Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Salla lopetti työt 4 minuuttia liian aikaisin ja sai potkut Jungle Juice Barista

Kommentit (948)

Vierailija
281/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kahvila- ja ravintola-alalla työskennelleenä vastaan tuli useinkin tilanteita, joissa työsopimus purettiin koeajalla. Tämä johtui siitä, että kaikista ei yksinkertaisesti ole tälle alalle. Usein on kova kiire ja pitää osata hoitaa useaa asiaa samaan aikaan, olla kassalla, valmistaa juomat/annokset, siivota pöytiä, laskea varasto, tehdä uudet tilaukset tukkuun, juosta ja juosta ja juosta ja samalla palvella hymyssä suin asiakkaita.

Se on rankkaa työtä eikä kaikki todellakaan osaa käsitellä sitä stressiä. Kun on kiire, pitää työkaverin olla myös skarppina mukana tai homma hajoaa käsiin. Blogistista en tiedä, mutta usein ne, joiden sopimus on purettu, ovat olleet selvästi työhön sopimattomia. Tällä alalla ei voi esim. tehdä tilauksia kaikessa rauhassa, sillä asiakkaat katoavat hyvin nopeasti, jos joutuvat odottelemaan.

Koska alalla usein porukka vaihtuu tiheään työn luonteen vuoksi, yritykset usein haluavat pitää kiinni niistä työntekijöistä, jotka ovat talon tavoille oppineet. Työntekijöiden ns. kierrättäminen tulee itse asiassa kalliiksi, kun paikoissa on usein jatkuva kiire eikä aina aikaa opettaa uusi tyttö.

Samaa mieltä tästä erään kahvilan omistajan näkökulmasta katsottuna. Joistakin ei vain ole tämän työhön! Ja ne joista on, niistä tahdomme pitää kiinni kynsinhampain!

Siis tarkoitat, että ne muutamat, jotka oman hyvinvointinsa ja työturvallisuutensa, oikeuksista puhumattakaan, uhraten suostuvat pelaamaan säännöilläsi, saavat pitää työpaikkansa? Ehkä syy onkin sinun johtamistaidoissasi tai niiden puutteessa, alimiehityksessä ja sopimusten rikkomisessa?

Sitten kun nämä "hyvätkin" työntekijät palavat loppuun, sairastuvat tai heräävät kysymään omia oikeuksiaan, alat valittaa kuinka ei nykyään ole enää yhtään kunnollisia työntekijöitä?

Täh? Työntekijäni ovat tyytyväisiä ja tykkäävät olla töissä minulla eivätkä uhraa hyvinvointiaan ja turvallisuuttaan, mistä sellaista sait päähäsi? Itse myös arvostan näitä työntekijöiltäkin paljon ja olen onnellinen että he ovat minulla töissä. Ei kaikki yrittäjät ole riistäjiä. Osaamatonta työvoimaa minulla pienyrittäjänä ei kuitenkaan olisi varaa pitää, se vaarantaisi myös näiden pitkäaikaisten osaavien työntekijäiden työn enkä haluaisi missään tapauksessa rasittaa heitä sillä että töissä olisi joku hidas osaamaton tötterö jonka työt hekin joutuisivat sitten tekemään.

Nyt tästä tapauksesta en osaa sanoa kuuta enkä haara mutta tosiaan ihmettelen miten kellään trittäjällä olisi varaa rekrytä, opastaa, kouluttaa kokoajan uutta työvoimaa, itse ainakin mieluummin pidän kiinni hyvistä olemassaolevista työntekijöistä.

Sen rekryämisenkin voi tehdä monella tavalla. Esim. julkaisemalla maksuttoman ilmoituksen ja valitsemalla hakijoista nopeasti sopivan tuntuisen. Valinnan voi tehdä parin minuutin puhelulla tai jopa parin minuutin tapaamisen jälkeen. Tämäkin tietysti on delegoitu jollekin sopivalle alaiselle työvuorojen ”luppoaikana” tehtäväksi. Opastus hoituu siten, että uusi työntekijä heitetään vanhojen vastuulle saatteena ”opettakaa tolle hommat”.

Tuolla tyylillä itse opiskeluaikoina päädyin vastaavantyyppisiin töihin, ja nuo hommat oppi käytännössä jo ensimmäisenä päivänä. Muutamassa päivässä olin jo kuin vanha tekijä. Voihan se olla, että moni kahvilanpitäjä suhtautuu rekrytointiin ihan toisella vakavuudella (varsinkin jos yrityksessä on omat fyrkat kiinni), mutta ei nyt tehdä matalan tason työntekijöiden rekryämisestä yleisellä tasolla sentään mitään ultrakallista rakettitiedettä.

Vierailija
282/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyspäisten työntekijöiden saaminen minimipalkka alalle on lottovoitto. En usko hetkeäkään että miljoonatulos firma tekisi tuollaista.

Meillä on ollut töissä ihan käsittämättömiä "pölkkyjä", myös varsin äänekäs "olen kaikessa niiiin hyvä, sukulaiset on niiiiin hyviä, kaikki ainaa kehuu mua ja kirjoitan sen heti myös someen, rehtoritkin itkien kirjoitti kiitos kirjeen kotiin jne." ja töissä McDonaldsilla. Oman työn hallinta ihan kaaosta, käsitystä omasta olemisesta ei ole. Muut työntekijät suunnillee burnoutissa parin viikon jälkeen tän yhden kuuntelemisesta. Sai kenkää koeajalla. Itse ei varmasti usko syyksi muuta kuin oman suuremmoisuutensa. 

Toinen oli aina selin siihen kassaan, ja sitä yhtäkään asiakasta huomannut. Tiputteli tavaroita ja hihitti kun vajaa älyinen asiakkaiden kuluneille vitseille suureen ääneen. 

Kehuitteko te näitä pölkkyjä? Sanoitteko että kaikki on hyvin? Lupasitteko suositukset seuraavalle työnantajalle?

Annoitte positiivista palautetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tommosta fruktoosimössöä haluaa edes juoda? Kierrän moisen epäterveellisen kioskin kaukaa.

No on se kioskeista kyllä terveellisimpiä.

Ihan hullua että nyt vouhataan kuinka pelkistä hedelmistä ja vihanneksista puristettu mehu on epäterveellistä ja lihottavaa.

No kun se on, ei vihannesmehu niinkään, mutta hedelmämehu kyllä. Nostaa verensokeria aivan kuten sokeri ja on hampaillekin paha.

Siitä huolimatta paljon terveellisempää kuin moni muu mitä pikapaikoissa on tarjolla.

Ja kuten todettu, kukaan niitä tuskin päivittäin nauttii.

Mä en enää ymmärrä, mitä av-raadin mukaan pitäisi syödä. Nyt on hedelmätkin suoraan saatanasta. Pelkkiä papuja ja linssejä? 

Eivät hedelmät niinkään, vaan niistä puristetut mehut.

Missä vaiheessa se hedelmä muka muuttuu epäterveelliseksi? Siinä vaiheessa, kun se vedetään blenderillä smoothieksi?

Kyllä. https://www.menaiset.fi/artikkeli/hyva_olo/ravinto/vihermehu_ei_olekaan…

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000002814469.html (Tilaajille, mutta asia otsikon alla)

Koskee ehkä jotain appelsiinia. Kyllä banaanit ja mansikat ainakin minulla jäävät siihen smoothieen ihan sellaisenaan. Ja nythän puhuttiin smoothiesta jossa ei käytetä mitään puristinta tai siivilää. Vaan se kaikki möhnä jää sinne astian sisään.

Vierailija
284/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tätä todellista kulttuurin siirtoa ja tuputusta American malliin. Tämä se on oikeasti vaarallista.

Vierailija
285/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nainen poistaa kaikki kritisoivat kommentit instagramista sitä mukaa kun niitä tulee.. Säälittävää

Missä siellä mitään kommentteja on???

Olen nähnyt monia, mutta kaikki on kadonnut

Vierailija
286/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän firman toimipaikoissa saattaa olla hiljaista ainakin muutaman viikon.

Minua ihmetyttää, miten se kannattaa. Kaikissa paikoissa näkyy olevan myyjä yksinään, vaikka läheiset kahviot on täynnä. Joku yksittäinen mehun ostaja silloin tällöin näkyy. Ehkä se on koululaisten juttu ja suurimmat asiakasvirrat iltapäivisin? En ole ostanut, teen omat smoothieni itse ja matkoilla hedelmät syön hedelminä, käyn siitä kauppakeskuksen lähikaupasta ostamassa, jos on tarve. 

