Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hoitoalan opiskelija ja nyt ihan tosissani pohdin opintojen lopettamista tuon rokotepakon vuoksi.

Vierailija
10.11.2018 |

Olen viihtynyt alalla ihan hyvin ja valmistun vuoden sisään. Kun aloitin opinnot, en ainakaan tiennyt mistään rokotepakosta eikä sitä ilmeisesti kyllä ollutkaan (?). Nyt kun se on tullut, on minua alkanut todella paljon ahdistamaan. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotusta ja nytkö joutuisin ottamaan sen 2x vuodessa aina jatkossa? Mitä siitä mahtaa seurata terveydelle pitkällä aikavälillä? Ahdistaa niin paljon tuo rokotepakko, että pohdin alan vaihtoa. En vaan tiedä mihin vaihtaisin. Toisaalta olen pohtinut, jos lähtisinkin ulkomaille töihin, johonkin missä ei kyseistä rokotetta pakoteta ottamaan?

Mitä kannattaisi tehdä?

Kommentit (423)

Vierailija
301/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toiseen AS03-adjuvanttia sisältävään rokotteeseen (Pandemrix H1N1, joka valmistetaan samalla tehtaalla kuin Prepandrix) liittyvät epidemiologiset tutkimukset useissa Euroopan maissa ovat osoittaneet rokotetuilla lisääntyneen narkolepsiariskin, katapleksiaan liittyen tai ilman, verrattuna rokottamattomiin. Lapsilla/nuorilla (20 ikävuoteen asti), nämä tutkimukset ovat osoittaneet 1,4–8 lisätapausta 100 000 rokotettua kohden. Yli 20-vuotiailla aikuisilla saatavilla oleva epidemiologinen tieto on osoittanut noin yhden lisätapauksen 100 000 rokotettua kohden. Nämä tiedot viittaavat ylimääräisen riskin pienenemiseen rokotusiän noustessa. Tällä hetkellä ei ole olemassa tietoja, jotka viittaisivat Prepandrixiin liittyvän narkolepsiariskiä."

https://www.ema.europa.eu/documents/product-information/prepandrix-epar…

Yllämainitun perusteella on selvää että Pandemrixia tuskin enää annetaan, vaikka rokotettava olisi yli 21 v.

Sen sijaan uusi Prepandrix, on turvallinen ja se voidaan antaa turvallisesti niin hoitajille kuin väestölle, influenssa tartuntojen ehkäisemiseksi, pandemian sattuessa

Vierailija
302/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Toiseen AS03-adjuvanttia sisältävään rokotteeseen (Pandemrix H1N1, joka valmistetaan samalla tehtaalla kuin Prepandrix) liittyvät epidemiologiset tutkimukset useissa Euroopan maissa ovat osoittaneet rokotetuilla lisääntyneen narkolepsiariskin, katapleksiaan liittyen tai ilman, verrattuna rokottamattomiin. Lapsilla/nuorilla (20 ikävuoteen asti), nämä tutkimukset ovat osoittaneet 1,4–8 lisätapausta 100 000 rokotettua kohden. Yli 20-vuotiailla aikuisilla saatavilla oleva epidemiologinen tieto on osoittanut noin yhden lisätapauksen 100 000 rokotettua kohden. Nämä tiedot viittaavat ylimääräisen riskin pienenemiseen rokotusiän noustessa. Tällä hetkellä ei ole olemassa tietoja, jotka viittaisivat Prepandrixiin liittyvän narkolepsiariskiä."

Yllämainitun perusteella on selvää että Pandemrixia tuskin enää annetaan, vaikka rokotettava olisi yli 21 v.

Sen sijaan uusi Prepandrix, on turvallinen ja se voidaan antaa turvallisesti niin hoitajille kuin väestölle, influenssa tartuntojen ehkäisemiseksi, pandemian sattuessa

Prepandrix sisältää samaa skvaleeni adjuventtia AS03 kuin Pandemrix...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prepandrix sisältää samaa skvaleeni adjuventtia AS03 kuin Pandemrix...

THL on kai jo hyväksynyt tuon Prepandrixin :(

Vierailija
304/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lääkäri ja kuten ranskalainen kollegani jo H1N1 ns. sikainfluenssaepidemian aikana varoitti, ei näitä rokotteita todellakaan tutkita niin hyvin kun kerrotaan. Rokotetta puolletaan kansantalouden vuoksi, mm. että ei tulisi niin paljon työpoissaoloja ym.

