Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hoitoalan opiskelija ja nyt ihan tosissani pohdin opintojen lopettamista tuon rokotepakon vuoksi.

Vierailija
10.11.2018 |

Olen viihtynyt alalla ihan hyvin ja valmistun vuoden sisään. Kun aloitin opinnot, en ainakaan tiennyt mistään rokotepakosta eikä sitä ilmeisesti kyllä ollutkaan (?). Nyt kun se on tullut, on minua alkanut todella paljon ahdistamaan. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotusta ja nytkö joutuisin ottamaan sen 2x vuodessa aina jatkossa? Mitä siitä mahtaa seurata terveydelle pitkällä aikavälillä? Ahdistaa niin paljon tuo rokotepakko, että pohdin alan vaihtoa. En vaan tiedä mihin vaihtaisin. Toisaalta olen pohtinut, jos lähtisinkin ulkomaille töihin, johonkin missä ei kyseistä rokotetta pakoteta ottamaan?

Mitä kannattaisi tehdä?

Kommentit (423)

Vierailija
121/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tätä rokotuspakkoa käytännössä seurataan? Työnantajalla ei ole lupa mennä sun terveystietoihin. Eikä rokotetta ole pakko ottaa omalla työpaikalla vaan esim. työterveyshuollossa tai terveysasemalla. Tietty työnantaja voi seurata paljonko henkilökuntaa on rokotettu, mutta eihän se tiedä ketä ne rokottamattomat on?

Itse kyllä olen aiemmin ottanut rokotteen ja otan nytkin. Mutts ymmärrän kyllä miksei kaikki halua ottaa.[/quote

Ainakin Jyväskylässä tarttee toimittaa esimiehelle todistus, että oot ottanu rokotteen. Jos et ota ni sit saat kenkää.

https://www.tehy.fi/fi/apua/tyosuojelu/kysymyksia-tyontekijan-rokotuksi…

3. Pitääkö työntekijän kertoa työnantajalle, onko hän ottanut influenssarokotteen?

Työntekijä ei ole velvollinen kertomaan, onko hänet rokotettu eikä toimittamaan soveltuvuustodistusta työnantajalle. Terveystiedot ovat arkaluonteisia henkilötietoja, joiden käsittely on laissa säädetty, ja ne kuuluvat yksityisyydensuojan ydinalueeseen. Työterveyshuollollakaan ei ole oikeutta luovuttaa soveltuvuustietoja työnantajalle ilman työntekijän lupaa.

Rekrytointitilanteessa työnantaja voi edellyttää tartuntatautilain mukaista rokotesuojaa ja jättää työntekijän palkkaamatta, jos selvityksiä ei toimiteta. Myös työehtosopimuksissa voi olla määräyksiä lääkärintodistuksen esittämisvelvollisuudesta.

Olen nyt töissä jkl määräaikaisella sopimuksella, koeaikaa ei ole. En aio toimittaa mitään lappuja, työskentelen psykiatrialla ja meillä käyvät ihmiset ovat pääasiassa perusterveitä, ainoana sairautena vaikka skitsofrenia. Katsotaan kauan saan jatkaa työssäni, mutta yritän kevään yhteishaussa hakea uudelle alalle. Minä en tähän suostu, kaikki rokotusohjelman muut rokotteet minulla on voimassa ja ne myös pysyvät. 

Älytöntä,että psyk.työntekijöiden pitää rokote ottaa.

KSSHP on linjannut pakon koskevan koko sairaanhoitopiiriä. Minä en työskentele sairaalassa, vaan rakennuksessa jossa on paljon muidenkin alojen toimistoja sun muuta toimintaa. Katsotaan miten tässä nyt käy, kaipa se on itsekin lähdettävä vielä opiskelemaan kun en viitsi koko perhettä raahata Ruotsiin...

