Olen hoitoalan opiskelija ja nyt ihan tosissani pohdin opintojen lopettamista tuon rokotepakon vuoksi.
Olen viihtynyt alalla ihan hyvin ja valmistun vuoden sisään. Kun aloitin opinnot, en ainakaan tiennyt mistään rokotepakosta eikä sitä ilmeisesti kyllä ollutkaan (?). Nyt kun se on tullut, on minua alkanut todella paljon ahdistamaan. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotusta ja nytkö joutuisin ottamaan sen 2x vuodessa aina jatkossa? Mitä siitä mahtaa seurata terveydelle pitkällä aikavälillä? Ahdistaa niin paljon tuo rokotepakko, että pohdin alan vaihtoa. En vaan tiedä mihin vaihtaisin. Toisaalta olen pohtinut, jos lähtisinkin ulkomaille töihin, johonkin missä ei kyseistä rokotetta pakoteta ottamaan?
Mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä rokotusvastainen on hakeutunut hoitoalalle töihin?
No jätä ne rokotukset väliin, altistu uudelle influenssaviruskannalle joka vuosi ja sairasta parit jälkitaudit, niin eiköhän se mieli muutu.Höpö höpö...minä olen tasan kaksi kertaa elämäni aikana ottanut influenssarokotteen ja molempina kertoina sain joka tapauksessa influenssan jälkitauteineen. Kas kummaa kun en sitten enää ottanutkaan rokotetta ja en myöskään saanut mitään. Kuusi vuotta hoitajana työskennellyt.
Er kai yritä väittää, että rokote aiheutti sulle influenssan?
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin, että lääkäreille ei ole pakko? Saanko kysyä MIKSI ei? Ihan sairasta.
Koska monet lääkärit tietää paremmin kuin, ottaa noita huonosti tutkittuja rokotteita.
Terkuin, erikoislääkäreiden kanssa työskentelevä
Voisiko joku pakkorokotuksia kannattava kertoa miten vanhuksia estetään menemästä rokottamattomien ihmisten lähelle muualla kuin terveydenhuollossa? Kadulla, bussissa, kaupassa jne. Tai miten se estetään terveysaseman odotustilassa? Teen näytteenottoa terveysasemalabrassa, odotusaika saattaa olla yli puolitoista tuntiakin. Miksi vain henkilökunta on rokottamattomana tartuntariski eikä muut ihmiset?
Ehkä parempi lopettaa, jos ei halua suojata heikkoja ja sairaita rokottamalla itsensä. Rokottaminen on yksiselitteisen hyvä asia, ja jokainen järkevä ihminen tekee niin!
Vaihdoin itse alaa. Sinänsä ei rokotetta vastaan ole mitään, mutta pakkorokotuksia vastaan on. Siihen samaan syssyyn vielä lomarahaleikkaukset ja lomien lyhentymiset ja muut hoitoalan heikennykset niin kiitos ei. Vaihdoin alaa ja tyytyväinen päätökseeni. Arkityö ilman iltoja ja viikonloppuja, joustava työaika eikä mitään pakkoja ottaa piikkiä persiiseen.
Hyvä, että te rokotekammoiset vaihdatte alaa. On hyvä tietää, että jos joskus sairastun vakavasti, niin hoitsut eivät levittele influenssaa, kun olen herkimmilläni.
Mutta älkää muuttako ulkomaille hoitoalan töihin, koska siellä te tartuttelette vakavasti sairaita ihan samalla tavalla kuin Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkitsin kanssa alaa, mutta rokotepakko sai minut muuttamaan mieleni.
Valmistuin vain hetki ennen lakiuudistusta, sinne meni 3,5 v koulutus hukkaan... Olen saanut influenssarokotteesta aiemmin anafylaktisen reaktion enkä aio sitä ottaa vaikka hoitohenkilökunta olisi elvytysvalmiudessa. Lähisairaalassa kuulemma toimitaan juurikin noin, että pahat kananmuna-allergikot ja muut rokotetaan siten, että ollaan oikeasti elvytysvalmiudessa. Ja tuoko on sitten oikein? En vastusta rokotteita, olen kriittinen niitä kohtaan kuten muidenkin kannattaisi olla.
