Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko sinulla on velkaa, jos asuntolainaa ei oteta huomioon

Vierailija
07.11.2018 |

Kun katselin toisesta ketjusta, että ihmisillä on satoja tuhansia säästössä, niin heräsi kiinnostus, millaisia velkoja ihmisillä on asuntolainojen päälle. Itsellä autolaina 10 000 euroa.

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainaa 8000€, kakkosasuntoon ns. kulutusluottoa 22000. Autolainaa harkitsen 10000-15000. Likvidit varat pl. puskuritili 85000.

Järjetöntä pitää lainoja, jos olisi ne varaa maksaa pois.

No jos asuntolainan korko marginaaleineen on 0,4%, niin se on käytännössä ilmaista. Osa varoista on jakamattomassa kuolinpesässä, saa jaettua nopeastikin mutta ei kukaan ole jaksanut alkaa hommaan ;)

Toisaalta kivampi pitää pelivara omissa näpeissä kuin mennä tiukassa paikassa anomaan lyhennysvapaata.

Asuntolaina voi olla halpaa, mutta tuossa puhuttiin kulutusluotosta ja autolainasta. Jotka ovat kalliimpia. Puhumattakaan siitä, että auton saa paljon halvemmalla, kun maksaa käteisellä.

Sitkeässä on käsitys ihmisillä että olisi jotain "käteisalennuksia" ei ole. Autokaupalle on ihan sama mistä se raha tulee.

No mutta kun on. Joka kerta kun olen uuden auton ostanut, olen saanut monta tonnia käteisalennusta.

Monta tonnia? Eli ostelet satojen tonnien autoja tai sitten Suomessa on joku todella urpo autokauppias joka antaa yli 10% hinnanalennusta. Tiedoksi sulle ja muille kaltaisillesi: se rahoitusyhtiö ostaa sen auton eli autokauppias saa ihan samalla tavalla rahan maksoit sinä käteisellä vai maksaako auton rahoitusyhtiö.

Kolme tonnia on 10% 30 000 autosta, ja sitä luokkaa alennukset ovat olleet, monta kertaa jo. Tietysti muiden alennusten ja tinkimisten päälle.

Mutta jatka sinä toki lainalla ostelua ja ole tyytyväinen itseesi.

Vierailija
82/107 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

~2000€ opintolainaa. Ei asuntolainaa tai muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2€. Parkkimaksu meni vahingossa luotolle

Vierailija
84/107 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastonikkari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään. Luulen olevani enemmistössä.

Pitääkö tämä fakta, siis ettei suurimmalla osalla suomalaisista olisi velkaa (vaikkei asuntolainaa laskettaisi)? Pikavippien ottajien määrä on käsittääkseni koko ajan kasvussa ja lomallakin monet tuntuvat käyvän lainarahalla. 

Ne taitaa olla ne samat ihmiset jotka on joka suuntaan velkaa pikavippien ja matkaluottojen takia, ja enemmistö ostaa ja matkustaa vain kun on rahaa. Aivan kuten enemmistö Suomessa ei mainittavasti käytä alkoholiakaan, vaan pieni ryhmä imee sitä muidenkin puolesta niin että tilastot on ”punaisella”.

Autolainan ja asuntolainan lisäksi harvemmilla varmaan onkaan velkaa. Vertauksesi alkoholinkäyttöön sen sijaan ontuu. Suomalaiset juovat 10 litraa puhdasta alkoholia per henki vuodessa uskovaiset, raskaanaolevat ja dementit mukaanlukien. Ei 10% suurkuluttajien porukka pysty sitä kaikkea juomaan vaan siihen tarvitaan suuri joukko aivan tavalisia ihmisiä, jotka tissuttelevat illat pitkät.

"aivan tavalliset ihmiset" eivä tissutte illat pitkät. Ei ainakaan yksikään meidän tuttavapiireissä, Harva edes viikottain.

Kuka ne viinat sitten juo? Vai varastoidaanko ne jonnekin? Vai peräti kaadetaan viemäriin? Sinun tuttavapiirisi ei ehkä ole keskiverto tai sitten et edes tiedä, paljonko he juovat. Harva sillä ylpeilee.

Vierailija
85/107 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8300 opintolainaa tällä hetkellä asuntolainan päälle. Tänä vuonna maksan sitä yhteensä reilu 2800 e pois. Ensi vuonna loput. Säästöjä on enemmän kuin opintolainan määrä, mutta ne tuottavat laiskuudestani johtuen vähemmän kuin lainan korot ja kulut ovat, joten makselen opintolainaa nyt pois nopeaa. Haluan kuitenkin pitää muutaman tonnin puskurin ja tämän vuoksi en heti maksa lainaa pois.

