Mikä kotityö teillä on odottanut tekijäänsä jo vaikka kuinka pitkään?
Onko viime jouluiset verhot edelleen pyykkikorin pohjalla?
Onko eteisen seinä odottanut maalipintaa 5 vuotta?
Onko uuni jo niin likainen, ettei sinne näe edes sisälle enää?
Kommentit (224)
Minulla ongelmana on perfektionismi: kun siivoan jotain, haluan tehdä sen perusteellisesti. Esim. ikkunanpesussa tai uunin/hellan pesussa vakiovarusteitani ovat perinteisten siivousvälineiden lisäksi vanupuikot ja hammastikut. Kaikki välit ja kolot pitää saada putipuhtaaksi, nekin mitä kukaan ei koskaan näe. Tästä syystä siivous tuntuu sekä etu- että jälkikäteen mahdottoman suurelta urakalta ja tekemättä jättäminen tuntuu paremmalta vaihtoehdolta kuin sinne päin -tekeminen (todella fiksua).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martalle töitä kirjoitti:
Näitä lukiessa miettii miten patalaiskoja ämmiä täällää pyörii.
Jos samassa taloudessa asuu muitakin aikuisia, niin ei ole pelkästään naisten laiskuudesta kyse.
Just tämä, eletään paskan keskellä kun ei muutkaan tee ..periaatteesta pidetään kiinni vaikka kämppä mätänis, älyttömän lapsellista ja typerää. Siitä on turha toista syyttää jos omakin siisteys on syvältä, ihminen jota ei sotkut ja tekemättömät ahdista on luonteeltaan välinpitämätön ja epäsiisti.
Ai jos toinen nostaa käpälät pystyyn ja sanoo, että ei tee jatkossa mitään, niin toisen pitää sitten mukisematta hoitaa kaikki? Ei tarvitse. Joku hoitamatta jäänyt asia voi vallan hyvin jäädä hoitamatta, jos se ei häiritse kuin satunnaisesti.
Näin se on tehtävä jollei halua tunkiolla asua. Käsittämätöntä että tämmösestäkin saadaan niin jumalaton ongelma aikaiseksi ! Kertoo lapsellisuudesta hoitaa asioita yhdessä ja erikseen. Ihme koston kierre josta kärsii kaikki. Epäkypsää toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on kamalia! Missä saastassa te oikee asutte?😂
Kai sinä ymmärrät, että kommentit eivät ole yhdestä ja samasta asunnosta? Se ei tee asunnosta saastaista, että jollakin on kellarikomero tai vaatehuone kaaoksessa.
Lueppa uudelleen...jääkaapit,petivaatteet,pakastimet,kylppärit jne...
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei liity tähän päivään, mutta varoittavana esimerkkinä: Asuin avoliitossa 18-21-vuotiaana maailman laiskimman kotitöiden tekijän kanssa. Jostain syystä olin niin tasa-arvon kannattaja siihen aikaan, että vaadin kotityöt jaettavan 50-50. Hän halusi, ettei ole mitään päiviä määrätty, vaan tehdään vuorotellen. Kun oli minun vuoro tiskata, oli parit lautaset ja lasit, kahvimukeja ja ehkä uunivuoka altaassa. Minun tiskivuoron jälkeen kului viikko, ettei tämä avokki viitsinyt tiskata. Lopulta kämpässä oli aina lian haju. Sitten kun viimeisetkin astiat loppui kaapista, hän tiskasi. Siihen hommaan saattoi kulua 2 tuntia! Sama oli siivouksessa. Hän odotti ainakin kuukauden ennen imurin käynnistystä, pölyä oli kaikkialla, sukanpohjat harmaana ja eteinen täynnä hiekkaa. Minä taas siivosin noin viikon päästä siitä, kun hän oli oman osuutensa tehnyt. Hänestä se oli epäreilua, koska minulla oli niin vähän siivottavaa. Niinpä. Jos ei odota kuukautta tai pidempään, ei ehdi mennä asunto sikolätiksi. Pyykinpesu oli ihan sama. Minä pesin itse omat alusvaatteeni ja hikiset treenivaatteet, koska minulla ei olisi riittänyt niin pitkälle puhtaita vaatteita, jos oli hänen pyykkäysvuoronsa. Minä pesin yleensä pyykit heti kun oli koneellinen pyykkiä ja lakananvaihtopäivinä lakanat suoraan koneeseen. Hän saattoi odottaa kuukauden omalla pyykkivuorollaan. Sitten pyykkiä oli jo kori täynnä, kylpyhuoneen lattia täynnä, makuuhuoneen tuolit täynnä. Kun kävin suihkussa, väistelen ja potkin pois pyykkejä tieltä. Meillä piti olla 3 kuivaustelinettä, koska hän pesi aina yhtenä päivänä niin valtavat määrät sitä pyykkiä. Lakanat onneksi pystyi kuivaamaan taloyhtiön kuivaushuoneessa. Oli se sikolätti välillä koko kämppä. En nykypäivänä suostuisi asumaan sellaisessa.
