Mulla ei koskaan pelaa pää ruuan suhteen. En haluaisi aina syödä samoja ruokia,
Mutta en meinaa millään keksiä uusiakaan. Ja mitään kamalan kokeellista ja työlästä ei viitsisi arki-iltaisin tehdä.
Mitä esimerkiksi te syötte tänään? Vinkkejä kaipaan ruokapolitiikan monipuolistamiseksi!
Kommentit (192)
Liity johonkin ruokaryhmään facebookissa. Sieltä saa vinkkejä.
Meillä eilisen moskovanpadan jämiä. Huomenna porsaanleikkeitä. Sunnuntaina pihvejä naudasta tms.
Ostan alennuksesta lihaa pakkaseen, joista sitten keksin jotain.
Arkena pohjaksi pasta tai riisi. Pastaa saa monessa muodossa, joka piristää annoksen ulkonäköä. Riisiä saa tummana tai vaaleana ja vaikka jasmiinina tai basmatina. Nämä voi keitellä siinä sivussa, kun valmistelee muita juttuja.
Mauksi voi käräyttää vaikka jauhelihan tai kanasuikaleet, jotka on molemmat nopeita. Mausteita oman maun mukaan. Itse pyöritän noin kymmentä eri maustetta, josta teen erilaisia sekoituksia. Kastiketta voi tehdä esim. majoneesista tai tomaattipyreestä/ketsupista. Sekaan haluamasi vihannekset. Pakastevihannessekoituksiakin on kohtuu kattavasti tarjolla eri vaihtoehdoilla, eikä tarvi pilkkoa. Sipulikuutiot pakkasesta on myös helppo ja nopea ratkaisu. Valmis kaikkineen noin vartissa.
Meille tulee Sannan ruokakassi kerran kuussa. Siinä on ainekset ja reseptit mukana. Saa vähän vaihtelua. Ainoa harmitus on, että meitä on 5 hlöä. Usein ruoka riittää, mutta esim. kun oli hampurilaiset, niitä sämpylöitä oli vain 4 kpl. Lapset on 6, 8 ja 12 v., eikä kukaan suostunut jättämään hamppariaan väliin, joten äitihän siinä jousti.
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee Sannan ruokakassi kerran kuussa. Siinä on ainekset ja reseptit mukana. Saa vähän vaihtelua. Ainoa harmitus on, että meitä on 5 hlöä. Usein ruoka riittää, mutta esim. kun oli hampurilaiset, niitä sämpylöitä oli vain 4 kpl. Lapset on 6, 8 ja 12 v., eikä kukaan suostunut jättämään hamppariaan väliin, joten äitihän siinä jousti.
Niin se menee meilläkin että äiti on aina se joka joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunijuureksia ja muusia teen minäkin aika usein erilaisten juttujen kylkiäisiksi. Mutta niihin vaan menee kuorimiseen ja paistamiseen/keittämiseen aikaa ja ruoan tulo kestää melkein tunnin. Se on ainoa puute arkisin.
Ap
Valtavia annoksi sinä teet. Meillä ollaan syömässä noin puoli tuntia sen jälkeen kun on tultu kotiin. Pakasteet ovat ihan kelvollisia arkiruokia, kuoritaan ja pilkotaan sitten viikonloppuisin enemmän, että riittää ainakin maanantaiksi.
Jos ei martoilla tai muuallakaan ole reseptigeneraattoria, niin tehdään se itse. Arvotaan tai valitaan ensin raaka-aine: A possu, B sika C nauta D riista tai lammas E makkara F jauheliha G veri tai maksa H kirjolohi I pakaste tai säilykekala J itse pyydetty kala K muikku tai silakka ... jne oman valikoiman mukaan.
Toiseksi arvotaan valmistustapa: K kattilassa P paistinpannussa U uunissa J jotenkin muuten.
Kolmanneksi lisäkkeenä käytettävä: X peruna Y riisi Z kaali Å pasta Ä juurekset Ö jotain muuta
Neljänneksi ruuan olomuoto ottaen huomioon edellinen valinta: 1. keitto 2. keitetty lisäke+ kastike 3. kiusaus 4. laatikko 5 pata 6 jotain muuta.
