Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hoitoalan opiskelija ja nyt ihan tosissani pohdin opintojen lopettamista tuon rokotepakon vuoksi.

Vierailija
10.11.2018 |

Olen viihtynyt alalla ihan hyvin ja valmistun vuoden sisään. Kun aloitin opinnot, en ainakaan tiennyt mistään rokotepakosta eikä sitä ilmeisesti kyllä ollutkaan (?). Nyt kun se on tullut, on minua alkanut todella paljon ahdistamaan. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotusta ja nytkö joutuisin ottamaan sen 2x vuodessa aina jatkossa? Mitä siitä mahtaa seurata terveydelle pitkällä aikavälillä? Ahdistaa niin paljon tuo rokotepakko, että pohdin alan vaihtoa. En vaan tiedä mihin vaihtaisin. Toisaalta olen pohtinut, jos lähtisinkin ulkomaille töihin, johonkin missä ei kyseistä rokotetta pakoteta ottamaan?

Mitä kannattaisi tehdä?

Kommentit (423)

Vierailija
281/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tätä rokotuspakkoa käytännössä seurataan? Työnantajalla ei ole lupa mennä sun terveystietoihin. Eikä rokotetta ole pakko ottaa omalla työpaikalla vaan esim. työterveyshuollossa tai terveysasemalla. Tietty työnantaja voi seurata paljonko henkilökuntaa on rokotettu, mutta eihän se tiedä ketä ne rokottamattomat on?

Itse kyllä olen aiemmin ottanut rokotteen ja otan nytkin. Mutts ymmärrän kyllä miksei kaikki halua ottaa.[/quote

Ainakin Jyväskylässä tarttee toimittaa esimiehelle todistus, että oot ottanu rokotteen. Jos et ota ni sit saat kenkää.

https://www.tehy.fi/fi/apua/tyosuojelu/kysymyksia-tyontekijan-rokotuksi…

3. Pitääkö työntekijän kertoa työnantajalle, onko hän ottanut influenssarokotteen?

Työntekijä ei ole velvollinen kertomaan, onko hänet rokotettu eikä toimittamaan soveltuvuustodistusta työnantajalle. Terveystiedot ovat arkaluonteisia henkilötietoja, joiden käsittely on laissa säädetty, ja ne kuuluvat yksityisyydensuojan ydinalueeseen. Työterveyshuollollakaan ei ole oikeutta luovuttaa soveltuvuustietoja työnantajalle ilman työntekijän lupaa.

Rekrytointitilanteessa työnantaja voi edellyttää tartuntatautilain mukaista rokotesuojaa ja jättää työntekijän palkkaamatta, jos selvityksiä ei toimiteta. Myös työehtosopimuksissa voi olla määräyksiä lääkärintodistuksen esittämisvelvollisuudesta.

Olen nyt töissä jkl määräaikaisella sopimuksella, koeaikaa ei ole. En aio toimittaa mitään lappuja, työskentelen psykiatrialla ja meillä käyvät ihmiset ovat pääasiassa perusterveitä, ainoana sairautena vaikka skitsofrenia. Katsotaan kauan saan jatkaa työssäni, mutta yritän kevään yhteishaussa hakea uudelle alalle. Minä en tähän suostu, kaikki rokotusohjelman muut rokotteet minulla on voimassa ja ne myös pysyvät. 

Älytöntä,että psyk.työntekijöiden pitää rokote ottaa.

KSSHP on linjannut pakon koskevan koko sairaanhoitopiiriä. Minä en työskentele sairaalassa, vaan rakennuksessa jossa on paljon muidenkin alojen toimistoja sun muuta toimintaa. Katsotaan miten tässä nyt käy, kaipa se on itsekin lähdettävä vielä opiskelemaan kun en viitsi koko perhettä raahata Ruotsiin...

En tiennyt itkeäkö vai nauraa kun netistä bongasin ksshp.n materiaalia influenssarokoitteen "hyödyistä" nyt tältä syksyltä. Hoitajien pakkorokotteita perusteltiin 10-20 vuotta vanhoilla tutkimuksilla jotka on jo osittain kumottu viime vuonna ilmestyneen tutkimuksen myötä. Ksshp (ja muutkin) käyttävät pakkorokoitusten perusteena sitä että 8,2 hoitajan rokottaminen estää kuulemma 1 henkilön kuoleman. Uusimman tiedon mukaan yhden kuoleman estoon voidaan vaatia jopa 32 000 hoitajan rokottaminen. Lisäksi nuo tutkimukset kys. aiheesta koskevat vain pitkäaikaishoidon asiakkaita mutta ne on laajennettu koskemaan potilaita yleisesti. Influenssarokotteen tehon tutkiminen on lisäksi todella vaikeaa sillä muuttujia on todella paljon. THL.n tilastoa viime vuoden "hyödyistä" tutkimalla selviää että viime vuonna jäätiin tosi matalaan suojaan, osalla lapsiryhmistä rokotteen tuoma "suoja" oli jopa miinusmerkkinen! Silti radiossa pyörii mainoksia jossa kehotetaan rokottamaan lapset.