Melko lapsellinen pari
Hepasuodattimen pesu. Ei vaan halua tänään tehdä sitä.
Ikkunat huutaa pesua. Uuni on törkyinen. Ei jaksa. Ikkunoita on sika paljon. Liian paljon. Vedän verhoja eteen etten nää kun nyt taas paistelee tuo aurinkokin.
Vierailija kirjoitti:
Ikkunat huutaa pesua. Uuni on törkyinen. Ei jaksa. Ikkunoita on sika paljon. Liian paljon. Vedän verhoja eteen etten nää kun nyt taas paistelee tuo aurinkokin.
Mikä väsyttää ? Viitsiminen on nykyajan jaksaminen
Pakastimen sulatus ja jääkaapin pesu.
Lattiakaivon ränkkääminen. En vain pysty siihen ilman että tulee yökkäysrefleksi.
frenchifier0 kirjoitti:
Tää on ällöttävää, mutta mulla oli pitkään tapana lykätä vessan pesua, kun inhoan niin paljon sitä haisevan pöntön hankausta. Tiedän, vastenmielistä... Jos nykyään tarvitsen siivousmotivaatiota, kutsun jonkun kylään. Silloin on pakko puunata kylpyhuone lattiasta kattoon.
Parvekkeen harjaus tuppaa edelleen usein jäämään kun en parveketta koskaan käytä. (Ne kuivat lehdet ym. pölyt pitää itse kerätä muovipussiin ja heittää roskiin, kun niitä ei saa harjattua suoraan maahan "umpinaisen" seinän takaa.)
Tiskit on nyt lojuneet altaassa vajaan viikon verran. Vaihdoin niihin tosin puhtaamman veden tänään. Teen mitä vaan mieluummin kuin tiskaan. Pesen ikkunat, moppaan lattian, kuuraan jääkaapin ym. Heh. Onneksi asun yksin.
Tiskikone helpottaa jonkin verran... Vink, vink.
Noin yleensä koti on kyllä todella puhdas ja täällä on hyvä olla ja asua :)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuinka. Roskakaappi pitäis pestä, saunan lauteiden alta pitäis luututa ja kaapit pitäis käydä läpi, koska niissä on ihan varmana tavaraa ja vaatetta, jota lapset ei tuu enää ikinä käyttämään. Mutta en vaan saa aikaiseksi. Lasten huoneet on ihan räjähtäneet, kun kaapeissa on varmaan 5 kokoa liian pientä vaatetta ja taaperoaikaisia leluja. Vanhempi tyttö jo valittaa, kun mikään ei mahdu mihinkään, kun en oo noin kolmeen vuoteen poistanut mitään, aina vaan heittänyt lisää kaappeihin, että minä joskus ja ovi kiinni...
Isommat lapset osaa varmaan jo itekin karsia sieltä kaapista vanhat lelut ja liian pienet vaatteet pois jos käsket
Uunin ja saunan pesu. En tiedä mikä noissa tökkii, ikkunat saan pestyä säännöllisesti ja muutenkin olen aika ahkera emäntä. Mutta uuni ja sauna. Perkele.
