Tapahtui Sellon Hesessä - isä ja poika 9-10v.
Isä ja poika n. 9-10v. Aivan normaalin näköisiä. He seisovat jonossani takani. Kuulin heidän keskustelunsa:
Poika: Voisinko mä ottaa kerroshampurilaisen?
Isä: Sä otan sitä mitä mä sulle tilaan.
Poika (alistuneesti): Okei.
Siis mitä, millainen ihminen ei anna lapsen itse valita ravintolassa ruokaansa? Tuli kurja fiilis pojan puolesta.
Kommentit (102)
Me sovitaan etukäteen mitä lapsi syô, ottaako nugetit, hampparin jne.
Ei kassalla sitten enää tartte miettiä mitä ottaisi?
Kuitenkin niin että lapsi itse on saanut ruokansa valita.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: miksi viette lapsenne ylipäätänsä hampurilaiselle? Itse en ole keksinyt vielä yhtään syytä miksi näin toimisin. Epäterveellistä, huonoa esimerkkiä, heikot ravintoarvot -> lapsi hyppii seinille kotona, ei ole oikeastaan edes kovin edullista (käydä esim neljästään syömässä) ja tämä ylipainoinen kansa (valitettavan monet lapset myös) ei tosiaankaan tarvitse näitä paikkoja. Olen itsekin käynyt nuorempana näissä paikoissa ja tykkäsin. Helppo ja epäterveellistä, kiva esim baarin jälkeen. Mutta en koskaan omien vanhempieni kanssa, enkä ihan pikku kummassa lapsilleni tämmöisiä elämäntapoja opeta.
Minun äitini toimi näin, ei koskaan herkkuja, ei saa ottaa synttäreillä mitään jos ei ole viikonloppu, kaikki todella tiukasti valvottu ja pannassa. Miten kävi, kun muutin pois kotoa? Vihdoinkin sain syödä mitä halusin, ilman että hän voi kieltää. Tottakai lihoin ihan muodottomaksi. Onneksi silti sain laihdutettua ja korjattua suhdettani ruokaan, mutta vieläkin jos käyn yhden kerran hampurilaisella, minun tekee sitä mieli melkein viikko sen jälkeen. Että kiitos vain tällaisesta asenteesta, teet karhunpalveluksen lapsillesi, jos kiellät kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on varmaan ainoa maa jossa lapset päättää kaupassa tai ravintolassa mitä syö ja että mitä koko perhe syö. Muissa maissa tuo on ihan normaalia että vanhemmat tilaa sen minkä näkevät lapsilleen parhaaksi.
terv. 12:ssa eri maassa asunut
Anteeksi mitä? Mitä ihmeen iloa on mennä ravintolaan syömään, jos siellä ei saa edes valita mitä syö? Tuohan on ihan parhautta, kun yhdessä tutkitaan ruokalistoja ja pohditaan ääneen, mitäköhän sitä ottaisi. Pikaruokapaikassa ne pähkäilyt toki tehdään kauempana ja kassalle mennään sitten, kun on mietitty valmiiksi. Mutta sielläkin jokainen kertoo vuorolleen kassalle, mitä ottaa - myös se lapsi. Sama juttu ravintolassa, lapsi kertoo tarjoilijalle mitä ottaa. Tämä on harjoittelua ja tapakasvatusta, että osaa sitten aikuisenakin tilata ruokansa kun eivät ole vanhemmat päsmäröimässä.
Toki vanhemmatkin asettavat raamit. Jos taloustilanne ei ole hyvä, niin ei silloin lähdetä minnekään fine dining -ravintolaan, vaan valitaan ravintola sen mukaan mitä lompakko kestää. Ja jos ei ole varaa edes hampurilaisateriaan, niin eihän silloin ole järkeä mennä edes Mäkkäriin! Molempia tilanteita on meidänkin perheessä nähty eikä lapsi ole mennyt siitä hajalle.
Me käydään Hesessä hampurilaisella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän muksujen kanssa sovitaan etukäteen, mitä tilataan. Muutoin siinä tiskillä alkaa se säätö. Otan juustoburgen, eiku sittenki kerros ja toinen huutelee, mulle pepsi, ilman jäitä ja kolmas ei halua sipulia ja lopulta myyjä on ihan sekaisin.
Minä annan lasten itse valita mitä haluavat. Pyydän jo jonossa miettimään mitä ottavat. Yleensä heillä on vakiotilauksensa. Jos vielä tiskillä on ”säätöä”, en sitä murehdi. Ei ole minun ongelmani. Myyjä saa opetella olemaan sekaistumatta. Se kuuluu hänen ammattitaitoonsa.
Ihana asiakas♥️
Kyllä sen verran täytyy jaksaa asiakasta kuunnella ja painaa mieleensä tilaus, että osaa oikeat safkat toimittaa. Ei niissä burgeripaikoissa nyt niin kattavat vaihtoehdot ole, että tavallisella järjellä ja keskittymiskyvyllä varustettu työntekijä ei jaksaisi tilausta muistaa. Joku ADD on tietysti tapaus erikseen.
Meillä 5 v. jaksaa melkein syödä pienen lasten hampparin kokonaan. Melkein. Silti siinä tiskillä alkaa kiinnostaa kaikenmaailman megakerrostriplat. En osta. Tyytyväinen on jälkikäteen.
Kai te tajuatte, että pikaruoka ei ole oikeaa ruokaa? Kai te oikeasti tajuatte mitä paskaa ja myrkkyä ne pitää sisällään? Kallista roskaa paketissa. Ei sitä turhaan kutsuta roskaruoaksi.
Oikeasti pääsette paljon halvemmalla - ja säästätte terveyttänne- kun tekisitte sen saman itse kotona. Ainakin tiedätte mitä se itsetehty silloin sisältää. Saatte paljon ravintorikkaamman ja täyttävämmän annoksen, kun teette kotona yhdessä vaikkapa sen burgeriaterian. Monta kymppiä menee ihan turhaan johkin pikaruokapaskaan ja mitä siitä jää käteen?
Jos ulkona haluaa syödä, niin säästäkää ja viekää edes vähän laadukkaampiin paikkoihin. Vaikkapa Pancho villaan tai johonkin muuhun edulliseen ravintolaan. Noi pikaruokaketjut painii ihan omassa sarjassaan ja saavat pahempaa tuhoa aikaan ihan kaikin tavoin. Mäkkärit, BK:t, Heset, Taco Bellit ja muut jenkkiroskaa tuottavat tekevät karhunpalveluksen köyhille. Jo valmiiksi huonossa asemassa olevat sortuvat entistä enemmän rappeuttamaan terveyttänsä ja lompakkoaan.
Se isä oli lukenut vauvapalstalta, että lapselta ei pidä ottaa mielipiteitä vastaan ruokaa valitessa, muuten on täysin tossu vanhempi, joka ei osaa asettaa rajoja lapselle ja vanhemmuus on hukassa. Lapselle tulee turvaton olo, jos hänelle ei jatkuvasti aseteta rajoja ja näytetä omaa paikkaa.
Olipa nyt taas oikeen ilmottamisen aiheinen asia. Kumma ku et lasua heti ollu soittamas. 😂
Jos sillä isällä oli adhd tai Asperger, ja on silti pitänyt lisääntyä
Onpa outoa. Ainut raja minkä vanhemmat laittoivat oli että ravintolassa ei oteta sitä 35€ pihviä. Toki joskus harvoin saatiin hyvät pihvit.
Vierailija kirjoitti:
Kai te tajuatte, että pikaruoka ei ole oikeaa ruokaa? Kai te oikeasti tajuatte mitä paskaa ja myrkkyä ne pitää sisällään? Kallista roskaa paketissa. Ei sitä turhaan kutsuta roskaruoaksi.
Oikeasti pääsette paljon halvemmalla - ja säästätte terveyttänne- kun tekisitte sen saman itse kotona. Ainakin tiedätte mitä se itsetehty silloin sisältää. Saatte paljon ravintorikkaamman ja täyttävämmän annoksen, kun teette kotona yhdessä vaikkapa sen burgeriaterian. Monta kymppiä menee ihan turhaan johkin pikaruokapaskaan ja mitä siitä jää käteen?
Jos ulkona haluaa syödä, niin säästäkää ja viekää edes vähän laadukkaampiin paikkoihin. Vaikkapa Pancho villaan tai johonkin muuhun edulliseen ravintolaan. Noi pikaruokaketjut painii ihan omassa sarjassaan ja saavat pahempaa tuhoa aikaan ihan kaikin tavoin. Mäkkärit, BK:t, Heset, Taco Bellit ja muut jenkkiroskaa tuottavat tekevät karhunpalveluksen köyhille. Jo valmiiksi huonossa asemassa olevat sortuvat entistä enemmän rappeuttamaan terveyttänsä ja lompakkoaan.
Mene sinä "kai te tajuatte" -paasaaja muualle huohottamaan. Tiedämme kaiken minkä sanot, emmekä välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on varmaan ainoa maa jossa lapset päättää kaupassa tai ravintolassa mitä syö ja että mitä koko perhe syö. Muissa maissa tuo on ihan normaalia että vanhemmat tilaa sen minkä näkevät lapsilleen parhaaksi.
terv. 12:ssa eri maassa asunut
Anteeksi mitä? Mitä ihmeen iloa on mennä ravintolaan syömään, jos siellä ei saa edes valita mitä syö? Tuohan on ihan parhautta, kun yhdessä tutkitaan ruokalistoja ja pohditaan ääneen, mitäköhän sitä ottaisi. Pikaruokapaikassa ne pähkäilyt toki tehdään kauempana ja kassalle mennään sitten, kun on mietitty valmiiksi. Mutta sielläkin jokainen kertoo vuorolleen kassalle, mitä ottaa - myös se lapsi. Sama juttu ravintolassa, lapsi kertoo tarjoilijalle mitä ottaa. Tämä on harjoittelua ja tapakasvatusta, että osaa sitten aikuisenakin tilata ruokansa kun eivät ole vanhemmat päsmäröimässä.
Toki vanhemmatkin asettavat raamit. Jos taloustilanne ei ole hyvä, niin ei silloin lähdetä minnekään fine dining -ravintolaan, vaan valitaan ravintola sen mukaan mitä lompakko kestää. Ja jos ei ole varaa edes hampurilaisateriaan, niin eihän silloin ole järkeä mennä edes Mäkkäriin! Molempia tilanteita on meidänkin perheessä nähty eikä lapsi ole mennyt siitä hajalle.
Siis Hese tai Mäkkäri jotain fine dining-ravintoloita :DDD Tuskin se nyt niin kauhean ihmeellinen elämys on.
Oma poikani ei usein tossa iässä jaksanut Big Maciä syödä ja sen takia kieltäydyin sitä ostamasta. Tyhmää syödä puolet ja heittää loput roskiin. Joskus on vain äkkiä syötävä jotain muiden asioiden välissä ja silloin on helpompi käydä pikaruokapaikassa. Ei sen ihmeellisempää.
Vierailija kirjoitti:
[
Nää on taas näitä, joiden ortorektinen paatti kaatuu kerran vuodessa syödyn burgerin takia. Omille lapsilleni olen opettanut "kaikkea kohtuudella"- periaatteen. Pääsääntöisesti syödään terveellisesti, mutta silloin tällöin väliin mahtuu - hui kamala - niitä epäterveellisiäkin herkkuja. Voisin vannoa tämän toimivan paremmin kuin se, kun burgerista tehdään vähän sellainen kielletty pahe. Kun lapset kasvavat ja äidin valvonta pettää, sitä kiellettyä on päästävä mättämään oikein urakalla.
Ja niin, mäkkärillä (Hese yäk) kaikki perheenjäsenet saavat syödä juuri sitä, mitä haluavat. Jos rahaa olisi tasan kymppi, ei sinne burgerista edes mentäisi.
Ei burgeri ole missään nimessä kielletty meilläkään. Monesti tehdään niitä itse kotona. Ja lapset voivat käydä burgerilla kavereiden kanssa. Kyse oli kuitenkin esimerkistä ja terveiden elämäntapojen opettamisesta mallikäyttäytymisen kautta. Mutta ei kait kukaan täysjärkinen aikuinen näissä paikoissa käy, jos on valinnanvaraa? Ja laiskuus on huono tekosyy.
btw. hieno provo. Toivottavasti en mieltäsi pahoittanut.
Kuulostaa aika normaalilta?
Huvittaa, että joku siinä takana jonossa kyylännyt, tuohtuneena tullut tilittämään AV:lle suurta vääryyttä.
tenavalla kerrosateria jää aina syömättä, mutta hän haluaaaaaaaa
ja tästä on jankattu jo kotona
tämä kertomus kuulosti kyllä ihan paska puheelta, keksisit edes parempia... Itse voisin elävästä elämästä näyttää äiti-poika/tytär suhteita missä ei ole mitään kuria, lapset varastelee,valehtelee,käyttää äitiänsä hyväksi niin paljonko vain voi, harvemmin tämmösiin törmää poika-isä/tytär tapauksissa. En tiedä johtuuko se "äidin" vaistosta vai mistä, että oman lapsen kohdalla se älykkyys laskee sen 50% ja eikä nähdä siksi asioita oman lapsen kohdalla tarpeeksi pitkälle, monien huumeidenkäyttäjienkin elämä oltais voitu estää jos äiti ei olis ollut turhanpäivänen lässyttäjä. Onneksi itse kuitenkin omistan kunnon äidin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Nää on taas näitä, joiden ortorektinen paatti kaatuu kerran vuodessa syödyn burgerin takia. Omille lapsilleni olen opettanut "kaikkea kohtuudella"- periaatteen. Pääsääntöisesti syödään terveellisesti, mutta silloin tällöin väliin mahtuu - hui kamala - niitä epäterveellisiäkin herkkuja. Voisin vannoa tämän toimivan paremmin kuin se, kun burgerista tehdään vähän sellainen kielletty pahe. Kun lapset kasvavat ja äidin valvonta pettää, sitä kiellettyä on päästävä mättämään oikein urakalla.
Ja niin, mäkkärillä (Hese yäk) kaikki perheenjäsenet saavat syödä juuri sitä, mitä haluavat. Jos rahaa olisi tasan kymppi, ei sinne burgerista edes mentäisi.Ei burgeri ole missään nimessä kielletty meilläkään. Monesti tehdään niitä itse kotona. Ja lapset voivat käydä burgerilla kavereiden kanssa. Kyse oli kuitenkin esimerkistä ja terveiden elämäntapojen opettamisesta mallikäyttäytymisen kautta. Mutta ei kait kukaan täysjärkinen aikuinen näissä paikoissa käy, jos on valinnanvaraa? Ja laiskuus on huono tekosyy.
btw. hieno provo. Toivottavasti en mieltäsi pahoittanut.
Tota... Joko toi btw. on sulle itsellesi suunnattu, tai puraisit itseäsi persauksesra tuolla lausahduksella. Seuraavan kerran yritä muistaa, mitä aiemmin kirjoitit ;)
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua tuossa hirvittää se että miksi joku syö Hesessä, kun tuolla Sellossa on Burger King ihan vieressä.
Mitä hirvittävää siinä on?
Olen kuullut ulkomaalaisilta kavereilta aika huonoja juttuja Burger Kingistä.
...ei sinne burgeriLLE edes mentäisi. Kiitos autocorrect.