Olen hoitoalan opiskelija ja nyt ihan tosissani pohdin opintojen lopettamista tuon rokotepakon vuoksi.
Olen viihtynyt alalla ihan hyvin ja valmistun vuoden sisään. Kun aloitin opinnot, en ainakaan tiennyt mistään rokotepakosta eikä sitä ilmeisesti kyllä ollutkaan (?). Nyt kun se on tullut, on minua alkanut todella paljon ahdistamaan. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotusta ja nytkö joutuisin ottamaan sen 2x vuodessa aina jatkossa? Mitä siitä mahtaa seurata terveydelle pitkällä aikavälillä? Ahdistaa niin paljon tuo rokotepakko, että pohdin alan vaihtoa. En vaan tiedä mihin vaihtaisin. Toisaalta olen pohtinut, jos lähtisinkin ulkomaille töihin, johonkin missä ei kyseistä rokotetta pakoteta ottamaan?
Mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri sh-hoitajat vastustavat tätä eniten? Muka korkeakoulutus, mutta eivät ole kuitenkaan riittävän älykkäitä analysoimaan asioita loppuun saakka. Lisää lääkäreitä ja lähihoitajia!
Kuinka monta sairaanhoitajaa sä tunnet? Mistä sä tiedät kuka jossain vauvapalstalla oikeasti edes on sairaanhoitaja ja kuka ei? Täällä nyt voi esittää ihan mitä tahansa ammattilaista vaikka aivokirurgia. Ja lisäksi kulta pieni, lääkärit ja lähihoitajat tekevät ihan omia töitänsä, eivät sairaanhoitajien töitä. :)
Ihan vain tiedoksesi
Otat ne rokotukset tai lopetat opinnot. Se on niin helppoa. Lääkäreillä ei ole tätä ongelmaa, koska otamme rokotteet, tottakai. Minä suojaan potilasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaystäväni otti juuri rokotteensa hyvin mielin ja opiskelee lääkäriksi. Samoin gynekologiksi erikoistuva siskoni. Miksi hoitajille asia on niin vaikea?
Ei. Älä yleistä. Vaikka nuo kaksi ottivat rokotteet niin kaikki lääkärit EIVÄT ota! Samoin vaikka osa hoitajista ei haluaisi ottaa niin osa sitten taas oikein mielellään ottaa! Että äläpä yleistä. Lääkäreitä ja hoitajia on niin hirveästi ettei todellakaan voi yleistää kaikkiin ammattilaisiin samoja asenteita.
Mä näen sen hoitajilta lähtöisin olevan kampanjan "minä päätän itse". Ja lääkäreiltä mä näen vain kampanjan "minä suojaan potilasta#rokotettu". Ainakin lääkärit on kyllin viisaita pitämään rokotevastaiset kommenttinsa itsellään. Tai sitten ne vaan on rokotemyönteisiä pääosin. You do the math.
Ei se englannin käyttäminen susta fiksua tee, entistä tyhmemmältä kuulostat vaan.
Vierailija kirjoitti:
Otat ne rokotukset tai lopetat opinnot. Se on niin helppoa. Lääkäreillä ei ole tätä ongelmaa, koska otamme rokotteet, tottakai. Minä suojaan potilasta.
Ei sun tarvi pommittaa koko keskustelua täyteen. Sama ihminen kirjoittaa sivu tolkulla. Typerä olet ja et todellakaan mikään lääkäri, tirsk.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä rokotukseT? Käsittääkseni keskustelu käsittelee tasan yhtä tiettyä rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri sh-hoitajat vastustavat tätä eniten? Muka korkeakoulutus, mutta eivät ole kuitenkaan riittävän älykkäitä analysoimaan asioita loppuun saakka. Lisää lääkäreitä ja lähihoitajia!