Vierailija
122/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole yksin ap. Itse olen juuri valmistunut hoitaja ja en aio ottaa infuenssarokotusta koska se rikkoo itsemääräämisoikeutta, itse rokotteen tehottomuuteen tai tehoon en lähde täällä ottamaan kantaa.

Hienoa. Sun periaatteen vuoksi  joku heikkokuntoinen potilaasi mahdollisesti menehtyy.

Ai mutta ei mitenkään oo mahdollista että menehtyisi influenssaisen lääkärin takia? Sinusta ei ole ongelma lääkärien influenssa eikä se sinusta voi heiltä tarttua potilaisiin? Sinulle on ok ettei lääkäreitä tarvitse rokottaa mutta jostain syystä kannatat hoitajien pakkorokotuksia? Joku voi menehtyä sun takia ihan yhtä hyvin. Älä mene kauppaan kipeänä, julkisiin tiloihin tai joukkoliikenteeseen ja muista itse ottaa rokotus! Se tekee autuaaksi.

Lääkäri voi olla ”influenssainen” myös siksi, että on juuri sairastumassa piikin otettuaan. Melko moni sairastuu heti rokotuksen jälkeen joko muutamaksi päiväksi tai jos huonosti käy, loppuelämäkseen.

Mutta lietso vain hysteriaa. Saadaan nämä uudet vastineet sikapiikkijonoille pitkiksi ja THL:n pomot rikastumaan entisestään kytköskaupoillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Räjähdän pian suuttumuksesta. Poikani sai armeijassa influenssarokotteen. Terve urheilullinen nuorimies ei ole senjälkeen tervettä päivää nähnyt. Tuli vakava aivokuume. Nyt työkyvytön. Kiitos valtiolle.

Puolustakaa vain rokotuksia. Voi Helvetti!

Osui silmiini sana AIVOKUUME!!! Täällä yhtä raivostunut äiti.

Olen katkeroitunut niin saatanasti, että mulle on ihan sama vaikka muille kävisi samoin kun lapselleni saatuaan tuon KIROTUN ROKOTTEEN. Sai aivokuumeen ja taantui pikkulapsen tasolle. On 15 vuotias vauva.

Toki en lapsille tuota

toivo, jotka eivät voi päättää, mutta saisittepa s.a.a.t.a.n.a kaikki te puolestapuhujat aivokuumeen.

Tiedän että on törky kielenkäyttöä mutta en nyt enää välitä mistään.

Lopeta jo. Et ole enää uskottava.

Vierailija
124/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuoren ja terveen mitään rokotuksia tarvii ottaa.

Vierailija
125/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Räjähdän pian suuttumuksesta. Poikani sai armeijassa influenssarokotteen. Terve urheilullinen nuorimies ei ole senjälkeen tervettä päivää nähnyt. Tuli vakava aivokuume. Nyt työkyvytön. Kiitos valtiolle.

Olen katkeroitunut niin saatanasti, että mulle on ihan sama vaikka muille kävisi samoin kun lapselleni saatuaan tuon KIROTUN ROKOTTEEN. Sai aivokuumeen ja taantui pikkulapsen tasolle. On 15 vuotias vauva.

Toki en lapsille tuota

toivo, jotka eivät voi päättää, mutta saisittepa s.a.a.t.a.n.a kaikki te puolestapuhujat aivokuumeen.

Nyt teidän vanhempien pitää nousta esiin ja kertoa kokemuksistanne! Asiaa hyssytellään ihan liikaa, välillä mediaan pompahtaa jonkun perheen tarina -> ei johdu rokotteesta vaan on täysin sattumaa. Paljon voimia jokaisen sairastuneen perheelle, ei ole helppo tie rämpiä!

Vierailija
126/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki en lapsille tuota

Ahdisti lukea kirjoituksesi. Et varmaan tosissasi toivo tuota, mutta aivan pystyn kirjoituksesi kautta aistimaan vanhemman

hädän ja epätoivon. Kliseistä, mutta toivon sydämestäni voimia sinulle ja perheellesi ❤

Vierailija
127/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo tutkittu pitkan aikavalin vaikutuksia.raha ratkasee.

Vierailija
128/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole yksin ap. Itse olen juuri valmistunut hoitaja ja en aio ottaa infuenssarokotusta koska se rikkoo itsemääräämisoikeutta, itse rokotteen tehottomuuteen tai tehoon en lähde täällä ottamaan kantaa.

Hienoa. Sun periaatteen vuoksi  joku heikkokuntoinen potilaasi mahdollisesti menehtyy.

Ai mutta ei mitenkään oo mahdollista että menehtyisi influenssaisen lääkärin takia? Sinusta ei ole ongelma lääkärien influenssa eikä se sinusta voi heiltä tarttua potilaisiin? Sinulle on ok ettei lääkäreitä tarvitse rokottaa mutta jostain syystä kannatat hoitajien pakkorokotuksia? Joku voi menehtyä sun takia ihan yhtä hyvin. Älä mene kauppaan kipeänä, julkisiin tiloihin tai joukkoliikenteeseen ja muista itse ottaa rokotus! Se tekee autuaaksi.

Lääkäri voi olla ”influenssainen” myös siksi, että on juuri sairastumassa piikin otettuaan. Melko moni sairastuu heti rokotuksen jälkeen joko muutamaksi päiväksi tai jos huonosti käy, loppuelämäkseen.

Mutta lietso vain hysteriaa. Saadaan nämä uudet vastineet sikapiikkijonoille pitkiksi ja THL:n pomot rikastumaan entisestään kytköskaupoillaan.

Pointtina oli että miksi juuri hoitaja on se potentiaalinen tartuttaja joka on pakko pakkorokotuttaa kun tuon voi saaada mistä vain jos on saadakseen.

Vierailija
129/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotepakko on ihan oikein hoitoalalla. Jos ei sitä hoksaa niin on syytäkin vaihtaa alaa. Vituttaa nää rokottamattomat ammattihenkilöt jotka sitä tautia levittää eteenpäin esim sairaalassa.

Juuri näin. Kammottaa ajatellakin niitä tilanteita, kun hoitajat tartuttavat heikon vanhuksen, sairaan lapsen tai vaikkapa syöpäpotilaan infulenssaan ja potilas kuolee sen takia.

Vierailija
130/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni sairastui sikainfluenssapiikin jälkeen epilepsiaan. Kenelläkään suvussamme ei ole epilepsiaa, joten olipas kummallinen sattuma kun juuri tuon jälkeen puhkesi. On nyt syönyt kohta 10 vuotta lääkkeitä, joilla olisi esimerkiksi sikiöön haitallisia vaikutuksia jos tulisi raskaaksi. Ikää nyt 17-vuotta, saa nähdä miten tästä edetään.

Uudessa tartuntatautilaissa ei ole VELVOLLISUUTTA ilmoittaa haitoista, ennen ne oli pakko ilmoittaa. Tämä pitää ehdottomasti saada takaisin! 

Vierailija
131/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomessa lainsäädäntöä, joka voisi kattavasti puuttua THL:n ja lääketehtaiden välisiin kytköksiin? Rokotuskampanjoissa on usein kysymys lähes koko väestön laajuisesta toiminnasta.

Tämä siis jo ennen kuin syntyy narkolepsian kaltaisia ongelmia. Pahimmillaan koko väestö altistetaan vaaroille epämääräisillä rokotteilla, joiden ainesosista, tehosta tai sivuvaikutuksista ei ole riittävää ymmärrystä niiden ottajilla.

Vierailija
132/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokotepakko on ihan oikein hoitoalalla. Jos ei sitä hoksaa niin on syytäkin vaihtaa alaa. Vituttaa nää rokottamattomat ammattihenkilöt jotka sitä tautia levittää eteenpäin esim sairaalassa.