Eli teet tuplatyhmästi. Et pane rahaasi töihin ja samalla pidät korollista velkaa ja rahaa makuutat tilalla. TUo on ehkä typerintä mitä voi tehdä, jopa typerämpää kuin sen velan maksaminen

Niin, tiedän. Siksi sanoinkin, että johtuu laiskuudestani ja olen tietoinen mainitsemistasi asioista, joten kommenttisi oli täysin turha. Olen onnellinen raha-asioissani ja nukun yöni hyvin, kun minulla on useita tuhansia euroja tilillä rahaa. Se tekee minut onnellisemmaksi kuin se, että suht pieni pääoma olisi sijoitettuna rahastoihin, joiden tuotto-odotus olisi vaikka 2-6 prosenttia, jopa negatiivinen, miinus verot ja kulut. Ja lisäksi olisi se laina ja sen kulut seuraavat 10 vuotta.

Se että saan tuon pienen lainan maksettua vuoden kuluessa on pieni summa minun velkojen ja säästöjen maailmassa ja kun se on maksettu, sijoitan -Enemmän- kuin nyt. En sanonut missään etten sijoittaisi nyt.

Vierailija
86/107 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8300 opintolainaa tällä hetkellä asuntolainan päälle. Tänä vuonna maksan sitä yhteensä reilu 2800 e pois. Ensi vuonna loput. Säästöjä on enemmän kuin opintolainan määrä, mutta ne tuottavat laiskuudestani johtuen vähemmän kuin lainan korot ja kulut ovat, joten makselen opintolainaa nyt pois nopeaa. Haluan kuitenkin pitää muutaman tonnin puskurin ja tämän vuoksi en heti maksa lainaa pois.

Eli teet tuplatyhmästi. Et pane rahaasi töihin ja samalla pidät korollista velkaa ja rahaa makuutat tilalla. TUo on ehkä typerintä mitä voi tehdä, jopa typerämpää kuin sen velan maksaminen

Niin, tiedän. Siksi sanoinkin, että johtuu laiskuudestani ja olen tietoinen mainitsemistasi asioista, joten kommenttisi oli täysin turha. Olen onnellinen raha-asioissani ja nukun yöni hyvin, kun minulla on useita tuhansia euroja tilillä rahaa. Se tekee minut onnellisemmaksi kuin se, että suht pieni pääoma olisi sijoitettuna rahastoihin, joiden tuotto-odotus olisi vaikka 2-6 prosenttia, jopa negatiivinen, miinus verot ja kulut. Ja lisäksi olisi se laina ja sen kulut seuraavat 10 vuotta.

Se että saan tuon pienen lainan maksettua vuoden kuluessa on pieni summa minun velkojen ja säästöjen maailmassa ja kun se on maksettu, sijoitan -Enemmän- kuin nyt. En sanonut missään etten sijoittaisi nyt.

Vierailija
87/107 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainaa 8000€, kakkosasuntoon ns. kulutusluottoa 22000. Autolainaa harkitsen 10000-15000. Likvidit varat pl. puskuritili 85000.

Jos varat tuottavat sijoitettuna paremmin kuin mitä lainan korot ja muut kulut ovat, on ihan järkevää olla maksamatta lainoja pois.

Totta, ellei arvota velattomuutta. Ostin juuri uuden auton käteisellä vaikka olisin saanut suhteellisen edullisen rahoituksen. Tämä siksi että on mukava olla velaton enkä oikein tiedä mihin nyt olisi hyvä sijoittaa. Liikaa volaa allekirjoittaneen makuun.

T. Eri.

Ihan totta. Olen tuo jälkimmäinen lainaamasi kommentoija, ja mulle velattomuus on arvo sinänsä. Asuntolainaa on vielä pitkäksi aikaa eteenpäin, mutta jossain on ihmisen asuttava ja tällä hetkellä asumiskulut (lainan lyhennys+korko+vastike) ovat vähemmän kuin vuokra vastaavasta asunnosta joten on järkevämpää maksaa lainaa kuin vuokraa, etenkin kun asunnon arvo nousee niin kauan kun tässä maassa missään asunnon arvo nousee.

Sen sijaan mulla on korkea kynnys ottaa lainaa esimerkiksi remonttia varten, ostaa osamaksulla tai hankkia autoa velaksi. Luottokortitkin ovat minimiluottorajalla, koska en ole nähnyt tarpeeksi korottaa niitä, koska en luotto-ominaisuutta ikinä käytä. Tähän vaikuttaa lapsuuden kokemukset: oli lähellä, ettei kotimme mennyt pakkohuutokauppaan velkaongelmien vuoksi. Siitä selvittiin, mutta opin jo varhain sen, että velasta voi aiheutua isoja ongelmia, kun tarpeeksi moni asia menee pieleen.

