Villasukkien hinnasta riitaa
Mä lupasin neuloa kaverille villasukat lankojen hinnalla kun hän on pitkään kärttänyt. Kyse on ohuella langalla tehdystä kirjoneuleesta, polven alle pituiset sukat, laadukas lanka ja tarvitaan kolmea väriä.
Noi langat maksaa 12€/kerä eli sukkien hinnaksi tulisi 36€. Kahdesta langasta jää jäljelle jonkin verran, kolmannesta enemmän. Kaverin mielestä en voi missään tapauksessa laskuttaa koko lankakerien hintaa koska kaikki lanka ei kulu sukkiin. Sukat pitäisi kuulemma punnita ja ottaa sitten hinta langan kilohinnan mukaan.
Sanoin hänelle että voi pitää itse langanloput mitä jää, mutta hän ei niillä mitään tee eikä rupea turhasta maksamaan. On nyt suuttunut ja pitää mua hirveänä kiskurina kun en suostu maksamaan osaa lankojen hinnasta.
Miten teidän mielestä menee tällaisissa tapauksissa; Kuuluuko sukkien tilaajan maksaa koko lankaostokset vai riittääkö että maksaa sen osan langoista mitä sukkiin kuluu?
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
Sukkia kuin kukkia kirjoitti:
Huh, mikä ketju :(
Käsityö maksaa, se vaan on niin. Auton korjauksesta ollaan valmiit maksamaan 80 €/h (+pientarvike ym. lisät) Mutta naisen tekemänä työ ei saisi maksaa mitää. Onneksi tuttavapiiriini ei kuulu tuon kaltaisia ääliöitä. Teen paljon käsitöitä, jaankin niitä eteenpäin, mutta en koskaan rahasta, vaan hyvästä sydämestä ja tarpeeseen.
Oheissa linkissä muutama käsinneulottu ;-) https://www.stephenandpenelope.com/en/westknits/sample-sale/
Kyllä moni mieskin osaa neuloa ja kaikki miehet eivät osaa korjata autoja.
Tä? Ei tuon mun kirjoituksen tuohon pitänyt tulla!
Vastasin lainaten. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neulon pääasiassa Novitasta enkä ole ikinä saanut mitään oireita. Ihan hyvää lankaa, ei pehmeää mutta kestää hyvin.
En ole kuullut kenenkään ystävänikään saaneen mitään astmaoireita Novitasta.
Austermann pehmeydessä toki omaa luokkaansa.
Jotkut ihmiset on niin herkustyneitä kaikelle että hyvä kun pystyvät elämään tässä maailmassa. Sitten paasaavat muille miten pahaa on seiskaveikka, hajusteet, kissanhilse, maitoprpteiini jne. Kurjaa tietysti heille mutta suurimmalle osalla ihmisiä nuo asiat ei oo ongelma.
En ole herkistynyt millekkään mutta silti tuo seiskaveikka aiheutti oireita. Tuskin niin montaa ihmistä olisi jotain erityisherkkiä kun asiasta sanoi.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten joku edes kehtaa veloittaa ystävältä ylimääräistä. Minä puunaan harrastuksena autoja ja olen usein tehnyt vahauksen kavereille vahan hinnalla. En todellakaan veloita koko purkkia, yleensä keksin kyllä käyttöä loppupurkille vaikka omaan autoon käytän eri aineita. Järkeä sopisi käytettävän. Tässä tapauksessa näistä langoista nimittäin tekee ainakin kaksi paria eli tuplahinta.
Jämälangoista harvemmin tekee mitään järkevää. Apkin olis tehnyt polvipituiset sukat ja niihin menee enemmän lankaa kuin perussukkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju ei minun mielestäni anna kovin hyvää kuvaa meistä neulojista. Tokmannin sukkien ostoa kutsutaan riistoksi, ja sitten taas toisaalta itse ajatellaan että merinolanka on ok.
Ehkä meidän olisi hyvä tunnustaa, että jokainen meistä ostaa kaikenlaista alkuperältään epämääräistä. Myös lankaa. Kannustan kaikkia tutustumaan suomalaiseen lähilankavalikoimaan. Sieltä löytyy myös nailonilla vahvistettua sukkalankaa.
Mistä nyt revit että neulojat sanoo että merino on ok? Päin vastoin. Merinoa kuitenkin myös löytyy muualta kuin australiasta ja mulesing vapaata. Kannattaa nyt lukea ihan ajatuksella.
Ei kaikki sukat ole riistoa tokmannilta tai miusta halpakaupasta ostettuna. Mitta yleensä mitä halvempi sitä kyseenalaisempi alkuperä. Halvalla ei saa hyvää ja harvoin eettistä
Lue sinäkin ajatuksella läpi toisten kommentit. Aloitetaan jokainen ihan itsestämme ja vaihdetaan se australialainen merino suomalaiseen villaan ennen kuin aletaan syyllistää niitä Tokmannin sukkien ostajia.
Sukkahan on siitä mukava esine, että kone voi tehdä sen alusta loppuun. Vaatteet ovat sikäli ongelmallisempia, että siihen tarvitaan ihmistyötä - ja usein sitä riistoa.
Minä tässä ketjussa olen juuri yksi niistä jotka on sanonut että langan voi valita alkuperän ja eettisyyden mukaan joten tiedän mistä tässä on puhuttu. Merinoa vastaan tässä on ollut useampi. Eli en tajua mistä revit nyt juttusi? Tossa oli muutama joiden mielestä mulesing on ok jne mutta suurin osa ollut vastaan.
Ja vaikka sukat voisi kone tehdä loppuun niin silti koneitakin pitää ajaa ja niistä syntyy päästöjä. Lisäksi halpojen lankojen materiaalit voi olla muovia, ei eettistä eläinperäistä materiaalia ja lisäksi laatu voi olla huono jolloin joudut ostamaan kohta uudet. Kunnon käsityöllä valmistetut villasukat on helppo parsia
Kenenkään mielestä mulesing ei varmastikaan ole ok. Mutta ymmärrä nyt: se, että langassa lukee "mulesing free" ei kerro mitään eläinten olosuhteista. Se "mulesing free" ei tee langasta eettistä. Langan valitseminen eettisesti on oikeasti tosi vaikeaa.
Oma lukunsa on sitten tuo materiaali, nylon tuo mikromuovipäästöjä. Mutta toisaalta se pidentää sukkien käyttöikää. Ja villankin tuotannosta syntyy päästöjä. Itse kallistun valitsemaan sukkiin sekoitelangan, jossa on valtaosa villaa. Ja terittäminen on tietysti hyvä idea.
Ei se suomessakaan keritty villa ole välttämättä eettistä. Silti lankaa voi valita tunnetusti eettisiltä merkeiltä.
Mieluummin tutuilta pientuottajilta kuin rahaa tekeviltä merkeiltä.
Suurimmalla osalla ei ole tuttuja pientuottajia jotka myyvät kavereilleen valmistushinnalla. Ne pientuottajatkin kiskovat rahaa ja vielä enemmän koska volyymit ovat pienempiä. Eikä sekään tosiaan takaa eettisyyttä tai laatua.
Jaa. Mä tunnen kolme. Joko ostan niiltä siihen normihintaan millä he muillekin myy tai sitten parjattu seitsemää veljestä. Koirankarvasekoite on lempparini. Merkkilankoihin en koske.
Koirankarvasekoite? Onhan tuoteselosteessa tämä mainittu selvästi? T. Allerginen
60-luvulla laitettiin pitkiä hiuksia lapasiin, sivusta.
Tietysti on mainittu.
Törkeä hinta sukista. Kai nuo on jotain kultalangasta tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyyntynyt neuloja kirjoitti:
Mä en ole siis edes alkanut neulomaan, langatkin on vielä ostamatta. Otin siis tuon lankojen hinnan puheeksi heti ennen materiaalien hankintaa jotta hän tietäisi mitä maksaa.
Hän on kovasti ihaillut vastaavista langoista neulomiani sukkia ja lapasia ja olen silloin jo kertonut langan olevan tosi kallista. Silloin hän sanoi ymmärtävänsä hyvin kun on noin Ihanan tuntuista.
Eli koko juttu jää nyt väliin eikä se mua harmita, neulon sitten muille. Mutta se harmittaa kuinka kyseinen kaveri nyt puhuu muille ihmisille siitä kuinka valehtelin ja yritin kiskurihinnoilla huijata häneltä rahat.
Jotkut ihmiset eivät käsitä, että mitä langat oikeasti maksaa. Sitä edelleen ajatellaan itse tekeminen on halvempaa.
No, ei välttämättä, ellei tosiaan Novitasta halua tehdä kaikkea. Saa siihenkin lankaan satasia kulumaan, jos tekee isompia juttuja.
Tuommoiset seläntakana puhujat yleensä tunnetaan. Länkyttävät kaikille oman versionsa, vaikka olisivat väärässä. Mutta kuinka moni oikeasti uskoo ja kuuntelee tämmöisen juttuja tosissaan?
Tsemppiä sulle ap, sisään ulos moisen jutut.
Itse tekeminen on aina halvempaa, mutta pitää osata verrata oikein. Jos teet 100 % alpakkalangasta itsellesi käsin villapaidan, niin vastaava paita maksaisi kaupassa varmasti yli 500 euroa. (Jos jostain löytyisi kauppa joka myy käsin neulottua). Ei hintaa voi verrata mihinkään Vilan akryyliroskaan, jonka joku lapsi on jossain tehnyt. Tätä ei vain suurin osa ihmisistä ymmärrä. Mä en koskaan tee rahasta mitään neuleita. Teen ilmaiseksi, jos haluan (esim. joku kiva sukkamalli, jonka haluan tehdä, mutta ei ole itsellä tarvetta), mutta usein kieltäydyn, koska tiedän, ettei työtäni arvosteta.
Alpa ainakin myy Baltiassa teetettyjä koneneulottuja alpakkaneuleita parilla sadalla. Todella hyvä hinta-laatusuhde. Lanka on erittäin pitkäkuituista. Neulepinta on myös tiiviimpää kuin käsin tehty, ja näin ollen neuleen käyttöikä pidempi. Ei nyppyynny ja nuhjaannu niin nopeasti.
Sitten näistä kehitysmaakaupoista saa käsin neulottuja alpakkaneuleita, eivätkä nekään viittä sataa maksa.
Toki on eri tavalla hienoa tehdä itse. Halusinkin vain oikaista tuon väitteen, että alpakkaneule maksaisi 500.-
Nämä kutittavat vähemmän kuin lampaanvillaiset?
Vierailija kirjoitti:
Törkeä hinta sukista. Kai nuo on jotain kultalangasta tehty?
Mikäli haluat pitkät sukat kirjoneuleella jotka voi vetää suoraan jalkaan ilman toista sukkaa jalassa niin se pitää tehdä pehmeästä langasta ja se maksaa
Reilupeli kirjoitti:
Entä jos pyytäisin ompelevaa kaveria tekemään mulle mekon, ja maksaisin vain materiaalista mikä todellisuudessa meni mekkoon, mutta en jätepaloista (työstä nyt puhumattakaan)?
Tekijä saisi teko"palkaksi" kasan tilkkuja.
Harrastan ompelua ja olen lopen kyllästynyt näihin hyväksikäyttäjiin, jotka tuovat verhoja ommeltavaksi tai vaatteita korjattavaksi, kun "sulla se käy niin näppärästi, kun osaat" ja ikinä eivät osta sopivaa ompelulankaa tai vetoketjuja vaan olettavat ompelun tapahtuvat ilman mitään tarvikkeita. Ja eikä puhettakaan, että maksaisivat edes tarvikkeiden hinnan.
Sama myös ap. villasukissa, halutaan ektraa, mutta ei olla siitä valmiita maksamaan edes tarvikkeiden hintaa, puhumattakaan palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Multa just yritettiin tilata anelmaisia ja hinnaksi ehdotettiin 25 euroa. No enpä rupea tekemään ylipolven kirjoneulesukkaa tuohon hintaan, suunnittelija itse pyytää sukistaan 100 euroa / pari enkä ole jossain kirpputoreillakaan nähnyt alle 50 euron. Miksi kaverialennus pitäisi olla luokkaa 75 %? Hädin tuskin lankojen hinnat saa tuolla summalla. Eivätkö ihmiset tajua mitä työn tekemiseen menee aikaa? Vai eikö mun ajankäytöllä ole mitään merkitystä?
..tottakai tekijä päättää hinnan. Mutta kyllä noita jotkut tekee halvemmalla, itse ostin facekirpparilta viime talvena kyseiset sukat 35 e posteineen. Taisin siis tehdä melko edeulliset kaupat. Kauniit sukat, ja olisin voinut maksaa enemmänkin. Sukkia oli siis useissa väreissä ja olivat uusia. Parit sukat olen teettänyt kavereilla, hinta on aina ollut sen tekijän ehdottama eikä minun. Nuo anelmaiset olivat ekat ihan ventovieraan neulomat.
En koskaan kyllä ilkeäisi pyytää ystävältä enempää kuin niiden lankojen osuus joita sukkiin kuluu. Kyllä me kaikki tiedetään että niille lopuille langoilla kyllä käyttöä löytyy jos kerran sukkien tekemistä harrastaa. Ymmärrän suuttunutta ystävää hyvin. En minäkään maksaisi turhasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hupsis mikä ketju. Olen itse innostunut taas neulomisesta vuosien tauon jälkeen. Itse tykkään Novitan langoista, ne on edullisia ja hyvin usein tarjouksessa ja laatukin on riittävän hyvä. Olen astmaatikko eikä neulomisesta ole tullut oireita. Yhden sukkaparin hinnaksi tulee alle viisi euroa vaikka tekisikin miesten sukat. Jos lanka olisi kalliimpaa, ei minulla olisi enää vara neuloa. Nyt annan sukkia lahjaksi niille, joiden tiedän käyttävän villasukkia ja ylimääräiset annan hyväntekeväisyyteen.
Olen ihan samaa mieltä mitä muutama muukin kirjoittaja: annan ilmaiseksi, mutta en tee rahasta. Aloittajan ystävä on käytöstavoiltaa törppö, hänelle en itsekään neuloisi yhtään mitään.
Itse en ole astmaatikko ja ostin hyväuskoisena seiskaveikkaa kun aikoinaan sitä kaikki kehui.
Ihnettelin tehdessä miksi silmiä ja henkeä pistelee ja alkaa henkeä ahdistaa ja käsiä poltteli ja pisteli. Ainoa uusi juttu elämässä oli se lanka ja aloin etsimään tietoa ja kappas. Moni saanut oireita kyseisestä langasta ja sitten kun aloin katsomaan tarkemmin aloin huomaamaan hahtuvapölyä langoista ympäriinsä siinä missä olin sitä lankaa työstänyt.
Huomaa sana "aikoinaan", joka tarkoittanee jotain mennyttä vuosikymmentä. On meilläkin äitini kutomia seiskaveikkasukkia, mutta äitivainaa on ollut haudassa jo toistakymmentä vuotta. Vielä tänäänkin voin kutoa perintölangoista, mutta uutta seiskaveikkaa tai mitään sen tapaistakaan en osta! Laatu on tässä vuosien mittaan mennyt alaspäin kuin lehmän häntä.
Langassa voi olla laatuvaihtelua, mutta myös väriaine voi vaikuttaa siihen, että joku saa oireita ja joku ei .
Mikromuovista sen verran, että niissä paremmissakin sukkalangoissa on sitä polyamidia. Eihän nekään kestäisi muuten.
En ymmärrä miksei mulle tule Novitan langoista ongelmia, vaikka oon muuten tosi herkkä kaikille pölyille.
Vierailija kirjoitti:
No Haloo? Sulle jää nämä langat sitten seuraaviin projekteihin. Jos oot luvannut lankojen hinnalla niin älä nyt ala perumaan ja laskuttamaan sulle jääviä lankoja.
Tilaan puuliiterin teon. Tekijä tilaa perustemateriaalit, puutavaran ja kattomateriaalit. Tähteeksi jääneet materiaalit jäävät tekijälle seuraaviin projekteihin (hah hah, sanoo timpuri) ja maksan vain käytetyistä materiaaleista (ei onnistu).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neulon pääasiassa Novitasta enkä ole ikinä saanut mitään oireita. Ihan hyvää lankaa, ei pehmeää mutta kestää hyvin.
En ole kuullut kenenkään ystävänikään saaneen mitään astmaoireita Novitasta.
Austermann pehmeydessä toki omaa luokkaansa.
Jotkut ihmiset on niin herkustyneitä kaikelle että hyvä kun pystyvät elämään tässä maailmassa. Sitten paasaavat muille miten pahaa on seiskaveikka, hajusteet, kissanhilse, maitoprpteiini jne. Kurjaa tietysti heille mutta suurimmalle osalla ihmisiä nuo asiat ei oo ongelma.
En ole herkistynyt millekkään mutta silti tuo seiskaveikka aiheutti oireita. Tuskin niin montaa ihmistä olisi jotain erityisherkkiä kun asiasta sanoi.
No suurin osa tuskin saa mitään oireita.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten joku edes kehtaa veloittaa ystävältä ylimääräistä. Minä puunaan harrastuksena autoja ja olen usein tehnyt vahauksen kavereille vahan hinnalla. En todellakaan veloita koko purkkia, yleensä keksin kyllä käyttöä loppupurkille vaikka omaan autoon käytän eri aineita. Järkeä sopisi käytettävän. Tässä tapauksessa näistä langoista nimittäin tekee ainakin kaksi paria eli tuplahinta.
Kivat sulle jos vahalle on käyttöä mutta miten liittyy ap:n lankoihin?
Lankojen hinnan nyt ainakin pitää maksaa. Itse olen rahaton ja niinpä en voi pyytää ketään tekemään ilmaiseksi minulle sukkia, mutta onneksi täälläpäin löytyy suhteellisen edullisia villasukkia kirppiksiltä. Ovat uusia ja ehkä jotkut vähän sellaisia "jämälankoista" tehtyjä, mutta ei minulle ole niin väliä. Muuten jäisinkin sitten varmaan ilman sukkia jos en löytäisi näitä alle 10 euron sukkia. Kiittää pitäisi, kun joku viitsii niin halvalla myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hupsis mikä ketju. Olen itse innostunut taas neulomisesta vuosien tauon jälkeen. Itse tykkään Novitan langoista, ne on edullisia ja hyvin usein tarjouksessa ja laatukin on riittävän hyvä. Olen astmaatikko eikä neulomisesta ole tullut oireita. Yhden sukkaparin hinnaksi tulee alle viisi euroa vaikka tekisikin miesten sukat. Jos lanka olisi kalliimpaa, ei minulla olisi enää vara neuloa. Nyt annan sukkia lahjaksi niille, joiden tiedän käyttävän villasukkia ja ylimääräiset annan hyväntekeväisyyteen.
Olen ihan samaa mieltä mitä muutama muukin kirjoittaja: annan ilmaiseksi, mutta en tee rahasta. Aloittajan ystävä on käytöstavoiltaa törppö, hänelle en itsekään neuloisi yhtään mitään.
Itse en ole astmaatikko ja ostin hyväuskoisena seiskaveikkaa kun aikoinaan sitä kaikki kehui.
Ihnettelin tehdessä miksi silmiä ja henkeä pistelee ja alkaa henkeä ahdistaa ja käsiä poltteli ja pisteli. Ainoa uusi juttu elämässä oli se lanka ja aloin etsimään tietoa ja kappas. Moni saanut oireita kyseisestä langasta ja sitten kun aloin katsomaan tarkemmin aloin huomaamaan hahtuvapölyä langoista ympäriinsä siinä missä olin sitä lankaa työstänyt.Huomaa sana "aikoinaan", joka tarkoittanee jotain mennyttä vuosikymmentä. On meilläkin äitini kutomia seiskaveikkasukkia, mutta äitivainaa on ollut haudassa jo toistakymmentä vuotta. Vielä tänäänkin voin kutoa perintölangoista, mutta uutta seiskaveikkaa tai mitään sen tapaistakaan en osta! Laatu on tässä vuosien mittaan mennyt alaspäin kuin lehmän häntä.
Langassa voi olla laatuvaihtelua, mutta myös väriaine voi vaikuttaa siihen, että joku saa oireita ja joku ei .
Olin siis silloin aloitteleva neuloja ja ostin tyytyväisenä seiskaveikkaa kun katsoin että hei laatulankaa ja sopuhintaan! Eihän sitä tiedä miten laatu kärsinyt vuosien myötä kun ei neulomista harrastanut aikaisemmin. Oli kyllä rahan hukkaa ja siitä opin ja nyt ostan mielummin kalliimmalla laatua. Ei siihen montaa euroa tarvitse lisätä että alesta saa hyvät langat.
Näin köyhänä pakko todeta näille hinnan vinkujille: Laatu maksaa ja köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
Mun vanhimmat villasukat ovat vähintään 15v vanhoja, mummilta saatuja itse neulottuja sukkia, laadukkaasta langasta. Olen myös käyttänyt lahjaksi saatuja halpissukkia, kestävät muutaman käyttökerran, reikiä tulee helposti ja ovat yleensä huonosti tehtyjä istuvuudeltaan.
Maksan mielelläni kalliimman hinnan kestävistä ja laadukkaista sukista, joita käytän sen kymmenen vuotta eteenpäin, kuin ostaisin joka vuosi huonosti istuvia ja sen yhden kauden kestäviä halpissukkia 5€/pari.
Sama koskee muutakin käyttötavaraa, ostan laatua laadun hinnalla ja säästän pitkällä aikavälillä paljon rahaa, kuin ostaisin jatkuvasti uutta hajonneen tilalle.
Mitä hemmettiä? Arvostan itse käsityön taitajia erittäin korkealle ja todellakin maksaisin lankojen hinnan mukisematta.
Mistä tiedät että niistä tekee kaksi paria? Nimittäin hyvin usein noista ei kahtia saa. Toki jotkut tilkkusukat voi tehdä mutta sillon pitää olla tarpeeksi samanlaista lankaa jotta ne voi tehdä joka ei välttämättä ole varmas että on samaa lankaa. Ja auton vahaus on eri kun langat