Vaikka nyt tänävuonna käytössä on tehokkaampi rokote, on silti täysin arpapeliä, osuuko se tänäkään vuonna kohdalleen. Uusi rokote on tosiaan uusi, muutama vuosi sitten myyntiluvan saanut. Siinä on toki pohjalla se vanha kolmivalenttinen rokote joka on tutkittu ja useita vuosia käytössä ollut mutta tämän uuden kohdalla ei esim. ole tietoa siitä miten se vaikuttaa kun se otetaan useina vuosina peräkkäin, ei ole tietoa siitä miten se vaikuttaa ihmisen hedelmällisyyteen ym. Rokote on vielä seurannassa rokotehaittojen osalta mutta tästä seurannasta ei kerrota julkisesti rokotettaville. Rokotehaittojen ilmoitusvelvollisuus poistui, nyt on vaan "oikeus" ilmoittaa haitoista. (Ja tämähän toimii yhtä hyvin kuin monissa paikoissa uhka-, haitta-, ja virheistä tehtävät ilmoitukset; "ei meillä niitä oo ollut täällä tapana tehdä")

On todella harmi, että moni kuittaa kaiken tämän tiedon vaan rokotevastaisen hörhön sepustuksiksi. Toki esim. hoitajat itsekin ovat syyllisiä tähän ettei rokotteen "vastustajia" oteta vakavasti kun julkitulot ovat usein kiihtyneitä ja vähän fanaattisia: "pitää olla oikeus omaan kehoon!!!1!" Totta tuokin mutta jos asiaa lähestytään puhtaasti faktapohjalta niin kyllä minulle ainakin herää vähän kysymys että miksi hoitohenkilökuntaa, sosiaalityöntekijöitä ym. pakotetaan tämä rokote nyt ottamaan kun epäselvyyksiä asiassa on näin paljon. Varsinkin kun otetaan huomioon se fakta, että myös rokotettu hyvin isolla todennäköisyydellä voi sitä sairautta tietämättään, oireettomana tartuttaa muihin. Jos kyseessä todella olisi potilaiden suojaaminen, eikö olisi järkevämpää influenssa-aikana käyttää nenä-suusuojaimia ja huolehtia aseptiikasta?

Vierailija
282/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajille tulisi olla myös pakollinen HPV rokote

Koska nämä syylä-virukset voivat tarttua potilaaseen

Ei sitä voi enää aikuisille antaa😂😂

Voi antaa, mutta hinta on suhteessa liikaa siihen että kyseiset virukset on jo saatu seksikontaktissa, eli ovat jo elimistön hoitelemat tai sitten on jo kohdunkaulansyöpä, suusyöpä tai paksusuolen, peräsuolen syöpä jo kehittymässä ja rokotuksesta ei siis ole enää hyötyä. Eri asia sitten jos on neitsyt vielä aikuisena, kuten minä olin 24 vuotiaaksi asti. Eli olisin ottanut silloin hvp-rokotteen, jos se olisi silloin ammoisina aikoina ollut keksitty.

Hoitajat eivät hvp-virusta levitä elleivät ole seksisuhteessa potilaisiinsa, mikä on kiellettyä toimintaa eli epäeettistä.

Mitä jos lapsi saa hpv vasta-aineita jo kohdussa ja syntyessään hpv infektion? Mikä hyöty on rokottaa tällaisia. Ja eikös se ole jo todettu että jos hpv infektion sairastaneen rokottaa niin hänen kohdunkaulasyövän riski kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syöpäpotilas eikä lääkärini suositellut minulle influenssarokotusta.

