Villasukkien hinnasta riitaa
Mä lupasin neuloa kaverille villasukat lankojen hinnalla kun hän on pitkään kärttänyt. Kyse on ohuella langalla tehdystä kirjoneuleesta, polven alle pituiset sukat, laadukas lanka ja tarvitaan kolmea väriä.
Noi langat maksaa 12€/kerä eli sukkien hinnaksi tulisi 36€. Kahdesta langasta jää jäljelle jonkin verran, kolmannesta enemmän. Kaverin mielestä en voi missään tapauksessa laskuttaa koko lankakerien hintaa koska kaikki lanka ei kulu sukkiin. Sukat pitäisi kuulemma punnita ja ottaa sitten hinta langan kilohinnan mukaan.
Sanoin hänelle että voi pitää itse langanloput mitä jää, mutta hän ei niillä mitään tee eikä rupea turhasta maksamaan. On nyt suuttunut ja pitää mua hirveänä kiskurina kun en suostu maksamaan osaa lankojen hinnasta.
Miten teidän mielestä menee tällaisissa tapauksissa; Kuuluuko sukkien tilaajan maksaa koko lankaostokset vai riittääkö että maksaa sen osan langoista mitä sukkiin kuluu?
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullista on, että kaveri maksaa kaikki ostamasi langat, koska et välttämättä pysty käyttämään kerien loppuja mitenkään järkevästi omiin töihisi.
Toisaalta ymmärrän, että lankojen hinta on voinut tulla kaverille järkytyksenä, jos et ole antanut mitään arviota siinä vaiheessa, kun sovitte asiasta. Normaalisti hyvät langat villasukkiin saa reilusti alle kympillä. Kaverisi on hyvinkin saattanut kuvitella, että lankojen hinta on maksimissaan kympin verran eikä ole osannut varautua oikeaan hintaan. Erotus (26 euroa) voi olla kaverille viikon ruokaraha.
Ei kyllä muuten saa, jos ostaa kaksikin kerää. Otetaan vaikka 7 veljestä-lanka, se on ihan peruslanka, itse neulon siitä paljon sukkia, mutta seassa on aina milloin mitäkin solmuja, katkenneita pätkiä jne. Viime aikoina kylläkin taso on parantunut, mutta kuitenkin.
Yksi kerä vaikka valkoista maksaa jo melkein 5e, muistaakseni 4,70e vai 4,80e. Jos tarvitsee ostaa kahta väriä, mennään jo yli 10e. Aloittaja on tarvinnut sukkiin kolmea väriä, 7 veljestäkin-langalla hinnaksi olisi tullut lähemmäs 20e, ehkä enemmänkin jos olisi erikoisempia värejä, jotka maksavat jopa 8e kerä.
Täh? Missä sv on noin kallista. Mä ostin just kolme kerää, alle 3e oli kerän hinta. Tokmannilta.
Normaali hinta Tokmannillakin 150gramman kerästä. Joskus kamppanjasta 100 gramman kerä 2,99euroa. Ostin minäkin. Ja poistolankoja juurikin noita satasen keriä. Näitä kannattaa varmasti etsiä, kun enemmän neuloo.
Itse en koskaan myy neulomuksiani, vaan annan lahjaksi heille, jotka niitä arvostavat. Neulon kyllä paljon ja useita lapsia, jotka käyttävät saappaissa, joten menekki on taattua. Myynnissä on aina hankaluutensa, kun sille omalle ajalle ei osaa hintalappua laittaa. Tai hinnoitella niin, että se olisi sopiva myös ostajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi paria 50% merinovillasukat maksaa Puuilossa 7, 9€.En edes kehtaisi pyytää ketään tekemään sukkia, vaan ostan kaupasta.
Niin ja onko ne koneella tehnyt aasialainen pikkulapsi riistopalkalla langasta, joka on revitty kidutettujen lampaiden persiistä (googlaa mulesing-tekniikka)?
Voi olla että ei ole, en siis tiedä. Mutta lähituotettua ja käsintehtyä tuolla hinnalla ei saa.
Sullakin pitää googlata toi mulesing. Nimittäin se villa lankaan ei tule sieltä persiistä vaan eläimeltä poistetaan se iho sieltä takamuksesta jotta tietyt loiset yms ei pilaa villoja.
Ja pakko olla joulu tulossa kun jokavuotinen villasukan hinta -riitely alkaa.
Ja millä tavalla se iho poistetaan niiltä lampailta? Ja mitä myrkkyjä niiden lampaiden iholle levitetään? Otappa selvää totuudesta!
Tiedän miten se tapahtuu mutta se villa ei silti revitä sieltä lampaan persiistä lankoihin. Ei kannata selittää ihan höpöhöpöä mistä ne langat tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lankojen hinnat ja laatu vaihtelee. Sain juuri valmiiksi pipon johon meni 75g villalankaa eli kaksi kerä. Jos olisin tehnyt pipon 7 veljeksen akryylilangasta hinnaksi olisi tullut noin 4€. Koska lanka tulee ihoa vasten niin pehmeä villalanka on mielyttävämpi kuin pistelevä sukkalanka. Pipon hinnaksi tuli 10€. Ei tarvitse miettiä pistelyä tai hiusten sähköisyyttä kun käyttää oikeita lankoja.
7 veljestä ei ole akryylilankaa. Se on 75 prosenttia villaa ja 25 polyamidia. Erittäin hyvää ja laadukasta Novitan lankaa. Samalla firmalla on myynnissä monenlaisia lankoja, myös akryylia, mutta nyt haukut kyllä väärää lankaa.
Tämä mainos ei nyt mene läpi kenellekään, joka on joskus Novitan langasta jotain tehnyt. Novitalla ei ole ollut erittäin hyvää ja laadukasta lankaa enää 30 vuoteen. Totta kyllä, että laatu vaihtelee ja joskus saattaa saada hyvälaatuistakin, mutta se ei ole 7 veljestä eikä mikään muu sitä vastaava lanka.
No jaa. Artesaaniystäväni käyttää paljon seitsemää veljestä periaatteesta, vastaiskuna elitismille. Haluaa sillä kunnioittaa neulomista joka naisen taitona, ei uutena hifistelijöiden rahvaasta erottauttautumisen keinona. Toki osaa tarvitessa vaikka kehrätä ja värjätä itselleen langat, mutta tuo asenne on musta mahtava.
Samaa mieltä. Eliitti-hifistelijöt ovat rasittavia.
Vierailija kirjoitti:
Älä häpäise ammatikseen tai edes harrastuksena myyntiin sukkia tekeviä! Kieltäydy koko diilistä. Mitä erikoislankaa niihin pitää ostaa, kun on niin kallista? Normaalista marketlangasta saisi yhden kerän hinnalla langat molempiin sukkiin.
"Lankojen hinta" on aivan toista silloin, kun paljon käsitöitä tekevä käyttää lankoja muihinkin neuleisiin kuin tässä tapauksessa, jossa ostetaan vain yhtä sukkaparia varten erikoislanka.
Onko sinulla mitään käsitystä siitä, kauanko sinulla niiden tekemiseen menee? Et sinä voi kutoa kirjoneuletta samalla kun katsot telkkaria vaan sinun on keskityttävä kaiken aikaa kuvion seuraamiseen ja muutenkin neulominen on hitaampaa.
Miten häpäistään ammatikseen sukkia tekeviä, jos tekee kaverille lankojen hinnalla sukat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi paria 50% merinovillasukat maksaa Puuilossa 7, 9€.En edes kehtaisi pyytää ketään tekemään sukkia, vaan ostan kaupasta.
Niin ja onko ne koneella tehnyt aasialainen pikkulapsi riistopalkalla langasta, joka on revitty kidutettujen lampaiden persiistä (googlaa mulesing-tekniikka)?
Voi olla että ei ole, en siis tiedä. Mutta lähituotettua ja käsintehtyä tuolla hinnalla ei saa.
Sullakin pitää googlata toi mulesing. Nimittäin se villa lankaan ei tule sieltä persiistä vaan eläimeltä poistetaan se iho sieltä takamuksesta jotta tietyt loiset yms ei pilaa villoja.
