Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hoitoalan opiskelija ja nyt ihan tosissani pohdin opintojen lopettamista tuon rokotepakon vuoksi.

Vierailija
10.11.2018 |

Olen viihtynyt alalla ihan hyvin ja valmistun vuoden sisään. Kun aloitin opinnot, en ainakaan tiennyt mistään rokotepakosta eikä sitä ilmeisesti kyllä ollutkaan (?). Nyt kun se on tullut, on minua alkanut todella paljon ahdistamaan. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotusta ja nytkö joutuisin ottamaan sen 2x vuodessa aina jatkossa? Mitä siitä mahtaa seurata terveydelle pitkällä aikavälillä? Ahdistaa niin paljon tuo rokotepakko, että pohdin alan vaihtoa. En vaan tiedä mihin vaihtaisin. Toisaalta olen pohtinut, jos lähtisinkin ulkomaille töihin, johonkin missä ei kyseistä rokotetta pakoteta ottamaan?

Mitä kannattaisi tehdä?

Kommentit (423)

Vierailija
101/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koko juttu on rokotevastaisten jeppisläisten trolli -porukat sieltä tuli mukaan.

Mikä minua ottaa koppaan, niin he ratsastavat rokotettujen kustannuksella.

Vierailija
102/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelin aikanaan, että poikani on rokotettu sikainfluenssaa vastaan, vaikka jouduin erikseen kieltämään rokotuksen kirjallisesti.

Kyllä kannatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lääkäri ja kuten ranskalainen kollegani jo H1N1 ns. sikainfluenssaepidemian aikana varoitti, ei näitä rokotteita todellakaan tutkita niin hyvin kun kerrotaan. Rokotetta puolletaan kansantalouden vuoksi, mm. että ei tulisi niin paljon työpoissaoloja ym.

Itse en rokotteita lapsilleni ole antanut, enkä ottanut itsekään.

Perusrokotukset ovat tutkittuja pitkältä ajalta. Ne ovat ok ja ehdottomasti kannatan niitä.

Täällä toinen lääkäri. Ei myöskään vale.

Itse otin influenssarokotteen kolme vuotta sitten ja ainoaksi kerraksi jäi. Onneksi olen vasenkätinen, sillä oikeasta kädestä hiljalleen hiipui voimat. MS-tsutia epäiltiin, mutta sitä se ei ollut. Dg oli rokotteen sivuvaikutuksesta

jäänyt vamma.

Vierailija
104/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus miettinyt, että voi olla mahdollista,että rokotetut ihmiset levirttää näitä ifluenssoja.

Niihinhän pistetään näitä hajoitettuja viruksia. Miksei se voisi olla mahdollista?

Vierailija
105/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä potilastyötä tekevät lääkäritkin sen ottaa eivätkä vastusta vaikka ihan vähän enemmän asiasta tietävät kun hoitajat. En voi ymmärtää miten huonoa hoitajien koulutus on kun rokotusta vastustetaan niin paljon? Järkyttävää, mutta ehkä parempi, että rokoitevastaiset vaihtaa alaa...

No ei tietenkään vastusta kun se ei edelleenkään ole PAKOLLISTA lääkäreille! Eli ne jotka ottaa, ottaa sen täysin vapaaehtoisesti ja toiset sitten puolestaan eivät ota. Joten miksi ihmeessä he pitäisivät asiasta meteliä kun tuo on juuri hyvä systeemi? Juuri tota hoitajatkin haluaa. Tottakai hoitajat pitää meteliä, koska heille se on PAKKO nyt yhtäkkiä, vaikkei ennen ollut. Nyt sitten täytyy yhtäkkiä alkaa miettimään itselle uutta alaa.

Häh, eikö av:n hoitaja-ketjuissa aina selitetä kuinka hoitajat oikeastaan tekevät kailen työn eikä lääkärit edes näe potilaitaan? Miksi ihmeessä nämä näkymättömät lääkärit olisi pakotettava ottamaan rokote kun te hoitajat teette kailen työn? Tehän se riskiporukka olette.

Vierailija
106/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan ottaisi yhtäkään ns. turhaa rokotetta, jollainen on mm. influenssarokotus. Sen verran paljon on nimittäin noista saatu vakavia autoimmuunisairauksia, esim. kahden kaverini lapset sairastuivat sikapiikistä narkolepsiaan ja yhden kaverini tyttö menetti liikuntakykynsä hpv-rokotteesta.

Vierailija
107/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole yksin ap. Itse olen juuri valmistunut hoitaja ja en aio ottaa infuenssarokotusta koska se rikkoo itsemääräämisoikeutta, itse rokotteen tehottomuuteen tai tehoon en lähde täällä ottamaan kantaa.

Hienoa. Sun periaatteen vuoksi  joku heikkokuntoinen potilaasi mahdollisesti menehtyy.

Voi se potilas kuolla sunkin takia. Kannat virusta, vierailet osastolla, klähmit ovenkahvat yms. Ja se siitä. Niin kauan kuin osastoilla saa ravata väkeä niin on turha vinkua hoitajien rokotuksista. Eivät ne mitään suljettuja osastoja ole ja vierailijat sinne tuo kaiken noroista lähtien. Jääkää kotiin sairaina! Peskää niitä käsiä, pelkkä käsidesi ei riitä! Kiitos!

Vierailija
108/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tätä rokotuspakkoa käytännössä seurataan? Työnantajalla ei ole lupa mennä sun terveystietoihin. Eikä rokotetta ole pakko ottaa omalla työpaikalla vaan esim. työterveyshuollossa tai terveysasemalla. Tietty työnantaja voi seurata paljonko henkilökuntaa on rokotettu, mutta eihän se tiedä ketä ne rokottamattomat on?

Itse kyllä olen aiemmin ottanut rokotteen ja otan nytkin. Mutts ymmärrän kyllä miksei kaikki halua ottaa.[/quote

Ainakin Jyväskylässä tarttee toimittaa esimiehelle todistus, että oot ottanu rokotteen. Jos et ota ni sit saat kenkää.

Vierailija
109/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lääkäri ja kuten ranskalainen kollegani jo H1N1 ns. sikainfluenssaepidemian aikana varoitti, ei näitä rokotteita todellakaan tutkita niin hyvin kun kerrotaan. Rokotetta puolletaan kansantalouden vuoksi, mm. että ei tulisi niin paljon työpoissaoloja ym.

Perusrokotukset ovat tutkittuja pitkältä ajalta. Ne ovat ok ja ehdottomasti kannatan niitä.

Itse otin influenssarokotteen kolme vuotta sitten ja ainoaksi kerraksi jäi. Onneksi olen vasenkätinen, sillä oikeasta kädestä hiljalleen hiipui voimat. MS-tsutia epäiltiin, mutta sitä se ei ollut. Dg oli rokotteen sivuvaikutuksesta

jäänyt vamma.

En ota kantaa puoleen tai toiseen, mutta huvittaa tämä. Miksi alapeukutetaan henkilöä, joka kertoo sairastuneensa. Ihmetyttää?

Vierailija
110/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs tuumaatte siitä, että jos rokotettaisiin kaikki suomalaiset? Eikö se olisi ihan paras ratkaisu näiden puolustajien mielestä? Olisitko valmis ottamaan rokotteen joka vuosi?

Vierailija
111/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä täällä on lääkäreitä sankoin joukoin tänä iltana... Taitaa olla trollit liikkellä. Sama kirjoitustyyli kaikilla. Aika noloa.

Vierailija
112/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se rokote oli mistä tuli olikos se narkolepsiaa?, oliko se just influenssarokotus?

Ei ollut. Se oli sikainfluenssarokote.

Sikainfluenssa on influenssa.

Vierailija
113/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä rokotusvastainen on hakeutunut hoitoalalle töihin?

No jätä ne rokotukset väliin, altistu uudelle influenssaviruskannalle joka vuosi ja sairasta parit jälkitaudit, niin eiköhän se mieli muutu.

Höpö höpö...minä olen tasan kaksi kertaa elämäni aikana ottanut influenssarokotteen ja molempina kertoina sain joka tapauksessa influenssan jälkitauteineen. Kas kummaa kun en sitten enää ottanutkaan rokotetta ja en myöskään saanut mitään. Kuusi vuotta hoitajana työskennellyt.

Vierailija
114/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreiltä ei ilmeisesti voi tarttua influenssaa, he ovat ilmeisesti luonnostaan immuuneja 😂

Vierailija
115/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jäänyt vamma.

En ota kantaa puoleen tai toiseen, mutta huvittaa tämä. Miksi alapeukutetaan henkilöä, joka kertoo sairastuneensa. Ihmetyttää?

Olisikohan siksi, että täällä on kovin monta yksisarvislääkiksen käynyttä tohtoria paikalla tänään.

Vierailija
116/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tätä rokotuspakkoa käytännössä seurataan? Työnantajalla ei ole lupa mennä sun terveystietoihin. Eikä rokotetta ole pakko ottaa omalla työpaikalla vaan esim. työterveyshuollossa tai terveysasemalla. Tietty työnantaja voi seurata paljonko henkilökuntaa on rokotettu, mutta eihän se tiedä ketä ne rokottamattomat on?

Itse kyllä olen aiemmin ottanut rokotteen ja otan nytkin. Mutts ymmärrän kyllä miksei kaikki halua ottaa.[/quote

Ainakin Jyväskylässä tarttee toimittaa esimiehelle todistus, että oot ottanu rokotteen. Jos et ota ni sit saat kenkää.

https://www.tehy.fi/fi/apua/tyosuojelu/kysymyksia-tyontekijan-rokotuksi…

3. Pitääkö työntekijän kertoa työnantajalle, onko hän ottanut influenssarokotteen?

Työntekijä ei ole velvollinen kertomaan, onko hänet rokotettu eikä toimittamaan soveltuvuustodistusta työnantajalle. Terveystiedot ovat arkaluonteisia henkilötietoja, joiden käsittely on laissa säädetty, ja ne kuuluvat yksityisyydensuojan ydinalueeseen. Työterveyshuollollakaan ei ole oikeutta luovuttaa soveltuvuustietoja työnantajalle ilman työntekijän lupaa.

Rekrytointitilanteessa työnantaja voi edellyttää tartuntatautilain mukaista rokotesuojaa ja jättää työntekijän palkkaamatta, jos selvityksiä ei toimiteta. Myös työehtosopimuksissa voi olla määräyksiä lääkärintodistuksen esittämisvelvollisuudesta.

Olen nyt töissä jkl määräaikaisella sopimuksella, koeaikaa ei ole. En aio toimittaa mitään lappuja, työskentelen psykiatrialla ja meillä käyvät ihmiset ovat pääasiassa perusterveitä, ainoana sairautena vaikka skitsofrenia. Katsotaan kauan saan jatkaa työssäni, mutta yritän kevään yhteishaussa hakea uudelle alalle. Minä en tähän suostu, kaikki rokotusohjelman muut rokotteet minulla on voimassa ja ne myös pysyvät. 

Vierailija
117/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole yksin ap. Itse olen juuri valmistunut hoitaja ja en aio ottaa infuenssarokotusta koska se rikkoo itsemääräämisoikeutta, itse rokotteen tehottomuuteen tai tehoon en lähde täällä ottamaan kantaa.

Hienoa. Sun periaatteen vuoksi  joku heikkokuntoinen potilaasi mahdollisesti menehtyy.

Ai mutta ei mitenkään oo mahdollista että menehtyisi influenssaisen lääkärin takia? Sinusta ei ole ongelma lääkärien influenssa eikä se sinusta voi heiltä tarttua potilaisiin? Sinulle on ok ettei lääkäreitä tarvitse rokottaa mutta jostain syystä kannatat hoitajien pakkorokotuksia? Joku voi menehtyä sun takia ihan yhtä hyvin. Älä mene kauppaan kipeänä, julkisiin tiloihin tai joukkoliikenteeseen ja muista itse ottaa rokotus! Se tekee autuaaksi.

Vierailija
118/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.tehy.fi/fi/apua/tyosuojelu/kysymyksia-tyontekijan-rokotuksi…

3. Pitääkö työntekijän kertoa työnantajalle, onko hän ottanut influenssarokotteen?

Työntekijä ei ole velvollinen kertomaan, onko hänet rokotettu eikä toimittamaan soveltuvuustodistusta työnantajalle. Terveystiedot ovat arkaluonteisia henkilötietoja, joiden käsittely on laissa säädetty, ja ne kuuluvat yksityisyydensuojan ydinalueeseen. Työterveyshuollollakaan ei ole oikeutta luovuttaa soveltuvuustietoja työnantajalle ilman työntekijän lupaa.

Rekrytointitilanteessa työnantaja voi edellyttää tartuntatautilain mukaista rokotesuojaa ja jättää työntekijän palkkaamatta, jos selvityksiä ei toimiteta. Myös työehtosopimuksissa voi olla määräyksiä lääkärintodistuksen esittämisvelvollisuudesta.

Olen nyt töissä jkl määräaikaisella sopimuksella, koeaikaa ei ole. En aio toimittaa mitään lappuja, työskentelen psykiatrialla ja meillä käyvät ihmiset ovat pääasiassa perusterveitä, ainoana sairautena vaikka skitsofrenia. Katsotaan kauan saan jatkaa työssäni, mutta yritän kevään yhteishaussa hakea uudelle alalle. Minä en tähän suostu, kaikki rokotusohjelman muut rokotteet minulla on voimassa ja ne myös pysyvät. 

Älytöntä,että psyk.työntekijöiden pitää rokote ottaa.

Vierailija
119/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa kaikki hoitajat, että:

- mitään lappuja ei ole pakko toimittaa 

- sinua ei voida irtisanoa jos et toimita todistuksia, koeajalla rokottamattomuus ei ole irtisanomisperuste

- jokaiseen "puhutteluun" tai kuulemistilaisuuteen luottamusmies/vastaava/työkaveri mukaan todistajaksi

- 5.12. lakia käsitellään uudestaan

- muistakaa pyytää nähtäväksi yksikkönne riskiarvio jonka on tehnyt tartuntatautien torjuntaan perehtynyt asiantuntija

- kyseenalaistakaa

- suullinen ilmoitus on riittävä!

5. Onko työntekijän todistettava rokotussuojansa kirjallisesti työnantajalle?

Työnantaja voi edellyttää soveltuvuuslausuntoa tartuntatautilain mukaisiin tehtäviin. Lain mukaan työntekijän suullinen ilmoitus on riittävä.

Soveltuvuuslausunnon antaa pääsääntöisesti työterveyslääkäri. Lausuntoon kirjataan kelpoisuus. Soveltuvuus ilmaistaan lausunnossa; sopiva/rajoituksin sopiva/ei sopiva sekä lausunnon voimassaoloaika. Työntekijälle on perusteltava, mihin kielteinen päätös perustuu, mikäli terveydelliset edellytykset eivät täyty. (https://www.tehy.fi/fi/apua/tyosuojelu/kysymyksia-tyontekijan-rokotuksi…)

Vierailija
120/423 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Räjähdän pian suuttumuksesta. Poikani sai armeijassa influenssarokotteen. Terve urheilullinen nuorimies ei ole senjälkeen tervettä päivää nähnyt. Tuli vakava aivokuume. Nyt työkyvytön. Kiitos valtiolle.

Puolustakaa vain rokotuksia. Voi Helvetti!

Osui silmiini sana AIVOKUUME!!! Täällä yhtä raivostunut äiti.

Olen katkeroitunut niin saatanasti, että mulle on ihan sama vaikka muille kävisi samoin kun lapselleni saatuaan tuon KIROTUN ROKOTTEEN. Sai aivokuumeen ja taantui pikkulapsen tasolle. On 15 vuotias vauva.

Toki en lapsille tuota

toivo, jotka eivät voi päättää, mutta saisittepa s.a.a.t.a.n.a kaikki te puolestapuhujat aivokuumeen.

Tiedän että on törky kielenkäyttöä mutta en nyt enää välitä mistään.