Juuri näin. Kammottaa ajatellakin niitä tilanteita, kun hoitajat tartuttavat heikon vanhuksen, sairaan lapsen tai vaikkapa syöpäpotilaan infulenssaan ja potilas kuolee sen takia.

Kertauksena: sen influenssan voi osastolle tuoda vierailija, lääkäri tai potilas voi saada taudin vaikka lähikaupasta. Pitäisi kieltää ensin vierailijat osastoilla. Miksi sinulle on ok ettei lääkäreitä pakkorokotuteta? He eivät voi levittää ko. virusta jostain maagisesta syystä mielestäsi?

Vierailija
133/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
134/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me hoitajat olemme ehkä senvuoksi varpaillamme tästä, sillä tiedämme jotakin

enemmän kuin muut, mutta vaitiolovelvollisuus sitoo vaikenemaan.

Pieni vinkki. Näemme paljon sairastuneita

potilaita. Enkä tarkoita nyt influenssaa.

En kannata rokotusta.

Vierailija
135/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen vakavasti alan vaihtoa. Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille :)

Ap

Vierailija
136/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tuumaatte siitä, että jos rokotettaisiin kaikki suomalaiset? Eikö se olisi ihan paras ratkaisu näiden puolustajien mielestä? Olisitko valmis ottamaan rokotteen joka vuosi?

Olisin valmis ja mielelläni sen ottaisin jos ilmaiseksi saisin. Nyt mulla ei työttömänä ole varaa sitä itselleni hommata. 

Vierailija
137/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsin kanssa alaa, mutta rokotepakko sai minut muuttamaan mieleni. 

Vierailija
138/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni sairastui sikainfluenssapiikin jälkeen epilepsiaan. Kenelläkään suvussamme ei ole epilepsiaa, joten olipas kummallinen sattuma kun juuri tuon jälkeen puhkesi. On nyt syönyt kohta 10 vuotta lääkkeitä, joilla olisi esimerkiksi sikiöön haitallisia vaikutuksia jos tulisi raskaaksi. Ikää nyt 17-vuotta, saa nähdä miten tästä edetään.

Uudessa tartuntatautilaissa ei ole VELVOLLISUUTTA ilmoittaa haitoista, ennen ne oli pakko ilmoittaa. Tämä pitää ehdottomasti saada takaisin! 

Eihän epilepsia edes ole mikään perinnöllinen sairaus. Minunkin siskollani on epilepsia, eikä kellään muulla koko suvussa. Sairastui ihan ilman sikapiikkiä jo kauan ennen sikainfluenssaa. Ei se sikapiikki nyt ihan kaikkia sairauksia aiheuttanut. Että kyllä se nyt tais olla ihan vaan sattumaa. Lapsesi olisi sairastunut, ilman piikkiäkin. On turha tuntea katkeruutta asiasta joka ei olis muuttanut yhtään mitään.

Vierailija
139/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama mielessä. Tykkäsin alasta tosi paljon, mutta vaihdan pois ton takia.

Tykkäät alasta, mutta potilaiden terveys ei oikein kiinnosta.

Vierailija
140/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harkitsin kanssa alaa, mutta rokotepakko sai minut muuttamaan mieleni. 

Valmistuin vain hetki ennen lakiuudistusta, sinne meni 3,5 v koulutus hukkaan... Olen saanut influenssarokotteesta aiemmin anafylaktisen reaktion enkä aio sitä ottaa vaikka hoitohenkilökunta olisi elvytysvalmiudessa. Lähisairaalassa kuulemma toimitaan juurikin noin, että pahat kananmuna-allergikot ja muut rokotetaan siten, että ollaan oikeasti elvytysvalmiudessa. Ja tuoko on sitten oikein? En vastusta rokotteita, olen kriittinen niitä kohtaan kuten muidenkin kannattaisi olla.