Kuinka monta sairaanhoitajaa sä tunnet? Mistä sä tiedät kuka jossain vauvapalstalla oikeasti edes on sairaanhoitaja ja kuka ei? Täällä nyt voi esittää ihan mitä tahansa ammattilaista vaikka aivokirurgia. Ja lisäksi kulta pieni, lääkärit ja lähihoitajat tekevät ihan omia töitänsä, eivät sairaanhoitajien töitä. :)
Ihan vain tiedoksesi
Tunnen arviolta parikymmentä s-hoitajaa.
Töiden järjestelyä voidaan aina uudistaa. Kuten sh reseptinkirjoitusoikeus (joka olikin harvinaisen tyhmä uudistus).
Opiskele ruotsia tai norjaa ja lähde sinne töihin. Norjassa sairaanhoitajan peruspalkka on 4500-5000e kuussa. Peruspalkka! Kaverin tytär paineli sinne jo kouluaikana vaihtoon ja myöhemmin sitten ihan töihin. Työtahti ja arvostus aivan erilaista kuin Suomessa. Ruotsissa taas palkka ei ole niin hyvä, mutta parempi kuin Suomessa ja työ sielläkin parempaa ja palkat on täysin neuvoteltavissa.
Molemmissa maissa on kova hoitajapula ja monesti haetaan suomalaisia hoitajia ja mielellään otetaan.
Kannattaa ehdottomasti panostaa pakkoruotsiin, hoitoalan opiskelijoille pakkoruotsista on todella valtava hyöty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain tiedoksesiTunnen arviolta parikymmentä s-hoitajaa.
Töiden järjestelyä voidaan aina uudistaa. Kuten sh reseptinkirjoitusoikeus (joka olikin harvinaisen tyhmä uudistus).
Eihän ap edes ole sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Lue kirjasi ennen massahysteriaan heittäytymistä kirjoitti:
Höpsö... Lääkärit ottavat asioista selvää ja ottavatkin rokotteen ihan omasta halustaan. Et ole ilmeisesti sattunut huomaamaan, että siinä, missä hoitajilla on "minä päätän itse" -kampanjointia, on lääkäreillä "minä suojaan potilasta#rokotettu#potilasturvallisuus" -kampanja... Viimeistään siinä vaiheessa, kun olet mukana intuboimassa ja toimittamassa teholle sitä 20-vuotiasta, joka on romahtanut influenssaa sairastaessaan, tai elvyttämässä sitä taaperoa, jonka joku toinen on päättänyt olla rokottamatta, saatat ajatella myös omasta rokotteestasi eri tavoin. Rokote ei toki milloinkaan kata kaikkia kantoja, koska meillä ei valitettavasti ole toistaiseksi kristallipalloa, jolla pääasiallisin kulloinkin tautia levittävä virus pystyttäisiin ennustamaan. Huonoin arpa jää kuitenkin sille influenssaan tai sen jälkitautiin menehtyvälle.
Rokote ei edelleenkään ole lääkäreille pakollinen. Kaikki lääkärit eivät ota kyseistä rokotetta. Osa hoitajista ottaa rokotteen mielellään. Säälittävää yleistämistä ja ihan helvetin naurettavaa vertailla jatkuvasti lääkäreitä ja hoitajia toisiinsa. Ovat hyviä työkavereita keskenään.
En tiedä, missä itse työskentelet, mutta omassa yksikössäni kyllä työterveyshuolto rokottaa ja vahtii rokotusten voimassaoloa ihan siitä riippumatta, onko kyseessä lääkäri tai hoitaja. Päivystysalueella työskentelevien keskuudessa itse asiassa yleensä miltei kilpaillaan ensimmäisistä rokote-eristä, eli seuraamme lähinnä sivusta tätä kiehuntaa. Lääkäreissä ei meillä ole rokottamattomia ollut, mutta teoriassa asiasta on keskusteltu ja yksikön johtajan näkemys on se, että rokottamaton lääkärikin pidettäisiin poissa potilaskontakteista. En henkilökohtaisesti ymmärrä, miksi erotellaan lääkäriä tai muuta hoitohenkilökuntaa, kun tosiasia on se, että rokotuksia ihan tasapuolisesti seurataan. Ja kyllä, parhaat ystäväni ovat jompaa kumpaa kollegiota edustavia, ja ihan yhdessä ollaan asiasta samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Rokotepakko on ihan oikein hoitoalalla. Jos ei sitä hoksaa niin on syytäkin vaihtaa alaa. Vituttaa nää rokottamattomat ammattihenkilöt jotka sitä tautia levittää eteenpäin esim sairaalassa.