Vierailija
88/107 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa

Vierailija
89/107 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muita velkoja kuin asuntolaina, sitä yht. 80t. Sijoitettuna paljon enemmän kuin tuo joten jos korot nousevat niin kannattanee velka maksaa pois.

Vierailija
90/107 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 tuhatta, joka on remonttilainaa, 6000e autosta (olen kyllä myymässä), 26 tuhatta opinnoista (joo, tämä on ottaa päähän eniten, opiskelin ulkomailla, siksi niin iso summa) 3000e luottokortilla ja tietokone 700e. 

Vierailija
91/107 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos asuntolainan korko marginaaleineen on 0,4%, niin se on käytännössä ilmaista. Osa varoista on jakamattomassa kuolinpesässä, saa jaettua nopeastikin mutta ei kukaan ole jaksanut alkaa hommaan ;)

Toisaalta kivampi pitää pelivara omissa näpeissä kuin mennä tiukassa paikassa anomaan lyhennysvapaata.

Asuntolaina voi olla halpaa, mutta tuossa puhuttiin kulutusluotosta ja autolainasta. Jotka ovat kalliimpia. Puhumattakaan siitä, että auton saa paljon halvemmalla, kun maksaa käteisellä.

Sitkeässä on käsitys ihmisillä että olisi jotain "käteisalennuksia" ei ole. Autokaupalle on ihan sama mistä se raha tulee.

No mutta kun on. Joka kerta kun olen uuden auton ostanut, olen saanut monta tonnia käteisalennusta.

Me ollaan ostettu auto käteisellä eikä saatu alennusta. Ehkä siksi ettei se ollut uusi? Oli puoli vuotta vanha ja suht halpa, 20t.

Vierailija
92/107 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran peeaa elämää elän, että ei ole varaa olla velkaa lainkaan. = 0 euroa velkoja.

Vierailija
93/107 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa ei ole ollenkaan, velkaa on 4500 euroa.

Vierailija
94/107 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos varat tuottavat sijoitettuna paremmin kuin mitä lainan korot ja muut kulut ovat, on ihan järkevää olla maksamatta lainoja pois.

Totta, ellei arvota velattomuutta. Ostin juuri uuden auton käteisellä vaikka olisin saanut suhteellisen edullisen rahoituksen. Tämä siksi että on mukava olla velaton enkä oikein tiedä mihin nyt olisi hyvä sijoittaa. Liikaa volaa allekirjoittaneen makuun.

T. Eri.

Ihan totta. Olen tuo jälkimmäinen lainaamasi kommentoija, ja mulle velattomuus on arvo sinänsä. Asuntolainaa on vielä pitkäksi aikaa eteenpäin, mutta jossain on ihmisen asuttava ja tällä hetkellä asumiskulut (lainan lyhennys+korko+vastike) ovat vähemmän kuin vuokra vastaavasta asunnosta joten on järkevämpää maksaa lainaa kuin vuokraa, etenkin kun asunnon arvo nousee niin kauan kun tässä maassa missään asunnon arvo nousee.

Sen sijaan mulla on korkea kynnys ottaa lainaa esimerkiksi remonttia varten, ostaa osamaksulla tai hankkia autoa velaksi. Luottokortitkin ovat minimiluottorajalla, koska en ole nähnyt tarpeeksi korottaa niitä, koska en luotto-ominaisuutta ikinä käytä. Tähän vaikuttaa lapsuuden kokemukset: oli lähellä, ettei kotimme mennyt pakkohuutokauppaan velkaongelmien vuoksi. Siitä selvittiin, mutta opin jo varhain sen, että velasta voi aiheutua isoja ongelmia, kun tarpeeksi moni asia menee pieleen.

No kaikki riippuu niin monista asioista, sinua pelottaa kaikki velka mutta mitkä on riskit siinä että ostat vaikkapa 20 000€ auton rahoituksella jos tililläsi on 40 000€? Kyllähän se velkaloukku nimenomaan tulee siitä että otetaan velkaa tai lainaa enemmän kuin kantokyky on. Tuntuu että suomalaiset ylipäätään ovat todella huonoja rahankäytössä (voivat muutkin olla, otanta vaan muista maista ei niin suuri), joko eletään aivan yli omien varojen ja hyväpalkkaisillakin ihmisillä menee lainojen lyhennyksiin kaikki mitä tulee tai sitten eletään peläten velkaa niin että kaikki likividiteetti laitetaan elämiseen eikä se raha pääse poikimaan lisää rahaa. Toki jos puhutaan alle 20 000€ autoista niin se on jo niin pieni summa että se on sama laittaa autoon kerralla.

