Olen hoitoalan opiskelija ja nyt ihan tosissani pohdin opintojen lopettamista tuon rokotepakon vuoksi.
Olen viihtynyt alalla ihan hyvin ja valmistun vuoden sisään. Kun aloitin opinnot, en ainakaan tiennyt mistään rokotepakosta eikä sitä ilmeisesti kyllä ollutkaan (?). Nyt kun se on tullut, on minua alkanut todella paljon ahdistamaan. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotusta ja nytkö joutuisin ottamaan sen 2x vuodessa aina jatkossa? Mitä siitä mahtaa seurata terveydelle pitkällä aikavälillä? Ahdistaa niin paljon tuo rokotepakko, että pohdin alan vaihtoa. En vaan tiedä mihin vaihtaisin. Toisaalta olen pohtinut, jos lähtisinkin ulkomaille töihin, johonkin missä ei kyseistä rokotetta pakoteta ottamaan?
Mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (423)
Miksi ihmiset sekoittavat näin totaalisesti rokotusvastaisuuden ja sen ettei halua ottaa influenssarokotetta joka vuosi? Tutustukaa ihmiset hyvät vähän enemmän tutkimuksiin ja tietoon mitä influenssarokotteista on olemassa, niin ehkä havahdutte huomaamaan että sen ottamatta jättäminen ei tarkoita yleistä rokotevastaisuutta.
Kyllä minulla ja lapsillanikin kaikki muut rokotteet on enkä ole niiden ottamista edes epäröinyt. Influenssarokotetta ei silti ole eikä tule kelleen meidän perheessä. Ei vaikka se tarkoittaisi minulle uuden alan opiskelua, niinkuin tällä hetkellä näyttää.
Et ole yksin ap. Itse olen juuri valmistunut hoitaja ja en aio ottaa infuenssarokotusta koska se rikkoo itsemääräämisoikeutta, itse rokotteen tehottomuuteen tai tehoon en lähde täällä ottamaan kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Obey, Consume, No Willpower kirjoitti:
Jos olet valmis alistumaan, kuuntelemaan käskyjä ja myymään sielusi sovit hoitoalalle mainiosti. Jos et ole valmis tottelemaan niin et sovi joukkoon silloin.
Mitä ihmettä nää puheet oikeen on? Hoitajat harjottaa ihan itsenäisesti omaa ammattiaan. Ei ne ole mitään alistujia tai käskyjen noudattajia. Voi luoja sentään.
Nimenomaan. Hoitajan nimenomaan täytyy olla rohkea, jämpti ja itsevarma ihminen. Herkät luonteet ei pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin, että lääkäreille ei ole pakko? Saanko kysyä MIKSI ei? Ihan sairasta.
On ihan laissa määrättynä
Lue:
olet väärällä alalla = sinulta otetaan pois ammatinharjoittamisoikeus
Riskiryhmät rokotetaan ensin. Joskus mietin miksi?
Armeijassa kaikki saa kaikki rokotukset. Kuitenkin aina uutisissa kerrotaan, että nyt influenssa on alkanut armeijasta.
En ole alalla (onneksi), mutta haluan sanoa, että pitäkää puolenne hoitsut! Olen sitä mieltä, että tämä kehityssuunta on ihan järjetön.
Ja entäs sitten loogisesti ajateltuna... Jos nyt oletetaan, että rokote toimii ja on turvallinen (niin kuin väitetään) ja kuvitellaan, että 12 hoitajasta puolet on rokotettu (ryhmä A) ja puolet rokottamatta (ryhmä B). Työssään kaikki väkisinkin altistuvat influenssaviruksille. Ja koska lähtöolettaman takia rokote toimii, niin ryhmästä A 5 hoitajaa pysyy terveenä ja 1 sairastuu rokotuksesta huolimatta. Tämä sairastunut jää sairaslomalle ja jäljellä on 5 tervettä, töissä. Ryhmästä B 3 sairastuu ja jää sairaslomalle, ja 3 pysyy terveenä, töissä.
Työnantajan kannalta on siis tietysti parempi, että rokotetaan, JOS se auttaa pysymään terveenä. Mutta entä potilaiden? Jos rokote toimii, voidaan olettaa, että nämä rokottamattomat terveet osaavat huolehtia hygieniasta ja/tai heillä on hyvä vastustuskyky. He tuskin kantavat ja siirtävät virusta muihin. Entä terveet rokotetut? Jos edes osa heistä on pysynyt terveenä rokotuksen ansiosta, niin HÄN on se potentiaalinen riski, joka terveenä levittää virusta. Ei se rokottamaton terve.