Syöpäpotilaille nimenomaan usein ei suositella rokotusta, koska hoidot heikentävät vastustuskykyä. Et ole perusterve. Sen takia sinulle olisi tärkeää, että lähipiirisi ihmiset rokotuttavat itsensä, ettet altistu influenssalle heidän kauttaan. Toivottavasti lääkärisikin neuvoi näin. 

https://thl.fi/fi/web/rokottaminen/eri-ryhmien-rokotukset/laaketieteellisten-riskiryhmien-rokottaminen/immuunipuutteisten-rokottaminen/lahikontaktien-rokottaminen

hei thl-trolli!

tuolla ei voida perustella kaikkien hoitajien pakkorokotuksia, vain niiden jotka ovat syöpäosastolla

lisäksi rokote ei ehkäise taudin levittämistä. ja sielä syöpäosastoillakin käy vieraita joille ei ole rokotusta, hoitajat rokotuksista huolimatta levittävät influenssaa jne

Vierailija
284/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"THL.n tilastoa viime vuoden "hyödyistä" tutkimalla selviää että viime vuonna jäätiin tosi matalaan suojaan, osalla lapsiryhmistä rokotteen tuoma "suoja" oli jopa miinusmerkkinen! Silti radiossa pyörii mainoksia jossa kehotetaan rokottamaan lapset."

Tämäpä juuri. Kuulin myös tämän THL:n radiomainoksen. En tiedä itkeäkkö vai nauraa. Ensimmäinen ajatus oli että rokotteilla ei olekkaan ollut niin suurta menekkiä niin on täytynyt ryhtyä mainostamaan. Me veronmaksajathan tämän kaiken maksamme.

Vierailija
285/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27252106

Acute Disseminated Encephalomyelitis After Influenza Vaccination: A Case Report.

Vierailija
286/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12636241

Neurologic complications associated with influenza vaccination: two adult cases.

Kyllä näitä löytyy kun jaksaa etsiä.

Vierailija
287/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen tulee niin paljon rokottamattomia ja sairastavia, että oman turvallisuuden vuoksi kannatta rokottuttaa, ettei itse ainakaan levitä tautia, vaikka ei sairastaisikaan muuten. 

Vierailija
288/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

We report a child with 3 occurrences of ITP, each within 1 week of receiving the influenza trivalent inactivated vaccine. He recovered fully in-between the episodes, and no further episodes have occurred since discontinuation of seasonal influenza vaccination.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27940665

Vierailija
289/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noita yksittäistapauksia löytyy, jos tarpeeksi kaivaa. Katsopa seuraavaksi tietoa vaikka siitä, kuinka monta tehohoitojaksoa influenssa aiheuttaa vuosittain, kuinka monta myokardiittia (osa niin pahoja, että johtavat elämän pituuteen vaikuttavaan sydämen vajaatoimintaan, jopa sydämensiirtoon) jne. Ja ennen kaikkea, kuinka monta kuolemaa.

Lisäksi aina voi jossitella, olisiko joku rokotteen jälkeen autoimmuisairauden/-reaktion saanut reagoinut samoin myös itse tautiin.

Vierailija
290/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreille ja hoitajille on ihan samat säännöt, mutta se ero kyllä on, että lääkärit ottavat rokotteen joka vuosi mielellään. Eli lääkäreitä ei ole todellakaan vapautettu influenssarokotteen ”ottopakosta”, jos sen nyt niin haluaa nähdä. Me lääkärit vaan haluamme useimmiten ottaa sen itseämme ja potilaita sekä perhettämme suojataksemme.

Vierailija
291/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Glossopharyngeal Nerve and Vagus Nerve Palsies Associated with Influenza Vaccination

https://www.researchgate.net/publication/260380916_Isolated_abducens_ne…

Recurrent 6 th nerve palsy in a child following different live attenuated vaccines: Case report

https://www.researchgate.net/publication/224869536_Recurrent_6_th_nerve…

Ja 6 th nerve palsy näyttää tältä:

http://3.bp.blogspot.com/-WflJZ7D5gq8/UsfGc0m9U6I/AAAAAAAAC4c/1usbOqF9H…

Vierailija
292/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän noita yksittäistapauksia löytyy, jos tarpeeksi kaivaa. Katsopa seuraavaksi tietoa vaikka siitä, kuinka monta tehohoitojaksoa influenssa aiheuttaa vuosittain, kuinka monta myokardiittia (osa niin pahoja, että johtavat elämän pituuteen vaikuttavaan sydämen vajaatoimintaan, jopa sydämensiirtoon) jne. Ja ennen kaikkea, kuinka monta kuolemaa.