Johtuisiko siitä, että kukaan ei jää juomaan mehua paikalleen, vaan ottaa sen mukaan? Onhan tuollainen paljon helpompi juoda vaikka kävellessä kuin joku kuuma kahvi ja pulla.

Ja se juodaan nopeammin loppuun kuin se kuuma kahvi eikä sen kanssa nautita lisukkeita

Vierailija
287/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miten yritys säästäisi purkamalla työsuhteita koeajalla? Palkka on sama koeajalla ja sen jälkeen. Uuden työntekijän löytäminen ja kouluttaminen maksaa. Uusi työntekijä ei ole yhtä tehokas kuin vanha työssään aluksi. Uuden työntekijän pitää käydä 2kk sisällä aloituksesta työhöntulotarkastuksessa lääkärillä -> se maksaa ihan oikeaa rahaa työnantajalle.

Missä säästö jo olemassa olevan työntekijän irtisanomisessa ja uuden palkkaamisessa???

T. HR-täti

Se on se vallantunne ja -käyttö.

Vierailija
288/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

PoMo kirjoitti:

OIKEIN että irtisanottiin!!

Miten?

Vierailija
289/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyspäisten työntekijöiden saaminen minimipalkka alalle on lottovoitto. En usko hetkeäkään että miljoonatulos firma tekisi tuollaista.

Meillä on ollut töissä ihan käsittämättömiä "pölkkyjä", myös varsin äänekäs "olen kaikessa niiiin hyvä, sukulaiset on niiiiin hyviä, kaikki ainaa kehuu mua ja kirjoitan sen heti myös someen, rehtoritkin itkien kirjoitti kiitos kirjeen kotiin jne." ja töissä McDonaldsilla. Oman työn hallinta ihan kaaosta, käsitystä omasta olemisesta ei ole. Muut työntekijät suunnillee burnoutissa parin viikon jälkeen tän yhden kuuntelemisesta. Sai kenkää koeajalla. Itse ei varmasti usko syyksi muuta kuin oman suuremmoisuutensa. 

Toinen oli aina selin siihen kassaan, ja sitä yhtäkään asiakasta huomannut. Tiputteli tavaroita ja hihitti kun vajaa älyinen asiakkaiden kuluneille vitseille suureen ääneen. 

No ei kyllä ole. Opiskelijoita saa aika helposti vuorotyöpaikkoihin. Ei itsellä ole ollut mitään jakoa vanhempana mihinkään kassoille, kun nuoria on tulossa tarpeeksi. Onneksi sain oman alan työn. 

Länsimaista lapsityövoimaa.

Vierailija
290/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrankin olen sitä mieltä, että hyvä, että bloggareilla on vaikutusvaltaa. Luulisi kohun näkyvän myynnissä. Itse seurasin paikkakunnan jodelista keskustelua siitä, että tänne perustettavaan juice baariin haettiin "urheilullisen näköisiä ihmisiä" töihin. Se herätti huvitusta, että kunhan on timmi, laiha ja nätti niin pääsee töihin. Paksut ei voi olla urheilullisia jne. En ole kertaakaan ostanut liikkeestä mitään. Kovasti siinä puuhastellaan tuoreiden omppujen keskellä, vaikka asiakkaita ei olisikaan.

Irvokkaana setä-miehenä voi todistaa tämän. En ole itse asiakas, mutta muistan erittäin elävästi kuinka kiinnitin heti huomiota Helsingissä ohimennessäni työntekijöiden ulkonäköön. Kaikki olivat nuoria, hoikkia ja perusnättejä, lisäksi karkean suorasukaisesti sanottuna kaikilla oli helvetin hyvä perse.

Totesin siinä heti väsähtäneen huvittuneesti itselleni, että siinä on varmaan joku setä-mies taas päässyt valitsemaan pimuja töihin.

Mutta tosiaan aika paljon kertoo puljusta, että kirjaimellisesti koko ketjun linja läpi Suomen on se sama että ainoastaan nuoret ja hyväkroppaiset pääsevät duuniin.

Vierailija
291/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon huonoja firmoja, joissa väki tulee ja menee, mutta pomoja ei kiinnosta. He ovat kaiken yläpuolella. Viime kädessä ongelmien syy on heissä itsessään.

He ovat maailman napoja ja aina oikeassa, mutta lopultakaan he eivät edes tiedä, mitä työntekijätasolla tapahtuu.