Olet vain tyhmä.
Hakeutukaa rokottamattomat pois alalta niin sinne saadaan ammattilaisia. Kitatkaa hopeavettä litran mitalla ja juokaa tuhkavettä. Ja muistakaa ettette rokotuta lapsianne.
Vierailija kirjoitti:
Me hoitajat olemme ehkä senvuoksi varpaillamme tästä, sillä tiedämme jotakin
enemmän kuin muut, mutta vaitiolovelvollisuus sitoo vaikenemaan.
Pieni vinkki. Näemme paljon sairastuneita
potilaita. Enkä tarkoita nyt influenssaa.
En kannata rokotusta.
Salaliittoteoria 😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
- Influenssarokotteen haitat ja riskit ovat mitättömiä, jos ne suhteuttaa influenssalle altistumisen riskiin. Vaikka virus jonain vuonna ehtisi muuntua ja rokotteen suoja olisi hieman heikompi, se kuitenkin yleensä suojaa vakavammilta tautimuodoilta. Influenssaan kuolee joka vuosi Suomessakin lukuisa määrä potilaita, rokotteeseen ei ketään. Lisäksi tauti aiheuttaa komplikaatioita, jotka johtavat sairaalajaksoihin, jotkut pysyviinkin haittoihin. En ymmärrä, miksi pelottaa joku kuviteltu kumulatiivinen rokotehaitta, josta ei ole mitään näyttöä, mutta tämä virukselle altistuminen vuosittain ei haittaa yhtään?
Olen viimeksi sairastanut influenssan n. 35 vuotta sitten ja siitä ei jäänyt pitempiaikaista haittaa. Riski vaikuttaa siis kohdallani varsin pieneltä.
Mutta jos otan joka vuosi uudenlaisen nelinkertaisen rokotteen, niin kukaan ei oikeasti tiedä minkälaiset riskit ovat. Mitä enemmän osallistuu "arpajaisiin", sitä suurempi "voiton" mahdollisuus. Jo rokotteen omien paperien mukaan jonkinlaiset oireet ovat yleisiä, ja vakavienkin haittavaikusten mahdollisuus on olemassa.
Haittavaikutusten raportoinnissa on kaksi ongelmaa: 1) lääkärit harvoin raportoivat potilaan kertomia haittavaikutuksia 2) haittavaikutuksen vakavuusaste ei välttämättä tule tilastoitua. Esim. jos haittavaikutuksena on päänsärky niin onko se ohimenevää pientä jomotusta vai kroonista ja invalidisoivaa kipua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet valmistuva, etkä edes rokotteista tiedä tuon enempää, on ehkä parempikin, että vaihdat alaa. Perustaitoja on se, että ymmärtää laumasuojan, rokotehaittojen suhteellisuuden vs. edut ynnä muuta asiaankuuluvaa.
Taitaa olla ihan totta tuo, mitä uutisoidaan, että nykyään valmistuvat hoitajat on sellaista porukkaa, ettei niitä uskalla päästää potilaiden lähellekään.
En ole valmistuva vaan valmistun vuoden päässä. Lisäksi nuo uutisoinnit eivät koske omaa tulevaa ammattiani millään tavalla.
Lisäksi ymmärrän rokotteista kaiken oleellisen oikein hyvin eikä osaamisessani ole sitten mitään ongelmaa. Kysyn nyt ihan tosissani, että miksei lääkärin tarvitse ottaa tuota rokotetta? Siis lääkärin, joka työskentelee yhteistyössä kanssani ja näkee potilaita/asiakkaita tasan saman verran kuin minäkin? Ihan oikeasti MIKSI? Vastaa nyt tähän!
Lääkärit ovat lähtökohtaisesti älykkäitä ja omanarvontuntoisia ihmisiä, jotka eivät ikinä suostuisi pakkorokotuksiin. Hoitajat valitettavasti eivät ole aivan yhtä älykkäitä eivätkä myöskään tajua milloin heitä manipuloidaan, joten kiusaajasieluiset pomot saavat heidät helposti murtumaan. Olen hoitaja itsekin, tosin alanvaihtaja, joten ehkä katson tätä kuviota hiukan eri vinkkelistä kuin se perushoitsu, joka ei ole ikinä muuta työtä tehnytkään.
Rokotepakko on ihmisoikeusloukkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kannata rokotusta.Salaliittoteoria 😂😂😂😂😂
Ei ollenkaan. Mutta kun näet työssäsi satoja ja satoja potilaita, siellä on joukossa monta yllättävääkin tapausta. Esim. rokotteista pahoja haittavaikutuksia saaneita potilaita tulee vastaan silloin tällöin, eivät he mitään urbaanilegendaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Rokotepakko on ihmisoikeusloukkaus.
Onneksi henkilön ei ole mikään pakko toimia sairaanhoitajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kannata rokotusta.Salaliittoteoria 😂😂😂😂😂
Ei ollenkaan. Mutta kun näet työssäsi satoja ja satoja potilaita, siellä on joukossa monta yllättävääkin tapausta. Esim. rokotteista pahoja haittavaikutuksia saaneita potilaita tulee vastaan silloin tällöin, eivät he mitään urbaanilegendaa ole.
Yksisarvisklinikalla tosiaan näkee jos jonkinlaista itsediagnosoitua vaivaa.
Alapeukuttakaa sydämenne kyllyydestä mutta lähipiiristä kaksi ihmistä sairastui CFS/ME-sairauteen influenssarokotteesta. Terveys romahti heillä välittömästi piikin jälkeen ja nyt on koko elämä pilalla.
Milloin täällä tajutaan, että myös rokotettu voi kantaa ja levittää influenssaa? Ei sillä piikillä mitään immuniteettia saa... :-D
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että te rokotekammoiset vaihdatte alaa. On hyvä tietää, että jos joskus sairastun vakavasti, niin hoitsut eivät levittele influenssaa, kun olen herkimmilläni.
Mutta älkää muuttako ulkomaille hoitoalan töihin, koska siellä te tartuttelette vakavasti sairaita ihan samalla tavalla kuin Suomessakin.
Mieli saattaa muuttua kun meillä ei pian enää ole ammattitaitoisia hoitajia kun kaikki vähääkään älykkäämmät yksilöt vaihtaa alaan jossa tehtyä työtä arvostetaan ja jossa ei tarvitse joka vuosi miettiä mitä tällä kertaa päänmenoksi keksitään. Siinä sitten yrität kertoa hoono soomi hoitajalle että kivut ovat kovat ja saat selittämisen jälkeen lasin vettä sängyn viereen.
Hassua, että rokotefanaatikot eivät usko mitään, mitä sanotaan rokotteen haitoista. Ihan kuin haittoja ei olisi olemassa vaikka niistä ihan mainitaan rokotteen selostelapuissakin.
Itse esimerkiksi tiedän tapauksen toissavuodelta, kun keski-ikäinen mies menetti liikuntakykynsä influenssarokotteen jälkeen. Se pisti meidän koko työyhteisön miettimään rokotetta uudessa valossa. Ihan yhtä lailla on niitä tapauksia, joille ei tule rokotteesta mitään, mutta se ei vähennä näiden haittavaikutuksia kärsineiden ihmisten oireiden todellisuutta.
Kannatan ihan ehdottomasti yksilön valinnanvapautta.
Vierailija kirjoitti:
Milloin täällä tajutaan, että myös rokotettu voi kantaa ja levittää influenssaa? Ei sillä piikillä mitään immuniteettia saa... :-D
Ei saa ajatella omilla aivoilla. Influenssarokotteella ei edes pystytä hävittämään tautia, toisin kuin rokoteohjelmassa olevilla rokotteilla.
Minähän otan rokotteen joka vuosi.