen.Molemmat käy koko päivätöissä eikä pieniä lapsia.

Joo, mutten ymmärrä sitäkään,että sitten jättää kumpikin tekemättä! Eikö sitä pysty asioista sopimaan. Tuo ikä avioitua oli joku aika sitten ihan normaalia ....mut se olikin silloin se ....

Vierailija
206/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko lapsellinen pari

Voi kun se olisikin näin, mutta eihän ne kotona olevatkaan nykyään niitä kotitöitä tee, ei ne viitti, sitähän täältä saa lukee..

Vierailija
207/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihana ketju! Tosin olen nyt itse polleana, kun sain juuri imuroitua ja lattiat pestyä koko asunnosta. Yleensä vain imuroin, ja pesen lattiat ainoastaan noin neljä kertaa vuodessa.

Mutta ns. ikuisuusprojekteja: varaston siivous ja etenkin turhien tavaroiden vienti kaatopaikalle/roskiin pölyä keräämästä. Hommaa on helppo siirtää, koska varastossa tulee käytyä niin harvoin.

Vaatekaapin siivous, ja turhien vaatteiden heittäminen pois/kierrättäminen.

Parvekkeen kaihtimien pesu. Neljä todella isokokoista kaihdinta, joita ei ymmärtääkseni saa irti. Jos saa, se vaatii tikkaita (joita en omista). Tuolin päälläkään en yletä kaihtimien yläosaan, vaikka en ole edes lyhyt. Vieressä kulkee hiekkatie, josta kulkeutuu varsinkin kuivina aikoina todella paljon pölyä parvekkeelle. Parvekelasit pesen kyllä vuosittain, mutta nuo kaihtimet ovat todellinen ongelmakohta. Joskus olen niitä säle kerrallaan yrittänyt alareunasta putsata, mutta lopettanut homman toivottomana. Veikkaan, että urakassa menisi monta päivää. Ja kohta ne ovat taas pölyssä. Olen siis jo tavallaan nostanut kädet pystyyn tämän asian edessä. Parvekkeella tulee vietettyä todella vähän aikaa. Seuraavan kerran käyn siellä luultavasti vain viemässä jouluvalot kuun lopulla.

Vierailija
208/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä odotellut että mies pesisi vessat. Tajusin 3 viikkoa sitten että mies ei ole koko suhteen aikan (7 v) kertaakaan pessyt ja sanoin että on hänen vuoronsa pestä ne. Saa nähdä kauanko odotan...

Tajusin saman luettuani viestisi, paitsi että ollaan asuttu kimpassa jo 15 vuotta..🙄

Eihän tuo vielä mitään...aviossa 44v eikä isäntä ole koskaan pessyt neliötäkään mistään. Varmaan vaikea ymmärtää näitä lukiessa,että joku voi tykätä kotitöistä ja nauttia siitä että koti on siisti,eikä kynsinhampain pitää kiinni vuoroista ja kärvistellä sotkun keskellä!

Kyllä minäkin tykkäisin siististä kodista. Inhoan siivousta ja vielä vähemmän miehen jälkien siivoamista. Mies on sellainen huithapeli, että kaikki jää paikoilleen. Viime viikolla sain huutokohtauksen, kun olin just luutunnut ja mies tallusteli keittiöön kengät jalassa. Mies ei ymmärtänyt yhtään raivokohtauksen aihetta vaikka näytin kurajäljet. Keksin paljon hauskempaa tekemistä mitä siivouksen. Mutta kiva, että itse tykkäät, miehesi taitaa olla onnellinen, kun ei tarvitse tehdä yhtään mitään.

Vierailija
209/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä odotellut että mies pesisi vessat. Tajusin 3 viikkoa sitten että mies ei ole koko suhteen aikan (7 v) kertaakaan pessyt ja sanoin että on hänen vuoronsa pestä ne. Saa nähdä kauanko odotan...

Tajusin saman luettuani viestisi, paitsi että ollaan asuttu kimpassa jo 15 vuotta..🙄

Eihän tuo vielä mitään...aviossa 44v eikä isäntä ole koskaan pessyt neliötäkään mistään. Varmaan vaikea ymmärtää näitä lukiessa,että joku voi tykätä kotitöistä ja nauttia siitä että koti on siisti,eikä kynsinhampain pitää kiinni vuoroista ja kärvistellä sotkun keskellä!

Kyllä minäkin tykkäisin siististä kodista. Inhoan siivousta ja vielä vähemmän miehen jälkien siivoamista. Mies on sellainen huithapeli, että kaikki jää paikoilleen. Viime viikolla sain huutokohtauksen, kun olin just luutunnut ja mies tallusteli keittiöön kengät jalassa. Mies ei ymmärtänyt yhtään raivokohtauksen aihetta vaikka näytin kurajäljet. Keksin paljon hauskempaa tekemistä mitä siivouksen. Mutta kiva, että itse tykkäät, miehesi taitaa olla onnellinen, kun ei tarvitse tehdä yhtään mitään.

Täytyy tähän lisätä,että mieheni ei ikinä tulisi kenkineen sisälle,me molemmat pyrimme laittamaan kaiken aina paikoilleen .kun pitää paikat siivousten välissä järjestyksessä pääsee helpommalla. Minun ei tarvii kulkea hänen perässä järjestellen ja noukkien, mutta luuttuamiset ja imuroinnit hoidan minä

Vierailija
210/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastimen sulatus on vihoviimeinen homma.

Se kannattaa vaihtaa No Frost -malliin eli itsestään sulattavaan pakastimeen.

Vierailija
211/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut mieheni kanssa 40v ja ei hänkään ole koskaan pessyt vessaa. Eikä varmaan ikinä tajuaisi pestäkään. Jos kupsahdan ennen häntä, vessaa ei varmaan pestä koskaan :(

Vierailija
212/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petivaatteidev vaihto taitaa olla sama juttu. Kaikkien, joiden kanssa asiasta on tullut juttua sanovat, ettei mies vaihtaisi niitä kai koskaan, jos vaihtaminen olisi miehen vastuulla.

Vierailija
213/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluvalot on ollut, noh, viime joulusta asti parvekkeella. Kohtahan ne voi jo laittaa takaisin päälle ja onneksi valoisalla maastoutuvat hyvin parvekkeen rautakaiteisiin.

Mulla on jouluvalot vuoden ympäri, koska niiden kieputtaminen noihin takorautaisiin kukkalaatikkotelineisiin on yhtä hullunhommaa. Kesällä ne ei näy kukkien alta ja marraskuussa ei tarvii muuta kuin tuikata töpseli seinään. Ihan heti en keksi yhtään syytä, miksi ottaisin tästä stressiä.

Naapurilla on ulkoikkunassa ollut yli 10 vuotta, johdot haurastuneet,ei vuosiin enää palaneet,pihakuusessa myös muutaman vuoden roikkunut jotkut valot, johto tarttui auratraktoriin ja loput roippeet edelleen puussa. Laiska.

Vierailija
214/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulikaapin maalaus odottanut muutosta asti, eli kolmisen vuotta

Vierailija
215/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaks tuli mieleen lasten vaateläjä joka on odottanut kaappeihin viikkaamista toss tietokonetuolilla varmaan 2 viikkoa. On se kasa siitä kyllä pikkuhiljaa huvennut kun kaapista on vaatteet loppumassa niin olen ottanut siitä suoraan.

Mutta onhan tässä sitten vaikka mitä muuta jotka ovat jo pidempään vuoroaan odotelleet. Esim.ikkunoiden pesu, vaate/romuhuoneen raivaus, kaappien siivous, varaston siivous, uunin putsaus. Siinä vasta pintaraapaisu.

Vierailija
216/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaston siivous..yäk..

Vierailija
217/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suihkutilan lattian, seinien, yms. ja saunan pesu.

Vaatehuone.

Ylä- ja ala-varaston raivaus.

Akuutein siivouskohde on kuitenkin em. kylpyhuone. Aivan karmaa katsottavaa, vaikka muutoin elämme siististi. Millään en jaksaisi jynssäämistä aloittaa. Ei puhettakaan, että siivouspäivinä jaksaisin mitään muuta kuin kylppärin lattian imuroinnin ja pyyhkimisen tolulla. Enkä aina edes sitä. Saunatilat eivät pysy meillä siistinä, ei niin millään! Miten muilla?

(Vinkkejä otetaan vastaan!)

Mulla on kissojen pellettilaatikko kylppärissä ja suihkutan kylppärin ja saunan melkein joka päivä seiniä myöten, samalla myös pytyn ja altaan. Vie 2 minsaa. On siis kaakelit lattiasta kattoon.

Joskus vedän mopilla kloridia lattiaan ja suihkutan pois. Mattona mulla on paksu pyyhe tai pari, helppo pestä.

Vierailija
218/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaston siivous..yäk..

Miksi olette varastoineet ällöttäviä tavaroita?

Vierailija
219/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei ole varsinaisesti kotihomma, mutta hääkuvat on laittamatta albumiin. Menimme naimisiin vuonna 1998. Epäilen, että ne eivät ikinä tule päätymään albumiin.

Vierailija
220/224 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Jääkaapin ja pakastimen siivous. Vähän ällöttää kaikki vihanneslokeron pohjalle kertynyt möhnä.

-kaappien järjestely ja ylimääräisen tavaran pois heittäminen

-niiden pirun verhojen vaihto. Vaikka ketäpä tuo haittaa, jos samat on ympäri vuoden.

-kylppärin pesu

Miksi mieskin ei vois hoksata tällaisia asioita ja hoitaa nyt kun on vielä työttömänä. Aikaa ainakin olis.