Siellä voi tapahtua mitä tahansa, kun esim. ahkerat uudet työntekijät pelataan ulos, ettei vakituisten laiskuus paljastuisi. Nämäkin halveksivat pomoja selän takana, mutta osaavat järjestää itselleen hyvät oltavat muiden kustannuksella.

Vierailija
292/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lafkan omistaja kommentoi tapausta lehdille eilen siten, että Sallalle oli pidetty puhuttelu, mutta muutosta ei tapahtunut ja siksi soppari purettiin koeajalla. Mitä ne siis tarkalleen ottaen on väittäneet Sallan tehneet väärin? Miltä osin hänen olisi pitänyt muuttaa työtapojaan? Eikös Salla maininnut, että oli saanut ainoastaan kehuja työstään. Ja 4 min ennen työajan päättymästä lähtö liittyi työasian hoitoon, eli teki silloinkin ylitöitä.

Vierailija
293/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tommosta fruktoosimössöä haluaa edes juoda? Kierrän moisen epäterveellisen kioskin kaukaa.

No on se kioskeista kyllä terveellisimpiä.

Ihan hullua että nyt vouhataan kuinka pelkistä hedelmistä ja vihanneksista puristettu mehu on epäterveellistä ja lihottavaa.

No kun se on, ei vihannesmehu niinkään, mutta hedelmämehu kyllä. Nostaa verensokeria aivan kuten sokeri ja on hampaillekin paha.

Siitä huolimatta paljon terveellisempää kuin moni muu mitä pikapaikoissa on tarjolla.

Ja kuten todettu, kukaan niitä tuskin päivittäin nauttii.

Mä en enää ymmärrä, mitä av-raadin mukaan pitäisi syödä. Nyt on hedelmätkin suoraan saatanasta. Pelkkiä papuja ja linssejä? 

Oletan, että noilla epäterveellisyyskommenteilla haetaan sitä, että hedelmät on järkevintä syödä hedelminä. Mehun muodossa se kaikki sokeri menee alas paljon nopeammin ja siitä puuttuu verensokeria tasapainottava kuitu, jonka takia hedelmät ovat kiinteässä muodossa hyväksi sokeristaan huolimatta. Vitamiinit nyt on melko lailla samat kummassakin muodossa.

En silti minäkään ymmärrä mehujen täyskieltoa jos niistä nauttii.

Hedelmät on totta kai järkevintä syödä hedelminä. Minä en vain ymmärrä tätä tuorepuristettujen mehujen (ja smoothieiden, niitähän tuolla näytetään enemmän myytävän) demonisointia, kun kauppakeskuksen muissa kojuissa ja kahviloissa tarjotaan limua, pullaa, kakkua, pirtelöä, jätskiä, jne. ja niitä ei vastaavasti demonisoida. Väittipä joku tässä ketjussa, että on parempi syödä pullaa kuin juoda mehua!

Vähän kuin ruokavaliokeskusteluissa tartutaan aina tasapainoiselta kuulostavassa ruokavaliossa siihen, että kyseinen henkilö syö perunaa ja ruisleipää, mikä mitätöi sitten automaattisesti koko ruokavalion. Mikään ei voi olla terveellistä ellei se ole takertujan kriteerien mukaan täydellistä. Niinhän se menee.

Vierailija
294/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tätä todellista kulttuurin siirtoa ja tuputusta American malliin. Tämä se on oikeasti vaarallista.

Ai mehu vai?

Vierailija
295/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrankin olen sitä mieltä, että hyvä, että bloggareilla on vaikutusvaltaa. Luulisi kohun näkyvän myynnissä. Itse seurasin paikkakunnan jodelista keskustelua siitä, että tänne perustettavaan juice baariin haettiin "urheilullisen näköisiä ihmisiä" töihin. Se herätti huvitusta, että kunhan on timmi, laiha ja nätti niin pääsee töihin. Paksut ei voi olla urheilullisia jne. En ole kertaakaan ostanut liikkeestä mitään. Kovasti siinä puuhastellaan tuoreiden omppujen keskellä, vaikka asiakkaita ei olisikaan.

Irvokkaana setä-miehenä voi todistaa tämän. En ole itse asiakas, mutta muistan erittäin elävästi kuinka kiinnitin heti huomiota Helsingissä ohimennessäni työntekijöiden ulkonäköön. Kaikki olivat nuoria, hoikkia ja perusnättejä, lisäksi karkean suorasukaisesti sanottuna kaikilla oli helvetin hyvä perse.

