Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hoitoalan opiskelija ja nyt ihan tosissani pohdin opintojen lopettamista tuon rokotepakon vuoksi.

Vierailija
10.11.2018 |

Olen viihtynyt alalla ihan hyvin ja valmistun vuoden sisään. Kun aloitin opinnot, en ainakaan tiennyt mistään rokotepakosta eikä sitä ilmeisesti kyllä ollutkaan (?). Nyt kun se on tullut, on minua alkanut todella paljon ahdistamaan. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotusta ja nytkö joutuisin ottamaan sen 2x vuodessa aina jatkossa? Mitä siitä mahtaa seurata terveydelle pitkällä aikavälillä? Ahdistaa niin paljon tuo rokotepakko, että pohdin alan vaihtoa. En vaan tiedä mihin vaihtaisin. Toisaalta olen pohtinut, jos lähtisinkin ulkomaille töihin, johonkin missä ei kyseistä rokotetta pakoteta ottamaan?

Mitä kannattaisi tehdä?

Kommentit (423)

Vierailija
401/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskele ruotsia tai norjaa ja lähde sinne töihin. Norjassa sairaanhoitajan peruspalkka on 4500-5000e kuussa. Peruspalkka! Kaverin tytär paineli sinne jo kouluaikana vaihtoon ja myöhemmin sitten ihan töihin. Työtahti ja arvostus aivan erilaista kuin Suomessa. Ruotsissa taas palkka ei ole niin hyvä, mutta parempi kuin Suomessa ja työ sielläkin parempaa ja palkat on täysin neuvoteltavissa.

Molemmissa maissa on kova hoitajapula ja monesti haetaan suomalaisia hoitajia ja mielellään otetaan.

Kannattaa ehdottomasti panostaa pakkoruotsiin, hoitoalan opiskelijoille pakkoruotsista on todella valtava hyöty!

palkka on sielä hyvä

ja ennen kaikkea, ei ole vaarallista pakkorokotusta!

Vierailija
402/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikaystäväni otti juuri rokotteensa hyvin mielin ja opiskelee lääkäriksi. Samoin gynekologiksi erikoistuva siskoni. Miksi hoitajille asia on niin vaikea?

Ei. Älä yleistä. Vaikka nuo kaksi ottivat rokotteet niin kaikki lääkärit EIVÄT ota! Samoin vaikka osa hoitajista ei haluaisi ottaa niin osa sitten taas oikein mielellään ottaa! Että äläpä yleistä. Lääkäreitä ja hoitajia on niin hirveästi ettei todellakaan voi yleistää kaikkiin ammattilaisiin samoja asenteita.

Mä näen sen hoitajilta lähtöisin olevan kampanjan "minä päätän itse". Ja lääkäreiltä mä näen vain kampanjan "minä suojaan potilasta#rokotettu". Ainakin lääkärit on kyllin viisaita pitämään rokotevastaiset kommenttinsa itsellään. Tai sitten ne vaan on rokotemyönteisiä pääosin. You do the math.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/kysely-laakareille-rokotus-pidettava-v…

Tuossa sulle matematiikkaa.

"Kysely lähetettiin kaikkiaan 39 lääkärille ja siihen saatiin 17 vastausta." Eli 22 lääkäriä ei edes vastannut kyselyyn. Kuinka voidaan sanoa että "Iso osa sairaanhoitopiirien infektiolääkäreistä ja johtavista lääkäreistä uskoo rokotekriittisyyden lisääntymisen vaarantavan rokottamattomien terveyttä." jos kyselyyn on vastannut alle puolet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/423 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään rupesi hymyilyttämään kun radio Novalla juontaja yritti virittää keskustelua influenssasta. Kommentoi muutaman minuutin jälkeen että taisin sohaista ampiaispesää. Sen jälkeen ei asiaa hirveämmin käsitelty. Sieltä on varmaan jo thl:stäkin tultu linjoja pitkin että "ette päästä mitään foliohattuja ääneen!"

Vierailija
404/423 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Healthy adults who receive inactivated parenteral influenza vaccine rather than no vaccine probably experience less influenza, from just over 2% to just under 1% (moderate-certainty evidence). ”

”We did not find any evidence of an association between influenza vaccination and serious adverse events in the comparative studies considered in this review.”

Lähde: Cochrane-katsaus (2018). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29388196

Jos tuo on totuus, niin miksi ihmeessä rokotetaan?  Eiköhän löydy muitakin tietoja.