Rokote vain pienentää mahdollisuutta saada joku tietty viirustulehdus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään teistä rokotteen puolestapuhujista yhtään huoleta mahdolliset vakavat haittavaikutukset jotka voivat olla elinikäisiä?
Vakavia haittavaikutuksia jotka voivat olla elinikäisiä tai aiheuttavat hengenvaaran itselle tai toiselle (esim. heikkokuntoiselle potilaalle) on myös influenssalla, ja ne osuvat kohdalle paljon todennäköisemmin kuin rokotteen haittavaikutukset. Joka vuosi Suomessakin kuolee ihmisiä tavallisiin kausi-influenssoihin. Minun luottamustani terveydenhuoltoon lisää kun tiedän ettei esim. sairaalassa jossa on sekä riskiryhmiin kuuluvia potilaita että influenssapöpöjä, potilastyötä tekevät hoitajat levitä tautia.
Minun puolesta influenssarokotteesta inisevät hoitajat voivat alkaa antamaan vaikka enkelihoitoja.
Mitä hyötyä että hoitajilla on rokote, kun sairaalassa vierailevilla omaisilla ja lääkäreillä ei ole? Ja tuskin on väöinehuoltajillakaan.
VÄÄRIN. Kaikki, jotka työskentelevät laitoksessa jossa on hoidetaan vanhuksia ja sairaita, velvoitetaan ottamaan influenssarokotus. Myös keittiöhenkilökunnan, laitos/toimitilahuoltajien, välinehuoltajien, fyssareiden jne. Pakkohan sitä rokotetta ei ole ottaa, mutta sitten voi katsoa muualta töitä. Itse olen ottanut monena vuonna enkä ole koskaan sairastunut mihinkään lentsuun jne. rokotuksen ottamisen jälkeen.
Miksi täällä vertaillaan lääkäreitä ja hoitajia? Lääkärit ja hoitajat ovat toistensa kullan arvoisia työkavereita ja molemmilla on sama päämäärä, joka yhdessä pyritään toteuttamaan: potilaan parhain mahdollinen hoito.
Tunnen minäkin monta sairaanhoitajaa eikä kyllä kukaan ole koskaan valittanut yhtään mistään, ei rokotteista tai mistään muustakaan. Tykkäävät työstään kaikki.
Ei kannata olla niin ennakkoluuloinen, että muutamien vauvapalstatrollien perusteella lähtee arvostelemaan noin valtavaa ammattikuntaa kuin sairaanhoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotepakko on ihan oikein hoitoalalla. Jos ei sitä hoksaa niin on syytäkin vaihtaa alaa. Vituttaa nää rokottamattomat ammattihenkilöt jotka sitä tautia levittää eteenpäin esim sairaalassa.
Rokote vain pienentää mahdollisuutta saada joku tietty viirustulehdus.
Voihan se pienentää, mutta taudin voi siitä huolimatta saada. Rokotteella lievennetään tällöin taudin oireita.
Olen laitoshuoltajana sairaalassa ja otin rokotuksen... Kyllä sairaala vaatii myös muultakin henkilökunnalta rokotuksen ottamista ja ymmärrän kyllä, että miksi.
En ny voi käsittää, mikäli nämä terveydenhoidon ammattilaiset eivät ymmärrä mikä rokote on. Se on yleensä keinotekoisesti heikennetty altistus taudinaiheuttajalle tai sen osalle, joka saa elimistön tuottamaan vasta-aineita kyseisenlaista taudinaiheuttajaa vastaan.
Tietysti rokotuksesta voi joskus tulla ei toivottuja vaikutuksia, mutta altistuu ihminen taudinaiheuttajille elämässään koko ajan...
Kannattaisikohan ensin tutkia luotettavia (tai vaikka vähemmän luetettaviakin) tutkimuksia niistä influenssarokotuksen mahdollisista sivu- tai haittavaikutuksista. Sen jälkeen kaivaa tilastot siitä miten paljon vaarallisempaa on lähteä aamulla töihin, todennäköisyys kuolla tai vammautua liikenteessä on taatusti korkeampi. Jos satut käyttämään alkoholia tai tupakkaa, haittavaikutukset ovat moninkertaiset rokotukseen verrattuna. Syötkö epäterveellisesti, todennäköisesti sairastut sen johdosta ennemmin diabetekseen kuin saat rokotuksesta pysyvän taudin (kuten sikainfluenssarokotuksen narkolepsia tapaukset).
Mutta kun me ihmiset ollaan oikeasti aika tyhmiä. Pelätään jotain tosi harvinaisia tapahtumia (lento-onnettomuuksia, karhun hyökkäyksiä) ja oikeasti vaarallisia asioita (ruokavalio, päihteet) vähätellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaystäväni otti juuri rokotteensa hyvin mielin ja opiskelee lääkäriksi. Samoin gynekologiksi erikoistuva siskoni. Miksi hoitajille asia on niin vaikea?
Ei. Älä yleistä. Vaikka nuo kaksi ottivat rokotteet niin kaikki lääkärit EIVÄT ota! Samoin vaikka osa hoitajista ei haluaisi ottaa niin osa sitten taas oikein mielellään ottaa! Että äläpä yleistä. Lääkäreitä ja hoitajia on niin hirveästi ettei todellakaan voi yleistää kaikkiin ammattilaisiin samoja asenteita.
Mä näen sen hoitajilta lähtöisin olevan kampanjan "minä päätän itse". Ja lääkäreiltä mä näen vain kampanjan "minä suojaan potilasta#rokotettu". Ainakin lääkärit on kyllin viisaita pitämään rokotevastaiset kommenttinsa itsellään. Tai sitten ne vaan on rokotemyönteisiä pääosin. You do the math.
Ei se englannin käyttäminen susta fiksua tee, entistä tyhmemmältä kuulostat vaan.
Koska sun kommentti on suora osoitus intelligenssistä ; ) Hengitä vähän, ettei happi lopu.
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin, että lääkäreille ei ole pakko? Saanko kysyä MIKSI ei? Ihan sairasta.
Siksi kun yli 90% lääkäreistä ottaa influenssarokotteen ilman pakottamista... Itse sairaanhoitajana ihmettelen hoitoalalle haluavaa ihmistä, joka ei ymmärrä rokotusten tärkwyttä. Jos piikki pelottaa niin mene Lidlin kassalle tai Ruohonjuureen myymään pavunitu-uutetta.
Nyt oikeesti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin, että lääkäreille ei ole pakko? Saanko kysyä MIKSI ei? Ihan sairasta.
Siksi kun yli 90% lääkäreistä ottaa influenssarokotteen ilman pakottamista... Itse sairaanhoitajana ihmettelen hoitoalalle haluavaa ihmistä, joka ei ymmärrä rokotusten tärkwyttä. Jos piikki pelottaa niin mene Lidlin kassalle tai Ruohonjuureen myymään pavunitu-uutetta.
miksi 10% ei ota?
Joo, sori, meni ihan väärän alle. Vastaus on tuolla muualla. Nöyrimmät anteeksipyyntöni, ap.