Raivostuttava 16-vuotias tyttö
Luulisi jo tuon ikäisellä pahimman murkkuiän olevan ohi, mutta tyttö on edelleen hyvin vitutta*a. Aina ollut hankala, mutta 12-vuotiaana puhkesi jokin kapina kaikkea ja kaikkia kohtaan. Alkoholia menee viikonloppuisin ja joskus viikolakin, ei noudata kotiintuloaikoja ja kun ei saa tahtoaan läpi, niin haukkuu minut v*tun hu*oraksi ja tavarat lentelevät pitkin seiniä. Olen niin kyllästynyt tähän p*skaan, ikinä mikään ei kelpaa eikä voida tehdä mitään toisten hyväksi, oma napa tärkein. Huoh. En todellakaan tiedä mikä tuota lasta riivaa, mutta en jaksa pian enää. Kun meille tuli viikko sitten riitaa, niin tyttö kävi minuun käsiksi ja minä sitten suutuspäissäni laitoin tytön kädet hänen selän taakse ja taivutin molempia keskisormia. Se taisi tehota, kun lapsi irvisti siihen malliin. Tietenkin tuo oli väärin, enkä ennen ole kajonnut tyttöön millään tavalla, mutta teini lopetti ja meni huoneeseensa. Paiskaisematta oveaan perässään kiinni. Emme ole puhuneet siitä sen illan jälkeen, mutta teinistä on tullut vielä entistäkin kurittomampi. Eilen näin vilaukselta jotain pintanaarmuja tytön ranteessa. Ihan pieniä, mutta pitäisikö silti ottaa se puheeksi? Mitä muuta voisin tehdä, että lapsi saataisiin ruotuun. Tekisi joskus, niin kamalta kuin se kuulostaakin, soittaa sossut hakemaan hänet pois. Isä ei ikinä ole kuvioissa ollut.
Kommentit (318)
Sano tytölle ettet pysty pitämään häntä kotona jos hän ei noudata kodin pelisääntöjä ja on vieläpä aggressiivinen. Kerro tämä rauhallisesti ja syyllistämättä. Jos meno jatkuu samana niin toteuta uhkaus.
Ei kuulosta normaalilta. Miksi et ole tehnyt lasua jo aiemmin? Käykö tyttö missään terapiassa tai saako muuta apua? Onko missään koulussa? Olen itsekin 16, mutta tuo käytös kuulostaa kyllä aika uskomattomalta ja luulisi pahimman kuohunnan jo olevan ohi.
Olisin kyllä todella huolissani jos tietäisin jonkun kaverin noin käyttäytyvän ja hankkisin apua. Onko tytöllä kavereita?
Riittää yksi kerta kun häiriköi "perheen" ulkopuoliselle, yksi.
Vierailija kirjoitti:
Sano tytölle ettet pysty pitämään häntä kotona jos hän ei noudata kodin pelisääntöjä ja on vieläpä aggressiivinen. Kerro tämä rauhallisesti ja syyllistämättä. Jos meno jatkuu samana niin toteuta uhkaus.
Olen uhannut tyttöä tällä asialla jo puoli vuotta, mutten millään haluaisi laittaa häntä laitokseen.
Ap
Siinä kasvaa sulla taas tuleva veron/eläkkeenmaksaja.
Taitaapi olla asiaa psykiatrin pakeille. Jos ei tule vapaaehtoisesti, niin sitten tosiaan lastensuojelusta apua. Oireilu on aika rajua. Ja ymmärrän, että malttisi meni, jos puhe ei vaikuta häneen mitenkään. Niin joskus tapahtuu, kaikkia asioita ei hoideta puheella. Joskus on pakko puuttua toiseen ihmiseen fyysisesti, jotta estäisi jotakin vielä pahempaa. Tahallinen satuttaminen on tietenkin toinen juttu, mutta siinäkään minä en ole poliittisesti korrekti: jos pieni kipu avaa korvat, niin hyvä. Suoranaisten haavojen tai vammojen aiheuttaminen on sitten toinen juttu. Ja toisaalta, jos kipukaan ei avaa korvia, niin turha sitä on jatkaa.