Löytyy löytyy. Googleta mitä tahansa niin ekan kymmenen joukossa on tämä palsta ja täältä löytyy se ainoa oikea totuus.

Vierailija
405/423 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokotepakko on ihan oikein hoitoalalla. Jos ei sitä hoksaa niin on syytäkin vaihtaa alaa. Vituttaa nää rokottamattomat ammattihenkilöt jotka sitä tautia levittää eteenpäin esim sairaalassa.

Rokote vain pienentää mahdollisuutta saada joku tietty viirustulehdus.

Voihan se pienentää, mutta taudin voi siitä huolimatta saada. Rokotteella lievennetään tällöin taudin oireita.

Nimenomaan siksi otin rokotteen, jos se suojaisi edes 50% todennäköisyydellä sairastumasta influenssaan. Olen aikoinaan sairastanut ja oli sen verran kova tauti, etten halua uudelleen kokea. Suomessa kuolee useita kymmeniä influenssaan vuosittain ja on kuollut pahimpana vuonna 150 ihmistä.

Vierailija
406/423 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet jo valmistuva, niin miksihän ihmeessä uskot, että joudut ottamaan 2 influenssarokotusta/vuosi. Lopeta siis vain.

Niin koulusta valmistuva! Kai sitä nyt työelämässä täytyy ihan samalla tavalla ottaa vuosittain se rokote? Eihän se opiskeluun pääty?

Ap

Mutta mistä olet saanut päähäsi, että se otetaan kahdesti vuodessa?

Vierailija
407/423 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten ei ehkä ole oikea ala ellei halua toimia alan velvoittamalla tavalla esim potilaiden terveyden edistämiseksi rokotesuojalla. Eikä varmasti ole hoitoalan työssä suurin riski omalle terveydelle influenssarokotteet, ootko niitä riskejä miettinyt esim neulanpistotapaturmat mille altistut alalla? Ellet ole näitä valmis ottamaan, niin vaihda esim sosiaali- tai kasvatusalalle.

Vierailija
408/423 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lääkäri ja kuten ranskalainen kollegani jo H1N1 ns. sikainfluenssaepidemian aikana varoitti, ei näitä rokotteita todellakaan tutkita niin hyvin kun kerrotaan. Rokotetta puolletaan kansantalouden vuoksi, mm. että ei tulisi niin paljon työpoissaoloja ym.

Itse en rokotteita lapsilleni ole antanut, enkä ottanut itsekään.

Perusrokotukset ovat tutkittuja pitkältä ajalta. Ne ovat ok ja ehdottomasti kannatan niitä.

Heti perään toinen lääkäriä esittävä. Yrittäkää edes.

OT, mutta miksi täällä pidetään niin mahdottomana, että palstalla pyörisi oikeita lääkäreitä? Itse en ole vielä valmistunut vaan vitoskurssin kandi, mutta tuntuu kummalliselta että tällä epäillään lääkäreiksi esittäytyviä aina trolleiksi, ihan kuin tämä olisi kamalan ihmeellinen ammatti.

Toki rokotekriittiset lääkärit ovat pieni vähemmistö, mutta löytyy heitäkin - onhan lääkärikunnassa kaikenlaisia hörhöjäkin (hyvänä esimerkkinä Antti Heikkilä), joista osa antaa myös uskomushoitoja...

Vierailija
409/423 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikaystäväni otti juuri rokotteensa hyvin mielin ja opiskelee lääkäriksi. Samoin gynekologiksi erikoistuva siskoni. Miksi hoitajille asia on niin vaikea?

Ei. Älä yleistä. Vaikka nuo kaksi ottivat rokotteet niin kaikki lääkärit EIVÄT ota! Samoin vaikka osa hoitajista ei haluaisi ottaa niin osa sitten taas oikein mielellään ottaa! Että äläpä yleistä. Lääkäreitä ja hoitajia on niin hirveästi ettei todellakaan voi yleistää kaikkiin ammattilaisiin samoja asenteita.

Mä näen sen hoitajilta lähtöisin olevan kampanjan "minä päätän itse". Ja lääkäreiltä mä näen vain kampanjan "minä suojaan potilasta#rokotettu". Ainakin lääkärit on kyllin viisaita pitämään rokotevastaiset kommenttinsa itsellään. Tai sitten ne vaan on rokotemyönteisiä pääosin. You do the math.

