Joulun leivonnaiset ja herkut? Mitä joulussasi pitää ehdottomasti olla?
Tuli mieleen noista piparimokkapaloista, että minkälaisia leivonnaisia teillä jouluna yleensä on ja onko joku ihan ehdottomasti oltava, tai muuten ei joulu tule? Mä ajattelin tosiaan tehdä noita piparimokkapaloja jouluksi, samoin piparigranolaa ja ehkä piparijäätelöäkin... mulla on nähtävästi joku piparikausi meneillään. :)
Mulla ei mitään ehdottomia "on oltava" -juttuja ole, mutta kyllähän joulutortut kuuluvat joulunaikaan ja niitä teen ainakin. Joulupullaa ja Maraboun Paradis-konvehtirasia, nam, eiköhän noilla hyvä joulu tule.
Olisi kiva kuulla mitä muut leipovat, jos saisi jotain vinkkiä omiinkin leipomuksiinsa.
Kommentit (21)
Kääretorttu puolukkarahkatäytteellä, päälle rahkakermaa ja kinuskikastiketta raitoina.
Piparit, joulutortut ja jauhelihapasteijat ovat ehdoton juttu. Ne tehdään ohjeella, jolla mummukin laittoi ne. Olen jouluherkkujen suhteen vähän konservatiivinen. Uutuuksia voin kokeilla uutenavuotena tai joulunalusaikana, mutta muuten pitää olla nuo tietyt herkut. Kai niistä tulee joku nostalgia ja lapsuusjoulujen muistot.
Haetaan jouluksi suklaapuodista ihania suklaatryffelleitä, konvehteja sekä erimakuisia suklaalevyjä.
Makeaksi jälkiruoaksi ajattelin tehdä valkosuklaa-piparkakku panna cottat. Joulutorttuja teen myös jos sattuu tekemään mieli.
No kyllä joulukinkku on joulupöydän kunkku. Ja kaikki gourmet alkupalat! Alkupalat on meidän perheen juttu! Olen ihan törkeen hyvä kokki, joten alkupalat ja pääruoka on aika isossa roolissa. Gourmetia sen pitää olla.
Minun alkupalat on koko perheen suosikki, samoin pitkään mureaksi paahtunut kinkku... osaan nää hommat! Aah, ja jälkkäri on lähinnä konvehdit ja joulutortut konjakin ja kahvin kera, koska perhe EI jaksa herkullisen illallisen jälkeen mitään jälkiruoka hössötystä....
Mieheni rakastaa mun tarjoiluja juomineen.
Lapset rakastaa valmistamania ruokia.
Hyväää teräästettyä jouuluglöögiä ja joulumieeltä.
Jauhelihapasteijat teen ja usein teen myös klassisia joulutorttuja. En tiedä voiko sitä leipomiseksi sanoa vai onko paremminkin askartelua, kun valmista taikinaa käytän - no pasteijoihin teen itse täytteen (oma vuosikymmenten saatossa päteväksi muokkautunut ja kiitelty koostumus). Ja joo, lastenlasten kanssa askartelen myös pipareita, mutta valmiista taikinasta nekin.
Ruuhkavuodet ovat tässä nyt kun vanhemmista toinen on Alzheimer ja toinen sydäninsuffisienssi ja lapsenlapsia on kuusi kappaletta... ja työelämässäkin taidan olla "urani huipulla", kiireineen ja vastuineen. Ainakaan mulla ei ikinä ollut näin kiire silloin kun mun lapset oli pieniä. Väsynyt joskus olin, mutta nyt en ehdi edes olla väsynyt kun en kerta kaikkiaan vaan voi. Eli valmiit taikinat ovat ainoa ratkaisu.
Piparisuklaa, jonka ruokarajoitteiden vuoksi teen itse. Aah...
En kaipaa nostalgikko-ulkosuomalaisena mitään uusia jouluherkkuja, minulle riittää ihan ne perinteiset.
Eli makeat herkkuni ovat joulutortut (luumutäytteellä ja puolikuun muotoisina, vaikka tähtitortutkin on ok), itse tehdyt piparit (joissa pitää olla kuorrutetta ja kuorrutteessa pitää olla munanvalkuaista, ei pelkkää vettä), ja glögi (jonka pitää olla alkoholillista).
Muita ehdottomia herkkujani ovat kalat - sinappisilakat, graavilohi, sillit - sekä lanttulaatikko.
Yhden erän tähtitorttuja yleensä teen jouluksi sekä taatelikakun. Joulun alla leivon yleensä mokkapaloja, koska siitä tulee kivoja lapsuusmuistoja.
Ne joulusuklaakarkit, joihin tulee kookosrasvaa, ovat myös hyviä ja niistäkin tulee 80-luvun joulufiilistä.
Minusta tuntuu että kirjoitin täsmälleen samanlaisen viestin tänne samanlaiseen ketjuun vuosi sitten :D
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ei ainakaan tyttären leipomaa jouluhalkoa. Se oli kyllä tajunnan ja verkkokalvot räjäyttävä jööti. Kerrankin oli koko suku hiljasena joulupöydässä.
Joulun makeat herkut meillä ovat hyvät konvehdit, vihreät kuulat, äidin tekemät joulupiparit ja joulutortut. Kermariispuuro ja jämäkkä sekametelisoppa tai sekametelisoppa ja kermavaahto. Suolaiset herkut rosolli, purkkiherne, mätimousse, itsetehty sienisalaatti, katkarapuceasarsalaatti ja kylmäsavulohi. Juomat perhekalja ja Alkon glögi.
Piparit äidin reseptillä. Riisipuuro. Glögi.
Muuten kyllä tykkään jouluruuista, mutta harva juttu on oikeasti niin tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä joulukinkku on joulupöydän kunkku. Ja kaikki gourmet alkupalat! Alkupalat on meidän perheen juttu! Olen ihan törkeen hyvä kokki, joten alkupalat ja pääruoka on aika isossa roolissa. Gourmetia sen pitää olla.
Minun alkupalat on koko perheen suosikki, samoin pitkään mureaksi paahtunut kinkku... osaan nää hommat! Aah, ja jälkkäri on lähinnä konvehdit ja joulutortut konjakin ja kahvin kera, koska perhe EI jaksa herkullisen illallisen jälkeen mitään jälkiruoka hössötystä....
Mieheni rakastaa mun tarjoiluja juomineen.
Lapset rakastaa valmistamania ruokia.
Moi Hyasint Ämpäri.
Pasteijat, suklaakonvehdit ja vihreät kuulat.
Torttuja luumutäytteellä sekä pipareita. En kuitenkaan syö näitä montaa. Fazerin piparipullan käyn ostamassa myös kun kauppaan ilmestyy.
Mun ehdoton lemppari on lanttulaatikko. Se kruunaa maullaan kinkun, kalkkunan ja koko joulupöydän. En voisi kuvitellakaan syöväni joukuruokia ilman lanttulaatikkoa. Joulutorttuihin ollaan nyt joitain vuosia laitettu täytteeksi omenamarmeladia ja vaniljakreemiä. Niistä on tullut uusi pakollinen herkku. Glögiä ja konvehteja pitää ehdottomasti olla, samoin erilaisia pähkinöitä.
Meillä ei syödä joulunakaan muuta kuin hernekeittoa ja jos se ei jollekulle passaa niin sopii muuttaa pois.
Mincemeat piiraat, joulutorttu ja taatelikakku.
Joulutortut on ihan ehdoton. Piparit on ihan ok, mutta vain itselleni en tekisi niitä.