Olen hoitoalan opiskelija ja nyt ihan tosissani pohdin opintojen lopettamista tuon rokotepakon vuoksi.
Olen viihtynyt alalla ihan hyvin ja valmistun vuoden sisään. Kun aloitin opinnot, en ainakaan tiennyt mistään rokotepakosta eikä sitä ilmeisesti kyllä ollutkaan (?). Nyt kun se on tullut, on minua alkanut todella paljon ahdistamaan. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotusta ja nytkö joutuisin ottamaan sen 2x vuodessa aina jatkossa? Mitä siitä mahtaa seurata terveydelle pitkällä aikavälillä? Ahdistaa niin paljon tuo rokotepakko, että pohdin alan vaihtoa. En vaan tiedä mihin vaihtaisin. Toisaalta olen pohtinut, jos lähtisinkin ulkomaille töihin, johonkin missä ei kyseistä rokotetta pakoteta ottamaan?
Mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (423)
Miksi luulette ettei lääkäreitä rokoteta? Aivan sama laki meitä koskee ja oli toimitettava todistus tai joutuu pois töistä.
Eli kaikki tuntemani lääkärit yliopistosairaalassa rokotettiin, halusit tai et, pakko jos haluaa jatkaa töissä.
Kannattaa vaihtaa alaa, jos on noin pelokas jo ennen valmistumista. Onnea uudelle uralle.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti olet väärällä alalla, hyvä kun vaihdat. Hoitaja, joka ei ymmärrä rokotesuojaa ei ole oikealla alalla. Rokotevastaisuus valitettavasti lisääntyy ja vanhat kansantaudit pääsevät sitä kautta rantautumaan Suomeen mm. polio, tuberkuloosi. Erittäin vakavasti otettava asia kansanterveydessä.
Ap täällä,
Miksi sinä puhut nyt poliosta ja tuberkuloosista kun tämä minun aloitukseni koski ainoastaan tätä INFLUENSSAROKOTETTA. Aloituksellani ei ole sitten mitään tekemistä yhtään minkään muun rokotuksen kanssa! Polio ja tuberkuloosi ei liity tähän aloitukseeni yhtään millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa alaa, jos on noin pelokas jo ennen valmistumista. Onnea uudelle uralle.
Millä tavalla olen pelokas? On normaalia kyseenalaistaa tämä influenssarokote, ihan samalla tavalla monet lääkäritkin sen kyseenalaistaa ja jättää ottamatta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Rokote saattaa estää noiden flunssien saamista. Silti se hoitajakin voi saada toisentyyppisen flunssan, johon rokote ei purekaan. Ja hoitajahan ei tule sairaana töihinsä, joten hoitaja kuten kuka tahansa muu voi olla sen flunssaviruksen kantajana ennenkuin se iskee. Joten kuinka nyt riskiryhmässä olevat potilaan uskaltavat mennä enää kenenkään hoidettavaksi.
Miä en ymmärrä näitä flunssarokotuksia kuin niille oikeasti sairaille ja riskiryhmille. Eivät perusterveet hoitajatkaan niitä tarvitse. Jos olisin hoitaja, itse haluaisin ainakin takuun siitä, että jos jokin puolitestattu epämääräinen uusi rokote taas putkahtaa markkinoille, niin eläketuloni ovat taattu jos satun saamaan jonkun oudon oheissairauden sen mukana.
Ja kannatan vanhoja hyviksi todettuja rokotteita. Kriittisyyteni kohdistuu erityisesti näihin flunssarokotteisiin. Ei niitä perusterveille kuuluisi antaa lainkaan.
Ymmärrä nyt ensin, että kyseessä ei ole mikään flunssarokotus. Influenssarokote ei estä flunssiin sairastumista. Influenssa on ihan eri asia kuin flunssa.
En minä ole rokotevastainen ollenkaan, kyseenalaistan tasan ainoastaan tätä rokotepakkoa kosketin influenssarokotetta. Kyseenalaistan sitä myös siksi, että miksi se on hoitajille pakollinen kun lääkäreille ei ole? Mitä järkeä siinä on kun se ei hyödytä mitään, että ainoastaan hoitajat sen ottavat.
Toivon, että keskustelu pysyy aiheessa. Muut rokotukset eivät liity tähän keskusteluun millään tavalla enkä ymmärrä, että miksi niitä sotketaan tähän keskusteluun koko ajan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulette ettei lääkäreitä rokoteta? Aivan sama laki meitä koskee ja oli toimitettava todistus tai joutuu pois töistä.
Eli kaikki tuntemani lääkärit yliopistosairaalassa rokotettiin, halusit tai et, pakko jos haluaa jatkaa töissä.
!!!!! tämä on totuus
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen on pakko olla provo..? Ei kukaan voi olla oikeasti noin tyhmä.
No vastaa kysymykseen.
Jos sairaanhoitaja ja lääkäri työskentelee työparina ja näkee potilaita saman verran. Miksi hoitajan on PAKKO ottaa rokote, mutta lääkäri saa VALITA ottaako rokotteen?
Miksi sairaaloissa lappaa rokottamatonta porukkaa ovista ja ikkunoista influenssakautena levittämässä influenssaa? Omaisille pitäisi olla kielto osastoille kokonaan ellei ole rokotettu.
Miksi esim. Veripalvelun hoitajan täytyisi ottaa rokote? Verenluovutuksessa käy terveitä ihmisiä, ainakin pitäisi olla terve jos voi verta toisille luovuttaa.
Tai miksi jossain psykiatrisissa paikoissa pitäisi rokote ottaa?
Vastaa näihin kysymyksiin, jokaiseen perustellen.
Itse olen sanonut rokotepakkoon ihan pokalla esimiehelle että "joo, sain sen edellisessä duunipaikassa mut rokotustodistus hukkui johonkin", eikä kukaan enää kysellyt mitään. En todellakaan ollut käynyt, enkä käy :) mua ei kohdella kuin karjaa
En ikinä antaisi laittaa influenssarokotetta!!!! Niitä ei testata vaan käyttäjät ovat niitä koekaniineja. Mm narkolepsia tms.. Monelleko jäi ikuiset vaivat!?? Mitä seuraavaksi? Pakotetaan valtion työntekijät ottamaan mikrosiru ihon alle(ei vitsi)??
Lääkäreillä ei ole rokotepakkoa, mutta monet heistä ottaa ja osa työnantajista suosittelee sen ottamista. Tiedän yhden lääkärin joka ei halua ottaa rokotetta.
Mikä on terveydenhoitajien kanta tähän rokotteeseen? Eikös he ole rokotteiden asiantuntijoita paljon enemmän kuin muut hoitajat esim. Sh:t. Ja terkkarithan noi rokotteet kaikille laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on terveydenhoitajien kanta tähän rokotteeseen? Eikös he ole rokotteiden asiantuntijoita paljon enemmän kuin muut hoitajat esim. Sh:t. Ja terkkarithan noi rokotteet kaikille laittaa.
Samaa mietin. Terveydenhoitajat on rokotteiden asiantuntijoita, ei lähihoitajat eikä sairaanhoitajat. Ja noh, ei kyllä lääkäritkään.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä ei ole rokotepakkoa, mutta monet heistä ottaa ja osa työnantajista suosittelee sen ottamista. Tiedän yhden lääkärin joka ei halua ottaa rokotetta.
Kyllähän hoitajistakin sen moni ottaisi vapaaehtoisesti. Tuo PAKKO vaan kismittää ihmisten hermoja, varsinkin kun se ei koske kaikkia terveydenhuollon työntekijöitä. Täysin epäreilu systeemi.
Mä en oo kyllä kuullut narkolepsiasta kun ainoastaan sen sikainfluenssarokotteen aikana. Muuten en oo kyllä koskaan kuullut, että olis tullut kenellekään. Mulle ei ole koskaan tullut yhtään mitään influenssarokotteesta, siis ei MITÄÄN. Koskaan ikinä. Enkä ole myöskään sairastanut influenssaa ikinä.
Vierailija kirjoitti:
No nehän tekee vaan työtänsä! Tuskinpa moni terkkari esim. E-pillereitäkään käyttää. Kaikki lääkärit ja hoitajat tekee vaan työtänsä. Heidän kantansa eri asioihin voi työn ulkopuolella olla jotain muuta.
Tiedättekö että se rokotettu hoitajavoi levittää myös sitä influenssaa.
Ja se ei edes tiedä sitä kun ei saa mitään oireita.
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla vähän väärällä alalla. Mitä jos alat vain kitata ja myydä sitä hopeavettä? Tai jalkoväliä, kun korvien väli on aika surkea.
Viranomaisten natsipropaganda on tarttunut sinuunkin. Eikä siihen ole apua.
Aloituksen on pakko olla provo..? Ei kukaan voi olla oikeasti noin tyhmä.