Tämäkin skenaario on optimistinen ja pätee vain, jos rokote tosiaan toimii eikä sairastuta ottajaansa. Mutta jos ja kun usein rokotetut vaikuttaisivat sairastavan enemmän, näyttäisi siltä, että edes työnantaja ei hyödy. Pitää muistaa, että lääketeollisuus on yksi maailman suurimpia bisneksiä. Ei siellä ihmistä ajatella, vaan rahaa.
https://stm.fi/lausuntopyynnot
5.12. Tartuntatautilaki eduskunnassa uudelleen käsiteltävänä!
Kyllä mä ajattelen, että oman elimistön puolustuskyvyn pitää hoitaa pöpöt. En halua pilata oman puolustuskykni harjaannuttamista joillain rokotteilla.
Tiedän monia joille jäänyt rokotuksesta elinikäinen sairaus.
Oliko viime kauden rokotteen teho jopa 8%? Ei kovin hyvältä vaikuttanut.
Jos keskimäärin 250 ihmistä joutuu influenssan takia tehohoitoon, niin miksi rokotetaan lähes 2 miljoonaa suomalaista? Miksi influenssasta on tehty näin iso ja tappava mörkö? Ennen vanhaan luonnonvalinta poisti heikot yksilöt keskuudestamme ja nyt maailma ylikansoittuu.
Työpaikallani kävi rokottaja (toimisto, ei hoitoala) ja kysyin häneltä mustasta kolmiosta. Ei tiennyt asiasta, joten katsottiin porukalla Pharmacasta mitä se oikein meinaa. Eipä kovin moni sen jälkeen mennyt piikille. Olet saanut rokotteen-lapussa ei lukenut mitään niitä haittavaikutuksia joita tuoteselosteessa oli! Oli pääasiassa pistoskohdan reaktiot, lämmönnousu ja päänsärky. Uskon hoitajien osaavan harjoittaa aseptiikkaa paremmin kuin me muut, eihän se influenssa ollut vielä kaksi vuotta sitten näin isolla myllyllä tappavaksi tehty?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sairauksia?
Vierailija kirjoitti:
Riskiryhmät rokotetaan ensin. Joskus mietin miksi?
Armeijassa kaikki saa kaikki rokotukset. Kuitenkin aina uutisissa kerrotaan, että nyt influenssa on alkanut armeijasta.
Ei se epidemia nykyään enää alakaan varuskunnista kun siellä rokotetaan niin kattavasti. Toki sielläkin sairastuneita on mutta eivät ole epidemian lähteenä sen korostetummin kuin muutkaan vastaavan kokoiset tiiviit ihmisjoukot
Räjähdän pian suuttumuksesta. Poikani sai armeijassa influenssarokotteen. Terve urheilullinen nuorimies ei ole senjälkeen tervettä päivää nähnyt. Tuli vakava aivokuume. Nyt työkyvytön. Kiitos valtiolle.
Puolustakaa vain rokotuksia. Voi Helvetti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sairauksia?
Mm.neurologisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen viihtynyt alalla ihan hyvin ja valmistun vuoden sisään. Kun aloitin opinnot, en ainakaan tiennyt mistään rokotepakosta eikä sitä ilmeisesti kyllä ollutkaan (?). Nyt kun se on tullut, on minua alkanut todella paljon ahdistamaan. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotusta ja nytkö joutuisin ottamaan sen 2x vuodessa aina jatkossa? Mitä siitä mahtaa seurata terveydelle pitkällä aikavälillä? Ahdistaa niin paljon tuo rokotepakko, että pohdin alan vaihtoa. En vaan tiedä mihin vaihtaisin. Toisaalta olen pohtinut, jos lähtisinkin ulkomaille töihin, johonkin missä ei kyseistä rokotetta pakoteta ottamaan?
Mitä kannattaisi tehdä?
Suosittelen Eritreaa - äläkä missään nimessä ota mitään piikkiä.
Kauas pois ilman rokotteita. Onnea matkaan.
Jännä että AV:n etusivulla on rokoteaiheinen ja Putin-aiheinen aloitus. Sattumaako?
Vierailija kirjoitti:
Et ole yksin ap. Itse olen juuri valmistunut hoitaja ja en aio ottaa infuenssarokotusta koska se rikkoo itsemääräämisoikeutta, itse rokotteen tehottomuuteen tai tehoon en lähde täällä ottamaan kantaa.
Hienoa. Sun periaatteen vuoksi joku heikkokuntoinen potilaasi mahdollisesti menehtyy.
Olen kokenut kerran _oikean_ influenssan ja se oli aidosti pelottavan kamala tauti: parin viikon hengenahdistuksessa, rytmihäiriöissä ja kuumeväristyksissä ensin pelkäsin kuolevani ja lopulta pelkäsin etten kuolekaan. Onneksi selvisin. Nyt olen ottanut rokotuksen työnantajan vaatimuksesta ja kustannuksella vuosittain (vailla sivuvaikutuksia, kuten kaikki työtoverini). Samoina vuosina olen seurannut kuinka moni lapsi, nuori, työikäinen ja vanhempikin on kitunut taudissa viikkoja. Tämän päätteeksi myös moni on kuollut.