Totesin siinä heti väsähtäneen huvittuneesti itselleni, että siinä on varmaan joku setä-mies taas päässyt valitsemaan pimuja töihin.

Mutta tosiaan aika paljon kertoo puljusta, että kirjaimellisesti koko ketjun linja läpi Suomen on se sama että ainoastaan nuoret ja hyväkroppaiset pääsevät duuniin.

Menepäs irvokas setämies käymään missä tahansa ketjuvaateliikkeessä, niin huomaat täsmälleen saman ilmiön. 

Vierailija
296/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh - olen kuullut muitakin vähän kyseenalaisia juttuja tuon firman palkkaus- ja työllistämistouhuista. Ehkä on ihan hyvä, että ensimmäisestä poklomista kuultuani päätin jättäytyä firman asiakkuudesta kokonaan. Enkä palaa. 

Niin siis kuulin mm. sellaista, että heillä on tapana irtisanoa työntekijä siinä vaiheessa, kun tulisi aika nostaa palkkaa (kyseessä on joku sellainen juttu, että koeajan tms. jälkeen palkka nousisi). Vaikka työntekijän olisi ollut työssään kuinka hyvä ja tunnollinen, kenkää tulee. Ei hyvä. 

Vierailija
297/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikeää on katsoa tämän omistajan instaa; varmaankin hänen alaisensa matkustavat maksamillaan palkoilla vuoden sisällä hänen laillaan myös Nizzaan, Chamonixiin, Floridaan jne. Mitä, eikö? Miksi ihmeessä ei? Ylittääköhän tuntipalkka sillä k o e a j a l l a 10€/h?😎

Veikeää lukea näitä kommentteja jotka eivät ole yhtään kateellisia. Koko vainokampanjassa ei ole tippaakkaan kateutta!

Kumma juttu että ketään ei kiinnosta jonkun isomahaisen pizza- tai hampurilaiskeisariäijän elämäntyyli ja rikkaudet. Henkilöstöpolitiikassa ja palkoissa tuskin on eroa.

Vierailija
298/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, mutta toisaalta ymmärrettävä linjaus, kun halutaan osoittaa tuotteen olevan todella terveellinen ja ns. sporttiset tytöt juo tätä, juo säkin!

Vierailija
299/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh - olen kuullut muitakin vähän kyseenalaisia juttuja tuon firman palkkaus- ja työllistämistouhuista. Ehkä on ihan hyvä, että ensimmäisestä poklomista kuultuani päätin jättäytyä firman asiakkuudesta kokonaan. Enkä palaa. 

Niin siis kuulin mm. sellaista, että heillä on tapana irtisanoa työntekijä siinä vaiheessa, kun tulisi aika nostaa palkkaa (kyseessä on joku sellainen juttu, että koeajan tms. jälkeen palkka nousisi). Vaikka työntekijän olisi ollut työssään kuinka hyvä ja tunnollinen, kenkää tulee. Ei hyvä. 

Olet kirjoittanut tähän ketjuun noin 50 kommenttia ja nyt kuulit jotakin tällaista.

Vierailija
300/948 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikeää on katsoa tämän omistajan instaa; varmaankin hänen alaisensa matkustavat maksamillaan palkoilla vuoden sisällä hänen laillaan myös Nizzaan, Chamonixiin, Floridaan jne. Mitä, eikö? Miksi ihmeessä ei? Ylittääköhän tuntipalkka sillä k o e a j a l l a 10€/h?😎

Veikeää lukea näitä kommentteja jotka eivät ole yhtään kateellisia. Koko vainokampanjassa ei ole tippaakkaan kateutta!

Kumma juttu että ketään ei kiinnosta jonkun isomahaisen pizza- tai hampurilaiskeisariäijän elämäntyyli ja rikkaudet. Henkilöstöpolitiikassa ja palkoissa tuskin on eroa.

Kyllä nekin siinä vaiheessa kiinnostavat, jos joku tulee julkisuuteen kertomaan, mitä epäkohtia siellä tapahtuu. En minä ainakaan voi näitä pizza- ja hampurilaispaikkoja kyseenalaistaa, kun en ole itse niissä työskennellyt, enkä tällaisia juttuja lukenut. Joku randompalstalaisen "tuskin on eroa" -spekulointi ei minulle ihan riitä.