Ei sinunkaan, ap, tarvitse loputtomiin jaksaa. Jos oma terveytesi vaarantuu, koska jaksamisesi loppuu tai tyttö kolhii sinua tavalla toisella, on korkea aika tosiaankin soittaa sinne sossuun. Älä päästä tilannetta niin pahaksi, että teitä on kaksi vaikeasti oireilevaa ihmistä siellä, yksin ei ole pakko jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta normaalilta. Miksi et ole tehnyt lasua jo aiemmin? Käykö tyttö missään terapiassa tai saako muuta apua? Onko missään koulussa? Olen itsekin 16, mutta tuo käytös kuulostaa kyllä aika uskomattomalta ja luulisi pahimman kuohunnan jo olevan ohi.
Olisin kyllä todella huolissani jos tietäisin jonkun kaverin noin käyttäytyvän ja hankkisin apua. Onko tytöllä kavereita?
Käy psykologilla kerran viikossa, en tiedä puhuuko lapsi siellä mitään, mutta apua on haettu. Lasu on tehty koulusta, kun oli tunnilla päihtyneenä. Kavereita on, mutta olen huolissani ovatko he kunnollista seuraa.
Ap
Mistä saa rahat ryyppäämiseen? Vakava, rauhallinen keskustelu, ei uhkailua. Rahat pois ja sossuihin yhteys. Ei lasta niin vaan laiteta yhtään minnekään, mutta selvästi tarvitte apua ja sen saamiseen voi olla pitkä tie. Saattaa nopeutua kun oot yh ja lapsi käynyt jo käsiksikin
Ettet vaan ole vajonnut alaikäisen tasolle emotionaalisesti. Sinun tehtäväsi aikuisena on olla järkevä, eikä taantua itse kiukuttelemaan.
Tee lapsesta lastensuojeluilmoitus koska kävit häneen käsiksi.
Käytitkö välityspalvelinta viestiä kirjoittaessasi? Muussa tapauksessa poliisi saa henkilöllisyytesi selville, ja sinua tullaan syyttämään pahoinpitelystä, jonka myönsit avausviestissä. Tutkintapyyntö on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Laita se laitokseen, oppiipahan olemaan.
Suunta Muhokselle, sinne Pohjola-kotiin......
Vierailija kirjoitti:
Käytitkö välityspalvelinta viestiä kirjoittaessasi? Muussa tapauksessa poliisi saa henkilöllisyytesi selville, ja sinua tullaan syyttämään pahoinpitelystä, jonka myönsit avausviestissä. Tutkintapyyntö on tehty.
:D
Itse olet sen tuollaiseksi kasvattanut. Nauti nyt työsi hedelmistä. 🙄
Oletko käynyt koskaan perheneuvolassa tyttären kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin kyllä todella huolissani jos tietäisin jonkun kaverin noin käyttäytyvän ja hankkisin apua. Onko tytöllä kavereita?Käy psykologilla kerran viikossa, en tiedä puhuuko lapsi siellä mitään, mutta apua on haettu. Lasu on tehty koulusta, kun oli tunnilla päihtyneenä. Kavereita on, mutta olen huolissani ovatko he kunnollista seuraa.
Ap
Käytkö itse perheneuvolassa juttelemassa?
Ota peili ja katso siihen. Sitä saa mitä tilaa. Nyt niität sitä mitä olet kylvänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei opi. Olen laitoslapsen äitipuoli ja voi luoja mitä juttuja onkaan tehnyt parin viikon aikana. No. Joutuu suljetulle kun ei laitoksen resurssit riitä hoitamaan s a d i s t i s e n ADHD- nuorta enää ollenkaan. Poika kyseessä ja 15 v.
Vai onko normaalia, että käskee i m e m ä ä n k u l l i a a n koulutaksissa tai käskee kahta poikaa p a n e m a a n toisiaan p e r s e e s e e n.
Uhkaa tappaa siskonsa joka on vielä vauva.
Vaatii öisin laitoksen hoitajilta vaippoja kun ei halua mennä vessaan. Ja a h d i s t e l e e tyttöjä koulussa.
Mä olen todella järkyttynyt kun kuulin nämä asiat mieheltä.
Että semmoista meillä. En enää haluaisi poikaa meille.