Vierailija
95/107 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri.

No kaikki riippuu niin monista asioista, sinua pelottaa kaikki velka mutta mitkä on riskit siinä että ostat vaikkapa 20 000€ auton rahoituksella jos tililläsi on 40 000€? Kyllähän se velkaloukku nimenomaan tulee siitä että otetaan velkaa tai lainaa enemmän kuin kantokyky on. Tuntuu että suomalaiset ylipäätään ovat todella huonoja rahankäytössä (voivat muutkin olla, otanta vaan muista maista ei niin suuri), joko eletään aivan yli omien varojen ja hyväpalkkaisillakin ihmisillä menee lainojen lyhennyksiin kaikki mitä tulee tai sitten eletään peläten velkaa niin että kaikki likividiteetti laitetaan elämiseen eikä se raha pääse poikimaan lisää rahaa. Toki jos puhutaan alle 20 000€ autoista niin se on jo niin pieni summa että se on sama laittaa autoon kerralla.

Ei kai siinä isoa riskiä olekaan, mutta mun ajatusmaailmaan ei vaan mahdu, että ottaisin velkaa jotakin sellaista varten, jonka arvo koko ajan laskee ja joka minulla olisi vara hankkia ilman velkaa. Auton ostaminen ei ole rahan laittamista poikimaan, päinvastoin. Lisäksi se monesti parjattu asuntolainan lyhentäminen on tosi fiksua, jos asunnon arvo nousee. Kun myimme edellisen asunnon, sen arvo oli noussut niin paljon, että oli ollut kannattavaa maksaa tonnikaupalla ylimääräisiä lyhennyksiä per vuosi.

Vierailija
96/107 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri.

Ei kai siinä isoa riskiä olekaan, mutta mun ajatusmaailmaan ei vaan mahdu, että ottaisin velkaa jotakin sellaista varten, jonka arvo koko ajan laskee ja joka minulla olisi vara hankkia ilman velkaa. Auton ostaminen ei ole rahan laittamista poikimaan, päinvastoin. Lisäksi se monesti parjattu asuntolainan lyhentäminen on tosi fiksua, jos asunnon arvo nousee. Kun myimme edellisen asunnon, sen arvo oli noussut niin paljon, että oli ollut kannattavaa maksaa tonnikaupalla ylimääräisiä lyhennyksiä per vuosi.

Asuntolainaa kyllä kannattaakin maksaa pois järkevällä tahdilla, auto sen sijaan tosiaan ei ole rahan laittamista poikimaan ja siksi vaikka 20-30000€ sitominen hankintaan, jonka arvo vaan laskee on hölmöä. Toki kaikki ei halua sijoittaa edes rahastoihin vaan pitävät rahat pankkitilillä inflaation syötävänä.

T. Eri

Vierailija
97/107 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen velkojen laskutapa, missä asuntolaina ei ole laina laisinkaan. Kyllähän se nyt kotitalouksia rasittaa ja suuresti. Kun itsellä vielä oli asuntolainaa reilu vuosikymmen sitten, opintolainaakin vähän sitä ennen, ei sitä noin vaan unohtanut ja siellä se vastuuna painoi ja rajoitti.

Vierailija
98/107 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä paljon oot tehnyt sitä mun tiedoilla!

Vierailija
99/107 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään. Luulen olevani enemmistössä.

Pitääkö tämä fakta, siis ettei suurimmalla osalla suomalaisista olisi velkaa (vaikkei asuntolainaa laskettaisi)? Pikavippien ottajien määrä on käsittääkseni koko ajan kasvussa ja lomallakin monet tuntuvat käyvän lainarahalla. 

Ne taitaa olla ne samat ihmiset jotka on joka suuntaan velkaa pikavippien ja matkaluottojen takia, ja enemmistö ostaa ja matkustaa vain kun on rahaa. Aivan kuten enemmistö Suomessa ei mainittavasti käytä alkoholiakaan, vaan pieni ryhmä imee sitä muidenkin puolesta niin että tilastot on ”punaisella”.

Hauskaa, että otit viinan puheeksi. Moni taitaa puolustautua juuri sillä, että "en minä sentään niin paljon juo kuin kuin oikeat alkoholistit". 

Vierailija
100/107 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kymppitonni. 3000 ja 7000 eri pankeille. Asuntolainaa on noin 190k että tuo 10k on yks hailee siinä rinnalla.