Tämän päivän on BPX2. Huomenna näin arpomalla vaikkapa KUX eli jospa tekisin silakkalaatikkoa. Perunaa meillä vielä on kellarissa, joten sitä suositaan.
Tämä malli käy mainiosti perinteisiin kotiruokiin, joihin löytyy aineksia läheltä. Eksoottisempia herkkuja voi etsiskellä vaikka ravintoloiden ruokalistoilta, lehtien ruokapalstoilta, netistä.
Mulla on käytössä yksinkertaisempi versio. Maanantaisin pasta, tiistaisin keitto, keskiviikkoisin uuniruoka, torstaisin risotto ja perjantaisin kastikeruoka. Raaka-aineet kiertävät.
Pastaruoka voi olla tomaattipohjainen tai kermapohjainen. Pasta voi olla spagettia, makaroonia, tagliatelleä, penneä jne. Voi olla vain kasviksia, voi olla broileria, voi olla jauhelihaa, voi olla kinkkua, voi olla savuporoa, voi olla pekonia, voi olla lohta, voi olla katkarapuja tai voi olla ihan vaan juustoa. Keitoissa mahdollisuuksia on vaikka miten paljon. Uuniruokina kiusaukset, lihapadat, kasvispadat, tagine-ruuat, lämpimät voileivät, uunikala jne. Risotot menee pitkälti kuten pastakin eli kasvis, kana, jauheliha, kinkku, lohi, katkarapu, chorizo jne. Perjantain ruoka taas voi olla makkarakastike+muusi, lihapullat+ keitetyt perunat, kanakastike +riisi jne. Viikonloppuisin sitten muita ruokia kuten kokolihaa, wokkeja ja milloin mitäkin.
Kinkkurisotto?? Tai jauheliharisotto? Ei näitä ole olemassakaan. Ihanko laitat näihin valkoviiniä ja parmesaania myös? Vai tarkoitatko jotain muuta liha-riisi-sörsseliä? Anteeksi uteliaisuuteni, mutta on aidosti ensimmäinen kerta kun kuulen kinkkurisotosta.
Minä olen nyt luovuttanut. Olen alkanut miettiä kunnolla syömisiä. Menee siihen aikaa, joten helppoutta tämä ei ole tuonut, mutta onpa vaihtelevampaa ruokaa.
Mietin, mitä olemme juuri syöneet ja mitä tekisi mieli. Mikä on ajankohtaan nähden helpohkoa toteuttaa. Kyllä se ruoka on aina keksitty, mutta olen joutunut ennakkovarautumaan paremmin.
Eli ei enää tyyliin "menenpä kauppaan ja katson, mikä on tarjouksessa". Varmaan on ruokakulut vähän nousseetkin, mutta onneksi se ei ole ratkaiseva tekijä meillä.
Ja kyllä hyvin syö suht halvallakin. Tänään esimerkiksi tein bataattikeittoa, semmoista aika mausteista (mukana chiliä ja hiukan piparkakkumausteita). Pääruoaksi oli pasta alla puttanescaa, tein itse pastan. Jälkkäriksi suklaa-kinuskijäätelöannoksey. Naamalta tuli maksamaan alle kolme euroa.
Kotitekoista spagettia tuli vaan tehtyä vähän turhan paljon, kun alla oli alkukeitto, tuntuu kurjalta heittää pois (se ei oikein säily ja on uudelleenlämmitettynä kuiva köntti).
Ap
Faith kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Feta-pinaattipasta on mun vakiohelppo.
Pistä spaghetti (150g) kiehumaan.
Pilko 1 sipuli ja 1 valkosipuli, kuullota öljyssä muutama minuutti. Lisää pakastepinaatti (300g), kun pinaatti on sulanut, lisää 1 dl kermaa.
Kun spaghetti on valmis, murenna feta (100g) kastikkeeseen ja sekoita spaghetti sen sekaan myös.
N. vartissa tulee tämä, ja tästä riittää kahdeksi päiväksi yhdelle.
Tämä on osoittautunut hyödylliseksi ketjuksi.
Tein tänään tätä feta-pinaattipastaa, ja tykkäsin todella paljon. Ohjeessa ei mainittu suolaa ja mustaapippuria, mutta niitä laitoin myös. Fetajuustona käytin salaattijuustokuutioita eli "lehmänmaitofetaa", joka sopii hyvin pastaruokiin.