Ja millä tavalla se iho poistetaan niiltä lampailta? Ja mitä myrkkyjä niiden lampaiden iholle levitetään? Otappa selvää totuudesta!
On muuten eläinsuojelurikos jättää lampaitten villat keritsemättä. Mitä niillä villoilla sitten tehdään, jos ei niitä langoiksi jalosteta? Heitetään roskiin. Voi hyvää päivää taas.
Sinulle Voi hyvää päivää taas. MULESING.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten eläinsuojelurikos jättää lampaitten villat keritsemättä. Mitä niillä villoilla sitten tehdään, jos ei niitä langoiksi jalosteta? Heitetään roskiin. Voi hyvää päivää taas.
Googlasin ja kuulosti paremmalta vaihtoehdolta lampaalle kuin ne loiset. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä häpäise ammatikseen tai edes harrastuksena myyntiin sukkia tekeviä! Kieltäydy koko diilistä. Mitä erikoislankaa niihin pitää ostaa, kun on niin kallista? Normaalista marketlangasta saisi yhden kerän hinnalla langat molempiin sukkiin.
"Lankojen hinta" on aivan toista silloin, kun paljon käsitöitä tekevä käyttää lankoja muihinkin neuleisiin kuin tässä tapauksessa, jossa ostetaan vain yhtä sukkaparia varten erikoislanka.
Onko sinulla mitään käsitystä siitä, kauanko sinulla niiden tekemiseen menee? Et sinä voi kutoa kirjoneuletta samalla kun katsot telkkaria vaan sinun on keskityttävä kaiken aikaa kuvion seuraamiseen ja muutenkin neulominen on hitaampaa.
Miten häpäistään ammatikseen sukkia tekeviä, jos tekee kaverille lankojen hinnalla sukat?
Tää on yleinen valitus eli ammattilainen ei saa myytyä kun joutuu pyytämään langat, työn, verot ja muut juoksevat kulut. Yleisin keskustelu mener näin.
"Myyn perus sukkia. Vain langan hinnalla"
"Älä myy noin halvalla!!! Mä maksaisin ainakin 100e!!! Sä alihinnottelt oman työsi!!!"
"Mä teen näitä ihan huvikseen ja riittää langan hinta."
"Sä viet ammattilaisilta leivän suusta kun myyt polkuhinnalla!!!"
Ja sit alkaa joka joulun alus käytävä riita sukkien hinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlasin ja kuulosti paremmalta vaihtoehdolta lampaalle kuin ne loiset. -eri
Mulesing vain ei toimi hyvin. Suurimmaksi osaksi siihen avoimeen haavaan sitten munii kärpäset jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lankojen hinnat ja laatu vaihtelee. Sain juuri valmiiksi pipon johon meni 75g villalankaa eli kaksi kerä. Jos olisin tehnyt pipon 7 veljeksen akryylilangasta hinnaksi olisi tullut noin 4€. Koska lanka tulee ihoa vasten niin pehmeä villalanka on mielyttävämpi kuin pistelevä sukkalanka. Pipon hinnaksi tuli 10€. Ei tarvitse miettiä pistelyä tai hiusten sähköisyyttä kun käyttää oikeita lankoja.
7 veljestä ei ole akryylilankaa. Se on 75 prosenttia villaa ja 25 polyamidia. Erittäin hyvää ja laadukasta Novitan lankaa. Samalla firmalla on myynnissä monenlaisia lankoja, myös akryylia, mutta nyt haukut kyllä väärää lankaa.
Tämä mainos ei nyt mene läpi kenellekään, joka on joskus Novitan langasta jotain tehnyt. Novitalla ei ole ollut erittäin hyvää ja laadukasta lankaa enää 30 vuoteen. Totta kyllä, että laatu vaihtelee ja joskus saattaa saada hyvälaatuistakin, mutta se ei ole 7 veljestä eikä mikään muu sitä vastaava lanka.
No jaa. Artesaaniystäväni käyttää paljon seitsemää veljestä periaatteesta, vastaiskuna elitismille. Haluaa sillä kunnioittaa neulomista joka naisen taitona, ei uutena hifistelijöiden rahvaasta erottauttautumisen keinona. Toki osaa tarvitessa vaikka kehrätä ja värjätä itselleen langat, mutta tuo asenne on musta mahtava.
Samaa mieltä. Eliitti-hifistelijöt ovat rasittavia.
Se että ostaa lankansa eettisesti tuotetuista hyvälaatuisista merkeistä lankakaupasta muutaman sentin kalliimmalla kun se novita ei tee kenestäkään hifistelijää. Itse mielummin annan lahjaksi jne kunnon sukat joiden laadusta olen varma vaikka olenkin sunnuntaikutoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei kyllä tajua ollenkaan mitä neulominen vaatii. Itse myyn vauvan sukkia 10, lasten 15 ja aikuisten 20 eurolla. Ihan muutaman parin vuodessa. Hirveä valitus potentiaalisilta ostajilta, kun on niin kallista, vaikka teen erittäin siistiä ja tasaista jälkeä sekä sommittelen värit jne. Usein vielä inistään että "kyllähän nyt kuka tahansa osaa sukkia tehdä". NO TEE SITTEN ITSE. Ei ole pakko ostaa.
Luulen että ihmiset on niin tottuneet saamaan sukkia lahjoiksi mummoiltaan ja muilta, etteivät edes tajua miten paljon työtä ja taitoa ne vaatii. Jotenkin villasukat on niin arkiseksi mielletty asia. Ehkä kun vanhat taitajat vähenee, niiden arvostus kasvaa.
Mä olen nelikymppinen, ja kyllä mun aikaan joka tyttö joutui opettelemaan villasukkien teon ala-asteella. Ei se vaadi muuta kuin istumalihaksia. Kymmenennet sukat ovat jo varsin nätit. Eli kysymyksessä ei ole niinkään suuri käsityötaidon näyte, vaan se että antaa aikaansa jollekulle toiselle.
Siksi minäkin vertaisin neulomista seksiin. Ilmaiseksi tai ei ollenkaan. Ap:n kaverille ei ollenkaan.
Sensuuria langoista. Ei olisi uskonut. Joku veto herneen nenään kun arvosteli seiska veikkaa. Langasta irtoaa mikromuovia ja langan laatu vaihtelee. Onko tämä asiaton viesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis villasukathan saa ihan kaupasta kympillä. Mitä hiton järkeä on maksaa kenenkään räpellyksistä yli sitä?!
Se järki että silloin saa just sellaset kun haluaa ja laatu yleensä on parempi. Tiedät myös että lanka on esim mulesing vapaata jos niin tahdot ja moni kutoja myös antaa takuuta sukille ja parsii ne tarvittaessa. Tiedät myös ettei niitä ole tehty riistämällä lapsia.
Tää on vähän sama juttu kuin että jos joku mies alkaisi tehdä itse kalaverkkoja pajusta punomalla. Sitten myisi niitä torilla 500 euroa kpl. Kun joku sanoisi, että nuohan valmistetaan nykyään nailonista, mies vastaisi että nämäpä ovat käsityötä, laatu on parempi, ja korjaan jos menee rikki. Eikä ole riistetty lapsia.
Mulesing on tosiaan ihan pöyristyttävä juttu, mutta ihan yhtä lailla se neulelankakin voi olla mulesingin tulosta. Ja sitten taas jos mulesingia ei käytetä, kärpäsentoukat syövät lampailta pyllyt. Jokaisen pitäisi boikotoida merinoa, ainakin Australiassa kasvatettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei kyllä tajua ollenkaan mitä neulominen vaatii. Itse myyn vauvan sukkia 10, lasten 15 ja aikuisten 20 eurolla. Ihan muutaman parin vuodessa. Hirveä valitus potentiaalisilta ostajilta, kun on niin kallista, vaikka teen erittäin siistiä ja tasaista jälkeä sekä sommittelen värit jne. Usein vielä inistään että "kyllähän nyt kuka tahansa osaa sukkia tehdä". NO TEE SITTEN ITSE. Ei ole pakko ostaa.
Luulen että ihmiset on niin tottuneet saamaan sukkia lahjoiksi mummoiltaan ja muilta, etteivät edes tajua miten paljon työtä ja taitoa ne vaatii. Jotenkin villasukat on niin arkiseksi mielletty asia. Ehkä kun vanhat taitajat vähenee, niiden arvostus kasvaa.
Mä olen nelikymppinen, ja kyllä mun aikaan joka tyttö joutui opettelemaan villasukkien teon ala-asteella. Ei se vaadi muuta kuin istumalihaksia. Kymmenennet sukat ovat jo varsin nätit. Eli kysymyksessä ei ole niinkään suuri käsityötaidon näyte, vaan se että antaa aikaansa jollekulle toiselle.
Siksi minäkin vertaisin neulomista seksiin. Ilmaiseksi tai ei ollenkaan. Ap:n kaverille ei ollenkaan.
Kyllä sitä vieläkin opetetaan mutta ei kaikkia kiinnosta. Ja kyllä siihen pitää keskittymistä ja opettelua urata myös. Osalle kantapään kääntäminen ei oo helppo oppia.
Merinoa pitäisi kaikkien boikotoida. Katsotaan meneekö nyt läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä vieläkin opetetaan mutta ei kaikkia kiinnosta. Ja kyllä siihen pitää keskittymistä ja opettelua urata myös. Osalle kantapään kääntäminen ei oo helppo oppia.
Osa ala-asteen oppilaista ei opi jakokulmassa jakoa, mutta ei se siitä silti suurta taidonnäytettä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis villasukathan saa ihan kaupasta kympillä. Mitä hiton järkeä on maksaa kenenkään räpellyksistä yli sitä?!
Se järki että silloin saa just sellaset kun haluaa ja laatu yleensä on parempi. Tiedät myös että lanka on esim mulesing vapaata jos niin tahdot ja moni kutoja myös antaa takuuta sukille ja parsii ne tarvittaessa. Tiedät myös ettei niitä ole tehty riistämällä lapsia.
Tää on vähän sama juttu kuin että jos joku mies alkaisi tehdä itse kalaverkkoja pajusta punomalla. Sitten myisi niitä torilla 500 euroa kpl. Kun joku sanoisi, että nuohan valmistetaan nykyään nailonista, mies vastaisi että nämäpä ovat käsityötä, laatu on parempi, ja korjaan jos menee rikki. Eikä ole riistetty lapsia.
Mulesing on tosiaan ihan pöyristyttävä juttu, mutta ihan yhtä lailla se neulelankakin voi olla mulesingin tulosta. Ja sitten taas jos mulesingia ei käytetä, kärpäsentoukat syövät lampailta pyllyt. Jokaisen pitäisi boikotoida merinoa, ainakin Australiassa kasvatettua.
Ne langat yleensä saa itse valita ja jos ei valitse itse niin sillon voi kysyä mistä langasta ne on tehty ja mitä se lanka sisältää. Jos kutoja ei osaa näihin kysymyksiin vastata niin sit voipi passata ja ostaa muualta.
Jopa mulesing lampailla ne kärpäset munii sinne persauksiin. Siinä tapauksessa vain siihen avonaiseen haavaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ala-asteen oppilaista ei opi jakokulmassa jakoa, mutta ei se siitä silti suurta taidonnäytettä tee.
Ei kukaan sanonut että se on taidonnäyte. Silti se vie aikaa ja vaivaa ja siitä toisen työstä pitäisi maksaa käypä hinta. Jos ei halua maksaa kunnon sukista niin sitte ostaa ne tokmannin riistosukat
Kukahan se kiskuri on? Taitaa olla ihan itse kaverisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No osaan mäkin perussukat kutoa, mutta kyllä ainakin mun mummolla jälki oli toista kuin oma, koska oli elänyt ajan jolloin käsillä tehtiin enemmän. Ja mummolan siis oli nuorena kerinnyt lampaita ja lanka oli ihan omaa tekoa, vanhempana sitten osti markettilankaa, koska olihan se hänestä niin pirun paljon helpompaa. Eli se mikä ennen oli pakkoa on nyt spesiaalia.