Itse en rokotteita lapsilleni ole antanut, enkä ottanut itsekään.

Perusrokotukset ovat tutkittuja pitkältä ajalta. Ne ovat ok ja ehdottomasti kannatan niitä.

Täällä toinen lääkäri. Ei myöskään vale.

Itse otin influenssarokotteen kolme vuotta sitten ja ainoaksi kerraksi jäi. Onneksi olen vasenkätinen, sillä oikeasta kädestä hiljalleen hiipui voimat. MS-tsutia epäiltiin, mutta sitä se ei ollut. Dg oli rokotteen sivuvaikutuksesta

jäänyt vamma.

Täällä myöskin aito lääkäri. Olen ottanut influenssarokotteen ainain viimeiset 20 vuotta. Ei muuta haittaa kuin pistoskohdan kipeytyminen, aikaisempina vuosina joskus päänsärkyä rokotuspäivän iltana. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa Vagigriptetra-rokote. Vähän huimausta ja hikoiluttamista sivuvaikutuksena, ei sen kummempaa. 

#rokotettu# #minäsuojaanpotilasta#

Vierailija
305/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tätä rokotuspakkoa käytännössä seurataan? Työnantajalla ei ole lupa mennä sun terveystietoihin. Eikä rokotetta ole pakko ottaa omalla työpaikalla vaan esim. työterveyshuollossa tai terveysasemalla. Tietty työnantaja voi seurata paljonko henkilökuntaa on rokotettu, mutta eihän se tiedä ketä ne rokottamattomat on?

Itse kyllä olen aiemmin ottanut rokotteen ja otan nytkin. Mutts ymmärrän kyllä miksei kaikki halua ottaa.[/quote

Ainakin Jyväskylässä tarttee toimittaa esimiehelle todistus, että oot ottanu rokotteen. Jos et ota ni sit saat kenkää.

https://www.tehy.fi/fi/apua/tyosuojelu/kysymyksia-tyontekijan-rokotuksi…

3. Pitääkö työntekijän kertoa työnantajalle, onko hän ottanut influenssarokotteen?

Työntekijä ei ole velvollinen kertomaan, onko hänet rokotettu eikä toimittamaan soveltuvuustodistusta työnantajalle. Terveystiedot ovat arkaluonteisia henkilötietoja, joiden käsittely on laissa säädetty, ja ne kuuluvat yksityisyydensuojan ydinalueeseen. Työterveyshuollollakaan ei ole oikeutta luovuttaa soveltuvuustietoja työnantajalle ilman työntekijän lupaa.

Rekrytointitilanteessa työnantaja voi edellyttää tartuntatautilain mukaista rokotesuojaa ja jättää työntekijän palkkaamatta, jos selvityksiä ei toimiteta. Myös työehtosopimuksissa voi olla määräyksiä lääkärintodistuksen esittämisvelvollisuudesta.

Olen nyt töissä jkl määräaikaisella sopimuksella, koeaikaa ei ole. En aio toimittaa mitään lappuja, työskentelen psykiatrialla ja meillä käyvät ihmiset ovat pääasiassa perusterveitä, ainoana sairautena vaikka skitsofrenia. Katsotaan kauan saan jatkaa työssäni, mutta yritän kevään yhteishaussa hakea uudelle alalle. Minä en tähän suostu, kaikki rokotusohjelman muut rokotteet minulla on voimassa ja ne myös pysyvät. 

Älytöntä,että psyk.työntekijöiden pitää rokote ottaa.

Vielä älyttömämpää olettaa, että psykiatrinen potilas ei voisi sairastua influenssaan. 

Vierailija
306/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tätä rokotuspakkoa käytännössä seurataan? Työnantajalla ei ole lupa mennä sun terveystietoihin. Eikä rokotetta ole pakko ottaa omalla työpaikalla vaan esim. työterveyshuollossa tai terveysasemalla. Tietty työnantaja voi seurata paljonko henkilökuntaa on rokotettu, mutta eihän se tiedä ketä ne rokottamattomat on?

Itse kyllä olen aiemmin ottanut rokotteen ja otan nytkin. Mutts ymmärrän kyllä miksei kaikki halua ottaa.[/quote

Ainakin Jyväskylässä tarttee toimittaa esimiehelle todistus, että oot ottanu rokotteen. Jos et ota ni sit saat kenkää.

3. Pitääkö työntekijän kertoa työnantajalle, onko hän ottanut influenssarokotteen?

Työntekijä ei ole velvollinen kertomaan, onko hänet rokotettu eikä toimittamaan soveltuvuustodistusta työnantajalle. Terveystiedot ovat arkaluonteisia henkilötietoja, joiden käsittely on laissa säädetty, ja ne kuuluvat yksityisyydensuojan ydinalueeseen. Työterveyshuollollakaan ei ole oikeutta luovuttaa soveltuvuustietoja työnantajalle ilman työntekijän lupaa.

Rekrytointitilanteessa työnantaja voi edellyttää tartuntatautilain mukaista rokotesuojaa ja jättää työntekijän palkkaamatta, jos selvityksiä ei toimiteta. Myös työehtosopimuksissa voi olla määräyksiä lääkärintodistuksen esittämisvelvollisuudesta.

Olen nyt töissä jkl määräaikaisella sopimuksella, koeaikaa ei ole. En aio toimittaa mitään lappuja, työskentelen psykiatrialla ja meillä käyvät ihmiset ovat pääasiassa perusterveitä, ainoana sairautena vaikka skitsofrenia. Katsotaan kauan saan jatkaa työssäni, mutta yritän kevään yhteishaussa hakea uudelle alalle. Minä en tähän suostu, kaikki rokotusohjelman muut rokotteet minulla on voimassa ja ne myös pysyvät. 

Vielä älyttömämpää olettaa, että psykiatrinen potilas ei voisi sairastua influenssaan. 

Psykiatrinen potilas on usein fyysisesti terve aivan kuten sinä ja minä. Voithan sinäkin saada vaikka kaupan kassalta influenssan, pitäisikö heidätkin siis rokottaa?

Vierailija
307/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätilö ystäväni ei ottanut rokotetta pari vuotta sitten. Hoiti synnytyksiä samana päivänä kun illalla nousi 41c kuume ja influenssa rävähti päälle. Juu, voihan se tulla vaikka on rokotettu. Mutta kuka tieten tahtoen haluaisi itseään hoitamaan rokottamattoman?

Noh moniko vauva ja synnyttänyt äiti sairastui kaverisi ansiosta?

Vierailija
308/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista hulluinta, että joissain kaupungeissa kaikkien sosiaalityöntekijöiden pakko ottaa rokotus.

Vierailija
309/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi tuota myrkkyä vaikka pyssyllä uhattais. Kuolisin mieluummin nopeasti luotiin, kun hitaasti rokotteen aiheuttamaan sairauteen. Olen sh ja aikapaljon näitä juttuja nähnyt.

Vierailija
310/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastunut pari influenssaa ja sikaflunssan ja eihän ne herkkua ole, mutta rokotetta en halua, suhtaudun skeptisesti saavutettuun hyötyyn ja lähinnä pidän niitä rahastuksena. Toisekseen ärsyttää myös se, että sairaspäiviä ei haluta tehokkuuden nimissä eli ihmisen tulisi olla kone, joka ei yski, mutta vaikka esim. perusflunssakin on v*ttumainen tapaus, niin tuntuu siltä, että keho usein haluaa sen avulla nollata itsensä ja se tekee hyvää joutua oikeasti pysähtymään. 

Sairainta nykyajassa onkin juuri tämä tehokkuuden vaatimus, ettei muka ole ihmisillä varaa sairastaa. Hemmetti sentään tämä yhteiskunta ei flunssaan kaadu, eikä influessaankaan.

Vierailija
311/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syöpäpotilas eikä lääkärini suositellut minulle influenssarokotusta.

"Kuolee kumminkin."

Vierailija
312/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykiatrinen potilas on usein fyysisesti terve aivan kuten sinä ja minä. Voithan sinäkin saada vaikka kaupan kassalta influenssan, pitäisikö heidätkin siis rokottaa?

Psykiatrinen potilas on usein ns. fyysisesti terve, koska psykiatrisen potilaan somaattisia oireita ei oteta huomioon samoin kuin tervejärkisillä ihmisillä. 

Vierailija
313/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko otti Sveitsissä rokotteen tänäkin vuonna ja meni koko päivä sen jälkeen päänsäryssä ja voimattomuudessa.

Vierailija
314/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaapa olla työpaikka kohtainen asia. Meillä työnantaja ei pakoita sen rokotteen otoon. -Vakituinen Lähihoitaja

Vierailija
315/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös psykiatrisen puolen hoitajien ja lääkärien tulisi ottaa rokote.

Usein nämä tilat ovat yhteydessä hoito-osastoihin, ja esim samat ruokalat, huoltomiehet

Joten psyk.puolen työntekijät, älkääpä luulko että voitte toimia influenssan levityskeskuksena

Vierailija
316/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä rokotteesta voi tulla pariksi tunniksi lievä päänsärky.

Siitä rokotteen ottamatta jättämisestä voi tulla epidemia, ruumiita, loputtomasti tarpeetonta kärsimystä muille ihmisille.

Ota se rokote. Rokotukset ovat osa hoiva-alan etiikkaa. Osa ammattitaitoa. Jos rokotussuojasi ei ole kunnossa, olet aivan turha hoitaja ja väärällä alalla, piste.

Vierailija
317/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotuskriittiset aina vaahtovat esim. ihmisistä, jotka tartuttavat tahallaan AIDSia tai tulevat vauvaperheeseen kylään, vaikka itsellä on matoja, täitä, kotona luteita, influenssaa, mahatautia...

En ymmärrä, mitä tuollaisella on heille väliä, jos kerran heitä ei muutenkaan kiinnostaa faktatieto tartuntataudeista ja niistä suojautumisesta.

Vierailija
318/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lähelle ei tartte yhdenkään rokottomattoman hoitajan. tulla. Jos makaan sairaalassa en jaksa miettiä onko mua hoitava hoitaja rokotettu vai ei. Oletan sen oleman automatic. Hoitsut sen kenttätyön tekee, lääkäri kiertää kerran päivässä hyvä jos niin. Eipä veljenikään ottanut koskaan rokotetta ennen ku hänen vaimokkeensa tuli raskaaksi. Onneksi oma mies ottanut aina ja oma äiti. Kiitos siitä

t. yhen (huonolaatuisen) kasvaimen hengissä selvinnyt ja yksi elinsiirto takana ja vuosien dialyysit ja muut liittyvät jutut sairauteen. sairaalassa siis eletty.

Samaa mieltä. Mitkä on potilaan oikeudet? Poikani kuuluu riskiryhmään enkä todellakaan halua, että joku hoitaja tartuttaa häneen influenssan hänen ollessaan sairaalassa  keuhkokuumeen takia. Voinko vaatia, että vaan rokotetut hoitajat saavat olla hänen kanssaan tekemisissä?  Lääkärit käyvät kierrolla kerran päivässä, kuuntelevat ehkä keuhkoja, tarkistavat labrat, mutta hoitajat syöttävät hänet, pesevät, vaihtavat vaatteet, imevät liman yms.

Itse otan rokotteen tietenkin.

Vierailija
319/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaitaisi antaa itseäni tuollaisen ihmisen hoidettavaksi.

Vierailija
320/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lähelle ei tartte yhdenkään rokottomattoman hoitajan. tulla. Jos makaan sairaalassa en jaksa miettiä onko mua hoitava hoitaja rokotettu vai ei. Oletan sen oleman automatic. Hoitsut sen kenttätyön tekee, lääkäri kiertää kerran päivässä hyvä jos niin. Eipä veljenikään ottanut koskaan rokotetta ennen ku hänen vaimokkeensa tuli raskaaksi. Onneksi oma mies ottanut aina ja oma äiti. Kiitos siitä

t. yhen (huonolaatuisen) kasvaimen hengissä selvinnyt ja yksi elinsiirto takana ja vuosien dialyysit ja muut liittyvät jutut sairauteen. sairaalassa siis eletty.

Samaa mieltä. Mitkä on potilaan oikeudet? Poikani kuuluu riskiryhmään enkä todellakaan halua, että joku hoitaja tartuttaa häneen influenssan hänen ollessaan sairaalassa  keuhkokuumeen takia. Voinko vaatia, että vaan rokotetut hoitajat saavat olla hänen kanssaan tekemisissä?  Lääkärit käyvät kierrolla kerran päivässä, kuuntelevat ehkä keuhkoja, tarkistavat labrat, mutta hoitajat syöttävät hänet, pesevät, vaihtavat vaatteet, imevät liman yms.

Itse otan rokotteen tietenkin.

Hei thl-trolli

minäkin satun olemaan syöpäpotilas

jos sinä pelkäät influenssan, niin mene ihmeessä silloin sellaiselle syöpäosastolle jossa kaikki hoitajat on rokotettu.

minä taas menen sellaiselle syöpäosastolle, oman valintani mukaan, jossa kaikkia hoitajia ei ole rokotettu

Hei syöpäpotilaaksi tekeytyvä rokotedenialisti.

Olet naurettava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi