Olen hoitoalan opiskelija ja nyt ihan tosissani pohdin opintojen lopettamista tuon rokotepakon vuoksi.
Olen viihtynyt alalla ihan hyvin ja valmistun vuoden sisään. Kun aloitin opinnot, en ainakaan tiennyt mistään rokotepakosta eikä sitä ilmeisesti kyllä ollutkaan (?). Nyt kun se on tullut, on minua alkanut todella paljon ahdistamaan. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotusta ja nytkö joutuisin ottamaan sen 2x vuodessa aina jatkossa? Mitä siitä mahtaa seurata terveydelle pitkällä aikavälillä? Ahdistaa niin paljon tuo rokotepakko, että pohdin alan vaihtoa. En vaan tiedä mihin vaihtaisin. Toisaalta olen pohtinut, jos lähtisinkin ulkomaille töihin, johonkin missä ei kyseistä rokotetta pakoteta ottamaan?
Mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille tulisi olla myös pakollinen HPV rokote
Koska nämä syylä-virukset voivat tarttua potilaaseen
Ei sitä voi enää aikuisille antaa😂😂
Voi antaa, mutta hinta on suhteessa liikaa siihen että kyseiset virukset on jo saatu seksikontaktissa, eli ovat jo elimistön hoitelemat tai sitten on jo kohdunkaulansyöpä, suusyöpä tai paksusuolen, peräsuolen syöpä jo kehittymässä ja rokotuksesta ei siis ole enää hyötyä. Eri asia sitten jos on neitsyt vielä aikuisena, kuten minä olin 24 vuotiaaksi asti. Eli olisin ottanut silloin hvp-rokotteen, jos se olisi silloin ammoisina aikoina ollut keksitty.
Hoitajat eivät hvp-virusta levitä elleivät ole seksisuhteessa potilaisiinsa, mikä on kiellettyä toimintaa eli epäeettistä.
Mitä jos lapsi saa hpv vasta-aineita jo kohdussa ja syntyessään hpv infektion? Mikä hyöty on rokottaa tällaisia. Ja eikös se ole jo todettu että jos hpv infektion sairastaneen rokottaa niin hänen kohdunkaulasyövän riski kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syöpäpotilas eikä lääkärini suositellut minulle influenssarokotusta.
Syöpäpotilaille nimenomaan usein ei suositella rokotusta, koska hoidot heikentävät vastustuskykyä. Et ole perusterve. Sen takia sinulle olisi tärkeää, että lähipiirisi ihmiset rokotuttavat itsensä, ettet altistu influenssalle heidän kauttaan. Toivottavasti lääkärisikin neuvoi näin.
hei thl-trolli!
tuolla ei voida perustella kaikkien hoitajien pakkorokotuksia, vain niiden jotka ovat syöpäosastolla
lisäksi rokote ei ehkäise taudin levittämistä. ja sielä syöpäosastoillakin käy vieraita joille ei ole rokotusta, hoitajat rokotuksista huolimatta levittävät influenssaa jne
"THL.n tilastoa viime vuoden "hyödyistä" tutkimalla selviää että viime vuonna jäätiin tosi matalaan suojaan, osalla lapsiryhmistä rokotteen tuoma "suoja" oli jopa miinusmerkkinen! Silti radiossa pyörii mainoksia jossa kehotetaan rokottamaan lapset."
Tämäpä juuri. Kuulin myös tämän THL:n radiomainoksen. En tiedä itkeäkkö vai nauraa. Ensimmäinen ajatus oli että rokotteilla ei olekkaan ollut niin suurta menekkiä niin on täytynyt ryhtyä mainostamaan. Me veronmaksajathan tämän kaiken maksamme.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27252106
Acute Disseminated Encephalomyelitis After Influenza Vaccination: A Case Report.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12636241
Neurologic complications associated with influenza vaccination: two adult cases.
Kyllä näitä löytyy kun jaksaa etsiä.
Suomeen tulee niin paljon rokottamattomia ja sairastavia, että oman turvallisuuden vuoksi kannatta rokottuttaa, ettei itse ainakaan levitä tautia, vaikka ei sairastaisikaan muuten.
We report a child with 3 occurrences of ITP, each within 1 week of receiving the influenza trivalent inactivated vaccine. He recovered fully in-between the episodes, and no further episodes have occurred since discontinuation of seasonal influenza vaccination.
Kyllähän noita yksittäistapauksia löytyy, jos tarpeeksi kaivaa. Katsopa seuraavaksi tietoa vaikka siitä, kuinka monta tehohoitojaksoa influenssa aiheuttaa vuosittain, kuinka monta myokardiittia (osa niin pahoja, että johtavat elämän pituuteen vaikuttavaan sydämen vajaatoimintaan, jopa sydämensiirtoon) jne. Ja ennen kaikkea, kuinka monta kuolemaa.
Lisäksi aina voi jossitella, olisiko joku rokotteen jälkeen autoimmuisairauden/-reaktion saanut reagoinut samoin myös itse tautiin.
Lääkäreille ja hoitajille on ihan samat säännöt, mutta se ero kyllä on, että lääkärit ottavat rokotteen joka vuosi mielellään. Eli lääkäreitä ei ole todellakaan vapautettu influenssarokotteen ”ottopakosta”, jos sen nyt niin haluaa nähdä. Me lääkärit vaan haluamme useimmiten ottaa sen itseämme ja potilaita sekä perhettämme suojataksemme.
Glossopharyngeal Nerve and Vagus Nerve Palsies Associated with Influenza Vaccination
https://www.researchgate.net/publication/260380916_Isolated_abducens_ne…
Recurrent 6 th nerve palsy in a child following different live attenuated vaccines: Case report
https://www.researchgate.net/publication/224869536_Recurrent_6_th_nerve…
Ja 6 th nerve palsy näyttää tältä:
http://3.bp.blogspot.com/-WflJZ7D5gq8/UsfGc0m9U6I/AAAAAAAAC4c/1usbOqF9H…
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noita yksittäistapauksia löytyy, jos tarpeeksi kaivaa. Katsopa seuraavaksi tietoa vaikka siitä, kuinka monta tehohoitojaksoa influenssa aiheuttaa vuosittain, kuinka monta myokardiittia (osa niin pahoja, että johtavat elämän pituuteen vaikuttavaan sydämen vajaatoimintaan, jopa sydämensiirtoon) jne. Ja ennen kaikkea, kuinka monta kuolemaa.
Lisäksi aina voi jossitella, olisiko joku rokotteen jälkeen autoimmuisairauden/-reaktion saanut reagoinut samoin myös itse tautiin.
Kun ei tarvinut edes paljon kaivaa, kunhan ensin älysin mistä niitä pitää etsiä.
Hyvä, lopeta opinnot ennenkuin potilaita kuolee vuoksesi.
Olen hoitaja enkä ota mitään rokotteita oli se sitten missä tahansa ihmisoikeuksia polkevassa laissa kirjattuna tai ei. Meillä on ainakin työnantaja joutunut tyytymään tähän sillä kieltäytyjiä on niin paljon ja työntekijöistä on pulaa muutenkin.
"Toiseen AS03-adjuvanttia sisältävään rokotteeseen (Pandemrix H1N1, joka valmistetaan samalla tehtaalla kuin Prepandrix) liittyvät epidemiologiset tutkimukset useissa Euroopan maissa ovat osoittaneet rokotetuilla lisääntyneen narkolepsiariskin, katapleksiaan liittyen tai ilman, verrattuna rokottamattomiin. Lapsilla/nuorilla (20 ikävuoteen asti), nämä tutkimukset ovat osoittaneet 1,4–8 lisätapausta 100 000 rokotettua kohden. Yli 20-vuotiailla aikuisilla saatavilla oleva epidemiologinen tieto on osoittanut noin yhden lisätapauksen 100 000 rokotettua kohden. Nämä tiedot viittaavat ylimääräisen riskin pienenemiseen rokotusiän noustessa. Tällä hetkellä ei ole olemassa tietoja, jotka viittaisivat Prepandrixiin liittyvän narkolepsiariskiä."
https://www.ema.europa.eu/documents/product-information/prepandrix-epar…
Vaihda alaa. Hoitsuja ei tarvita 10-20 vuoden päästä juuri ollenkaan, sillä suuret ikäluokat ovat haudassa ja tekoäly korvaa lääkäreitä ja hoitsuja. Psykoterapeuteille voi kyllä olla hommia, eli sh:na olet töissä 3v ja sitten hakeudut n. 17000 euroa maksavaan psykoterapeuttikoulutukseen.
Rokotteen tuoteselosteessa oli, että kananmuna-allergikko ei voi sitä ottaa. Entä jos hoitajalla on tämä allergia, niin pitääkö hänen lopettaa työt, kun ei voi kyseistä rokotusta ottaa?
Vierailija kirjoitti:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12636241
Neurologic complications associated with influenza vaccination: two adult cases.
Kyllä näitä löytyy kun jaksaa etsiä.
Taitaa olla kaksi japanilaista miesta kysymyksessa kun kaikilla tutkijoilla on japanilaiset nimet. Onko sama rokotus kuin Suomessa?
Kovasti olet jaksanut etsia.
Taalla USAssa ei ole mitaan rokotuspaniikkia vaikka yli 300 miljoonaan ihmiseen monenlaista panikoijaa mahtuukin. Tai sitten meilla on paremmat rokotteet kuin Europassa.
Kätilö ystäväni ei ottanut rokotetta pari vuotta sitten. Hoiti synnytyksiä samana päivänä kun illalla nousi 41c kuume ja influenssa rävähti päälle. Juu, voihan se tulla vaikka on rokotettu. Mutta kuka tieten tahtoen haluaisi itseään hoitamaan rokottamattoman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lääkäri ja kuten ranskalainen kollegani jo H1N1 ns. sikainfluenssaepidemian aikana varoitti, ei näitä rokotteita todellakaan tutkita niin hyvin kun kerrotaan. Rokotetta puolletaan kansantalouden vuoksi, mm. että ei tulisi niin paljon työpoissaoloja ym.
Itse en rokotteita lapsilleni ole antanut, enkä ottanut itsekään.
Perusrokotukset ovat tutkittuja pitkältä ajalta. Ne ovat ok ja ehdottomasti kannatan niitä.Heti perään toinen lääkäriä esittävä. Yrittäkää edes.
Av:llä oletetaan, että lääkärit ovat sen verran sivistyneitä, ja järjen jättiläisiä, että eivät vietä aikaansa Av:llä. Näin joka ketjussa, mihin lääkärinä joku kommentoi. Tämä on turhauttavaa. Minä olen lääkäri ja vietän aikaani täällä lähestulkoon joka päivä. Että siinä teille kanssasisaret.