Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Villasukkien hinnasta riitaa

Ärsyyntynyt neuloja
11.11.2018 |

Mä lupasin neuloa kaverille villasukat lankojen hinnalla kun hän on pitkään kärttänyt. Kyse on ohuella langalla tehdystä kirjoneuleesta, polven alle pituiset sukat, laadukas lanka ja tarvitaan kolmea väriä.

Noi langat maksaa 12€/kerä eli sukkien hinnaksi tulisi 36€. Kahdesta langasta jää jäljelle jonkin verran, kolmannesta enemmän. Kaverin mielestä en voi missään tapauksessa laskuttaa koko lankakerien hintaa koska kaikki lanka ei kulu sukkiin. Sukat pitäisi kuulemma punnita ja ottaa sitten hinta langan kilohinnan mukaan.

Sanoin hänelle että voi pitää itse langanloput mitä jää, mutta hän ei niillä mitään tee eikä rupea turhasta maksamaan. On nyt suuttunut ja pitää mua hirveänä kiskurina kun en suostu maksamaan osaa lankojen hinnasta.

Miten teidän mielestä menee tällaisissa tapauksissa; Kuuluuko sukkien tilaajan maksaa koko lankaostokset vai riittääkö että maksaa sen osan langoista mitä sukkiin kuluu?

Kommentit (276)

Vierailija
221/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hupsis mikä ketju. Olen itse innostunut taas neulomisesta vuosien tauon jälkeen. Itse tykkään Novitan langoista, ne on edullisia ja hyvin usein tarjouksessa ja laatukin on riittävän hyvä. Olen astmaatikko eikä neulomisesta ole tullut oireita. Yhden sukkaparin hinnaksi tulee alle viisi euroa vaikka tekisikin miesten sukat. Jos lanka olisi kalliimpaa, ei minulla olisi enää vara neuloa. Nyt annan sukkia lahjaksi niille, joiden tiedän käyttävän villasukkia ja ylimääräiset annan hyväntekeväisyyteen.

Olen ihan samaa mieltä mitä muutama muukin kirjoittaja: annan ilmaiseksi, mutta en tee rahasta. Aloittajan ystävä on käytöstavoiltaa törppö, hänelle en itsekään neuloisi yhtään mitään.

Itse en ole astmaatikko ja ostin hyväuskoisena seiskaveikkaa kun aikoinaan sitä kaikki kehui.

Ihnettelin tehdessä miksi silmiä ja henkeä pistelee ja alkaa henkeä ahdistaa ja käsiä poltteli ja pisteli. Ainoa uusi juttu elämässä oli se lanka ja aloin etsimään tietoa ja kappas. Moni saanut oireita kyseisestä langasta ja sitten kun aloin katsomaan tarkemmin aloin huomaamaan hahtuvapölyä langoista ympäriinsä siinä missä olin sitä lankaa työstänyt.

Mitä lankaa sinä sitten käytät tavallisesti? Siis mistä et saa oireita?

Riippuu työstä. Itse yleensä käyn ostoksilla lankaliikkeissä ja heidän mistään langasta en ole samanlaisia oireita saanut ja en ole löytänyt hahtuvaa samoja määriä.

Millä langalla neulot villasukat? Omalla paikkakunnalla ei ole lankaliikkeitä, joten ihan markettilangalla pitää mennä. Toimitusmaksun kanssa langoille tulee liikaa hintaa, jos netistä pitää tilata.

Höpsistä. Monissa nettikaupoissa on ilmainen toimitus, joissakin kaikesta, joissakin jonkun tietyn tilaussumman ylitettyä. Kokeile vaikka adlibristä.

Vierailija
222/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hupsis mikä ketju. Olen itse innostunut taas neulomisesta vuosien tauon jälkeen. Itse tykkään Novitan langoista, ne on edullisia ja hyvin usein tarjouksessa ja laatukin on riittävän hyvä. Olen astmaatikko eikä neulomisesta ole tullut oireita. Yhden sukkaparin hinnaksi tulee alle viisi euroa vaikka tekisikin miesten sukat. Jos lanka olisi kalliimpaa, ei minulla olisi enää vara neuloa. Nyt annan sukkia lahjaksi niille, joiden tiedän käyttävän villasukkia ja ylimääräiset annan hyväntekeväisyyteen.

Olen ihan samaa mieltä mitä muutama muukin kirjoittaja: annan ilmaiseksi, mutta en tee rahasta. Aloittajan ystävä on käytöstavoiltaa törppö, hänelle en itsekään neuloisi yhtään mitään.

Itse en ole astmaatikko ja ostin hyväuskoisena seiskaveikkaa kun aikoinaan sitä kaikki kehui.

Ihnettelin tehdessä miksi silmiä ja henkeä pistelee ja alkaa henkeä ahdistaa ja käsiä poltteli ja pisteli. Ainoa uusi juttu elämässä oli se lanka ja aloin etsimään tietoa ja kappas. Moni saanut oireita kyseisestä langasta ja sitten kun aloin katsomaan tarkemmin aloin huomaamaan hahtuvapölyä langoista ympäriinsä siinä missä olin sitä lankaa työstänyt.

Mitä lankaa sinä sitten käytät tavallisesti? Siis mistä et saa oireita?

Riippuu työstä. Itse yleensä käyn ostoksilla lankaliikkeissä ja heidän mistään langasta en ole samanlaisia oireita saanut ja en ole löytänyt hahtuvaa samoja määriä.

Millä langalla neulot villasukat? Omalla paikkakunnalla ei ole lankaliikkeitä, joten ihan markettilangalla pitää mennä. Toimitusmaksun kanssa langoille tulee liikaa hintaa, jos netistä pitää tilata.

Höpsistä. Monissa nettikaupoissa on ilmainen toimitus, joissakin kaikesta, joissakin jonkun tietyn tilaussumman ylitettyä. Kokeile vaikka adlibristä.

Tapion lankakauppa, sieltä itse haen langat, kerralla tilaa vähän enemmän niin kulut ei tunnu pahalle kerää kohti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tilaaja" voi myydä ne ylijääneet pätkät kovalla rahalla kenelle haluaa.

Ostaa niillä rahoilla vaikka sitten virkkuulankaa, niin voit alkaa tekemään sitä virkattua kokopitkää pitsi-iltapukua (lankojen hinnalla toki). Vaikka et ikinä olisi virkannut, käsityöihminen olet kuitenkin niin palat halusta käyttää kaiken vapaa-aikasi ilmaseksi siihen.

Vierailija
224/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, mikä ketju :( 

Käsityö maksaa, se  vaan on niin. Auton korjauksesta ollaan valmiit maksamaan 80 €/h (+pientarvike ym. lisät) Mutta naisen tekemänä työ ei saisi maksaa mitää.  Onneksi tuttavapiiriini ei kuulu tuon kaltaisia ääliöitä. Teen paljon käsitöitä, jaankin niitä eteenpäin, mutta en koskaan rahasta, vaan hyvästä sydämestä ja tarpeeseen.

Oheissa linkissä muutama käsinneulottu ;-) https://www.stephenandpenelope.com/en/westknits/sample-sale/

Vierailija
225/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitöitä ja auton korjaamista ei kannata verrata toisiinsa, koska ne ovat vähän eri maailmasta.

Sukan neulominen itse on vähän kuin vanhan auton kunnostaminen itse. Kiva harrastus, mutta ei voi olettaa myyvänsä sitä toiselle tuntipalkalla.

Eikä tässä ole kysymys naisten tai miesten ammattitaidon arvostuksesta, vaan siitä että sukkia on valmistettu koneellisesti jo yli sata vuotta. Eli kenenkään ei ole pakko neuloa. Autoja on pakko korjata.

Vierailija
226/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitöitä ja auton korjaamista ei kannata verrata toisiinsa, koska ne ovat vähän eri maailmasta.

Sukan neulominen itse on vähän kuin vanhan auton kunnostaminen itse. Kiva harrastus, mutta ei voi olettaa myyvänsä sitä toiselle tuntipalkalla.

Eikä tässä ole kysymys naisten tai miesten ammattitaidon arvostuksesta, vaan siitä että sukkia on valmistettu koneellisesti jo yli sata vuotta. Eli kenenkään ei ole pakko neuloa. Autoja on pakko korjata.

Koska kenenkään ei ole pakko neuloa, tulisikin nähdäkseni käsityötä kunnioittaa luksuksena. Kaikilla ei ole varaa luksukseen, ja se on ihan okei, muttei tällöin pidä pyrkiä riistämään tekijää, vaan tyytyä teollisesti valmistettuun tai opetella tekemään itse. Markkinat määräävät tietenkin loppupeleissä hinnan, mutta jos se on polkuhinta, ei itseään kunnioittava sillä hinnalla myy vaan tekee sitten vain omaan käyttöön ja lahjaksi.

Vierailija
227/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kenenkään ei ole pakko neuloa, tulisikin nähdäkseni käsityötä kunnioittaa luksuksena. Kaikilla ei ole varaa luksukseen, ja se on ihan okei, muttei tällöin pidä pyrkiä riistämään tekijää, vaan tyytyä teollisesti valmistettuun tai opetella tekemään itse. Markkinat määräävät tietenkin loppupeleissä hinnan, mutta jos se on polkuhinta, ei itseään kunnioittava sillä hinnalla myy vaan tekee sitten vain omaan käyttöön ja lahjaksi.

Minusta kuulostaa vähän kummallista, että jonkun mielestä juuri hänen harrastustaan pitäisi kunnioittaa luksuksena.

Neulon toki itsekin, mutta näen neulomisen nimenomaan prosessina, harrastuksena. Jos joku kunnioittaa, niin kiva. Mutta itseni vuoksi minä neulon.

Vierailija
228/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan ne sukat ja maksan 50 e.

t. Pena.

Vierailija
229/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ilmaseksi teet niin tottakai pidät loput langat ja kaveri maksaa ne kokonaan. Multa loppus neulomishalut jos tosta alettais vängätä. Meneehän tuohon tekemiseen aikaa ja siitä ei tarvi maksaa mitään. Sano, että selvä, ei tuu kauppoja. Unohdetaan koko juttu.

Vierailija
230/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulon pääasiassa Novitasta enkä ole ikinä saanut mitään oireita. Ihan hyvää lankaa, ei pehmeää mutta kestää hyvin.

En ole kuullut kenenkään ystävänikään saaneen mitään astmaoireita Novitasta.

Austermann pehmeydessä toki omaa luokkaansa.

Vierailija
231/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neulon pääasiassa Novitasta enkä ole ikinä saanut mitään oireita. Ihan hyvää lankaa, ei pehmeää mutta kestää hyvin.

Pehmeyteen vaikuttaa moni asia. Se mitä villaa ja mitä on käytetty sekaan. Perus sukkalanka eli 75% villaa ja 25% polyamidia on karheaa mutta kestävää sukissa. Sit myös se miten tiukasti se lanka on tehty vaikuttaa myös.

Vierailija
232/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä lanka (pun not intended), joka on mahdollinen vain av-mammoille.

Vierailija
233/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos pyytäisin ompelevaa kaveria tekemään mulle mekon, ja maksaisin vain materiaalista mikä todellisuudessa meni mekkoon, mutta en jätepaloista (työstä nyt puhumattakaan)?

Tekijä saisi teko"palkaksi" kasan tilkkuja.

Vierailija
234/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kuulostaa vähän kummallista, että jonkun mielestä juuri hänen harrastustaan pitäisi kunnioittaa luksuksena.

Neulon toki itsekin, mutta näen neulomisen nimenomaan prosessina, harrastuksena. Jos joku kunnioittaa, niin kiva. Mutta itseni vuoksi minä neulon.

Ei sitä harrastusta pidäkään pitää luksuksena, vaan (mielestäni) tekemisen lopputulosta. Äitini harrasti puutöitä, ja pidän kyllä myös hänen tekemiään huonekaluja luksuksena. Itse en edes neulo, mutta ompelen kyllä. Käsintehty on arvokasta.

T. Edellinen

Vierailija
235/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Haloo? Sulle jää nämä langat sitten seuraaviin projekteihin. Jos oot luvannut lankojen hinnalla niin älä nyt ala perumaan ja laskuttamaan sulle jääviä lankoja.

Vierailija
236/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Haloo? Sulle jää nämä langat sitten seuraaviin projekteihin. Jos oot luvannut lankojen hinnalla niin älä nyt ala perumaan ja laskuttamaan sulle jääviä lankoja.

Miksi apn pitäisi maksaa langoista joita ei alunperin edes halua? Niille langoille ei välttämättä ole käyttöä. Jos ap maksaa ne ylijääneet osat maksas turhasta. Minusta todella moukkamaista kaverilta kitistä lankojen hinnasta kun saa usean päivän työn ilmaiseksi sukista jotka tulee kestämään pitkän aikaa

Vierailija
237/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pehmeyteen vaikuttaa moni asia. Se mitä villaa ja mitä on käytetty sekaan. Perus sukkalanka eli 75% villaa ja 25% polyamidia on karheaa mutta kestävää sukissa. Sit myös se miten tiukasti se lanka on tehty vaikuttaa myös.

Huomasin tuon, Katia seta tweed on ihmeen "löysää" käsialani kanssa.  laitoin joukkoon toista lankaa joka toisen krs.  Ihanaa se oli silti. Teen heti neuleen kun on varaa ostaa enemmän.

Vierailija
238/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset on niin herkustyneitä kaikelle että hyvä kun pystyvät elämään tässä maailmassa. Sitten paasaavat muille miten pahaa on seiskaveikka, hajusteet, kissanhilse, maitoprpteiini jne. Kurjaa tietysti heille mutta suurimmalle osalla ihmisiä nuo asiat ei oo ongelma.

Vierailija
239/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten joku edes kehtaa veloittaa ystävältä ylimääräistä. Minä puunaan harrastuksena autoja ja olen usein tehnyt vahauksen kavereille vahan hinnalla. En todellakaan veloita koko purkkia, yleensä keksin kyllä käyttöä loppupurkille vaikka omaan autoon käytän eri aineita. Järkeä sopisi käytettävän. Tässä tapauksessa näistä langoista nimittäin tekee ainakin kaksi paria eli tuplahinta.

Vierailija
240/276 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkia kuin kukkia kirjoitti:

Huh, mikä ketju :( 

Käsityö maksaa, se  vaan on niin. Auton korjauksesta ollaan valmiit maksamaan 80 €/h (+pientarvike ym. lisät) Mutta naisen tekemänä työ ei saisi maksaa mitää.  Onneksi tuttavapiiriini ei kuulu tuon kaltaisia ääliöitä. Teen paljon käsitöitä, jaankin niitä eteenpäin, mutta en koskaan rahasta, vaan hyvästä sydämestä ja tarpeeseen.

Oheissa linkissä muutama käsinneulottu ;-) https://www.stephenandpenelope.com/en/westknits/sample-sale/

Kyllä moni mieskin osaa neuloa ja kaikki miehet eivät osaa korjata autoja.