11 vuotta puuttui lattialistat keittiöremontin jäljilta. Oli muuten mahtava fiilis saada ne paikoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Jääkaapin pesu tuppaa meillä aina jäämään. On ihan karsean näköinen, muttei koskaan tule mieleen silti ruveta sitä siivoamaan. Toinen on uuni.
Myös erikoisempien roskien vienti takkuilee usein moniakin kuukausia... elektroniikkajäte ainakin odottelee viejäänsä.
Miten jääkaappi edes voi silleen tahmaantua? Kun en tahallani mitään likaa sinne
kaatele. Tosi outoa!
Pattereiden vienti patterinkeräykseen on sieltä elämän vaikeimpia asioita kärkipäästä.
Nyt mulla on eri paikoissa pattereita jotta on sitten helposti otettavissa mukaan ja palauttaa keräykseen.
Paitsi että en nyt ole varma mitkä patterit on niitä jotka ei enään toimi?
Mulla menee aika paljon pattereita, mökillä tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Keittiön kaappien päältä sen rasvakerroksen poistaminen.
Tiedän sen siellä tiedän olevan, mutta olen kamalan korkeanpaikankammoinen ja omaan surkean tasapainoaistin.
Lue laiska.
Remppamiehemme antoi tähän vinkin: laita paperikerros kaapin päälle, niin rasvat lähtee sitten kerralla helposti papereiden mukana. Uudet paperit tilalle ja vuoden päästä uusiksi :)
Vierailija kirjoitti:
Jouluvalot on ollut, noh, viime joulusta asti parvekkeella. Kohtahan ne voi jo laittaa takaisin päälle ja onneksi valoisalla maastoutuvat hyvin parvekkeen rautakaiteisiin.
Mulla on jouluvalot vuoden ympäri, koska niiden kieputtaminen noihin takorautaisiin kukkalaatikkotelineisiin on yhtä hullunhommaa. Kesällä ne ei näy kukkien alta ja marraskuussa ei tarvii muuta kuin tuikata töpseli seinään. Ihan heti en keksi yhtään syytä, miksi ottaisin tästä stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä odotellut että mies pesisi vessat. Tajusin 3 viikkoa sitten että mies ei ole koko suhteen aikan (7 v) kertaakaan pessyt ja sanoin että on hänen vuoronsa pestä ne. Saa nähdä kauanko odotan...
Tajusin saman luettuani viestisi, paitsi että ollaan asuttu kimpassa jo 15 vuotta..🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä odotellut että mies pesisi vessat. Tajusin 3 viikkoa sitten että mies ei ole koko suhteen aikan (7 v) kertaakaan pessyt ja sanoin että on hänen vuoronsa pestä ne. Saa nähdä kauanko odotan...
Tajusin saman luettuani viestisi, paitsi että ollaan asuttu kimpassa jo 15 vuotta..🙄
Eihän tuo vielä mitään...aviossa 44v eikä isäntä ole koskaan pessyt neliötäkään mistään. Varmaan vaikea ymmärtää näitä lukiessa,että joku voi tykätä kotitöistä ja nauttia siitä että koti on siisti,eikä kynsinhampain pitää kiinni vuoroista ja kärvistellä sotkun keskellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiön kaappien päältä sen rasvakerroksen poistaminen.
Tiedän sen siellä tiedän olevan, mutta olen kamalan korkeanpaikankammoinen ja omaan surkean tasapainoaistin.
Lue laiska.Remppamiehemme antoi tähän vinkin: laita paperikerros kaapin päälle, niin rasvat lähtee sitten kerralla helposti papereiden mukana. Uudet paperit tilalle ja vuoden päästä uusiksi :)
Samalla vissiin sitte paperoit kaappien ovetkin ylhäältä alas ulko ja sisäpuolelta 😀
Ai jos toinen nostaa käpälät pystyyn ja sanoo, että ei tee jatkossa mitään, niin toisen pitää sitten mukisematta hoitaa kaikki? Ei tarvitse. Joku hoitamatta jäänyt asia voi vallan hyvin jäädä hoitamatta, jos se ei häiritse kuin satunnaisesti.