Olen hoitoalan opiskelija ja nyt ihan tosissani pohdin opintojen lopettamista tuon rokotepakon vuoksi.
Olen viihtynyt alalla ihan hyvin ja valmistun vuoden sisään. Kun aloitin opinnot, en ainakaan tiennyt mistään rokotepakosta eikä sitä ilmeisesti kyllä ollutkaan (?). Nyt kun se on tullut, on minua alkanut todella paljon ahdistamaan. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotusta ja nytkö joutuisin ottamaan sen 2x vuodessa aina jatkossa? Mitä siitä mahtaa seurata terveydelle pitkällä aikavälillä? Ahdistaa niin paljon tuo rokotepakko, että pohdin alan vaihtoa. En vaan tiedä mihin vaihtaisin. Toisaalta olen pohtinut, jos lähtisinkin ulkomaille töihin, johonkin missä ei kyseistä rokotetta pakoteta ottamaan?
Mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (423)
Höpsö... Lääkärit ottavat asioista selvää ja ottavatkin rokotteen ihan omasta halustaan. Et ole ilmeisesti sattunut huomaamaan, että siinä, missä hoitajilla on "minä päätän itse" -kampanjointia, on lääkäreillä "minä suojaan potilasta#rokotettu#potilasturvallisuus" -kampanja... Viimeistään siinä vaiheessa, kun olet mukana intuboimassa ja toimittamassa teholle sitä 20-vuotiasta, joka on romahtanut influenssaa sairastaessaan, tai elvyttämässä sitä taaperoa, jonka joku toinen on päättänyt olla rokottamatta, saatat ajatella myös omasta rokotteestasi eri tavoin. Rokote ei toki milloinkaan kata kaikkia kantoja, koska meillä ei valitettavasti ole toistaiseksi kristallipalloa, jolla pääasiallisin kulloinkin tautia levittävä virus pystyttäisiin ennustamaan. Huonoin arpa jää kuitenkin sille influenssaan tai sen jälkitautiin menehtyvälle.
Funktionaalinen puoli sopisi sinulle paremmin. Se on myös nykyaikaisempaa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen lääkäri ja kuten ranskalainen kollegani jo H1N1 ns. sikainfluenssaepidemian aikana varoitti, ei näitä rokotteita todellakaan tutkita niin hyvin kun kerrotaan. Rokotetta puolletaan kansantalouden vuoksi, mm. että ei tulisi niin paljon työpoissaoloja ym.
Itse en rokotteita lapsilleni ole antanut, enkä ottanut itsekään.
Perusrokotukset ovat tutkittuja pitkältä ajalta. Ne ovat ok ja ehdottomasti kannatan niitä.
Millonkas esim. Vaxigripia on alettu antamaan ekoja kertoja? Ei tuo ihan uusi rokote kuitenkaan ole?
Flunssa on aivan eri asia kuin influenssa. Kyseessä on influenssarokote, joka ei tosiaan estä flunssaa : ) Perehdy asiaan ennen kuin alat huudella. Höpsö.
Terkkarina kyllä suosittelen rokotteen ottamista. Olen ottanut sen ennen pakkoakin enkä mitään haittoja ole saanut. Mikään rokote ei anna 100 % suojaa..
Toivottavasti tosiaan vaihtaa alaa jokainen tauno joka aikoisi hoitoalalla työskennellä ilman rokotetta. Ja mieluiten muuttaa myös sinne ulkomaille. Aivan käsittämätöntä, näköjään oli ihan tarpeen tämmöinenkin "pakko".
Toiselle pakko, toiselle mahdollisuus. Tiedätkö, moni ottaa rokotuksen ihan omalla kustannuksellaan...
Tiedoksi tietämättömälle: aivan samalla tavoin lääkäreiden rokotekattavuus on seurannan alaisena kuin hoitohenkilökunnankin. Omassa sairaalassani lääkäreiden rokotuskattavuus on perinteisesti ollut 100%; eli ei ole edes tarvetta millekään pakottamiselle, kun jokainen haluaa suojautua ja suojata perheensä ihan siinä samalla kuin potilaatkin. Terveydenhuoltohenkilöstö kohtaa näitä influenssapotilaita epidemia-aikana jatkuvasti ja onkin etulinjassa tartuntaa hakemassa, joten ei montaa kertaa tarvitse miettiä, haluaako suojautua vai ei... Influenssahan tartuttaa jo ennen kliinisiä oireita... Itse lapsena influenssan sairastaneena en epäröi hetkeäkään rokottaessani lapseni vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin, että lääkäreille ei ole pakko? Saanko kysyä MIKSI ei? Ihan sairasta
Vierailija kirjoitti:
Kysy lääkäriltä, jos noin kovin ahdistaa!
Jos koet olevasi sopiva hoivatyöhön, niin miksi lähtisit pelkän mahdollisen rokotevaatimuksen vuoksi?!
Onko pakkoa edes enää olemassa? Vastuullisuudesta on kyse. Rokotettuna pysyt työkunnossa varmemmin. Onko siinä jotakin väärää? Ei minusta.
Jos taas pelkäät piikkiä, niin ihmettelen suuresti. Niitä joutuu antamaan usein. Järki käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen on pakko olla provo..? Ei kukaan voi olla oikeasti noin tyhmä.
No vastaa kysymykseen.
Jos sairaanhoitaja ja lääkäri työskentelee työparina ja näkee potilaita saman verran. Miksi hoitajan on PAKKO ottaa rokote, mutta lääkäri saa VALITA ottaako rokotteen?
Miksi sairaaloissa lappaa rokottamatonta porukkaa ovista ja ikkunoista influenssakautena levittämässä influenssaa? Omaisille pitäisi olla kielto osastoille kokonaan ellei ole rokotettu.
Miksi esim. Veripalvelun hoitajan täytyisi ottaa rokote? Verenluovutuksessa käy terveitä ihmisiä, ainakin pitäisi olla terve jos voi verta toisille luovuttaa.
Tai miksi jossain psykiatrisissa paikoissa pitäisi rokote ottaa?
Vastaa näihin kysymyksiin, jokaiseen perustellen.
- IHAN SAMALLA TAVOIN NIIN SAIRAANHOITAJA, LÄHIHOITAJA, LABRAHOITAJA, RÖNTGENHOITAJA, POTILASKULJETTAJA, YM KUIN LÄÄKÄRIKIN OTTAA ROKOTTEEN JA KAIKKIA VALVOTAAN TYÖTERVEYSHUOLLON TOIMESTA. JOKAINEN VALITSEE TOKI ITSE, MUTTA POTILASTYÖTÄ EI TEE, MIKÄLI ROKOTETTA EI OTA.
- Influenssapotilaita kohortoidaan tiettyihin huoneisiin ja osastoille, altistuneille aloitetaan estolääkitystä, ja ilman muuta omaisia informoidaan tartuttavuudesta sekä suojautumisesta. Oireisia vierailijoita ohjeistetaan välttämään vierailuja.
- Veripalvelussa käy varmasti pääosin terveitä, mutta influenssahan tarttuu jo ennen ensimmäisiä kliinisiä oireita, joten toki satoja ihmisiä käsittelevä hoitaja on etulinjassa saamassa tartunnan - ja näin myös levittämässä epidemiaa edelleen. Ihan simppeliä, kun vähän ajattelee - eikö?
- Psykiatrinen sairaus ei toki suojaa muilta sairauksilta, vaan psykiatrisilla potilailla on ihan samalla tavoin niitä kansakunnan perussairauksia kuin muullakin väestöllä. Psykiatrisen potilaan diagnoosi sen sijaan valitettavan usein viivästyy juurikin siksi, ettei tämä joko itse osaa aktiivisesti hakeutua arvioon tai tunnista oireitaan. Eli ihan samoilla kriteereillä pyritään myös psykiatrian puolen potilaita hoitamaan.
Haluatko kysyä vielä muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lääkäri ja kuten ranskalainen kollegani jo H1N1 ns. sikainfluenssaepidemian aikana varoitti, ei näitä rokotteita todellakaan tutkita niin hyvin kun kerrotaan. Rokotetta puolletaan kansantalouden vuoksi, mm. että ei tulisi niin paljon työpoissaoloja ym.
Itse en rokotteita lapsilleni ole antanut, enkä ottanut itsekään.
Perusrokotukset ovat tutkittuja pitkältä ajalta. Ne ovat ok ja ehdottomasti kannatan niitä.Millonkas esim. Vaxigripia on alettu antamaan ekoja kertoja? Ei tuo ihan uusi rokote kuitenkaan ole?
Ollos huoleton, poikas valveill on... Mä hoidan sitten sua ja sun lasta, kun sairastutte ja saavutte sairaalaan. Jos olisit lääkäri, ymmärtäisit, että joukkorokotteiden voima on juurikin se rokotekattavuus. Ihan näkisin puoltavani rokotetta siksi, että välttäisin hankalat jälkitaudit ja tehohoitoon johtavat tautimuodot. Kansantaloudellisestihan on ihan merkittävä menoerä tuo rokottaminen vuositasolla, eli sillä sitä lienee turhaa perustella. Sitäpaitsi: JOS SUSTA ROKOTTAMINEN ON KANSANTALOUDELLISESTI JÄRKEVÄÄ, SÄHÄN SAMALLA ALLEKIRJOITAT SEN, ETTÄ ROKOTTEESTA JOHTUEN IHMISET SAIRASTUU VÄHEMMÄN JA LIEVEMMIN?????? I rest my case. Sä söit juuri oman uskottavuutesi.
Vierailija kirjoitti:
Poikaystäväni otti juuri rokotteensa hyvin mielin ja opiskelee lääkäriksi. Samoin gynekologiksi erikoistuva siskoni. Miksi hoitajille asia on niin vaikea?
Ei. Älä yleistä. Vaikka nuo kaksi ottivat rokotteet niin kaikki lääkärit EIVÄT ota! Samoin vaikka osa hoitajista ei haluaisi ottaa niin osa sitten taas oikein mielellään ottaa! Että äläpä yleistä. Lääkäreitä ja hoitajia on niin hirveästi ettei todellakaan voi yleistää kaikkiin ammattilaisiin samoja asenteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vastaa kysymykseen.
