Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hoitoalan opiskelija ja nyt ihan tosissani pohdin opintojen lopettamista tuon rokotepakon vuoksi.

Vierailija
10.11.2018 |

Olen viihtynyt alalla ihan hyvin ja valmistun vuoden sisään. Kun aloitin opinnot, en ainakaan tiennyt mistään rokotepakosta eikä sitä ilmeisesti kyllä ollutkaan (?). Nyt kun se on tullut, on minua alkanut todella paljon ahdistamaan. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotusta ja nytkö joutuisin ottamaan sen 2x vuodessa aina jatkossa? Mitä siitä mahtaa seurata terveydelle pitkällä aikavälillä? Ahdistaa niin paljon tuo rokotepakko, että pohdin alan vaihtoa. En vaan tiedä mihin vaihtaisin. Toisaalta olen pohtinut, jos lähtisinkin ulkomaille töihin, johonkin missä ei kyseistä rokotetta pakoteta ottamaan?

Mitä kannattaisi tehdä?

Kommentit (423)

Vierailija
321/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikku! Ne hoitsut, jotka ei ymmärrä biologian ja kemian perusteita eivätkä arvosta potilasturvallisuutta ovatkin väärällä alalla. Ei jäädä kaipaamaan:)

Vierailija
322/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

The need to define Bell's palsy as an adverse event following immunization

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264410X07012236

Kasvohalvaus rokotteen haittavaikutus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12636241

Neurologic complications associated with influenza vaccination: two adult cases.

Kyllä näitä löytyy kun jaksaa etsiä.

Taitaa olla kaksi japanilaista miesta kysymyksessa kun kaikilla tutkijoilla on japanilaiset nimet. Onko sama rokotus kuin Suomessa?

Kovasti olet jaksanut etsia.

Taalla USAssa ei ole mitaan rokotuspaniikkia vaikka yli 300 miljoonaan ihmiseen monenlaista panikoijaa mahtuukin. Tai sitten meilla on paremmat rokotteet kuin Europassa.

Teillä siellä vastasyntyneet rokotetaan hepatiitti-b rokotteella heti ensimmäisenä päivänä. Onko tarpeellista?

Vierailija
324/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Vierailija
325/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon tän nyt syvästi ja hartaudella: lopeta. Ei kannata ryhtyä leikkiin jota ei kestä. Laivasiivoojista on pulaa. Helppo (toki raskas) työ ja oksennuksen siivoamisesta saa lisän. Ei tarvitse ottaa mitään rokotuksia.

Vierailija
326/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei potilasturvallisuus kiinnosta, niin eiköhän se ole hyvä ymmärtää tässä vaiheessa.

Vierailija
327/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se niin, että lääkäreille ei ole pakko? Saanko kysyä MIKSI ei? Ihan sairasta.

Lääkäreitä ei tarvitse pakottaa suojaamaan potilasta, tekevät sen ihan vapaaehtoisesti.

Vierailija
328/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokote saattaa estää noiden flunssien saamista. Silti se hoitajakin voi saada toisentyyppisen flunssan, johon rokote ei purekaan. Ja hoitajahan ei tule sairaana töihinsä, joten hoitaja kuten kuka tahansa muu voi olla sen flunssaviruksen kantajana ennenkuin se iskee. Joten kuinka nyt riskiryhmässä olevat potilaan uskaltavat mennä enää kenenkään hoidettavaksi.

Miä en ymmärrä näitä flunssarokotuksia kuin niille oikeasti sairaille ja riskiryhmille. Eivät perusterveet hoitajatkaan niitä tarvitse. Jos olisin hoitaja, itse haluaisin ainakin takuun siitä, että jos jokin puolitestattu epämääräinen uusi rokote taas putkahtaa markkinoille, niin eläketuloni ovat taattu jos satun saamaan jonkun oudon oheissairauden sen mukana.

Ja kannatan vanhoja hyviksi todettuja rokotteita. Kriittisyyteni kohdistuu erityisesti näihin flunssarokotteisiin. Ei niitä perusterveille kuuluisi antaa lainkaan.

Vierailija
329/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääntäkää tyhmälle nyt rautalangasta tämä asia: CDC mukaan rokotteen teho on ollut noin 30-40% luokkaa. Suomessa kaksi edellistä vuotta olleet lähes totaalisia huteja. Eli suurin osa rokotteen ottaneista ovat ottaneet rokotteen täysin turhaan.

Viimeisten kymmenen vuoden aikana THL on moninkertaistanut rokotettujen määrän, ollen aluksi joitain satoja tuhansia ja nyt 1,7 miljoonaa. Samaan aikaan kuitenkin kuolleisuus ei ole laskenut tippaakaan. Vuonna 2016 kuoli ihan kaikki tartuntataudit mukaanlukien 255 ihmistä, painottuen vanhuksiin.

Mitä järkeä on maksaa verorahoilla jotain näin järjetöntä ja toimimatonta ohjelmaa?

Vierailija
330/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se hoitajakoulutus hukkaan mene rokotuspakon vuoksi.

Ala luontaishoitajaksi!

Hoitoalan koulutus luo uskottavuutta luontaisterapeutille.

Kun lupaat auttaa oppimisvaikeuksista kärsiviä lapsia kevyellä päähieronnalla, vanhemmat maksavat ihan kivasti.

Parantumattoman syöpädiagnoosin saaneet ovat myös hyviä potilaita.

Kun annat vähän toivoa energiahoidosta tai yrttirohdoista, maksavat kyllä niin paljon kuin jaksavat.

Mikä parasta, eivät tule vaatimaan rahoja takaisin!

Vierailija
331/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vääntäkää tyhmälle nyt rautalangasta tämä asia: CDC mukaan rokotteen teho on ollut noin 30-40% luokkaa. Suomessa kaksi edellistä vuotta olleet lähes totaalisia huteja. Eli suurin osa rokotteen ottaneista ovat ottaneet rokotteen täysin turhaan.

Viimeisten kymmenen vuoden aikana THL on moninkertaistanut rokotettujen määrän, ollen aluksi joitain satoja tuhansia ja nyt 1,7 miljoonaa. Samaan aikaan kuitenkin kuolleisuus ei ole laskenut tippaakaan. Vuonna 2016 kuoli ihan kaikki tartuntataudit mukaanlukien 255 ihmistä, painottuen vanhuksiin.

Mitä järkeä on maksaa verorahoilla jotain näin järjetöntä ja toimimatonta ohjelmaa?

Minä haluaisin tietää tarkan vuoden milloin nämä influenssa rokotukset alkoivat?

Vierailija
332/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin tietää tarkan vuoden milloin nämä influenssa rokotukset alkoivat?

THL https://thl.fi/fi/web/rokottaminen/kansallinen-rokotusohjelma/rokotusoh… mukaan 1980 riskiryhmille.  Kun THL:n pääjohtajaksi tuli entinen rokoteohjelman päällikkö, alkoi yli 20v jälkeen rokotusohjelma laajeta muillekin, eli 2002 ja siitä kiihtyvälllä vauhdilla aina vain enemmän.

Vierailija
333/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja kannatan vanhoja hyviksi todettuja rokotteita."

Ei ole VANHOJA rokotteita. Kaikkia niitä kehitellään ja muutetaan. Ei olle kauan kun mmr vaxpro 2:sen valmisteyhteenvedossa luki jotensakkin ettei turvallisuuskokeita ole tarvinut tehdä kun rokote vastaa turvallisuusprofiililtaan edeltäjäänsä.

Vierailija
334/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotepakko on ihan oikein hoitoalalla. Jos ei sitä hoksaa niin on syytäkin vaihtaa alaa. Vituttaa nää rokottamattomat ammattihenkilöt jotka sitä tautia levittää eteenpäin esim sairaalassa.

Mitä se haittaa jos taudit leviävät? Aivan luonnollinen tapahtuma.

Vierailija
335/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin täällä tajutaan, että myös rokotettu voi kantaa ja levittää influenssaa? Ei sillä piikillä mitään immuniteettia saa... :-D

Ei rokotefanaatikkojen äly riitä ajattelemaan tuonne asti :D Ainut mihin ne pystyvät, on hokea papukaijana jotain lapsellista lässytystä hopeavedestä ja yksisarvishoidoista.

Koska hoitajathan ovat maailman älykkäin joukko. Ikävä ettei infektiolääkäreillä, tutkijoilla ja epidemiologeilla vain riitä äly hoitajien tasolle käsittelemään näitä asioita. :)

Infektiolääkärit, epidemiologit ja tutkijat ajattelevat tätä rokotusta massojen kannalta. (Ja oman tilipussin tietysti) Ja näin ajateltuna joukkorokotus on positiivinen asia. Ei se massaa haittaa jos siellä joku hyvin minimaalinen prosentti sairastuu rokotteesta ja on loppuelämä pilalla. Suurin osa massasta ei sairastu ja jotkut jopa välttyvät influenssalta rokotteen ansiosta.

Minä taas ajatelen rokotetta henkilökohtaisesti. Pohdin riskini sairastua influenssaan, sekä ne riskit että se olisi minulle, perusterveelle nuorelle ihmiselle kohtalokas. Sitä vasten peilaan kumpi riski minun kannattaa ottaa, sairastumisriski vai rokotteesta aiheutuva riski. Tämä on jokasen tiedostavan ihmisen mielestäni pohdittava ihan jokaisen rokotteen kohdalla, ja näin olen tehnyt. Lopputulemana on se, että minulla ja lapsillani on kaikki muut rokotteet mutta ei influenssarokotteita.

Tämä päätös on nyt yritetty viedä minulta pois ammattini takia, ja koen sen loukkaavan itsemääräämisoikeuttani. Ei kenenkään muunkaan työssä luovuta itsemääräämisoikeudesta ja omasta päätösvallasta sen suhteen mitä aineita sinuun pistetään piikillä. Vaikka kuinka on kutsumustyö, on se silti vain työ, enkä ymmärrä miksi kenenkään pitäisi olla valmis työnsä takia luopumaan oman kehonsa koskemattomuudesta ja omasta päätösvallasta siihen. Nykyaikana vielä, tämä on mielestäni aivan pöyristyttävä ihmisoikeusloukkaus.

Toivottavasti tähän saadaan 5.12. jotain tolkkua. Muuten on oikeasti ilmeisimmin taas uuden alan opinnot edessä, koska influenssarokotettavaksi en vuosittain suostu vuosikymmenten ajan. Haluan itse päättää kumman riskin otan.

Näytätkö ne laskelmat, joilla sinun henkilökohtainen riskisi saada rokotteesta vakava haittavaikutus ovat suurempia kuin sinun henkilökohtainen riskisi saada influenssasta vastaavan vakava haittavaikutus?

Toistan, minulla, kuten jokaisella muullakin, tulee olla oikeus päättää itse kumman riskin otan.

Mä en itse asiassa ole tästä eri mieltä, mutta mua kyllä kiinnostaa, miksi päädyt valitsemaasi ratkaisuun. Vallitsevan näytön valossa itse valitsen tässä kysymyksessä toisin.

Olen terve enkä ole koskaan sairastanut influenssaa. Ajattelen myös että todennäköisesti selviäisin siitä hyvin jos sen saisinkin. Rokotteen pahimmat haittavaikutukset kuulostavat lisäksi inhottavammilta kuin itse influenssan. Kuolemakin vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta kuin jotkin vakavat neurologiset häiriöt.

Suurena painona tässä on kuitenkin myös se, että jos influenssasta jäisi jotain jälkitauteja tmv, uskon saavani niihin hoitoa, mutta rokotteen hauttavaikutuksia tupataan peittelemään ja vähättelemään, joten jos niistä jotain vakavampaa saa, on aikalailla omillaan. Sikarokotteesta sairastuneiden korvaukset ovat lähinnä naurettavia, kun ottaa huomioon että loppuelämä on näillä lapsilla pilalla. Influenssarokote on myös joka vuosi uusi, joten jos vuosi se on vähän arvoitus, eikä ole olemassa esimerkiksi tutkimustietoa siitä miten vaikuttaa kymmeniä vuosia vuosittain otettu influenssarokote vaikkapa omaan immuunipuolustusjärjestelmään.

Tällaisia pohdintoja minulla, ja niiden valossa otan mieluummin sen influenssan sairastamisen riskin.

Mutta rokote aiheuttaa monta kertaa vähemmän neurologisia ongelmia kuin influenssa! Influenssan jälkitauteina esiintyy käytännössä kaikkia neurologisia ongelmia, jotka rokotteisiin on liitetty, mutta useammin!

Vierailija
336/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi tuota myrkkyä vaikka pyssyllä uhattais. Kuolisin mieluummin nopeasti luotiin, kun hitaasti rokotteen aiheuttamaan sairauteen. Olen sh ja aikapaljon näitä juttuja nähnyt.

Juu aivan varmasti olet sh. Ja aivan varmasti aika_paljon nöitä juttuja nähnyt.

Mikä siinä onkin että lääkäreillä ei ole tällaista rokotteiden lokaamiskampanjaa vaikka hehän näitä oletettuja vakavia rokotekomplikaatioita hoitavat ja diagnosoivat ja heillä nyt on hitusen laajempi koulutus asiasta kuin sairaanhoitajilla?

Vierailija
337/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokote, joka tehoaa huonosti. Vain Suomessa tällainen älyttömyys voi olla pakollista. Perusterve ei sitä rokotetta tarvitse.

Vierailija
338/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetöntä verovarojen tuhlausta. Käytettäisiin nekin rahat potilaiden hoitoon.

Vierailija
339/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti olet väärällä alalla, hyvä kun vaihdat. Hoitaja, joka ei ymmärrä rokotesuojaa ei ole oikealla alalla. Rokotevastaisuus valitettavasti lisääntyy ja vanhat kansantaudit pääsevät sitä kautta rantautumaan Suomeen mm. polio, tuberkuloosi. Erittäin vakavasti otettava asia kansanterveydessä.

Vierailija
340/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti olet väärällä alalla, hyvä kun vaihdat. Hoitaja, joka ei ymmärrä rokotesuojaa ei ole oikealla alalla. Rokotevastaisuus valitettavasti lisääntyy ja vanhat kansantaudit pääsevät sitä kautta rantautumaan Suomeen mm. polio, tuberkuloosi. Erittäin vakavasti otettava asia kansanterveydessä.

Olen kyllä enemmän hämmentynyt sinun tiedoistasi kun ilmeisesti väität että vuosittaisesta influenssarokotuksesta kieltäytyminen altistaa poliolle ja tuberkuloosille? Vai kuulutko niihin hölmöihin jotka eivät näe mitään eroa vuosittaisella influenssarokotteella ja muilla, oikeasti tarpeellisilla ja toimivilla, tutkituilla rokotteilla?

Tuberkuloosirokote ei muuten enää kuulu rokotusohjelmaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi