Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Montako ihmistä on perhe?

Vierailija
08.11.2018 |

3 ihmistäkö? Mikä teidän mielestä?

Kommentit (182)

Vierailija
41/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun perheen muodostaa mies ja koira. Ihan sama mitä muut siitä ajattelee. Lapsuudenperhe on sitten vielä erikseen. 

Voi hyvänen tavaton, kun et ymmärrä, että perhe koostuu kahdesta tai yhdestä aikuisesta ja lapsesta/lapsista.

Ei koira ole mikään lapsi, se on lemmikkieläin; tajuatko jo vihdoin viimein?

Vierailija
42/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.stat.fi/meta/kas/perhe.html

Perheen muodostavat yhdessä asuvat avio- tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja mieheni + kolme koiraa olemme perhe. En tiedä pitäisinkö meitä pariskuntana vai perheenä ilman noita koiria, koen kuitenkin lemmikitkin petheenjäseniksi. Minusta petheen määritelmä on kiinni siitä, miten itse haluaa määritellä oman perheensä. Joku voi haluta olla miehensä kanssa pariskunta ja joku toinen kokee olevansa perhe kaksin lemmikkinsä kanssa.

Perhe koostuu huoltajavanhemmista ja heidän lapsistaan, eikä koirista, tajuaisit jo jankkari!

Vierailija
44/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen muodostaa vähintään kaksi ihmistä (pariskunta tai vanhempi ja lapsi). Moni vastaus täällä kuvastaa hyvin tätä ammattiloukkaantumisen aikakautta, että yksinasuvaa sinkkua ei saisi sanoa perheettömäksi, ettei kenellekään tulisi paha mieli. Keitä ovat sitten perheettömät, jos eivät näitä? Ja voi olla, että yksinasuva sinkkukin kokee muodostavansa yhä perheen lapsuudenperheensä kanssa, mutta YKSINÄÄN kukaan ei muodosta perhettä. Eikä yksi ihminen yhdessä hamsterinsa kanssa ole perhe. Perheettömyys ei ole mikään loukkaus tai haukkumasana, eivätkä kaikki tarvitse perhettä ollakseen tyytyväisiä elämäänsä. Mutta on lapsellista saivartelua väittää, että yksi ihminen olisi perhe. Ei ole, eikä tarvitse olla. Ei sen ääneen sanominen tarkoita sitä, että pitäisi tuota ihmistä jotenkin vajavaisena. Perheellisyys / perheettömyys kertoo minusta siitä, jakaako henkilö arkensa jonkun kanssa vai tekeekö kaikki päätökset yksin.

Vierailija
45/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haittaako se ydinperheen perustaneita, että toiset määrittelevät perheen olevan muutakin kuin ydinperheen?

Hajoaako siis perhe, kun aikuisrtuneet lapset muuttavat perustamaan omia (ydin)perheitään? Koska niinhän on, jos perheen määritellään olevan vain vanhemmat lapsineen. 

Siksi kannatan laajaa näkemystä perheestä, johon voi lukea myös omat vanhempansa ja muitakin itselle erityisen tärkeitä henkilöitä.

Perhe on useimmille tärkeä asia ja sydämen lähellä. Ystävät voivat tuntua omalta perheeltä, "enemmän kuin ystäviltä". Silloin on kaunista, kun heitä sanoo perheenjäseniksi. Ja lemmikit ovat niitä rakastaville totta kai perheenjäseniä.

Minulla on oma perhe, johon kuulun minä vaimona ja äitinä ja mieheni isänä, sekä kaksi aikuista lastamme ja heillä toisella on avopuoliso, mutta ei omaa perhettä vielä, koska heillä ei ole vielä yhteisiä lapsia, mutta toisella lapsellamme on oma perhe eli siis aviopuoliso ja heidän yhteiset lapsensa.  Ja tästä pääsemmekin sitten minun ja mieheni lapsuudenperheisiimme, eli meillä on molemmilla sisaruksia ja meidän omat vanhempamme.

Jos emme olisi saanneet omia yhteisiä lapsia avioliitossamme, niin en kutsuisi meitä mieheni kanssa perheeksi vaan aviopariksi tai pariskunnaksi.

Vierailija
46/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta määritelmää. Virallinen määritelmä väestötieteellisistä, verotuksellisista ym syistä on oma lulunsa.

Perhe on suurelle osalle ihmisiä rakkauden ja läheisyyden asia, eikä kukaan ulkopuolinen voi sydämen asioista määrätä.

SINÄ et päätä, keitä perheeseeni kuuluu.

Vierailija
47/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä kyllä koen aviomieheni ja itseni perheeksi, vaikka meillä ei lapsia olekaan

Ette te voi olla perhe, sillä perheeseen kuuluu lapset.

Vierailija
48/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.stat.fi/meta/kas/perhe.html

Perheen muodostavat yhdessä asuvat avio- tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia.

Sinulla ei nyt mene tajuntaan, että ketjussa ei kysytty, osaatko kopioida perheen virallusen määritelmän, joka on tehty yhteiskunnallisista syistä.

Perhe on asia, jonka jokainen määrittelee itse itselleen. Se, kohteleeko laki heitä perheenä on täysin sivuseikka.

Vierailija
49/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:Dhah;Menettekö te perheeksi itseänne kutsuvat lapsettomat aviopuolisot "perhealelipulla" esim. huvipuistoon ilman lapsia, kahdestaan käsikädessä rimpulalaitteisiin?

Vierailija
50/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muodostaako nuori pariskunta keskenään perheen? Olen 25 ja asun kumppanini kanssa. Sanoin juuri äidille, että aiotaan viettää joulu ensimmäistä kertaa kahdestaan, johon hän sanoi että joulu kuuluu viettää perheen kanssa...

Perhe on valiintunut yksikkö eli ei-vakiintunut seurustelusuhde ei ole vielä perhe. Perhe elää saman katon alla ja jakaa yhteisen talouden. Molemmat ovat siis kirjoilla samassa osoitteessa. Minusta yhden hengen talous ei ole missään nimessä perhe. Itse pitäisin perheenä vasta lapsiperhettä enkä lapsetonta pariskuntaa. Tämä on minun mielipiteeni.

Vierailija
51/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:Dhah;Menettekö te perheeksi itseänne kutsuvat lapsettomat aviopuolisot "perhealelipulla" esim. huvipuistoon ilman lapsia, kahdestaan käsikädessä rimpulalaitteisiin?

Ainiin ja perheenne "lapset" eli Musti ja Mirri tietenkin ilmoittautuu  perheenne lapsenne nimikkeellä koiranäyttelyyn?HEHHEh......

Vierailija
52/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainiin ja perheenne "lapset" eli Musti ja Mirri tietenkin ilmoittautuu  perheenne lapsenne nimikkeellä koiranäyttelyyn?HEHHEh......

Mirri tietenkin kissanäyttelyyn:D puaahhahhhaaaaaa...

Vierailija
53/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haittaako se ydinperheen perustaneita, että toiset määrittelevät perheen olevan muutakin kuin ydinperheen?

Hajoaako siis perhe, kun aikuisrtuneet lapset muuttavat perustamaan omia (ydin)perheitään? Koska niinhän on, jos perheen määritellään olevan vain vanhemmat lapsineen. 

Siksi kannatan laajaa näkemystä perheestä, johon voi lukea myös omat vanhempansa ja muitakin itselle erityisen tärkeitä henkilöitä.

Perhe on useimmille tärkeä asia ja sydämen lähellä. Ystävät voivat tuntua omalta perheeltä, "enemmän kuin ystäviltä". Silloin on kaunista, kun heitä sanoo perheenjäseniksi. Ja lemmikit ovat niitä rakastaville totta kai perheenjäseniä.

Minulla on oma perhe, johon kuulun minä vaimona ja äitinä ja mieheni isänä, sekä kaksi aikuista lastamme ja heillä toisella on avopuoliso, mutta ei omaa perhettä vielä, koska heillä ei ole vielä yhteisiä lapsia, mutta toisella lapsellamme on oma perhe eli siis aviopuoliso ja heidän yhteiset lapsensa.  Ja tästä pääsemmekin sitten minun ja mieheni lapsuudenperheisiimme, eli meillä on molemmilla sisaruksia ja meidän omat vanhempamme.

Jos emme olisi saanneet omia yhteisiä lapsia avioliitossamme, niin en kutsuisi meitä mieheni kanssa perheeksi vaan aviopariksi tai pariskunnaksi.

Se on sinun valintasi. Perhe-sana on muuttumassa. Jokainen määrittelee oman perheensä itse. Muille sen määritys ei kuulu, paitsi valtiolle. Ja kas sekin muuttuu koko ajan, mm sukupuolineutraalius yms.

Menneeseen ei ole paluuta.

Vierailija
54/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ainakin ostettiin vuosilippu eläintarhaan miehen kanssa, perhelippu kun oli halvempi kuin kahden aikuisen liput erikseen. Ihan inisemättä myivät eivätkä kyselleet lapsista.

Vierailija
55/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin, mutta kyllä minulla on perhe.

Tarkoitatko lapsuuden aikaista perhettäsi, josta itse olet lähtöisin?

Vai asuvatko lapsesi toisessa osoitteessa eli ex.puolisollasi?

Tai ovatko lapsesi jo muualla asuvia aikuisia itsenäisiä ihmisiä, joilla on omat kotinsa, muttei omaa perhettä eli omia lapsiaan toisaalla?

Vierailija
56/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

We are family, I got all my sisters and me! <3

Vierailija
57/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muodostaako nuori pariskunta keskenään perheen? Olen 25 ja asun kumppanini kanssa. Sanoin juuri äidille, että aiotaan viettää joulu ensimmäistä kertaa kahdestaan, johon hän sanoi että joulu kuuluu viettää perheen kanssa...

Perhe on valiintunut yksikkö eli ei-vakiintunut seurustelusuhde ei ole vielä perhe. Perhe elää saman katon alla ja jakaa yhteisen talouden. Molemmat ovat siis kirjoilla samassa osoitteessa. Minusta yhden hengen talous ei ole missään nimessä perhe. Itse pitäisin perheenä vasta lapsiperhettä enkä lapsetonta pariskuntaa. Tämä on minun mielipiteeni.

Jos oman määritelmäsi mukaan perhe on vakiintunut yksikkö joka elää saman katon alla ja jakaa yhteisen talouden, niin miksi mielestäsi vakiintunut parisuhde esim. naimisissa oleva pariskunta ei ole mielestäsi perhe? Tai siis miksi siihen tarvitsee lapsia? Mun on tosi vaikea ymmärtää tätä, voiko joku selittää mikä lapsissa nimenomaan muuttaa sen asian, vaikka päätös perheen perustamisesta on kuitenkin niiden kahden aikuisen välinen.

Vierailija
58/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin, mutta kyllä minulla on perhe.

Olet virallisesti joko sinkku, leski, eronnut joko lapseton sellainen tai etähuoltaja.

Asut siis yksin, mutta et perheen kanssa, mutta et ole siis perheetönkään, vaan perheellinen silti, vaikkakin asutkin yksin.:D;)

Vierailija
59/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, mitä perheellä yleensä tarkoitetaan, voi kukin miettiä vaikkapa sitä kautta, mitä ihmisen voitaisiin kuvitella vastaavan, jos joku uusi tuttavuus kysyisi, "onko sulla perhettä?" Seuraavat vastaukset lienevät tavallisia:

"Minulla on 3- ja 6-vuotiaat pojat."

"Olen naimisissa."

"Joo, asun miesystäväni kanssa."

Seuraavista vastauksista saisi taas sekopään leiman otsaansa:

"On. Siihen kuulun minä."

"No siis yhet Mirkku ja Tiina on mulle perhe, ollaan tunnettu yläasteen seiskalta asti ja ollaan sielunsiskoja<3"

"Joo, mulla on Itä-Suomessa isä, äiti ja yksi veli."

On ilmeistä, että pilatestunnin jälkeen mukavia jutteleva uusi harrastuskaveri ei kysynyt noista, ja noissa tilanteissa oleva täyspäinen ihminen vastaisi kysymykseen, että ei ole.

Vierailija
60/182 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton pariskunta, joka asuu samassa taloudessa ei voi olla perhe, koska perheen kokoonpanoon kuuluu lapsi tai lapset!