Jos sairaanhoitaja ja lääkäri työskentelee työparina ja näkee potilaita saman verran. Miksi hoitajan on PAKKO ottaa rokote, mutta lääkäri saa VALITA ottaako rokotteen?
Miksi sairaaloissa lappaa rokottamatonta porukkaa ovista ja ikkunoista influenssakautena levittämässä influenssaa? Omaisille pitäisi olla kielto osastoille kokonaan ellei ole rokotettu.
Miksi esim. Veripalvelun hoitajan täytyisi ottaa rokote? Verenluovutuksessa käy terveitä ihmisiä, ainakin pitäisi olla terve jos voi verta toisille luovuttaa.
Ollos huoleton, poikas valveill on... Mä hoidan sitten sua ja sun lasta, kun sairastutte ja saavutte sairaalaan. Jos olisit lääkäri, ymmärtäisit, että joukkorokotteiden voima on juurikin se rokotekattavuus. Ihan näkisin puoltavani rokotetta siksi, että välttäisin hankalat jälkitaudit ja tehohoitoon johtavat tautimuodot. Kansantaloudellisestihan on ihan merkittävä menoerä tuo rokottaminen vuositasolla, eli sillä sitä lienee turhaa perustella. Sitäpaitsi: JOS SUSTA ROKOTTAMINEN ON KANSANTALOUDELLISESTI JÄRKEVÄÄ, SÄHÄN SAMALLA ALLEKIRJOITAT SEN, ETTÄ ROKOTTEESTA JOHTUEN IHMISET SAIRASTUU VÄHEMMÄN JA LIEVEMMIN?????? I rest my case. Sä söit juuri oman uskottavuutesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vastaa kysymykseen.
En ole ap, mutta et vastannut kysymyksiin ollenkaan. Ja itse menetit uskottavuutesi käyttämällä caps lockia ja tylsää lääkäri vertauskuvaa. 0/5.
Lue kirjasi ennen massahysteriaan heittäytymistä kirjoitti:
Höpsö... Lääkärit ottavat asioista selvää ja ottavatkin rokotteen ihan omasta halustaan. Et ole ilmeisesti sattunut huomaamaan, että siinä, missä hoitajilla on "minä päätän itse" -kampanjointia, on lääkäreillä "minä suojaan potilasta#rokotettu#potilasturvallisuus" -kampanja... Viimeistään siinä vaiheessa, kun olet mukana intuboimassa ja toimittamassa teholle sitä 20-vuotiasta, joka on romahtanut influenssaa sairastaessaan, tai elvyttämässä sitä taaperoa, jonka joku toinen on päättänyt olla rokottamatta, saatat ajatella myös omasta rokotteestasi eri tavoin. Rokote ei toki milloinkaan kata kaikkia kantoja, koska meillä ei valitettavasti ole toistaiseksi kristallipalloa, jolla pääasiallisin kulloinkin tautia levittävä virus pystyttäisiin ennustamaan. Huonoin arpa jää kuitenkin sille influenssaan tai sen jälkitautiin menehtyvälle.
Rokote ei edelleenkään ole lääkäreille pakollinen. Kaikki lääkärit eivät ota kyseistä rokotetta. Osa hoitajista ottaa rokotteen mielellään. Säälittävää yleistämistä ja ihan helvetin naurettavaa vertailla jatkuvasti lääkäreitä ja hoitajia toisiinsa. Ovat hyviä työkavereita keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaystäväni otti juuri rokotteensa hyvin mielin ja opiskelee lääkäriksi. Samoin gynekologiksi erikoistuva siskoni. Miksi hoitajille asia on niin vaikea?
Ei. Älä yleistä. Vaikka nuo kaksi ottivat rokotteet niin kaikki lääkärit EIVÄT ota! Samoin vaikka osa hoitajista ei haluaisi ottaa niin osa sitten taas oikein mielellään ottaa! Että äläpä yleistä. Lääkäreitä ja hoitajia on niin hirveästi ettei todellakaan voi yleistää kaikkiin ammattilaisiin samoja asenteita.
Mä näen sen hoitajilta lähtöisin olevan kampanjan "minä päätän itse". Ja lääkäreiltä mä näen vain kampanjan "minä suojaan potilasta#rokotettu". Ainakin lääkärit on kyllin viisaita pitämään rokotevastaiset kommenttinsa itsellään. Tai sitten ne vaan on rokotemyönteisiä pääosin. You do the math.
Miksi juuri sh-hoitajat vastustavat tätä eniten? Muka korkeakoulutus, mutta eivät ole kuitenkaan riittävän älykkäitä analysoimaan asioita loppuun saakka. Lisää lääkäreitä ja lähihoitajia!
Kaikki mun tuntemat hoitajat ottaa sen rokotteen ihan mielellään. Jotenkin huvittavaa kun palstalla taas naiset haukkuu hoitajia. Heh heh.
Naiset tunnetusti haukkuu hoitajia ja lentoemäntiä aina. Miesten päiväunia 😉