Olen saanut ketjusta jo kaksi uutta ruokalajia: tämän sekä maailman parhaan linssikeiton, kiitos niistä!
Kiitos minultakin, tuota kokeilen ilman muuta ensi viikolla.
Kaksinkertaisena annoksena tosin, koska meitä neljä.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunijuureksia ja muusia teen minäkin aika usein erilaisten juttujen kylkiäisiksi. Mutta niihin vaan menee kuorimiseen ja paistamiseen/keittämiseen aikaa ja ruoan tulo kestää melkein tunnin. Se on ainoa puute arkisin.
Ap
Valtavia annoksi sinä teet. Meillä ollaan syömässä noin puoli tuntia sen jäbjlkeen kun on tultu kotiin. Pakasteet ovat ihan kelvollisia arkiruokia, kuoritaan ja pilkotaan sitten viikonloppuisin enemmän, että riittää ainakin maanantaiksi.
Jos ei martoilla tai muuallakaan ole reseptigeneraattoria, niin tehdään se itse. Arvotaan tai valitaan ensin raaka-aine: A possu, B sika C nauta D riista tai lammas E makkara F jauheliha G veri tai maksa H kirjolohi I pakaste tai säilykekala J itse pyydetty kala K muikku tai silakka ... jne oman valikoiman mukaan.
Toiseksi arvotaan valmistustapa: K kattilassa P paistinpannussa U uunissa J jotenkin muuten.
Kolmanneksi lisäkkeenä käytettävä: X peruna Y riisi Z kaali Å pasta Ä juurekset Ö jotain muuta
Neljänneksi ruuan olomuoto ottaen huomioon edellinen valinta: 1. keitto 2. keitetty lisäke+ kastike 3. kiusaus 4. laatikko 5 pata 6 jotain muuta.
Tämän päivän on BPX2. Huomenna näin arpomalla vaikkapa KUX eli jospa tekisin silakkalaatikkoa. Perunaa meillä vielä on kellarissa, joten sitä suositaan.
Tämä malli käy mainiosti perinteisiin kotiruokiin, joihin löytyy aineksia läheltä. Eksoottisempia herkkuja voi etsiskellä vaikka ravintoloiden ruokalistoilta, lehtien ruokapalstoilta, netistä.
Tuota, en sanonut, että kuorimiseen menee tuntia. Vaan kuorimiseen ja keittämiseen. Meillä on neljä henkeä, aikuisia kaikki, joten on ne annokset toki vähän isompia kuin yksin tai kaksin elävällä, muttei mitään hirveän isoja kumminkaan.
Ap
Laita vesi kattilaan ja levy päälle saman tien kun tulet sisään. Aloita kuoriminen sillä aikaa kun vesi lämpenee. Ei kiehumiseen mene kuin vartti, jos pilkot kaikki pieneksi. Jos jätät palat vähän isommiksi, säästät aikaa pilkkomisessa mutta keittämisessä menee vähän enemmän aikaa. Anna syöjille veitset, niin voivat itse pilkkoa ruokaansa.
Olen laittanut pari vuosikymmentä ruokaa noin 5-10 hengelle. Pahinta oli, kun ei aina tiennyt, montako tulee syömään.
Keitä vesi nopeasti vedenkeittimellä ja kaada kattilaan perunoiden kanssa. Perunoita ei myöskään tarvitse kuoria, pesee vain. Pysyy vitamiinitkin paremmin tallessa.
Nyt oli puhe muusista.
Kun haluan päästä helpolla ruoanlaitossa paistan kalapuikkoja ja teen porkkanaperunamuusia. Tai veriplettuja ja ppmuusia. On halpaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Valtavia annoksi sinä teet. Meillä ollaan syömässä noin puoli tuntia sen jälkeen kun on tultu kotiin. Pakasteet ovat ihan kelvollisia arkiruokia, kuoritaan ja pilkotaan sitten viikonloppuisin enemmän, että riittää ainakin maanantaiksi.
Mulla on käytössä yksinkertaisempi versio. Maanantaisin pasta, tiistaisin keitto, keskiviikkoisin uuniruoka, torstaisin risotto ja perjantaisin kastikeruoka. Raaka-aineet kiertävät.
Pastaruoka voi olla tomaattipohjainen tai kermapohjainen. Pasta voi olla spagettia, makaroonia, tagliatelleä, penneä jne. Voi olla vain kasviksia, voi olla broileria, voi olla jauhelihaa, voi olla kinkkua, voi olla savuporoa, voi olla pekonia, voi olla lohta, voi olla katkarapuja tai voi olla ihan vaan juustoa. Keitoissa mahdollisuuksia on vaikka miten paljon. Uuniruokina kiusaukset, lihapadat, kasvispadat, tagine-ruuat, lämpimät voileivät, uunikala jne. Risotot menee pitkälti kuten pastakin eli kasvis, kana, jauheliha, kinkku, lohi, katkarapu, chorizo jne. Perjantain ruoka taas voi olla makkarakastike+muusi, lihapullat+ keitetyt perunat, kanakastike +riisi jne. Viikonloppuisin sitten muita ruokia kuten kokolihaa, wokkeja ja milloin mitäkin.
Kinkkurisotto?? Tai jauheliharisotto? Ei näitä ole olemassakaan. Ihanko laitat näihin valkoviiniä ja parmesaania myös? Vai tarkoitatko jotain muuta liha-riisi-sörsseliä? Anteeksi uteliaisuuteni, mutta on aidosti ensimmäinen kerta kun kuulen kinkkurisotosta.
Meillä oli koulussa jauheliharisottoa ja kinkkurisottoa. Ei varmasti ollut niissä valkoviiniä eikä parmesaania. Oli vain sekoitettu keskenään riisiä, herne-maissipaprikaa ja jauhelihaa tai kinkkua. Ei ollut valuvaa niin kuin italialaisten tuntema risotto.
Kylläpä väki syö lihapohjaisesti. Osalla joka aterian pointtina joku punainen liha.
Meillä usein viikonloppuisin tehdään jokin isompi satsi ruokaa, esim. monta tuntia uunissa haudutettu jauhelihakastike, chili con/sin carne, oikea risotto tai uunissa haudutettu tomaattinen ja yrttinen kanakastike. Niistä jää yleensä muutama annos viikon ruuiksi, riittää kun tarvittaessa keittää esim. pastan tai riisin lisukkeesti (ja riisi valmistuu vaivattomasti riisinkeittimessä, voi vaikka ajastaa valmiiksi).
Viikolla sitten kokkaillaan nopeita ruokia, kuten kanakastike tikka masala -mausteilla (valmis maustepussi, kanasuikaleet paistetaan pannulla, kylkeen vähän tuoretta valkosipulia, inkivääriä, chiliä ja paprikaa), lisukkeeksi riisi. Tai savulohta ja salaattia ja jaksaessa perunoita / parsakaalia. Myös lihapullat tomaattikastikkeessa (Muttilla hyvä valmiskastike) pastan kanssa on nopea tehdä.
Toisinaan sitten tehdään pestoa ja paistetaan sekaan kanaa. Myös avokadopasta pekonilla tai ilman on nopea valmistaa, joskaan ei erityisen terveellinen ja kevyt ruoka, joten kovin usein ei tule tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Harva tavallinen suomalainen käyttää arkiruokiin valkoviiniä ja parmesaania. Arkiateriat valmistetaan lyhimman kaavan mukaan eli nopeasti niistä aineksista, joita on helposti saatavissa.
Älä sinä vedä herneitä nenään siitä, että me sanomme "risotoksi" sitä, jossa on keitettyä riisiä ja sen lisäksi jotain sellaista, jota sattuu kaapista löytymään ja joka meitä itseämme miellyttää. Joskus "risottoon" laitetaan huolella ja taidolla tuoreita itsepoimittuja herkkutatteja asianmukaisilla mausteilla ja lisäkkeillä höystettynä, joskus punalaputettua kinkkusuikaletta ja hemapaa.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä väki syö lihapohjaisesti. Osalla joka aterian pointtina joku punainen liha.
Ei aivan. Meillä on pari kertaa viikossa kalaa ja muutaman kerran kuukaudessa jotain muuta, kuten veri- tai maksaruokaa. Punainen liha on meillä enimmäkseen riistaa. Itse pyydetty villinä ja vapaana elänyt hirvi tai jänis on aivan varmasti eettisempää ruokaa kuin broileri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Valtavia annoksi sinä teet. Meillä ollaan syömässä noin puoli tuntia sen jäbjlkeen kun on tultu kotiin. Pakasteet ovat ihan kelvollisia arkiruokia, kuoritaan ja pilkotaan sitten viikonloppuisin enemmän, että riittää ainakin maanantaiksi.
Tuota, en sanonut, että kuorimiseen menee tuntia. Vaan kuorimiseen ja keittämiseen. Meillä on neljä henkeä, aikuisia kaikki, joten on ne annokset toki vähän isompia kuin yksin tai kaksin elävällä, muttei mitään hirveän isoja kumminkaan.
Ap
Laita vesi kattilaan ja levy päälle saman tien kun tulet sisään. Aloita kuoriminen sillä aikaa kun vesi lämpenee. Ei kiehumiseen mene kuin vartti, jos pilkot kaikki pieneksi. Jos jätät palat vähän isommiksi, säästät aikaa pilkkomisessa mutta keittämisessä menee vähän enemmän aikaa. Anna syöjille veitset, niin voivat itse pilkkoa ruokaansa.
Olen laittanut pari vuosikymmentä ruokaa noin 5-10 hengelle. Pahinta oli, kun ei aina tiennyt, montako tulee syömään.
Keitä vesi nopeasti vedenkeittimellä ja kaada kattilaan perunoiden kanssa. Perunoita ei myöskään tarvitse kuoria, pesee vain. Pysyy vitamiinitkin paremmin tallessa.
Nyt oli puhe muusista.
Myös muusin perunat voi keittää kuorineen. Silloin ei tietenkään kannata laittaa keitinvettä muusiin. Minä kuorin paljon nopeammin kypsät perunat kuin raa'at. Muusi on meillä vapaapäivien ruokaa, koska sen valmistamiseen menee aina enemmän aikaa. Työpäivinä syödään kuorineen keitettyjä, kun jokainen osaa kuoria itse perunansa, tai sitten jotain muuta nopeasti valmistuvaa.
Helppo kun asuu yksin. 2 valmisruokaa jääkaapissa. Aamupuuro syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vältän sikaa ja punaista lihaa. En enään käytä jauhelihaa
Meillä syödään pääasiassa kasvisruokaa. Ruokaideologiana maistuvuus, ekologisuus, helppous ja taloudellisuus. Viime aikojen pöperöitä (valmistetaan usein 2 aikuiselle ja koululaiselle kahdeksi päiväksi):
-kasvissosekeitot, nyt syksyllä käytetty paljon kurpitsoita. Sakeutus perunalla, purkkipavuilla, keitetyillä linsseillä tms. Runsaasti mausteita, hyvää öljyä, kermaa tai juustoa. Suosittelen Plantin kaurakermoja. Voi täydentää myös pakastejuureksilla jos on oikein hoppu :)
-hummuspastaa, kotitekoisesta tai kaupan hummuksesta. Valmistukseen menee alle vartti.
-nuudeliwok. Pakastewok-vihanneksia, täysjyvänuudelia + kasvisprotskua. Valmistukseen menee alle vartti.
-kanatonriisivuoka. Nude-nyhtökauraa, riisiä, curry-mausteseos ja purkki kaurakermaa, uuniin ja voila.
-taco-riisipaistos. Pari sipulia pannulle, kuullotus runsaassa öljyssä. Lisää soijarouhe ja tacomauste. Keitä riisi. Sekoita. Lisää purkki valutettua maissia.
-lohkoperunat, falafel-pullat ja jogurttikastike
-uuniperuna + täyte (esim. sienistä, aurinkokuivatusta tomaatista, marinoiduista pavuista, hummuksesta...) ja uunijuurekset
-täytetyt paprikat/kesäkurpitsat (usein täytetään jämäruoilla ja kuorrutetaan juustolla)
-pizzat, lämpimät voileivät, tortillat erilaisin täyttein
-risotto sienistä tai punajuuresta
Et taida olla kovin taitava ruuanlaittaja, jos se on sinusta noin työlästä. Peseminen ja paloittelu sujuu sillä aikaa, kun vesi kuumenee kattilassa tai esimerkiksi jauheliha ruskistuu. Sitten kaikki mätetään kattilaan, odotetaan että kypsyvät ja sitten syödään.