"Kysely lähetettiin kaikkiaan 39 lääkärille ja siihen saatiin 17 vastausta." Eli 22 lääkäriä ei edes vastannut kyselyyn. Kuinka voidaan sanoa että "Iso osa sairaanhoitopiirien infektiolääkäreistä ja johtavista lääkäreistä uskoo rokotekriittisyyden lisääntymisen vaarantavan rokottamattomien terveyttä." jos kyselyyn on vastannut alle puolet?

Olisipa kiva tietää miksi 22 lääkäriä jätti vastaamatta...

Vierailija
410/423 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi, ainakin nykyään sh-opintoihin kuuluu rokottaminen (osana perhehoitotyön kurssia). Lisäksi omassa shp:ssä se kuuluu KAIKKIEN sairaanhoitajien lääkelupien tenttikokonaisuuteen. Siitä annetaan myös näyttö i.m. pistoksena. Lääkeluvat päivitetään 5v välein.

Vierailija
411/423 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu on viime vuodelta, mutta eiköhän pidä tänäkin vuonna paikkaansa.

Vuosittain kuolee satoja jopa tuhat ihmistä influenssaan tai sen aiheuttamiin jälkitauteihin.

https://www.ess.fi/teemat/terveys/art2409067

Vierailija
412/423 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko totta että kouluissa on järjestetty lapsille influenssarokotus päiviä?

Vierailija
413/423 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sanonut rokotepakkoon ihan pokalla esimiehelle että "joo, sain sen edellisessä duunipaikassa mut rokotustodistus hukkui johonkin", eikä kukaan enää kysellyt mitään. En todellakaan ollut käynyt, enkä käy :) mua ei kohdella kuin karjaa

Vaihdatko taas työpaikkaa ensi syksynä?

Vierailija
414/423 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen on pakko olla provo..? Ei kukaan voi olla oikeasti noin tyhmä.

No vastaa kysymykseen.

Jos sairaanhoitaja ja lääkäri työskentelee työparina ja näkee potilaita saman verran. Miksi hoitajan on PAKKO ottaa rokote, mutta lääkäri saa VALITA ottaako rokotteen?

Sairaanhoitajan ja lääkärin on molempien ns. pakko ottaa rokote. Sairaanhoitaja ottaa sen vastentahtoisesti, lääkäri ottaa ilman pakkoakin, eli vapaaehtoisesti. Molemmat ottavat rokotteen. 

Vierailija
415/423 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreillä ei ole rokotepakkoa, mutta monet heistä ottaa ja osa työnantajista suosittelee sen ottamista. Tiedän yhden lääkärin joka ei halua ottaa rokotetta.

Tietysti potilastyössä toimivilla lääkäreillä on tämä sama rokotepakko kuin hoitajillakin. 

Vierailija
416/423 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oikeesti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se niin, että lääkäreille ei ole pakko? Saanko kysyä MIKSI ei? Ihan sairasta.

Siksi kun yli 90% lääkäreistä ottaa influenssarokotteen ilman pakottamista... Itse sairaanhoitajana ihmettelen hoitoalalle haluavaa ihmistä, joka ei ymmärrä rokotusten tärkwyttä. Jos piikki pelottaa niin mene Lidlin kassalle tai Ruohonjuureen myymään pavunitu-uutetta.

miksi 10% ei ota?

Ehkä he ovat tutkijalääkäreitä,. patologeja tai vakuutuslääkäreitä. 

Vierailija
417/423 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet jo valmistuva, niin miksihän ihmeessä uskot, että joudut ottamaan 2 influenssarokotusta/vuosi. Lopeta siis vain.

Niin koulusta valmistuva! Kai sitä nyt työelämässä täytyy ihan samalla tavalla ottaa vuosittain se rokote? Eihän se opiskeluun pääty?

Ap

Mutta mistä olet saanut päähäsi, että se otetaan kahdesti vuodessa?

Mistä _sinä_ sait päähäsi, että se pitäisi ottaa kahdesti vuodessa?

Vierailija
418/423 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa kiva tietää miksi 22 lääkäriä jätti vastaamatta...

ei kannata vastata jos haluaa pitää työpaikkansa

Vierailija
419/423 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hoitoalan opiskelija. Älä vaan missään nimessä ota sitä rokotetta. Jumala on sinun puolellasi ja löydät kyllä sellaisen työpaikan mihin sitä ei vaadita.

Vierailija
420/423 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri Mikael Kivivuori

Vihdoin joku uskaltaa!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi