Olen hoitoalan opiskelija ja nyt ihan tosissani pohdin opintojen lopettamista tuon rokotepakon vuoksi.
Olen viihtynyt alalla ihan hyvin ja valmistun vuoden sisään. Kun aloitin opinnot, en ainakaan tiennyt mistään rokotepakosta eikä sitä ilmeisesti kyllä ollutkaan (?). Nyt kun se on tullut, on minua alkanut todella paljon ahdistamaan. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotusta ja nytkö joutuisin ottamaan sen 2x vuodessa aina jatkossa? Mitä siitä mahtaa seurata terveydelle pitkällä aikavälillä? Ahdistaa niin paljon tuo rokotepakko, että pohdin alan vaihtoa. En vaan tiedä mihin vaihtaisin. Toisaalta olen pohtinut, jos lähtisinkin ulkomaille töihin, johonkin missä ei kyseistä rokotetta pakoteta ottamaan?
Mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (423)
Mikä se rokote oli mistä tuli olikos se narkolepsiaa?, oliko se just influenssarokotus?
Vierailija kirjoitti:
sosionomi kirjoitti:
myös lastentarhanopettajilla tulisi olla pakollinen rokotus
ei ole tarpeen, koska lapset viettävät paljon aikaansa tarhan ulkopuolella
Kyllä tämä pakko koskee ihan sosiaalityöntekijöitäkin Helsingissä, eli työntekijöitä,jotka eivät mitenkään erityisen sairaiden ihmisten kanssa tee kosketusta vaativaa työtä, lähinnä toimistohommaa. Sen ymmärrän,että sairaalaympäristössä rokote on pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se rokote oli mistä tuli olikos se narkolepsiaa?, oliko se just influenssarokotus?
Ei ollut. Se oli sikainfluenssarokote.
Eikös influenssarokote anneta ihan pikkusille lapsillekin?
Vierailija kirjoitti:
kyllä, se oli kauden 2009 influenssarokote
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minne maahan aiot mennä, missä rokotusta pidetään tarpeettomana?
Kerran vuodessa se influenssarokotus vain on.
Suomessa on rokotuspakko. En usko, että monessa maassa on rokotuspakkoa.
Ap
Tämä pakko on ihan suomalaislampaiden itse luoma ongelma. Työnantajalla ei ole mitään oikeutta tietää mitä rokotuksia olet ottanut. Kyllä normaalilla itsetunnolla varustettu ihminen tietää, ettei työnantajalla ole mitään oikeutta työntää vuosittain jotain testaamatonta piikkiä lihaan, se on vaan väärin. Aina voi valehdella käyneensä rokotuksessa jossain muualla kuin työpaikalla. Ja onhan se saakeli ihan naurettavaa sekin, että hoitajien pitää olla 100-prosenttisesti rokotettu, mutta lääkärit saavat säilyttää fyysisen koskemattomuutensa, vaikka ovat ihan yhtä läheisessä kontaktissa potilaisiin.
Mä oon siinä käsityksessä ettei sitä rokotetta monilla hoitajilla kuitenkaan ole. Ainakaan kotihoidossa ei ole.
Mitkä on siis vaihtoehdot jos ei halua rokotetta? Olla influenssakauden ajan muissa hommissa?
Vierailija kirjoitti:
Jos suhtaudut noin epäillen lääketieteeseen ja sen suosituksiin, niin oikeasti olet ihan väärällä alalla! Sinulle sopii joku muu ala, esim vaikka tarot - korteista ennustaminen tai feng shui - konsulentin ura.
Juuri näin. Jos et ymmärrä rokotteen tarkoitusta niin et oikein sovi hoitoalalle. Sopii etsiä muita hommia.
Jep, ei kannata rokotevastaisen tietenkään ryhtyä lääketieteellisen terveydenhoidon ammattilaiseksi, eli lopeta ihmeessä ne opinnot.
Eihän hoitajien oikeasti tarvitse edes kertoa työnantajalle, että ovatko käyneet rokotuksessa vaiko eivät. Olen 100% varma, että osa ei todellakaan käy rokotuksissa. Kyllä hoitajat on tosi jämptiä porukkaa eivätkä tosiaan suostu helpolla mihinkään.
Sit sun on mentävä. T. Hoitsu joka hakee mielellään kerran vuodessa rokotteen suojatakseen potilaitaan
Vierailija kirjoitti:
Jep, ei kannata rokotevastaisen tietenkään ryhtyä lääketieteellisen terveydenhoidon ammattilaiseksi, eli lopeta ihmeessä ne opinnot.
Rokotevastaisuus on aivan eri asia. Tässä ei puhuttu rokotusvastaisuudesta vaan tätä yhtä tiettyä rokotetta koskevasta pakosta. Ja miksi pakko koskee vaan hoitajia eikä samassa työpaikassa työskenteleviä lääkäreitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä????? Oikeasti??????
Hei,
suosittelen lämpimästi jättämään ne opinnot kesken ja suuntautumaan vaikka kristalli- tai yksisarvishoitoihin. Tienaatkin paremmin ja ilman laillistettua nimikettä et joudu edesvastuuseen vaikka touhusi vahingoittaisivat jotakuta :)
lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikainfluenssarokote se oli.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
suosittelen lämpimästi jättämään ne opinnot kesken ja suuntautumaan vaikka kristalli- tai yksisarvishoitoihin. Tienaatkin paremmin ja ilman laillistettua nimikettä et joudu edesvastuuseen vaikka touhusi vahingoittaisivat jotakuta :)
lääkäri
Älä nyt jaksa esittää täällä lääkäriä. 0/5
Olen lääkäri ja kuten ranskalainen kollegani jo H1N1 ns. sikainfluenssaepidemian aikana varoitti, ei näitä rokotteita todellakaan tutkita niin hyvin kun kerrotaan. Rokotetta puolletaan kansantalouden vuoksi, mm. että ei tulisi niin paljon työpoissaoloja ym.
Itse en rokotteita lapsilleni ole antanut, enkä ottanut itsekään.
Perusrokotukset ovat tutkittuja pitkältä ajalta. Ne ovat ok ja ehdottomasti kannatan niitä.
Miksi ihmeessä rokotusvastainen on hakeutunut hoitoalalle töihin?
No jätä ne rokotukset väliin, altistu uudelle influenssaviruskannalle joka vuosi ja sairasta parit jälkitaudit, niin eiköhän se mieli muutu.
Kyllähän sitä aika monen työpaikan työterveyshuollossakin jaetaan. Terveydenhoitaja tulee ihan toimistolle pistämään. Tietysti monella työpaikalla sen ottaminen on vapaaehtoista. Jos rokotus on tosiaan niin terveydelle vaarallinen, niin miksi sitä annetaan eläkeläisille ja eri alojen työterveyshuollossa?
Mitä hyötyä että hoitajilla on rokote, kun sairaalassa vierailevilla omaisilla ja lääkäreillä ei ole? Ja tuskin on väöinehuoltajillakaan.