Lisäksi aina voi jossitella, olisiko joku rokotteen jälkeen autoimmuisairauden/-reaktion saanut reagoinut samoin myös itse tautiin.

Kun ei tarvinut edes paljon kaivaa, kunhan ensin älysin mistä niitä pitää etsiä.

Vierailija
293/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, lopeta opinnot ennenkuin potilaita kuolee vuoksesi.

Vierailija
294/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitaja enkä ota mitään rokotteita oli se sitten missä tahansa ihmisoikeuksia polkevassa laissa kirjattuna tai ei. Meillä on ainakin työnantaja joutunut tyytymään tähän sillä kieltäytyjiä on niin paljon ja työntekijöistä on pulaa muutenkin.

Vierailija
295/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toiseen AS03-adjuvanttia sisältävään rokotteeseen (Pandemrix H1N1, joka valmistetaan samalla tehtaalla kuin Prepandrix) liittyvät epidemiologiset tutkimukset useissa Euroopan maissa ovat osoittaneet rokotetuilla lisääntyneen narkolepsiariskin, katapleksiaan liittyen tai ilman, verrattuna rokottamattomiin. Lapsilla/nuorilla (20 ikävuoteen asti), nämä tutkimukset ovat osoittaneet 1,4–8 lisätapausta 100 000 rokotettua kohden. Yli 20-vuotiailla aikuisilla saatavilla oleva epidemiologinen tieto on osoittanut noin yhden lisätapauksen 100 000 rokotettua kohden. Nämä tiedot viittaavat ylimääräisen riskin pienenemiseen rokotusiän noustessa. Tällä hetkellä ei ole olemassa tietoja, jotka viittaisivat Prepandrixiin liittyvän narkolepsiariskiä."

https://www.ema.europa.eu/documents/product-information/prepandrix-epar…

Vierailija
296/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda alaa. Hoitsuja ei tarvita 10-20 vuoden päästä juuri ollenkaan, sillä suuret ikäluokat ovat haudassa ja tekoäly korvaa lääkäreitä ja hoitsuja. Psykoterapeuteille voi kyllä olla hommia, eli sh:na olet töissä 3v ja sitten hakeudut n. 17000 euroa maksavaan psykoterapeuttikoulutukseen.

Vierailija
297/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotteen tuoteselosteessa oli, että kananmuna-allergikko ei voi sitä ottaa. Entä jos hoitajalla on tämä allergia, niin pitääkö hänen lopettaa työt, kun ei voi kyseistä rokotusta ottaa?

Vierailija
298/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12636241

Neurologic complications associated with influenza vaccination: two adult cases.

Kyllä näitä löytyy kun jaksaa etsiä.

Taitaa olla kaksi japanilaista miesta kysymyksessa kun kaikilla tutkijoilla on japanilaiset nimet. Onko sama rokotus kuin Suomessa?

Kovasti olet jaksanut etsia.

Taalla USAssa ei ole mitaan rokotuspaniikkia vaikka yli 300 miljoonaan ihmiseen monenlaista panikoijaa mahtuukin. Tai sitten meilla on paremmat rokotteet kuin Europassa.

Vierailija
299/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö ystäväni ei ottanut rokotetta pari vuotta sitten. Hoiti synnytyksiä samana päivänä kun illalla nousi 41c kuume ja influenssa rävähti päälle. Juu, voihan se tulla vaikka on rokotettu. Mutta kuka tieten tahtoen haluaisi itseään hoitamaan rokottamattoman?

Vierailija
300/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lääkäri ja kuten ranskalainen kollegani jo H1N1 ns. sikainfluenssaepidemian aikana varoitti, ei näitä rokotteita todellakaan tutkita niin hyvin kun kerrotaan. Rokotetta puolletaan kansantalouden vuoksi, mm. että ei tulisi niin paljon työpoissaoloja ym.

Itse en rokotteita lapsilleni ole antanut, enkä ottanut itsekään.

Perusrokotukset ovat tutkittuja pitkältä ajalta. Ne ovat ok ja ehdottomasti kannatan niitä.

Heti perään toinen lääkäriä esittävä. Yrittäkää edes.

Av:llä oletetaan, että lääkärit ovat sen verran sivistyneitä, ja järjen jättiläisiä, että eivät vietä aikaansa Av:llä. Näin joka ketjussa, mihin lääkärinä joku kommentoi. Tämä on turhauttavaa. Minä olen lääkäri ja vietän aikaani täällä lähestulkoon joka päivä. Että siinä teille kanssasisaret. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan